Uusi työpaikka ja heti ahdistaa
Oon ollut viikon uudessa työpaikassa, mutta jo nyt ahdistus on järjetön. Joo, pelkään uusia tilanteita ja siirtymisiä, mutta en usko syyn johtuvan pelkästään siitä. Mun perehdytys on hyvin vähäistä, en aina saa apua kysyttäessä/apua annetaan todella nopeasti selittäen, eikä kunnolla opettaen. Silti vastuuta yritetään siirtää minulle.
Vinkkejä?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vaikea samaistua tällaiseen, kun kaikki työpaikkani ovat olleet ilman perehdytystä. Ei akateemisella puolella ole kellään aikaa opettaa oma-aloitteisuutta ja tiedonhankintataitoja uusille tulokkaille, kyllä ne asiat pitää ihmisellä olla jo hallussa.
Räyh Räyh
Ap, mulla on samanlaisia kokemuksia, se on tosi ahdistavaa. On aika kovat paineet, kun sanotaan vaan, että "kysyt sitten" ihan kuin sä voisit edes tietää mitä kysyä, kun olet juuri aloittanut. Tee parhaasi, tolkuta itsellesi, että sen pitää riitää. Virheitä tulee varmasti jokaiselle, koita olla pelkäämättä niitä. Tee vaikka jotain hengitysharjoituksia työpäivän aikana, jos tuntuu, ettet saa muuten pulssia alas.
Jos työpaikalla ei ole kunnollista perehdytysohjelmaa, vaihtoehtoja on 2: A) Siellä on totuttu siihen että jengi mokailee aluksi eikä sitä pidetä ongelmana B) Kyseessä on niin ankea työpaikka, että on ihan turha edes ahdistua, koska haluat sieltä pois hyvin pian kuitenkin.
Tsemppiä! Jatka kyselyä niin kauan kuin voit ja jaksat, sen jälkeen tyydy siihen, että teet sen, mihin pystyt.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea samaistua tällaiseen, kun kaikki työpaikkani ovat olleet ilman perehdytystä. Ei akateemisella puolella ole kellään aikaa opettaa oma-aloitteisuutta ja tiedonhankintataitoja uusille tulokkaille, kyllä ne asiat pitää ihmisellä olla jo hallussa.
niin, me rivityöläiset synnytään esim SAP-taitojen kanssa myös.
On se normaalia että alkuun ahdistaa mutta jos ei tunnu helpottavan yhtään muutaman viikon kuluttua niin kannattaa miettiä muita vaihtoehtoja.
Tuota se ikävä kyllä on monessa paikassa. Perehdytys on usein sitä että näytetään joku asia kerran ja annetaan joku ohjenivaska josta voi tarkistaa ja sanotaan että kysy jos on ongelmia. Sitten kun tulee ongelmia niin käsketään katsoa ohjeista. Jos erehdyt arvostelemaan puutteellista perehdytystä niin vedotaan siihen että mitäs et kysynyt, olisi kyllä neuvottu jos olisit kysynyt.
Tuo sitten johtaa siihen totaaliseen turhautumiseen ja alisuorittamiseen tai irtisanoutumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli muutama kuukausi sitten samat fiilikset kun aloitin uudessa työpaikassa. Nyt olo on kuitenkin helpottanut ja enää ahdistaa vain joskus. Ole sinnikäs ja kysy kun on kysyttävää. Itse tein paljon muistilappuja itselleni avuksi. Ja kun tein virheen, olin tietysti ihan kauhuissani mutta huomasin oppineeni siitä enkä ole toista kertaa tehnyt samaa virhettä. Tsemppiä! Ota tavoitteeksi kestää ahdistusta vaikkapa yksi kuukausi. Todennäköisesti huomaat että sitten sinua ei enää ahdista työ läheskään niin paljon.
Itse myös joka päivä/viikko mietin mielessäni mitä kaikkea jo osaan ja olen oppinut. Se helpottaa ja valaa uskoa itseen.
Mä meen kanssa uuteen työpaikkaan. Jo 5 uusi työpaikka 6 vuoden sisällä. Työkkäri laittaa koko ajan uuteen työpaikkaan. En jaksa opetella mitään enkä jaksa kysyä neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli muutama kuukausi sitten samat fiilikset kun aloitin uudessa työpaikassa. Nyt olo on kuitenkin helpottanut ja enää ahdistaa vain joskus. Ole sinnikäs ja kysy kun on kysyttävää. Itse tein paljon muistilappuja itselleni avuksi. Ja kun tein virheen, olin tietysti ihan kauhuissani mutta huomasin oppineeni siitä enkä ole toista kertaa tehnyt samaa virhettä. Tsemppiä! Ota tavoitteeksi kestää ahdistusta vaikkapa yksi kuukausi. Todennäköisesti huomaat että sitten sinua ei enää ahdista työ läheskään niin paljon.
Itse myös joka päivä/viikko mietin mielessäni mitä kaikkea jo osaan ja olen oppinut. Se helpottaa ja valaa uskoa itseen.Mä meen kanssa uuteen työpaikkaan. Jo 5 uusi työpaikka 6 vuoden sisällä. Työkkäri laittaa koko ajan uuteen työpaikkaan. En jaksa opetella mitään enkä jaksa kysyä neuvoa.
Tekee vaan töitä miten itse asioita tulkitsee. Jos menee väärin niin asiakkaan murhe.
Olen ollut kolme kuukautta uudessa paikassa. Olen kuin heittopussi jolle sysätään kaikki työt. Opettelen jo kohta kolmannen ihmisen töitä ja sitten vielä neljännen. Joka paikan höylä sanoi esihenkilö. Näin tehtävää ei ilmoituksessa kuvattu. Ei ole selkeää toimenkuvaa. Esihenkilö yleisesti ei-pidetty. Tässä pohdin että mitä teen.
Minä olen ollut uudessa työssäni nyt kuukauden ja voin sanoa että vielä ei ole sellaista päivää ollut ettei olisi ollenkaan ahdistanut ja nyt viimeiset pari viikkoa olen ollut koko ajan niin ahdistunut että en kykene edes vapaa-ajalla tekemään melkein mitään muuta kuin löhöämään sängyssä ja nukkumaan. Kaikki aiemmat työni ovat toki myös jossain kohtaa aiheuttaneet jonkinlaista stressiä, mutta tämä uusi työni on käytännössä ollut pelkkää stressaamista.
Tuntuu että sekä henkinen että fyysinen hyvinvointi on kärsinyt valtavasti ja pahinta on että ainakaan tällä hetkellä minun on vaikeaa nähdä että ahdistus tässä työssäni tulisi edes helpottamaan. Toki myönnän sen olen vielä alussa ja tulen asioita varmasti oppimaan mutta jotenkin tuntuu myös että jos ensivaikutelma työstä on niin hirveä kuin se nyt on niin se ei ole hyvä merkki myöskään. Kuherruskuukausi tämän uuden työni kanssa ei nimittäin kestänyt oikeastaan päivääkään.
Palkka on hyvä mutta mitään muuta hyvää tässä ei ole. Ja alan kallistua siihen että palkka ei saa mennä oman terveyden edelle. Irtisanoutuminen ei olisi minulle helppo ratkaisu mutta voi olla että se on kohta ainoa ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
On se normaalia että alkuun ahdistaa mutta jos ei tunnu helpottavan yhtään muutaman viikon kuluttua niin kannattaa miettiä muita vaihtoehtoja.
Tuota se ikävä kyllä on monessa paikassa. Perehdytys on usein sitä että näytetään joku asia kerran ja annetaan joku ohjenivaska josta voi tarkistaa ja sanotaan että kysy jos on ongelmia. Sitten kun tulee ongelmia niin käsketään katsoa ohjeista. Jos erehdyt arvostelemaan puutteellista perehdytystä niin vedotaan siihen että mitäs et kysynyt, olisi kyllä neuvottu jos olisit kysynyt.
Tuo sitten johtaa siihen totaaliseen turhautumiseen ja alisuorittamiseen tai irtisanoutumiseen.
Olisikin ohjeet! Aloitin juuri uudessa työpaikassa (ensimmäinen viikko takana) eikä heillä ole mitään ohjeita tai prosessikuvauksia mistään. Olen tietenkin kirjoitellut niitä ylös itse. Perehdyttäjäni (eli kollegani jonka omat työt seisovat kun hän joutuu minua perehdyttämään monimutkaisiin järjestelmiin) tuskastuu kun yritän sitten näistä omista ohjeistani katsoa mitä pitää tehdä ja milloin. Tämä ns.perehdytys on vain kiireellisten työtehtävien läpirunnomista ilman opstusta. Ohjeet tuntuvat vaihtuvan joka kerta jossain kohtaa eikä hän kerro miksi, tuskastuu vain siihen miksi en ymmärrä mitä pitää tehdä ja epätoivoisena etsin vastauksia ohjeistani. Hän myös tokaisi, ettei niitä ohjeita kannata kokoajan tuijottaa vaan itse pitäisi hoksata mitä ohjelmasta pitää klikkailla. Noh sanotaan sen verran että kyseisellä ohjelmalla esim. yhdenlaisen tilausprosessin tekeminen vaatii noin 3 sivua ohjetta, sillä montaakaan vaihetta ei pysty ohjelmasta päällisin puolin päättelemään, ja pelkkä tilauksen printtaus lopuksi vaatii 10 työvaihetta, ei suinkaan pelkkää print- valintaa. Lisäksi minulle ei ole vielä laitetti tätä ohjelmaa kuntoon (kyllä, ohjelma pitää kootakin tietynlaiseksi, hakea oikotielinkit yms.) joten en pysty sitä itsenäisesti tutkimaan tai edes laittamaan kuntoon.
Hohhoijaa, todella lannistunut olo.
Lisäksi aloittaessani työvälineet olivat likaisia. Työhuonetta ja sen kalusteita myöden. Niitä sitten rätin kanssa hinkkasin puhtaiksi, jotta tuolissa pystyisi istumaan. Pieni firma, mutta ihan oikeasti hei.. Ja työnkuva on tosi laaja, mikä on kivaa sitten kun asiat osaa, tämä alku vaan on todella hankalaa. Vaikea oppia kaikkea kerralla, kuten he toivoisivat..
Ei ole mikään erikoisala, mutta monia ohjelmia pitää osata käyttää.
- Ap