Nipistelen itseäni..tapahtuiko tämä todella tänään lääkärissä??!
Tyttäreni 13v on ollut kipeä pari kuukautta, tukkoinen nenä, voimaton, ruokahaluton jne.
Saimme lastenlääkärille ajan ja tytär päätti valmistautua hyvin ennen vastaanotolle menoa ja kirjoitti lapulle kaikki oireet, joita hänellä oli.
Nenä tukossa, yskää, selkäkipua, korviin ja kurkkuun sattuu jne. Oli siis hienosti ajatellut etukäteen kaiken, että ei unohda mitään. Lääkäri oli tunnin myöhässä, yksityisvastaanotolla.
Hoitaja tuli ensin kyselemään syytä vastaanotolle tuloomme, niinkuin aina ennenkin.
Tytär hymyssä suin antoi lapun ja sanoi, että kirjoitti listan, että ei tarvitse samoja asioita toistaa ensin hoitajalle ja sitten lääkärille. Hoitaja otti lapun ja sanoi jotenkin ihan nauraen, että hän kyllä ymmärtää, että kurjaa kun samoja kysellään ja alkoi lukea listaa ja kirjoittaa niitä tietokoneella ylös. Kaikki meni ihan hienosti, tytär vastaili muutamaan kysymykseen, minä täydensin, jos oli tarvetta. Annan aina lasteni itse kertoa lääkärissä omista vaivoistaan, kun ne kerran on niiden, ei minun. Toki lääkitykset kerron ja sellaiset joista lapsi ei ole varma. SH kysyi, saako hän laittaa listan tyttären potilaspapereihin kiinni, sai luvan.
No, sitten tuli lääkäri sisään ja alkoi kysellä miksi olemme vastaanotolle tulleet? Tyttö sanoi, että listassa ne asiat näkyy, kun hän sen jo kotona valmiiksi kirjoitti. Lääkäri heitti lapun melkein tytön naamaan ja sanoi, hän tekee kysymykset, lista on sinun... No ok, jatkettiin juttelua ja tyttö luki listan. Samalla lääkäri kyseli paljon muutakin ja niihin sai meiltä vastauksen. Erittäin töykeästi kysyi" mikäs se on tämä selkäkipukin täällä" johon tytär sanoi, että selkää ja kaikkia jäseniä pakottaa...
Tilanne oli melko outo kaiken aikaa ja sitten lopulta kun oli reseptit saatu ja hoito-ohjeet ja olimme jo lähtemässä alkoikin lääkäri saarnata siitä, että kuinka epäkohteliatia me olimme olleet hoitajalle!
Kuulemma ei sellaista ole tapahtunut 20 vuoteen, että joku vaan antaa listan ja ei halua puhua hoitajalle. Minäkään en kuulemma ollut vastaillut hoitajalle, vaan lapsi oli itse puhunut!!?
WTF!?
Sanoin ihen ekana, että nyt meni joku pieleen, emme tosiaankaan olleet epäkohteliaita, vaan lapseni nimenomaan valmistui kotona tähän asiaan ja siksi kirjoitti listan. Lekuri siihen, että lista oli lapsen, ei heidän, olisi pitänyt sanoa ne asiat, ei vain antaa listaa epäkunnioittavasti SH:lle, että hän nyt pomona haluaa ojentaa lasta ja kertoi sitten miten kamalan epäkohtelias lapseni oli ollut.
Siinä vaiheessa lapsi tietysti alkoi itkeä, mutta lääkäri vaan jatkoi samaa saarnaamista. Sanoin hänelle, että lapsi oli ehdottoman kohtelias, mutta kun jo kurkkukin kuumotti, ei halunnut toistella kaikkea montaa kertaan. Me lähdettiin jo käytävään ja lekuri vaan jatkoi saarnaamistaan. Sanoin että olen nyt kuullut asian jo 10 kertaa, haluan puhua sen SH:n kanssa, jota nyt on loukattu. Se ei käynyt, kun ei kuulemma ole sen asia selvittää sitä mitä tapahtui, vaan hänen homma. Kysyin uudelleen, että missä se hoitaja on?" Kuulemma oli poistunut, kun oli niin kamala tilanne!!
Tytär itki silmät punaisina ja toki mulla alkoi ääni jo vapista, kun olin jo niin vihainen. Pari hoitajaa ja joku toimistovirkailija kuulivat meidän keskustelun, kun olivat siinä toimistossa vieressä.
Homma vaan jatkui ja jatkui. Sanoin moneen kertaan, että asia selvä, emme tule enää tänne, saatte olla rauhassa.
Kun kirjauduimme ulos, pyysin saada lapsen paperit mukaan, sillä emme tule koskaan enää samaan paikkaan. (Harmi, muut lapsen lääkärit oli oikein ihania siellä samassa paikassa)
Toimiston johtaja sitten pyysi minua tekemään kirjallisen selvityksen tapahtumasta, mutta sanoin, etten kykene nyt kirjoittamaan. Antoi sp osoitteen ja lomakkeen jolla voi laatia valituksen.
En tajua, opetan todellakin lapsilleni sen, etten minä puhu heidän puolestaan ja olen hiljaa aina kuin mahdollista, ei se sitten olekkaan oikein.
En usko vieläkään mitä tapahtui, mutta lapsen kanssa nipisteltiin toisiamme ja oltiin me hereillä.
LApselle sanoin, että kirjoitamme myöhemmin asiasta ja vannotin, ettei hän todellakaan ollut epäkunnioittava ketään kohtaan. Päinvastoin , lapsi on tavallista huolellisempi ja haluaa olla erityisen kohtelias ja sen taidon myös osaa.
Valitan pitkää tarinaa, mutta meni tosiaan yli hilseen meiltä molemmilta.
Kommentit (147)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 00:31"]
Merkillinen ketju tämä kyllä on. Muistilapuista väitellään. Ne ovat oikeasti tarpeen monille. Viimeksi kun soitin neuvolan terkkarille, niin käski kirjoittaa vauvan oireet muistilapulle neuvolalääkäriä varten. Uskallankohan...
[/quote]
Tuskin kannattaa, koeta vaan muistaa mitä pitää kertoa.
Kammottava tuo ap:n vastaanottokäynti.
Tänään laitoin postiin kirjeen, jossa selitin meidän mielipiteen asiasta. Saa nähdä sitten tuleeko meille koskaan mitään palautetta. Tuskin, mutta saimmepahan laittaa oman kantamme heille, ei vain sen jonka lääkäri/SH ovat esittäneet.
Kerroin siinä myös sen, että allekirjoitin jo silloin vastaanotolta lähtiessämme lapun, jossa sanouduimme irti keskuksen palveluksista ja pyysin kopiot lapsen papereista. Oli niin erikoista, että saimme heiltä sitten myöhemmin sen asian kirjattuna kirjeenä...koettivat varmaan siistiä omaa selustaansa, potkivat muka meidät pellolle, eikä niinkuin todellisuudessa tapahtui, me lähdettiin itse.
ap.
Soitin eilen sinne lääkäriasemalle ja kyselin, missä kopiot lapsen papereista viipyy. Juttelin sen naisen kanssa, jolta sain valituskaavakkeen ja jolle laitoin tuon kirjeen.
Paperit luvattiin lähettää...
Kysyin oliko lukenut kirjeen ja mitä mieltä oli?
Kertoi lukeneensa ja sanoi, että olihan tuo aika outo tilanne. Oli laittanut kopion pomolleen.
Kysyin myös onko lääkäri jutellut asiasta, sanoi ei, ei kuulemma koskaan juttele alemman työntekijäportaan kanssa..
Kysyin myös, että saankohan koskaan jotain palautetta asiaan, en kuulemma, ei ole tapana?! No, sain asian kerrottua meidän kannalta ja se olikin pääasia. Se siitä sitten. Etsimme uutta lastenlääkäriä :)
ap.
Vaikka olisittekin käyneet yksityisellä, ei heillä ole oikeutta `valita` potilaitaan. Käytös oli asiatonta lääkäriltä, ei voi muuta sanoa.
Tekisin sinuna lääkäristä valituksen. Ota yhteyttä potilasasiamieheen.
http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/terveydenhuolto/muistutus_tai_kantelu
T.Sh
No nyt ymmärrän, miksi suomesta sanotaan, että ollaan epäkohteliaita. EI TULIS ITELLÄ MIELEENKÄÄN antaa vaan jotain paperilappua, missä ne oireet on. Ihan oikein lääkäri teki, kun opetti käytöstapoja tyttärellesi, kun itse et sitä osaa näköjään tehdä. Se muistilappu todellakin on itseä varten, sitä ei tyrkätä lääkärille tai sairaanhoitajalle. Sama asia, kuin hoidettais lääkärikäynnit tästä lähtien kirjekurssina.
Ensi kerralla, pyydä tytärtäsi olemaan kohtelias ja ilmoittamaan oireensa ihan suullisesti eikä tylysti lapulla. Jos vaikka oppisi jotain käytöstapoja. Eikai tyttö opettajalle näytä aamulla lappua, missä lukee: "huomenta"?!?!?!
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 13:47"]
No nyt ymmärrän, miksi suomesta sanotaan, että ollaan epäkohteliaita. EI TULIS ITELLÄ MIELEENKÄÄN antaa vaan jotain paperilappua, missä ne oireet on. Ihan oikein lääkäri teki, kun opetti käytöstapoja tyttärellesi, kun itse et sitä osaa näköjään tehdä. Se muistilappu todellakin on itseä varten, sitä ei tyrkätä lääkärille tai sairaanhoitajalle. Sama asia, kuin hoidettais lääkärikäynnit tästä lähtien kirjekurssina.
Ensi kerralla, pyydä tytärtäsi olemaan kohtelias ja ilmoittamaan oireensa ihan suullisesti eikä tylysti lapulla. Jos vaikka oppisi jotain käytöstapoja. Eikai tyttö opettajalle näytä aamulla lappua, missä lukee: "huomenta"?!?!?!
[/quote]
Ja lukutaito ja varsinkin lukemisen ymmärtäminen on myöskin Suomessa menossa huimasti alaspäin. Sen näkee tässäkin ketjussa, jossa koko ajan jankutetaan samaa. Lapsi antoi lapun, mutta myös selitti oireitaan sanallisesti.
Ja jos se lapsi, siis lapsi, oli epäkohtelias ja toimi väärin, niin miksei se lääkäri tai hoitaja selittänyt lapselle asiallisesti miten tilanteessa toimitaan? Kasvatetaanko lasta tosiaan sillä, että tätä itketetään jos hän tekee, lopultakin hyvin pienen virheen. Eikö hoitaja osannut hoitaa tilanne vaan itki lääkärille asiaa? Eikö aikuinen kestä pientä loukkausta itseään kohtaan vaan pitää päästä kostamaan, vaikka sitten lapselle. Ei se muistilappu nyt helvetti sentään niin iso asia ja loukkaus ole. Aikusten oikeesti.
SH olisi voinut sanoa, ihan vapaasti, että luetko sen lapun mulle, kirjaan samalla ne asiat sitten ylös.
Nyt SH (ehkä) meni valittamaan lääkärille lapsen seläntakana ja sai aikaiseksi aivan käsittämättömän tilanteen.
Jos tosiaan koki tulleensa loukatuksi !? tuon lapun takia, olisi varmasti voinut muuttaa tilanteen heti ja lapsi olisi voinut olla rauhassa. Sairas lapsi ja terve SH? Miksi ihmeessä SH ei osannut ottaa tilannetta toisella lailla. Ei lapsi taatusti tehnyt lappuaan sen takia, että koki ylemmyyttä ja halusi loukata jotain. Oli varmaan mielestään sairaana ja väsyneenä vain valmistautunut vastaanotolle hyvin...vaan kuinkas kävikään?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 08:49"]
Luulisi että av-salapoliisit ovat ottaneet selville mikä Jyväskylän lääkäriasemista on kyseessä. Johtolangat: vain kolme lääkäriä ja yksi sairaanhoitaja.
Taitaa sulkea pois ainakin Mehiläisen ja Terveystalon?
[/quote]
Ei täällä lastenlääkäriasemia olekaan, ja (en kyllä tiedä), voihan olla että edellämainituista jommassa kummassa on tarjolla vain kolme lastenlääkäriä?
Sairaalallakaan ei montaa lastenlääkäriä ole, ja kaikki jniistä ei edes pidä privaattia.
t. hoitsu Jkl:stä
Mehiläsessä varmaan ollut, taidan tietää kuka kyseessä
Lääkärin saamaa raivokohtausta ei tarvitse sietää. Hänen pitäisi pyytää anteeksi. Erikoinen persoona on, jos vastaanotto meni omasta mielestään hyvin.
Potilaan tehtävä ei ole etukäteen arvuutella onko lääkäri niitä joiden mielestä kaikki listat ovat pahasta, vai heitä joiden mukaan selkeä lista ja ammattimaisen tarkka potilaan itse kertoma anamneesi on tarpeellinen. Kaikki ihmiset eivät kerro oireistaan saman kaavan mukaan.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 13:47"]
[/quote]
Taas joku niiiiiiiiin hieno ulkosuomalainen (tai "tietoisesti suomalainen") yleistää, että tämän tarinan perusteella on hyväksyttävää sanoa, että suomalaiset olisivat epäkohteliaita. Tosi järkevää ajattelua, joopa joo. Sama tilanne olisi voinut sattua missä hyvänsä maassa! Kaikkialla maailmassa on tolloja lääkäreitä ja erikoisia potilaita.
Kävikö mielessä, että jos lapsella on kurkku kipeä ja häntä yskittää, hän haluaa välttää puhumista mahdollisimman paljon?
Minulla on joskus ollut viikkokausia kestänyt yskä, jota kukaan lääkäri ei kyennyt hoitamaan. Silloin mietin itsekin, että voisin kirjoittaa lääkärille lapun, josta käy ilmi avaintiedot, jottei kurkkuni rasittuisi puhuessa entisestään.
Ja tuohon typerään koulu/opettajavertaukseen: eihän lapsi tuonut lääkärillekään lappua, jossa lukee: "huomenta".
Tuo lääkäri olisi voinut pyytää tyttöä selvittämään, mitä tapahtui, eikä heti alkaa tuomitsemaan ja "opettamaan" lasta.
Lapsi ei kai saanut ollenkaan kertoa omaa kantaansa asiassa, vaan sai tuomion heti ilman oikeudenkäyntiä.
Koulussakin kuunnellaan oppilaita ennenkuin aletaan erimielisyyksissä tuomitsemaan syyllistä.
Moukka mikä moukka...tuo lääkäri!
HAH!
Tänään toi posti kirjatun kirjeen, jossa lk-asema ilmoitti, että on potkaissut meidät sieltä pellolle ja meillä on aikaa 30 pv etsiä uusi paikka. Pihalle lennon syy on se, ettei ole molemminpuolista luottamusta hoidon suhteen.
WOW!
Että sellaista tällä kertaa.
En ole vielä kirjoittanut sinne ja taitaa olla ihan turha juttu. Kirjeessä oli kaikkien asemalla toimivien lääkäreiden nimet.
ap.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 19:14"]
HAH!
Tänään toi posti kirjatun kirjeen, jossa lk-asema ilmoitti, että on potkaissut meidät sieltä pellolle ja meillä on aikaa 30 pv etsiä uusi paikka. Pihalle lennon syy on se, ettei ole molemminpuolista luottamusta hoidon suhteen.
WOW!
En ole vielä kirjoittanut sinne ja taitaa olla ihan turha juttu. Kirjeessä oli kaikkien asemalla toimivien lääkäreiden nimet.
ap.
[/quote]
Laita se kirje nettiin.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 19:14"]
HAH!
WOW!
ap.
[/quote]
Laita se kirje nettiin.
[/quote]
Mitä hyötyä? LK asema on yksityinen ja saa valita asiakkansa, vaikka se kuinka olisi tehnyt väärin asiakasta kohtaan. arvaa ottaako kupoliin :(
ap.
Itselläni vähän vastaava kokemus yksityisestä hammaslääkäriasemasta Tampereella. Hammaslääkäri haukkui hampaani erittäin huonosti hoidetuksi jne. Samalla minut ihmisenäkin. Em vieläkään tajua miksi sillä olin 20 v ja minulla oli elämäni ensimmäiset 2 reikää hampaissa . Ihan normipesut olin aina tehnyt.
Sain kamalan kammon ja pitkän aikaa häpesin hampaitani.
Toinen aika omituinen lääkäri oli kun olin ultrassa, odotin siis vauvaa ja kysyin sukupuolta. Lääkäri vastasi, että jos on Mac donalds oireyhtymä niin on tyttö ja näytti keskisormea sanoen samalla et jos näin niin poika. Pelätessäni lapsen suurta kokoa , edellinen oli juuttunut hartioista , niin totesi, että " kyllä se sieltä ulos revitään kun on sinne saatukin"
Terveisiä vaan tälle lääkärille. Mikäli vielä vaikuttaa Tays:ssa.
[Nyt otat yhteyttä kuluttajavirastoon.
quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 19:14"]
HAH!
WOW!
ap.
[/quote]
Tämän on kirjoittanut joku lapseton tiina - voi hyvä sylvi. Eiköhän nyt lapsi itse tiedä paremmin oireensa kuin kukaan muu. Vai sovitaanko niin että sinä sitten menet miehesi mukaan lääkäriin ja puhut miehesi puolesta, ettei sua vaan sitten pidetä ylpeänä muijana. Joo. Älä vaan myöskään turhaan kysy häneltä ensin oireita, nehän voi muuttua sun kertomina matkalla suustasi lääkärin korvaan.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 15:26"]
Minusta vaikuttaa siltä, että ap:llä on joku hassu suhde lapseensa. Tarkoitan sitä, että antaa lapsen itse listata oireensa ja ei puhu itse mitään sairaanhoitajalle. Jotenkin tulee mieleeni väkisinkin sellainen ylpeänä lapsen vieressä seisoskeleva äiti. Vaikka lapsi ei mitään niin kovin ihmeellistä tekisikään. Myöskin tuo, että lapsen kanssa nyt yhdessä nipistelette siellä toisianne ja ihmettelette ja voisottelette, mitä on tapahtunut. Tarvitseeko sitä nyt lapsen kanssa kaveerata?
[/quote]
Merkillinen ketju tämä kyllä on. Muistilapuista väitellään. Ne ovat oikeasti tarpeen monille. Viimeksi kun soitin neuvolan terkkarille, niin käski kirjoittaa vauvan oireet muistilapulle neuvolalääkäriä varten. Uskallankohan...