Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nipistelen itseäni..tapahtuiko tämä todella tänään lääkärissä??!

Vierailija
25.09.2013 |

Tyttäreni 13v on ollut kipeä pari kuukautta, tukkoinen nenä, voimaton, ruokahaluton jne.

Saimme lastenlääkärille ajan ja tytär päätti valmistautua hyvin ennen vastaanotolle menoa ja kirjoitti lapulle kaikki oireet, joita hänellä oli.

Nenä tukossa, yskää, selkäkipua, korviin ja kurkkuun sattuu jne. Oli siis hienosti ajatellut etukäteen kaiken, että ei unohda mitään. Lääkäri oli tunnin myöhässä, yksityisvastaanotolla.

Hoitaja tuli ensin kyselemään syytä vastaanotolle tuloomme, niinkuin aina ennenkin.

Tytär hymyssä suin antoi lapun ja sanoi, että kirjoitti listan, että ei tarvitse samoja asioita toistaa ensin hoitajalle ja sitten lääkärille. Hoitaja otti lapun ja sanoi jotenkin ihan nauraen, että hän kyllä ymmärtää, että kurjaa kun samoja kysellään ja alkoi lukea listaa ja kirjoittaa niitä tietokoneella ylös. Kaikki meni ihan hienosti, tytär vastaili muutamaan kysymykseen, minä täydensin, jos oli tarvetta. Annan aina lasteni itse kertoa lääkärissä omista vaivoistaan, kun ne kerran on niiden, ei minun. Toki lääkitykset kerron ja sellaiset joista lapsi ei ole varma. SH kysyi, saako hän laittaa listan tyttären potilaspapereihin kiinni, sai luvan.

No, sitten tuli lääkäri sisään ja alkoi kysellä miksi olemme vastaanotolle tulleet? Tyttö sanoi, että listassa ne asiat näkyy, kun hän sen jo kotona valmiiksi kirjoitti. Lääkäri heitti lapun melkein tytön naamaan ja sanoi, hän tekee kysymykset, lista on sinun... No ok, jatkettiin juttelua ja tyttö luki listan. Samalla lääkäri kyseli paljon muutakin ja niihin sai meiltä vastauksen. Erittäin töykeästi kysyi" mikäs se on tämä selkäkipukin täällä" johon tytär sanoi, että selkää ja kaikkia jäseniä pakottaa...

Tilanne oli melko outo kaiken aikaa ja sitten lopulta kun oli reseptit saatu ja hoito-ohjeet ja olimme jo lähtemässä alkoikin lääkäri saarnata siitä, että kuinka epäkohteliatia me olimme olleet hoitajalle!

Kuulemma ei sellaista ole tapahtunut 20 vuoteen, että joku vaan antaa listan ja ei halua puhua hoitajalle. Minäkään en kuulemma ollut vastaillut hoitajalle, vaan lapsi oli itse puhunut!!?

WTF!?

Sanoin ihen ekana, että nyt meni joku pieleen, emme tosiaankaan olleet epäkohteliaita, vaan lapseni nimenomaan valmistui kotona tähän asiaan ja siksi kirjoitti listan. Lekuri siihen, että lista oli lapsen, ei heidän, olisi pitänyt sanoa ne asiat, ei vain antaa listaa epäkunnioittavasti SH:lle, että hän nyt pomona haluaa ojentaa lasta ja kertoi sitten miten kamalan epäkohtelias lapseni oli ollut.

Siinä vaiheessa lapsi tietysti alkoi itkeä, mutta lääkäri vaan jatkoi samaa saarnaamista. Sanoin hänelle, että lapsi oli ehdottoman kohtelias, mutta kun jo kurkkukin kuumotti, ei halunnut toistella kaikkea montaa kertaan. Me lähdettiin jo käytävään ja lekuri vaan jatkoi saarnaamistaan. Sanoin että olen nyt kuullut asian jo 10 kertaa, haluan puhua sen SH:n kanssa, jota nyt on loukattu. Se ei käynyt, kun ei kuulemma ole sen asia selvittää sitä mitä tapahtui, vaan hänen homma. Kysyin uudelleen, että missä se hoitaja on?" Kuulemma oli poistunut, kun oli niin kamala tilanne!!

Tytär itki silmät punaisina ja toki mulla alkoi ääni jo vapista, kun olin jo niin vihainen. Pari hoitajaa ja joku toimistovirkailija kuulivat meidän keskustelun, kun olivat siinä toimistossa vieressä.

Homma vaan jatkui ja jatkui. Sanoin moneen kertaan, että asia selvä, emme tule enää tänne, saatte olla rauhassa.

Kun kirjauduimme ulos, pyysin saada lapsen paperit mukaan, sillä emme tule koskaan enää samaan paikkaan. (Harmi, muut lapsen lääkärit oli oikein ihania siellä samassa paikassa)

Toimiston johtaja sitten pyysi minua tekemään kirjallisen selvityksen tapahtumasta, mutta sanoin, etten kykene nyt kirjoittamaan. Antoi sp osoitteen ja lomakkeen jolla voi laatia valituksen.

En tajua, opetan todellakin lapsilleni sen, etten minä puhu heidän puolestaan ja olen hiljaa aina kuin mahdollista, ei se sitten olekkaan oikein.

En usko vieläkään mitä tapahtui, mutta lapsen kanssa nipisteltiin toisiamme ja oltiin me hereillä.

LApselle sanoin, että kirjoitamme myöhemmin asiasta ja vannotin, ettei hän todellakaan ollut epäkunnioittava ketään kohtaan. Päinvastoin , lapsi on tavallista huolellisempi ja haluaa olla erityisen kohtelias ja sen taidon myös osaa.

Valitan pitkää tarinaa, mutta meni tosiaan yli hilseen meiltä molemmilta.

Kommentit (147)

Vierailija
1/147 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Kuulostaa aivan älyttömältä, absurdilta koko tilanne. Huh huh.

Vierailija
2/147 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Sinne jos kaikki teinit menis paperilappujen ja kaikkitietävien äitien kanssa niin leikiksihän se menisi koko juttu ja jonot kasvaisivat entisestään.

Missä menee raja? Saako omatoiminen ekaluokkalainen kirjoittaa lääkärille oman lappunsa vaivoistaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/147 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

porvoossa nipistellaan juu.....

Vierailija
4/147 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listat tehdään itselle muistiksi, ei ojennettavaksi.

Vierailija
5/147 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olipas asiaton tapaus. Eipä tuohon osaa mitään oikein sanoa  kuin että tuntuu aivan epätodelliselta. Olisin järkyttynyt varmasti itsekin tuollaisesta kohtelusta. 13-vuotias on jo niin iso, että pystyy kyllä itse oireensa kertomaan. Ilman muuta valitat keskuksen johtajalle asiattomasta lääkärin käytöksestä. Jo tunnin myöhästyminen sovitulta vastaanottojalta on törkeää saati sitten potilaan haukkuminen.

Vierailija
6/147 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:38"]

Siis mitä? Kuulostaa aivan älyttömältä, absurdilta koko tilanne. Huh huh.

[/quote]

Näinpä.

Minusta tuo lista vain nopeutti koko käyntiä. Tai olisi nopeuttanut ilman törppöä lääkäriä. Ja tietenkin 13v. kykenee ihan itse puhumaan oireistaan, ei siinä äidin tarvitse olla kuin takapiruna.

Minä kyllä tekisin valituksen kyseisestä toiminnasta.

Vierailija
7/147 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Sinne jos kaikki teinit menis paperilappujen ja kaikkitietävien äitien kanssa niin leikiksihän se menisi koko juttu ja jonot kasvaisivat entisestään.

Missä menee raja? Saako omatoiminen ekaluokkalainen kirjoittaa lääkärille oman lappunsa vaivoistaan?

[/quote]

Miten asian hoitaminen noin, kuin me tehtiin hankaloittaa tilannetta ? Selitätkö hieman?! Lapussahan on ihan samat asiat, joita kysellään. Kohtia oli peräti 6 ja ne oli tosi lyhyesti laitettu, niin ettei turhia jaaritteluja ollut. Avaa minulle nyt tätä ongelmaa, kun olen tosiaan ihan ulkona tilanteesta.

Siellähän nimenomaan aina ekana kystytään miksi on vastaanotolle tullut ja se selvisi lapusta. Ne tiedot SH kirjaa sitten sinne lapsen tietoihin. Homma hoitui varmasti nopeasti ja selkeästi, jota se ai aina muuten vastaanotolla ole, jos ei muista mitä piti sanoa.

Miten minä olin kaikkitetävä, kun en juurikaan puuttunut tilanteeseen?! Olenko ihan ulalla, vai mitä en tajua.

ap.

Vierailija
8/147 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tässä nyt niin isoa rikosta ole tehty että tollainen täysin kohtuuton reaktio olisi tarpeen. Tosin provoksi epäilen minäkin.

Vierailija
9/147 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksei sais? Lääkärit ja hoitajat ovat siellä auttamassa ihmisiä. 

Ap:lle hoitaja veti herneen nenäänsä kommentista, ettei tarvitse samoja selitellä ensin hoitajalle ja sitten lääkärille. Lääkäri oli ääliö, kun alkoi läksyttään kipeää teini-ikäistä. Taitaa olla huonot sosiaaliset taidot pääsyvaatimuksena hoitoalalle. Potilasasiamieheen kannattaa olla yhteydessä.

Miksi muuten pitää selittää samat asiat ensin hoitajalle ja sitten lääkärille? 

Vierailija
10/147 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekai maksaneet tuosta käynnistä ? Ehdottomasti teet valituksen , karmeaa käytöstä lääkäriltä ja vielä lasta kohtaan. Täytyy olla jotain vialla tuossa lääkärissä.

Vierailija
11/147 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:42"]

porvoossa nipistellaan juu.....

[/quote]

Ihan sama, uskomattomalta tämä minustakin tuntuu, mutta noin vain tapahtui. En osaisi edes keksiä tällaista tilannetta itse, niin absurdi se oli.

Ymmärrän sen, että listan olisi voinut vaan lukea, mutta se reaktio joka sen ojentamisesta syntyi, on jotain aivan liian traagista.

Mikä oikeus lääkärillä on lakaa "opettaa" tytärtäni ja kertoa päin naama kaikkien kuullen, kuinka epäkohtelias hän on?

ap

Vierailija
12/147 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymyilevä lapsi ojentaa kirjoittamansa lapun oireistaan, juttelee siinä samalla. Jo tämä kertoo, ettei lääkärin tarvetta ole (lääkäri tunnin myöhässä, joten kiire varmaankin on)

Vierailija
13/147 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärikin voi olla sairas. Siltä vaikuttaisi tässä tapauksessa. Tee valitus. T: sh

Vierailija
14/147 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:47"]

[/quote]

Miksei sais? Lääkärit ja hoitajat ovat siellä auttamassa ihmisiä. 

Ap:lle hoitaja veti herneen nenäänsä kommentista, ettei tarvitse samoja selitellä ensin hoitajalle ja sitten lääkärille. Lääkäri oli ääliö, kun alkoi läksyttään kipeää teini-ikäistä. Taitaa olla huonot sosiaaliset taidot pääsyvaatimuksena hoitoalalle. Potilasasiamieheen kannattaa olla yhteydessä.

Miksi muuten pitää selittää samat asiat ensin hoitajalle ja sitten lääkärille? 

[/quote]

Tätä me kyselimme, lääkäri sanoi, että ne asiat voi "muuttua" ja näin saadaan paremmat vastaukset, kun molemmat kyselee??!

No ei meillä asiat muutu, vaikka kuinka moni kyselee, ihan samat vaivat ne on jos ollaan tultu hoitoa hakemaan.

Ja ei tosiaan ole provo, vaikka mielelläni heräisin ja huomaisin nähneeni unta.

ap.

Vierailija
15/147 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:49"]

Hymyilevä lapsi ojentaa kirjoittamansa lapun oireistaan, juttelee siinä samalla. Jo tämä kertoo, ettei lääkärin tarvetta ole (lääkäri tunnin myöhässä, joten kiire varmaankin on)

[/quote]

Oikeesti jos lapsi on noin pitkään sairas ei saa huolestua? Kyllä minäkin huolestuisin.

Vierailija
16/147 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ai ei voi olla kohtelias ja hymyillä sairaana, mutta silti pitää olla kohtelias ja hymyilevä SH:ta kohtaan, ettei se vaan loukkaannu?

Ja maksoimmehan me tuosta, ennen vastaanottoa kerättiin maksu.

ap

Vierailija
17/147 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ystävällisesti nyt laittaa sen lääkäriaseman nimen, että tiedetään välttää sitä?

Taisi olla jonkin sortin narsisti, se lekuri. Tulee tunnin myöhässä paikalle, eikä halua, että joku keskenkasvuinen hyppii nenille "oirelistoineen". Ei luulis, että yksityislääkärillä on rahkeita loukata maksavaa asiakasta? Mutta mistä  sitä muuten tietää, vaikka  olis joku aineiden käyttäjä? Ei taida olla ihan harvinaista noilla, kun niillä on keinonsa hankkia saada kaikkia mömmöjä.

Vierailija
18/147 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kyseessä Lahden Mehiläinen, ja nelikymppinen mieslääkäri, jonka etunimi alkaa M:llä? Ei ole ainoa kerta, kun on asiattomasti potilaalle räksyttänyt...

Vierailija
19/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Yksityisvastaanotosta kuitenkin kyse, sinne saa kyllä ihan kuka tahansa maksava asiakas mennä todellisine tai kuviteltuine oireineen eikä siihen ole kellään nokan koputtamista.

Minä en tätä provoksi epäile (ja vaikka olisikin niin tällaista tosiaan tapahtuu). Olen itse lääketieteen opiskelija ja meille kyllä opiskellessa painotetaan että aina puhutaan lapselle eikä vanhemmalle jos ei sitten ole erityistä syytä tai ole kyse tyyliin vauvasta (vauvallekin voi kyllä jutella vähän). Myöskään tuollainen lapun antaminen ei ole mitään epäkohteliaisuutta nähnytkään, vaan nimenomaan ainakin minulle kertoo juuri siitä että vaivan kanssa ollaan tosissaan ja halutaan että se kunnolla selvitetään. Sillä ei minun mielestäni ole mitään väliä, lukeeko potilas listan itse vai antaako lääkärille luettavaksi. Jos on selkeällä käsialalla kirjoitettu niin ehkä jopa parempi antaa lääkärille. Lääkäri sitten sen listan pohjalta tekee tarvittavat lisäkysymykset.

Tuollaiselle lääkärille en kyllä itsekään toiste menisi. Jos kuitenkin ko. paikan muut lääkärit ovat hyviä, niin kannattaisiko vain vaihtaa lastenlääkäriä vai oliko hän ainoa koko paikassa? Valitus kannattaa joka tapauksessa tehdä, eihän se firmallekaan ole hyvää bisnestä pitää siellä töykeästi käyttäytyviä lääkäreitä töissä.

Ja ihan lapsenkin takia voisi olla hyvä se valitus tehdä, että hän oppii ettei mitä tahansa tarvitse sietää ja asioihin voi puuttua.

Vierailija
20/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta outoa käytöstä molemmilta osapuolilta... Jos lapsen kurkku on niin kipeä ettei voi itse puhua niin kai äiti voi edes sen kerran tehdä poikkeuksen ja auttaa oireiden selittämisessä? Minusta on absurdi tilanne se että tyrkätään vain lappu hoitohenkilökunalle ja ollaan sitten MOLEMMAT hiljaa....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme