Pelkäätkö, että joudut koronan takia työttömäksi?
Minä pelkään. Työskentelen vaatekaupassa, jossa on rekrytointikielto vaikka osa työntekijöistä on lopettanut ja kauppa joudutaan välillä laittamaan kiinni kun ketään ei saada töihin. Keväällä meillä meni välillä kokonainen viikko niin, ettei kauppaan tullut yhtäkään asiakasta, kun ihmiset pelkäsi koronaa ja noudatti suosituksia välttää kaikkea tarpeetonta asiointia. Vielä nytkin asiakkaita on ehkä puolet vähemmän kuin normaalisti, ja pelottaa miten käy jos koronatartunnat lisääntyy taas.
Entä te muut palstalaiset? Pelkäättekö koronan vievät teiltä työt vai uskotteko työpaikkanne olevan turvassa?
Kommentit (41)
Todennäköisesti en joudu työttömäksi.
Olen virassa yliopistosairaalassa ja vuosien varrella hankittu lisäosaaminenkin sellaista jota ei joka kollegalta löydy. Kukahan ne työt huolehtisi jos minä saisin kenkää?
Nää rekrytointi kiellot pitäisi olla laittomia. Miten työllisyysluku saadaan nyt nostettua 75% ja laiskat työttömät ylös sohvilta?
En pelkää, mutta pelkään sairastuvani vakavasti tavatessani päivittäin n. 80 henkilöä ahtaissa tiloissa pidempiä aikoja yhteen menoon.
Olen opettaja.
Koronan aiheuttama syvä lama vienee minultakin työpaikan. Se uuden etsimisen vaikeus pelottaa eniten, säästöillä en elämeläkeikään asti ja kansaneläkkeellä todella niukasti. Eli kyllä pelottaa
Vierailija kirjoitti:
Nää rekrytointi kiellot pitäisi olla laittomia. Miten työllisyysluku saadaan nyt nostettua 75% ja laiskat työttömät ylös sohvilta?
Työpaikat ei lisäänny niin, että yritykset menee konkurssiin palkattuaan ihmisiä joiden palkkoja niillä ei ole varaa maksaa. Silloin menetetään nekin vähät työpaikat, jotka saataisiin ehkä säilytettyä rekrytointikieltojen avulla.
Vierailija kirjoitti:
En pelkää, mutta pelkään sairastuvani vakavasti tavatessani päivittäin n. 80 henkilöä ahtaissa tiloissa pidempiä aikoja yhteen menoon.
Olen opettaja.
Opettajan palkalla pitäisi olla varaa FFP2-maskeihin, joilla voit suojautua tehokkaasti tartunnoilta työpäivän aikana.
Kyllä. Olen suhdanneherkällä alalla, johon tilanne iskee varmaan vuoden kahden sisään.
En pelkää ravintola-alalla riittää töitä, meillä koronan aikaan myynti pysyi ennallaan koska paljon menee mukaan. Päinvastoin osaavaa porukkaa ei tahdo löytyä koska todella raskasta ja kiireistä on kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikat ei lisäänny niin, että yritykset menee konkurssiin palkattuaan ihmisiä joiden palkkoja niillä ei ole varaa maksaa. Silloin menetetään nekin vähät työpaikat, jotka saataisiin ehkä säilytettyä rekrytointikieltojen avulla.
Rekrytointikiellon kieltäminen ja paikallinen sopiminen mahdollistaa sen että voitaisiin palkata halvemmalla uutta työvoimaa irtisanottujen tilalle. Samalla estetään työttömyys ja pelastetaan yritys.
En pelkää. Yrityksen toiminnan pitäisi supistua ehkä kolmannekseen nykyisestä, että minäkin joutuisin lähtemään, ja ihan siihen en kuitenkaan usko. Toistaiseksi korona ei ole näkynyt toiminnassa mitenkään.
En pelkää.