Lapsen kananmunahimo-ok?
Lapseni 3,5 v tykkää aivan valtavasti kananmunista, varsinkin keitetyistä. Tämä on melko uusi juttu, nyt syksyn mittaan keksitty. Keitin tuossa nyt neljä munaa, että on koululaisillekin kun tulevat kotiin, niin tämä napero vöi niistä 3. Rajoittelin jo vähän kolmannen kohdalla, mutta en sitten viitsinyt kieltääkään, eipä se nyt mitään luonnotonta ravintoa kuitenkaan ole. Mutta onkohan ihan järkevääkään tuonikäisen syödä montaa munaa kerralla??
Kommentit (10)
Nykyään kananmuna on sillä tavalla päästetty pannasta, että se ei enää todistetusti nosta kolesteroliarvoja eikä ole muutenkaan epäterveellistä. Kolme kananmunaa on kyllä melkoinen satsi, mut hei, jos lapsella kerran oli nälkä! ;D
Meillä syödään runsaasti kananmunia, koska ne nyt vaan ovat ravintorikasta, käsittelemätöntä ruokaa. En ole ajatellut että asiasta pitäisi jotenkin huolestua, joten mielenkiinnolla odotan mitä muita vastauksia saat.
Hei, kiva kun vastasitte!
Lähinnä tämä on mun mielestä tosi outoa, en itse ikinä söisi keitettyä kananmunaa, yhtäkään. En tietenkään sitä ääneen lasten kuullen sano, mutta eipä tarvitse sanoakaan, eipä niitä munia ikinä mulle jääkään :)
Jos mun pitäsii valita yksi ruoka-aine autiolle saarelle josta ei saisi mitään muuta ruokaa, valitsisin kananmunan. Siinä on suunnilleen kaikkea, mitä ihminen tarvitsee. C-vitamiini taitaa olla ainoa puuttuva ja sitä saisi sillä saarella vaikka ruohoa syömällä.
Mulla on vegaanikaveri, joka sanoo että hänellekin joskus tulee hurja kananmunanhimo, ja tietää kuulemma siitä että jos sellainen tulee niin on jäänyt B12-vitamiinin saanti liian vähälle. Eli ehkä voisi siitäkin johtua että elimistö aiheuttaa tuollaisen "himon". Tosin jos lapsi käyttää maitotuotteita ja syö lihaa, niin sitten ei välttämättä. Voihan se kananmuna olla vain niin hyvää :)
Voihan lapsella olla joku puutostauti niin elimistä yrittää vimmalla korjata sitä. Kuten kasikin sanoi.
Tai sitten sillä vain oli nälkä ja on todennut, että kananmuna täyttää mukavasti.
Kananmuna on hyvin ravinnerikasta ruokaa. Voi olla, että lapsellasi on jonkin ravintoaineen puutos ja yrittää paikata sitä syömällä kananmunia? Millaista ruokaa muutoin annat lapsellesi?
Ei siitä mitään haittaa ole, jos ei samalla tavalla munia joka päivä viikkotolkulla syö.