Olen ollut sairas jo kuukauden, lääkäriin ei pääse!
Koska minulla ei ole missään vaiheessa ollut korkeaa kuumetta. Tää alkoi ihan yhtäkkiä nielun arkuudella, luulin että risat taas oireilevat ja kävin nieluviljelyssä. Mitään sieltä ei kai löytynyt, koska minulle ei koskaan ilmoitettu tuloksia.
Sitten tuli elämäni äkäisin flunssa ja hirveä limainen yskä.
Nyt minulla on inhottava kuiva yskä. Päivällä olen ihan ok jos istun paikallani. Liikunta pahentaa yskää ja auta armias jos yritän nukkua. Yöt ovat pahimpia, imusolmukkeet tuntuvat turpoavan ja ovat sanoinkuvaamattoman kipeät. :( En pysty hengittämään makuuasennossa enää ollenkaan, tuntuu että joku vetää koko kurkun tukkoon. Suu on täynnä limaa ja kun joskus pystyn nukkumaan, kuolaan tyynyni ja naamani märäksi.
Vasemmassa korvassa tuntuu sellainen inhottava kutina.
Tällä hetkellä istun sängyssä peiton alla ja palelen ihan hullun lailla. :( Päivisin olen myös sekava ja lauseiden muodostaminen tuntuu hankalalta. (johtuu varmaan unenpuutteesta)
Lääkäri ei suostu ottamaan edes vastaan. Terveyskeskuksella kysytään että onko kuumetta, ei ole, no sitten ihan normaalia flunssaa, juo lämpimiä.
En kestä enää, minkähän taikasanoilla pääsen tutkittavaksi? :(
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 09:37"]
[/quote]
Näinpä. Ihmisiltä on jotenkin kummasti kadonnut nykyään ymmärrys siitä, että tavalliset virusflunssat ja mahataudit voi hoitaa ihan kotikonstein: lepoa, paljon juomista, tarvittaessa kipu- ja kuumelääkettä. Pahimmillaan hyökätään jopa ensimmäisenä flunssapäivänä lääkäriin!
[/quote]
Monilla työpaikoilla vaan on niin että sinne kotiin ei voi jäädä lepäämään, vaan heti ekasta päivästä pitää olla todistus.
[/quote]
Lääkärintodistuksen tarve on tietenkin eri asia, sen voi ilmoittaa jo aikaa varatessa ja todistuksen kirjoitus on n. 5min homma, kaupan päälle lääkäri voi kurkistaa kurkkuun ja korviin ja kuunnella keuhkot. Toki on joskus ihan tavallisessa flunssassakin perusteltua jäädä työstä pois muutamaksi päiväksi, jotta saa levättyä kunnolla.
Eikö ap saisi lääkäriaikaa sillä perusteella, että ei ole työkuntoinen, vaan tarvitsee lääkärintodistuksen sairauslomasta?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 10:04"]
Nojoo.. Nythän on kunnon flunssakausi päällä, joten tulee uutta virusta toisen perään, en nyt olisi huolissani. mitä se lääkäri voi tehdä?
[/quote]
Näinpä. Ihmisiltä on jotenkin kummasti kadonnut nykyään ymmärrys siitä, että tavalliset virusflunssat ja mahataudit voi hoitaa ihan kotikonstein: lepoa, paljon juomista, tarvittaessa kipu- ja kuumelääkettä. Pahimmillaan hyökätään jopa ensimmäisenä flunssapäivänä lääkäriin!
Ap:n vaiva kuulostaa ihan tavalliselta pitkittyneeltä flunssalta, mahdollisesti jo useampi tauti peräkkäin. Makuuasennossa alkaa yskittää, koska lima nousee syvemmältä keuhkoputkista helpommin kuin pystyssä ollessa. Kannattaa nostaa vuoteen päätypuolta tai ottaa tavallista paksummat tyynyt.
Tietenkään sekavuus ei ole normaalia eikä kuulu flunssan oireisiin, toisin kuin kaikki muu ap:n tähän mennessä luettelema. Vaikea nyt tosin tuolla perusteella arvioida sekavuuden tilaa, enpä itsekään välttämättä aina muista omaakaan numeroani enkä silti ole sekava. Mutta jos ihmisellä on sekava olo, SE on syy lähteä lääkäriin, ei normaalit flunssaoireet pitkittyneinäkään.
Lenkille ei tietenkään pidä kipeänä mennä, tai tehdä muuta fyysisesti raskasta. Mutta ei siihenkään tarvita lääkäriä sanomaan tätä, jokaisen pitäisi ihan itse älytä näin yksinkertainen asia.
[/quote]
Minä siis huolestuin, koska en ole koskaan ollut flunssaisena näin kauan, enkä koskaan tuntenut oloani näin sairaaksi. En jaksa tehdä mitään, mistä ei tietenkään oikein seuraa työelämässä mitään hyvää.
Tuntuu että yskiminen repii kurkun auki. :(
Ja mikään näistä kotikonstihoidoista ei tunnu tepsivän, juominenkin alkaa olla vaikeaa, kun tuntuu että neste valuu nenään.
Olen myös kokeillut apteekin flunssalääkkeitä ja poretabletteja, ei mitään apua.
Aloin huolestumaan sen takia, kun en enää voi nukkua öisin, istuma-asentokaan ei tunnu auttavan, yskittää liikaa eikä yskänlääkekään auta kuin sen hetken kun se on nielussa.
ap
[/quote]
Suurin osa yskänlääkkeistä on ihan sokerilitkua. Minulle ainoat tehoavat yskänlääkkeet on olleet Codesan Comp ja Cocillana ja annostus vähän reilummin kuin ohjeessa sanotaan. Tulee uni ihan varmasti - tämä siis käyttöön silloin kun ei oikeasti pitkään aikaan ole pystynyt yskältä nukkumaan ja pitäisi olla toimintakykyinen seuraavana päivänä (=raahautua sairaana töihin). Lepäily on toki parempi, jos siihen on mahdollisuus.
t. 27
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 10:04"]
Nojoo.. Nythän on kunnon flunssakausi päällä, joten tulee uutta virusta toisen perään, en nyt olisi huolissani. mitä se lääkäri voi tehdä?
[/quote]
Ap:n vaiva kuulostaa ihan tavalliselta pitkittyneeltä flunssalta, mahdollisesti jo useampi tauti peräkkäin. Makuuasennossa alkaa yskittää, koska lima nousee syvemmältä keuhkoputkista helpommin kuin pystyssä ollessa. Kannattaa nostaa vuoteen päätypuolta tai ottaa tavallista paksummat tyynyt.
Tietenkään sekavuus ei ole normaalia eikä kuulu flunssan oireisiin, toisin kuin kaikki muu ap:n tähän mennessä luettelema. Vaikea nyt tosin tuolla perusteella arvioida sekavuuden tilaa, enpä itsekään välttämättä aina muista omaakaan numeroani enkä silti ole sekava. Mutta jos ihmisellä on sekava olo, SE on syy lähteä lääkäriin, ei normaalit flunssaoireet pitkittyneinäkään.
Lenkille ei tietenkään pidä kipeänä mennä, tai tehdä muuta fyysisesti raskasta. Mutta ei siihenkään tarvita lääkäriä sanomaan tätä, jokaisen pitäisi ihan itse älytä näin yksinkertainen asia.
[/quote]
Minä siis huolestuin, koska en ole koskaan ollut flunssaisena näin kauan, enkä koskaan tuntenut oloani näin sairaaksi. En jaksa tehdä mitään, mistä ei tietenkään oikein seuraa työelämässä mitään hyvää.
Tuntuu että yskiminen repii kurkun auki. :(
Ja mikään näistä kotikonstihoidoista ei tunnu tepsivän, juominenkin alkaa olla vaikeaa, kun tuntuu että neste valuu nenään.
Olen myös kokeillut apteekin flunssalääkkeitä ja poretabletteja, ei mitään apua.
Aloin huolestumaan sen takia, kun en enää voi nukkua öisin, istuma-asentokaan ei tunnu auttavan, yskittää liikaa eikä yskänlääkekään auta kuin sen hetken kun se on nielussa.
ap
[/quote]
Suurin osa yskänlääkkeistä on ihan sokerilitkua. Minulle ainoat tehoavat yskänlääkkeet on olleet Codesan Comp ja Cocillana ja annostus vähän reilummin kuin ohjeessa sanotaan. Tulee uni ihan varmasti - tämä siis käyttöön silloin kun ei oikeasti pitkään aikaan ole pystynyt yskältä nukkumaan ja pitäisi olla toimintakykyinen seuraavana päivänä (=raahautua sairaana töihin). Lepäily on toki parempi, jos siihen on mahdollisuus.
t. 27
[/quote]
Codesan comp ja muut morfiinijohdannaisia sisältävät ovatkin ainoita oikeasti toimivia yskänlääkkeitä, ja sekin perustuu ainoastaan niihin morfiinijohdannaisiin, ei suinkaan sokeriliemeen, johon se on sekoitettu. Joten esim. panacod ajaa saman asian. Kodeiini tai muu vastaava vaikuttava aine vähentää yskänärsytystä. Käsikauppayskänlääkkeillä ei tutkimuksissa todistetusti ole tehoa, korkeintaan lumeteho. Noihin "kunnon" yskänlääkkeisiin tarvitsee tietenkin reseptin ja kaikki lääkärit eivät sitä kyllä herkästi kirjoita.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 10:23"]
Eikö ap saisi lääkäriaikaa sillä perusteella, että ei ole työkuntoinen, vaan tarvitsee lääkärintodistuksen sairauslomasta?
[/quote]
Meillä ei ole ainakaan enää vuosiin päässyt lääkäriin hakemaan lääkärintodistusta vaan sen on flunssasta yms. kirjoittanut aina hoitsu.
Mukaan saa (pyydettäessä) paperin, joka viedään työnantajalle. Paperissa kerrotaan, että hoitsu saa saikun kirjoittaa ja jos työnantajalla on jotain valittamista, niin sitten soittaa ylilääkärille. Ei ole meiltä ainakaan koskaan soitettu vaikka vaativatkin aina LÄÄKÄRINtodistuksen. Ilman tuota saatekirjettä ei kuitenkaan palkkaa makseta pelkän hoitsun kirjoittamasta saikusta.
Kyllä tiedän, että ns. tavallisessa flunssassa voi olla jopa yli kaksikin kuukautta, mutta astmaatikolle varsinkin se on järkyttävää, kun ei saa öitäkään nukuttua. Lääkäriin olen päässyt, mutta ihan sama, jonko julkinen, vaiko yksityinen. Saa ihan vapaasti heilua räkä rohisten, kun eivät osaa kunnollisia lääkkeitä antaa. Nyt on menossa tämän syksyn flunssa, ja kurkku on tukossa, ja henkeä ahdistaa, eikä lima irtoa sitten millään. Ihan on samanmoista kuin viime syksyn aikaan. Sekavaksi vetää olon, jos ei saa nukuttuakaan kuin muutaman tunnin päivässä.
Toivottavasti tämä kysyjä kuitenkin pääsee lääkäriin. Itse kerron sairaanhoitajalle, että olo on niin kamala, että taitaa jo henki lähteä. Joskus on astma mennyt niin pahaksi, että on ollut pakko soittaa ambulanssi, ja sitten on kyllä saanut tilapäisen avun vaivaan.
Kyllä tiedän, että ns. tavallisessa flunssassa voi olla jopa yli kaksikin kuukautta, mutta astmaatikolle varsinkin se on järkyttävää, kun ei saa öitäkään nukuttua. Lääkäriin olen päässyt, mutta ihan sama, jonko julkinen, vaiko yksityinen. Saa ihan vapaasti heilua räkä rohisten, kun eivät osaa kunnollisia lääkkeitä antaa. Nyt on menossa tämän syksyn flunssa, ja kurkku on tukossa, ja henkeä ahdistaa, eikä lima irtoa sitten millään. Ihan on samanmoista kuin viime syksyn aikaan. Sekavaksi vetää olon, jos ei saa nukuttuakaan kuin muutaman tunnin päivässä.
Toivottavasti tämä kysyjä kuitenkin pääsee lääkäriin. Itse kerron sairaanhoitajalle, että olo on niin kamala, että taitaa jo henki lähteä. Joskus on astma mennyt niin pahaksi, että on ollut pakko soittaa ambulanssi, ja sitten on kyllä saanut tilapäisen avun vaivaan.
Miksi et ap vastaa kysymyksiin, että voisitko ensimmäisen ajan varata yksityiselle joka laittaisi lähetteet jatkotutkimuksiin (keuhkoröntgen, spirometria etc) kunnalliselle puolellle.
Sen enempään ap:n tilanteeseen ottamatta kantaa, kaikki voivat varata itselleen kiireettömän (=ei päivystyksellinen) lääkäriajan kunnalliselta terveysasemalta. Aika voi venyä mutta ajan saa varata vaikka vaan keskustelua varten.
Pääsin keskiviikkona lääkäriin (jouduin kyllä valehtelemaan että on kuumettakin)
Poskiontelon- ja keuhkoputkentulehdus, kymmenen päivän antibioottikuuri. Yskänlääkettä en saanut, koska antibioottien kanssa se voi kuulemma laittaa pään liian sekaisin.
ap
Kylla on taas hienoa hoitoa tarjolla maailman parhaan sairaanhoidon maassa kun pitaa apua hakea keskustelupalstalta. Minulle kelpaa huonompikin laatu kun paasen laakariin silloin kun haluan tai voin lahettaa hanelle sahkopostikyselyn.
t.ulkosuomalainen
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 08:52"]
Ja miksei sinne yksityiselle voi mennä? Sinne pääsee aina, vaikka ei olis mitään vikaakaan :-)
Ja se ei ole niin kallista etteikö sinne kellä vaan olisi varaa kertakäyntiä tehdä ja saada sieltä sitten lähetettä julkiselle puolelle. Itselle ei tosin tule mieleenkään mennä terveyskeskukseen, jonkunlaista laatua sentään vaadin.
[/quote]
Yksityisellä työskentelevä lääkäri ei itsenäisesti saa tehdä kunnallisiin palveluihin lähetettä. Hänen on soitettava virassa olevalle kollegalle, joka sitten (potilasta näkemättä) käytännössä sen lähetteen tekee. Mutta voi sieltä lähetteen tosiaan saada.
[/quote]
Tämä nyt ei pidä paikkaansa. Et taida ainakaan lääkäri olla.
Minä vaadin aikoinaan päästä lääkäriin, koska _tunsin_ ettei kaikki ole ok. Pääsin ja tulos oli "se on vaan flunssaa, kun ei ole kuumettakaan." Joo, outo olo jatkui, menin uudelleen. Nihkeenä lääkäri suostui ottamaan kuvat keuhkoista. No, keuhkokuumehan se oli.
Sano että sinulla on kuumetta. ;)
Miten on mahdollista että juttuseuraa kaipaavat mummot pääsee lääkäriin mutta ei oikeasti sairaat?
Sano, että pitkittynyt yskä (yli 4 vkoa) se on yksi kriteeri millä pitää päästä lääkäriin. Saat ainaki jotain avaavaa lääkettä avuksi.
mee työterveyslääkäriin jos sinulla sellaiseen on mahdollisuus tai sitten ihan yksityselle.
Mulla oli viime syksynä järkkyä yskää ja nuhaa, yskä varsinkin valvoitti öisin ja unet jäi vähille.
Kolmisen viikkoa yskin ja sitten vasta menin lääkäriin. Totesi keuhkoputken- ja poskiontelon tulehduksen. Kuumetta ei ollut kuin ton flunssa parina ekana päivänä.
Niin ja oli myös kurkunpääntulehdus samaan syssyyn, ab-kuuri ja viikko saikkua.
Joten kyllä voi olla kipeä ihan ilman kuumettakin.
Pääsithän lääkäriin? Mulla oli vastaavia oireita, viikkokaupalla, eikä aikaa hellinnyt ennen kuin se kuume sitten VIIKKOJEN jälkeen lähti horkkamaiseen nousuun. Tässä vaiheessa yleiskunto oli jo tosi heikko sairastelun jäljiltä.Keuhkoista ei kuulunut mitään outoa, mutta itkien kun valitin että kaikki ei ole kunnossa, lääkäri suostui ottamaan keuhkokuvat. Sain antibiootit mukaan, ja illalla soitettiin, että seuraavana päivänä takasin, kun tulehjdusoireet oli niin korkeat. Mulla oli myös tota sekavuutta, se oli aika pelottavaa, tunsin itseni ihan dementikoksi. Tauti tuli muuten vielä takasin, jaudet lääkkeet, joten lepää, ja vaadi ne keuhkokuvat!