Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nipistelen itseäni..tapahtuiko tämä todella tänään lääkärissä??!

Vierailija
25.09.2013 |

Tyttäreni 13v on ollut kipeä pari kuukautta, tukkoinen nenä, voimaton, ruokahaluton jne.

Saimme lastenlääkärille ajan ja tytär päätti valmistautua hyvin ennen vastaanotolle menoa ja kirjoitti lapulle kaikki oireet, joita hänellä oli.

Nenä tukossa, yskää, selkäkipua, korviin ja kurkkuun sattuu jne. Oli siis hienosti ajatellut etukäteen kaiken, että ei unohda mitään. Lääkäri oli tunnin myöhässä, yksityisvastaanotolla.

Hoitaja tuli ensin kyselemään syytä vastaanotolle tuloomme, niinkuin aina ennenkin.

Tytär hymyssä suin antoi lapun ja sanoi, että kirjoitti listan, että ei tarvitse samoja asioita toistaa ensin hoitajalle ja sitten lääkärille. Hoitaja otti lapun ja sanoi jotenkin ihan nauraen, että hän kyllä ymmärtää, että kurjaa kun samoja kysellään ja alkoi lukea listaa ja kirjoittaa niitä tietokoneella ylös. Kaikki meni ihan hienosti, tytär vastaili muutamaan kysymykseen, minä täydensin, jos oli tarvetta. Annan aina lasteni itse kertoa lääkärissä omista vaivoistaan, kun ne kerran on niiden, ei minun. Toki lääkitykset kerron ja sellaiset joista lapsi ei ole varma. SH kysyi, saako hän laittaa listan tyttären potilaspapereihin kiinni, sai luvan.

No, sitten tuli lääkäri sisään ja alkoi kysellä miksi olemme vastaanotolle tulleet? Tyttö sanoi, että listassa ne asiat näkyy, kun hän sen jo kotona valmiiksi kirjoitti. Lääkäri heitti lapun melkein tytön naamaan ja sanoi, hän tekee kysymykset, lista on sinun... No ok, jatkettiin juttelua ja tyttö luki listan. Samalla lääkäri kyseli paljon muutakin ja niihin sai meiltä vastauksen. Erittäin töykeästi kysyi" mikäs se on tämä selkäkipukin täällä" johon tytär sanoi, että selkää ja kaikkia jäseniä pakottaa...

Tilanne oli melko outo kaiken aikaa ja sitten lopulta kun oli reseptit saatu ja hoito-ohjeet ja olimme jo lähtemässä alkoikin lääkäri saarnata siitä, että kuinka epäkohteliatia me olimme olleet hoitajalle!

Kuulemma ei sellaista ole tapahtunut 20 vuoteen, että joku vaan antaa listan ja ei halua puhua hoitajalle. Minäkään en kuulemma ollut vastaillut hoitajalle, vaan lapsi oli itse puhunut!!?

WTF!?

Sanoin ihen ekana, että nyt meni joku pieleen, emme tosiaankaan olleet epäkohteliaita, vaan lapseni nimenomaan valmistui kotona tähän asiaan ja siksi kirjoitti listan. Lekuri siihen, että lista oli lapsen, ei heidän, olisi pitänyt sanoa ne asiat, ei vain antaa listaa epäkunnioittavasti SH:lle, että hän nyt pomona haluaa ojentaa lasta ja kertoi sitten miten kamalan epäkohtelias lapseni oli ollut.

Siinä vaiheessa lapsi tietysti alkoi itkeä, mutta lääkäri vaan jatkoi samaa saarnaamista. Sanoin hänelle, että lapsi oli ehdottoman kohtelias, mutta kun jo kurkkukin kuumotti, ei halunnut toistella kaikkea montaa kertaan. Me lähdettiin jo käytävään ja lekuri vaan jatkoi saarnaamistaan. Sanoin että olen nyt kuullut asian jo 10 kertaa, haluan puhua sen SH:n kanssa, jota nyt on loukattu. Se ei käynyt, kun ei kuulemma ole sen asia selvittää sitä mitä tapahtui, vaan hänen homma. Kysyin uudelleen, että missä se hoitaja on?" Kuulemma oli poistunut, kun oli niin kamala tilanne!!

Tytär itki silmät punaisina ja toki mulla alkoi ääni jo vapista, kun olin jo niin vihainen. Pari hoitajaa ja joku toimistovirkailija kuulivat meidän keskustelun, kun olivat siinä toimistossa vieressä.

Homma vaan jatkui ja jatkui. Sanoin moneen kertaan, että asia selvä, emme tule enää tänne, saatte olla rauhassa.

Kun kirjauduimme ulos, pyysin saada lapsen paperit mukaan, sillä emme tule koskaan enää samaan paikkaan. (Harmi, muut lapsen lääkärit oli oikein ihania siellä samassa paikassa)

Toimiston johtaja sitten pyysi minua tekemään kirjallisen selvityksen tapahtumasta, mutta sanoin, etten kykene nyt kirjoittamaan. Antoi sp osoitteen ja lomakkeen jolla voi laatia valituksen.

En tajua, opetan todellakin lapsilleni sen, etten minä puhu heidän puolestaan ja olen hiljaa aina kuin mahdollista, ei se sitten olekkaan oikein.

En usko vieläkään mitä tapahtui, mutta lapsen kanssa nipisteltiin toisiamme ja oltiin me hereillä.

LApselle sanoin, että kirjoitamme myöhemmin asiasta ja vannotin, ettei hän todellakaan ollut epäkunnioittava ketään kohtaan. Päinvastoin , lapsi on tavallista huolellisempi ja haluaa olla erityisen kohtelias ja sen taidon myös osaa.

Valitan pitkää tarinaa, mutta meni tosiaan yli hilseen meiltä molemmilta.

Kommentit (147)

Vierailija
41/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 02:20"]

Olisi muuten mennyt ap:n tarina läpi, mutta....

En ole ikinä maksanut yksityisellä etukäteen!!!!!! Yksityisillä lääkäriasemilla maksu kun määräytyy tehtyjen toimenpiteiden sekä kuluneen ajan mukaan!

Joten PROVO!!! :D

[/quote]

Meillä on vakuutus jossa on vain tietty omavastuu, ihan sama mitä tehdään, siksi maksu tulee etukäteen.

Koeta nyt rauhoittua, elämässä on erilaisia tapoja toimia, jopa sellaisia joista et tiedä mitään, silti nekin on ihan oikeita.

Peace

ap.

Vierailija
42/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 00:06"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:57"]

Voisitko ystävällisesti nyt laittaa sen lääkäriaseman nimen, että tiedetään välttää sitä?

Taisi olla jonkin sortin narsisti, se lekuri. Tulee tunnin myöhässä paikalle, eikä halua, että joku keskenkasvuinen hyppii nenille "oirelistoineen". Ei luulis, että yksityislääkärillä on rahkeita loukata maksavaa asiakasta? Mutta mistä  sitä muuten tietää, vaikka  olis joku aineiden käyttäjä? Ei taida olla ihan harvinaista noilla, kun niillä on keinonsa hankkia saada kaikkia mömmöjä.

[/quote]

Paikka on Jväskylässä, mutta en nyt laita sen nimeä. Ehkä sitten, kun valitan ja selviää miten vastaavat.

ap.

[/quote]

Arvasin että täällä, oliko naislääkäri RS?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oireisiin sanoisin että aivan selvät homeoireet, ja koska ovat kestäneet parisen kuukautta ovat varmasti peräisin koulusta.

Vierailija
44/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siit voi jumalauta mikä lääkäri. Mä olisin varmaan tossa vaiheessä läppässyt sitä turpaan:(
Tyttöparka, sääliks käy.
Oliko lääkäri muuten mies vai nainen?

Vierailija
45/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet lääkärit hermostuvat jos eivät itse saa olla niskan päällä potilaan kohdatessaan. Esim. jos selkä on kipeä sen pitäisi tulla ilmi kun lääkäri kysyy tai jos hän vaikka tunnustelee selkää. Myös diagnoosien ehdottelu on monille lääkäreille punainen vaate, olen itse oppinut ettei koskaan kannata sanoa lääkärille esim. kärsivänsä flunssasta vaan pitää sanoa että "tulin vastaanotolle koska nenäni vuotaa ja on kuumetta". Sitten lääkäri voi vähän katsoa nenään ja mitata kuumeen ja diagnosoida flunssan ja kirjoittaa sen latinaksi paperille.

Jos ap:n lääkäri käyttäytyi kuten kirjoitettu niin oma maallikon diagnoosi on "lääkitystä vaativa hulluus"

Vierailija
46/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa absurdilta. En kuitenkaan pysty kirjoituksesi perusteella varmaksi sanomaan, että ette olisi loukanneet sairaanhoitajaa. On olemassa teoreettinen mahdollisuus, että äänensävynne tai elekielenne on ollut sellaista, mistä hän on vetänyt herneen nenään. Olisi pitänyt nähdä tilanne, jotta voisin objektiivisesti ottaa kantaa. Nyt kuulin vain sinun näkemyksesi asiasta.

Vierailija
47/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni mukaan lääkärit inhoavat kaikkia potilaan muistilistoja. Ei myöskään kannata kertoa googlanneensa netistä mitään. En tiedä, mikä siinä saa heidän verenpaineensa nousemaan. Kenties se on joku valtataistelu ja kunniakysymys.

Vierailija
48/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka lääkäri? Mikä lääkäriasema?

Vierailija
49/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliset tilanteet - lääkärikäynnitkin - ovat aina ahdistaneet mua, ja mä kirjoitan kyllä vielä tänä päivänäkin oireeni ylös paperille, etten unohda jotain. En tahdo olla "vaivaksi" ja enemmän tai vähemmän tahallani tapaan siinä lääkärin huoneessa sitten jättää asioita mainitsematta. Koskaan ei ole mitään ongelmia tullut, vaikka 95-prosenttisesti sillä parjatulla kunnallisella käyn. Tosin mä luen itse lappuni enkä ojenna sitä luettavaksi, mutta silti.

Mut on myös opetettu selittämään itse asiani lääkärissä pienestä pitäen, vaikka vanhempani hyvin tiesivät, etten pitänyt niistä tilanteista. Samoin aion opettaa omat lapseni.

AP:n tapauksessa laittaisin kyllä palautetta kys. paikkaan ja kävisin jatkossa muualla.

Vierailija
50/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 05:37"]

Herrnjestas. Ap lapsineen kuullostaa ihan vajakilta. 

[/quote]

Kuullostaa kuulostaa ihan vajakilta.

Vierailija
51/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 08:04"]

Minun kokemukseni mukaan lääkärit inhoavat kaikkia potilaan muistilistoja. Ei myöskään kannata kertoa googlanneensa netistä mitään. En tiedä, mikä siinä saa heidän verenpaineensa nousemaan. Kenties se on joku valtataistelu ja kunniakysymys.

[/quote]

Juuri näin.

Onneksi lääkärilläkin on pomonsa, joten valitusta vain kehiin. Lääkäreidenkin on pikku hiljaa opittava tottumaan valistuneisiin potilaisiin.

Vierailija
52/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella asiatonta käytöstä lääkäriltä! Vaivat on hyvä kirjoittaa lapulle ennen vo:lle tulemista, jotta ei unohda kertoa jotain tärkeää. Kuulostaa siltä, että olette joutuneet jonkin asennevammaisen kyykytettäväksi. Valitettavasti lääkäreissä(kin) joskus heitä on. Tekisin valituksen paikan ylilääkärille , ehdottomasti! Aivan varmasti työpaikalla on tiedossa tuon hankalan lääkärin muutkin tekemiset.

Vierailija
53/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans Turun Pulssista pari surkeaa kokemusta. Luojan kiitos meidän nykyinen työterveys on Mehiläisessä. Sieltä on saanut todella ihanaa palvelua.

Vierailija
54/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit eivät myöskään ole mitään jumalia, joille ei voi sanoa vastaan tai että tietäisivät kaikesta kaiken. Kannattaa tehdä valitus! Itse näen sairaanhoitajana joskus työssäni todella asennevammaisia lääkäreitä ja puhuttelevat potilasta tosi rumasti, ei anneta tarpeeksi tietoa/ selitetä diagnoosia vaan vain töksäytetään se, ei vastata asiallisesti kysymyksiin (aika harvoin kuitenkin ja yleensä nämä ovat erikoislääkäreitä). Itse en asemani vuoksi voi alkaa ns. ojentaa lääkäriä, vaikka huomaan tilanteen ja luonnollisesti olen itse asiallinen ja ystävällinen potilaalle. Potilaalla on kuitenkin kaikki valta tällaisessa tilanteessa, koska sinun ei tarvitse ottaa huomioon omaa työpaikkaasi/asemaasi! Voi tehdä valituksen, johon heidän on pakko reagoida. Todennäköisesti lääkärin hankala luonne on tiedossa. Tekisin ehdottomasti valituksen ylilääkärille, potilaalla on oikeus hyvään hoitoon ja tuo ei ollut sitä.

Vierailija
55/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 08:04"]

[/quote]

Mulla taas ihan päinvastaista kokemusta.

Mä en meinaa millään muistaa kaikkia oireita, joten mulla on usein muistilappu mukana. Ja melkein aina lääkäri pyytää sen itselleen vaikka kirjoitankin sen listan siis ennen kaikkea itselleni etten unohda sanoa jotain asiaa tai oiretta.

Vierailija
56/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No te olette ehkä jollain tapaa tarkoittamatta aiheuttaneet sen, että sh tunsi itsensä mitätöidyksi ja nolatuksi. Joku sellainen tarkoittamaton ilme/ele että "sä oot vaan hoitaja, ei sun kanssa tarvitse puhua". Ja hoitaja on sitten tästä pahoittanut mielensä ja lääkäri on ylireagoinut. Huonoa käytöstä silti lääkäriltä.

Mulla on kans kokemusta yksityisestä, joka käyttäytyi tosi inhottavasti. Jälkikäteen ajatellen metsä vastasi kuin sinne huudettiin...

Miettikää tarkkaan oma käytöksenne ennen valitusta, mutta jos aihetta tosiaan on, niin kyllähän sen valituksen voi tehdä.

Mä olen kyllä maksanut lääkärikäynnin (Jyväskylässä) etukäteen, kun aika on varattu esim. 20 min. sen voi maksaa etukäteen. Tai sitten se laskutetaan jälkikäteen, jos ei ole aikarajaa.

Vierailija
57/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 05:50"]siit voi jumalauta mikä lääkäri. Mä olisin varmaan tossa vaiheessä läppässyt sitä turpaan:( Tyttöparka, sääliks käy. Oliko lääkäri muuten mies vai nainen?[/quote]

No tässä hyvä esimerkki vanhemmalta kiroilu ja turpaanveto. Miten joillain menee oikeesti noin yli.

Toinen oli se riehuva joka olis alkanut korottaa ääntä.. Oikeesti kannattaa miettiä sitä omaa käytöstä. Joku ulkopuolinen lääkäri ei vaikuta teidän lapsiin niin paljon ku te itse omalla esimerkillänne.

Tähän tapaukseen kantaaottamatta.

Vierailija
58/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se oli mieslääkäri, ni sillä on varmaan jotain juttua meneillään sen hoitajan kanssa.... ;)

Vierailija
59/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä meidän tk:ssakin maksetaan ensin samalla kun ilmoittaudutaan.

Vierailija
60/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittuneena luen tätä alkuperäisen tarinan kirjoittajan yksipuolista vuodatusta. Kannattaisi tämänkin foorumin lukijoiden ehkä hieman järkeä käyttää, eikä uskoa kaikkea mitä tänne kirjoitetaan. Luuletteko tosiaan, että henkilö on kertonut tapahtumista kaiken? Rivienvälistä luettavissa melkoisen paljon jos ovat onnistuneet lapsensa kanssa sekä sairaanhoitajan että lääkärin suututtamaan. Ne oireet pyydetään muutenkin itse selittämään ihan sen takia, että se tarina tosiaan muuttuu hyvin usein eikä siitä lapusta selviä mikä niistä on se pääasiallinen syy tulla vastaanotolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme