Sinä, joka jätit alkoholinhuuruisen elämän taaksesi
Mikä sai sinut jättämään kuningas alkoholin? Kauanko olet ollut ilman ja mitä vaikutuksia olet huomannut itsessä tai ympäristössä lopettamisesi jälkeen? Onko painosi pudonnut vai onko alkoholin tilalle tullut joku muu ”herkku”?
Kommentit (24)
Jan K kirjoitti:
En ole koskaan kokonaan lopettanut juomista mutta pidän välillä helkkarin pitkiä raittiita pätkiä. Olin viimeksi lähes vuoden juomatta 19-syksy-loppukesä 20. Tämän tauon jälkeen join viitenä iltana-yönä peräkkäin ja jo kolmantena iltana humalassa ollessani mietin kauhuissani, että pian kaljoittelu loppuu kun lapset saapuvat takaisin luokseni (olen yhteishuoltaja isä, en juo lasten aikana käytännössä mitään ikinä).
Tästä pari viikkoa myöhemmin join kahtena iltana-yönä peräkkäin yhteensä ehkä 36tölkkiä olutta. Olen 96-kiloinen 38-vuotias mies, eli määrä reiluhko, mutta ei mikään hc.
Näiden kahden illan jälkeen mieliala ollut ÄLYTTÖMÄN alhaalla monta päivää. En örvellä humalassa, (en edes tuntenut olevani kovin humalassa), en käy baareissa, enkä näin aikuisena ole juuri ikinä kovin pahasti mitään humalassa mokaillut, mutta moodit juomisten jälkeen on todella heikot, yleensä useita päiviä.
Olen siis usein pitkiä päiviä juomatta ja jälleen pysyvää täysraittiutta harkitsemassa siitä syystä, että alkoholi aiheuttaa minulla jonkinlaista masennusta.
No ei kyllä kuullosta mitenkään mukavalta tuo sinun alkoholillinen pätkäsikään kun tuollaisen masennuksen ja ahdistuksen pukkaa. Taidat kuulua kaltaisiini henkilöihin, jotka voivat parhaiten ilman alkoholia. Pitkästihän olet ollut juomatta, siihen on mahtunut joulut ja juhannukset väliin, jotka ovat monelle kompastuskiviä. Tsemppiä raittiiseen elämään💪🏻 Sitä yritän myös itse noudattaa, terkuin ap
En halua enää koskaan juoda itseäni niin ruman näköiseksi kun väsyneenä, kasvot roikkuvana kerran humalassa itseäni katselin bussin ikkunan heijastuksesta. Mikään hiprakka ei ole sen arvoista.
Toisekseen haluan olla 100% minä, täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Minä itte.
Kolmanneksi on mukavaa olla kunnossa hipsiä koska vaan mihin seikkailuihin tahansa. Äskenkin olin klo 21-22.30 lenkillä pimeässä metsässä yksin pelkän taskulampun valossa. Joen ylittäminen kiikkerää käytöstä poistettua puusiltaa pitkin pelotti mutta se tuotti enemmän onnea kuin minkäänlainen drinkki.
On vaan niin lapsellista ryypätä aikuisen naisen ja terveys on minulle tärkeä arvo. Sen takia jätin humalajuomisen. Minulla on myös tapa polttaa tupakkaa, kun juon alkoholia. Joten sekin on jäänyt, kun en juo niin usein. Ihmissuhdesotkuja tuli ja krapulajuomista silloion kun join niin paljon että krapula tuli.
Nykyisin juon viikonloppuna 1 lasillisen viiniä/päivä. Eli 2 lasillista viikossa. Näin on mennyt muutama vuosi. Aikaisemmin join välillä kovan kännin. Seuraava päivä meni päätä parannellessa. Mieliala vaihteli ja olin masentunutkin. Itsetuntoni laski. Tämä on ollut elämäni paras päätös. Olen henkisesti tasapainossa. Paino on laskenut noin 10 kiloa.