Olen ollut sairas jo kuukauden, lääkäriin ei pääse!
Koska minulla ei ole missään vaiheessa ollut korkeaa kuumetta. Tää alkoi ihan yhtäkkiä nielun arkuudella, luulin että risat taas oireilevat ja kävin nieluviljelyssä. Mitään sieltä ei kai löytynyt, koska minulle ei koskaan ilmoitettu tuloksia.
Sitten tuli elämäni äkäisin flunssa ja hirveä limainen yskä.
Nyt minulla on inhottava kuiva yskä. Päivällä olen ihan ok jos istun paikallani. Liikunta pahentaa yskää ja auta armias jos yritän nukkua. Yöt ovat pahimpia, imusolmukkeet tuntuvat turpoavan ja ovat sanoinkuvaamattoman kipeät. :( En pysty hengittämään makuuasennossa enää ollenkaan, tuntuu että joku vetää koko kurkun tukkoon. Suu on täynnä limaa ja kun joskus pystyn nukkumaan, kuolaan tyynyni ja naamani märäksi.
Vasemmassa korvassa tuntuu sellainen inhottava kutina.
Tällä hetkellä istun sängyssä peiton alla ja palelen ihan hullun lailla. :( Päivisin olen myös sekava ja lauseiden muodostaminen tuntuu hankalalta. (johtuu varmaan unenpuutteesta)
Lääkäri ei suostu ottamaan edes vastaan. Terveyskeskuksella kysytään että onko kuumetta, ei ole, no sitten ihan normaalia flunssaa, juo lämpimiä.
En kestä enää, minkähän taikasanoilla pääsen tutkittavaksi? :(
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 08:22"]
:-)miten olisi työterveys?
[/quote]
Käyn töissä tuolla mainitsemallani toisella paikkakunnalla, kuulun työterveyden piiriin, mutta he kehottavat ottamaan yhteyttä oman paikkakuntani terveydenhuoltoon. Näin oli myös opiskeluaikana, kouluterveydenhoitaja pompottaa omalle paikkakunnalle ja oma paikkakunta kouluterveydenhuoltoon.
ap
Jospa nyt otettaisiin ihan suosiolla vastaan. On jotenkin ihan uskomattoman sekava olo, äsken terveysasemalle soittaessani annoin puhelinnumeroni kaksi kertaa väärin enkä ole varma annoinko sen oikein kolmannellakaan kerralla. Toivottavasti eivät vain pidä hulluna.
ap
Vaika olisikin vain "tavallinen" raju flunssa joka menee ohi lepäämällä, niin hae ihmeessä edes kunnollinen yskänlääke, että pystyt nukkumaan! Ei voi olla työkykyinen, jos on monta yötä putkeen valvonut.
ps. meilläkään ei työterveyshuollossa hoideta mitään muita kuin työperäisiä ongelmia, jos on sairaana, täytyy mennä terveyskeskukseen tai itse maksaen yksityiselle. Huvittaa puhe eriarvoisuudesta siinä, että työssäkäyvillä olisi parempi sairaudenhoito - millä sitä työssäkäyvä ikinä ehtii terveyskeskukseen, kun käy töissä toisella paikkakunnalla? Kaikilla ei ole niin iso palkka, että olisi varaa yksityiseen.
Ja miksei sinne yksityiselle voi mennä? Sinne pääsee aina, vaikka ei olis mitään vikaakaan :-)
Ja se ei ole niin kallista etteikö sinne kellä vaan olisi varaa kertakäyntiä tehdä ja saada sieltä sitten lähetettä julkiselle puolelle. Itselle ei tosin tule mieleenkään mennä terveyskeskukseen, jonkunlaista laatua sentään vaadin.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 02:23"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 02:17"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 02:14"]
No siis.. Kai ymmärrät että kuume on merkki, että jokin on vialla. Kuume kertoo että jossain on tulehdus. Sinun tapauksessasi näin ei ole, joka vaivaan ei vain ole lääkettä. Vai olisiko sinusta AP kivempi jos lääkäri toteaisi sinulle henkilökohtaisesti että pitää vaan levätä ja juoda niitä lämpimiä.
Koitas muuten nukkua istuma-asennossa. Ei joka pikkuvaivaan tarvita lääkäriä.
[/quote]
keuhkokuume voi olla kuumeeton.
Jos itsestä tuntuu siltä ettei ole kaikki kunnossa (itsehän ap on oman itsensä paras asiantuntija) niin olen sitä mieltä että yrittää hakleutua hoitoon, vaikka sitten yksityisen kautta.
[/quote]
Keuhkokuume ei todellakaan ole kuumeeton.
Ja juuri nämä luulosairaat pikkuflunssaa potevat itsensätuntijat ovat niitä jotka kuormittavat terveydenhuoltoa pahiten.
Vaikka sinulla AP ei olisi koskaan ollut noin voimakasta flunssaa, älä luule että teet kuolemaa. Monen flunssa on juurikin tuota. Ihan täyttä helvettiä. Silti se on vain flunssa. Rauhoitu.
[/quote]
Tosiaan toivon että sulla ei ole lapsia. Olen omani vienyt kahdesti lääkäriin keuhkokuumeen vuoksi. Toisella kerralla ei ollut kuin sitkeä yskä.
Ap, mene vaikka yksityiselle lääkäriin tai valehtele sinne terveyskeskuksen porttivahdille että kuumetta on. Älyttömäksi on mennyt tämän maan lääkäriin pääsy.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 08:52"]
Ja miksei sinne yksityiselle voi mennä? Sinne pääsee aina, vaikka ei olis mitään vikaakaan :-)
Ja se ei ole niin kallista etteikö sinne kellä vaan olisi varaa kertakäyntiä tehdä ja saada sieltä sitten lähetettä julkiselle puolelle. Itselle ei tosin tule mieleenkään mennä terveyskeskukseen, jonkunlaista laatua sentään vaadin.
[/quote]
Yksityisellä työskentelevä lääkäri ei itsenäisesti saa tehdä kunnallisiin palveluihin lähetettä. Hänen on soitettava virassa olevalle kollegalle, joka sitten (potilasta näkemättä) käytännössä sen lähetteen tekee. Mutta voi sieltä lähetteen tosiaan saada.
Mulla oli vähän samantapainen tauti tässä vähän aikaa sitten, en päässyt myöskään lääkäriin, syy:
Päivällä oloni oli ihan siedettävän rajoissa, mutta yöllä en pystynyt nukkumaan koska röörit meni niin tukkoon ja taisi kuumekin nousta. Tein sitten niin, että menin hoitajalle unien jälkeen, mahdollisimman räkäisenä ja vähän juoneena. Poskiontelontulehdus ja nielu todella pahan näköinen ja vereslihalla.
Minä en kyllä odottelisi kuukautta, vaan jos en saisi terkkariin aikaa, niin painuisin jo tukka putkella yksityiselle, tai siis olisin painunut jo lähes kuukausi sitten. Se maksaa enemmän, mutta kerranhan se kirpaisee. Maksan mieluummin hieman enemmän kuin kärsin ja kituutan viikkotolkulla puolikuntoisena. Ei sitä työnantajakaan pitkään hyvällä katsele. Hopi, hopi nyt puhelin kätöseen ja varaamaan aikaa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 09:20"]
Mulla oli vähän samantapainen tauti tässä vähän aikaa sitten, en päässyt myöskään lääkäriin, syy:
Päivällä oloni oli ihan siedettävän rajoissa, mutta yöllä en pystynyt nukkumaan koska röörit meni niin tukkoon ja taisi kuumekin nousta. Tein sitten niin, että menin hoitajalle unien jälkeen, mahdollisimman räkäisenä ja vähän juoneena. Poskiontelontulehdus ja nielu todella pahan näköinen ja vereslihalla.
[/quote]
Olisihan toi poskiontelontulehdus parantunut itsestäänkin. Naurettavaa tää että lähdetään lääkäreitä huijaamaan.
Nojoo.. Nythän on kunnon flunssakausi päällä, joten tulee uutta virusta toisen perään, en nyt olisi huolissani. mitä se lääkäri voi tehdä?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 09:37"]
Nojoo.. Nythän on kunnon flunssakausi päällä, joten tulee uutta virusta toisen perään, en nyt olisi huolissani. mitä se lääkäri voi tehdä?
[/quote]
Ihan samaa ajattelin.. Itse olen ollut ap:n kuvailemassa flunssassa töissäkin. Naiset ovat heikkoja nykyään.
[/quote]
Ihan samaa ajattelin.. Itse olen ollut ap:n kuvailemassa flunssassa töissäkin. Naiset ovat heikkoja nykyään.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 09:39"]
[/quote]
[/quote]
Ihanasti on saatu iskostettua tuo että raataa pitää, työnantajan ja perheen eteen..
Kai kotonakin sanot että ei äitiä tarvitse auttaa? Idioottimaista. Jos itsestä tuntuu siltä ettei ole työkykyinen niin silloin ei kannata töihin mennä. Mitään lisäkorvausta / papukaijamerkkiä ei marttyyriudesta saa.
[/quote]
Näinpä. Ihmisiltä on jotenkin kummasti kadonnut nykyään ymmärrys siitä, että tavalliset virusflunssat ja mahataudit voi hoitaa ihan kotikonstein: lepoa, paljon juomista, tarvittaessa kipu- ja kuumelääkettä. Pahimmillaan hyökätään jopa ensimmäisenä flunssapäivänä lääkäriin!
Ap:n vaiva kuulostaa ihan tavalliselta pitkittyneeltä flunssalta, mahdollisesti jo useampi tauti peräkkäin. Makuuasennossa alkaa yskittää, koska lima nousee syvemmältä keuhkoputkista helpommin kuin pystyssä ollessa. Kannattaa nostaa vuoteen päätypuolta tai ottaa tavallista paksummat tyynyt.
Tietenkään sekavuus ei ole normaalia eikä kuulu flunssan oireisiin, toisin kuin kaikki muu ap:n tähän mennessä luettelema. Vaikea nyt tosin tuolla perusteella arvioida sekavuuden tilaa, enpä itsekään välttämättä aina muista omaakaan numeroani enkä silti ole sekava. Mutta jos ihmisellä on sekava olo, SE on syy lähteä lääkäriin, ei normaalit flunssaoireet pitkittyneinäkään.
Lenkille ei tietenkään pidä kipeänä mennä, tai tehdä muuta fyysisesti raskasta. Mutta ei siihenkään tarvita lääkäriä sanomaan tätä, jokaisen pitäisi ihan itse älytä näin yksinkertainen asia.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 09:58"]
[/quote]
Näinpä. Ihmisiltä on jotenkin kummasti kadonnut nykyään ymmärrys siitä, että tavalliset virusflunssat ja mahataudit voi hoitaa ihan kotikonstein: lepoa, paljon juomista, tarvittaessa kipu- ja kuumelääkettä. Pahimmillaan hyökätään jopa ensimmäisenä flunssapäivänä lääkäriin!
Ap:n vaiva kuulostaa ihan tavalliselta pitkittyneeltä flunssalta, mahdollisesti jo useampi tauti peräkkäin. Makuuasennossa alkaa yskittää, koska lima nousee syvemmältä keuhkoputkista helpommin kuin pystyssä ollessa. Kannattaa nostaa vuoteen päätypuolta tai ottaa tavallista paksummat tyynyt.
Tietenkään sekavuus ei ole normaalia eikä kuulu flunssan oireisiin, toisin kuin kaikki muu ap:n tähän mennessä luettelema. Vaikea nyt tosin tuolla perusteella arvioida sekavuuden tilaa, enpä itsekään välttämättä aina muista omaakaan numeroani enkä silti ole sekava. Mutta jos ihmisellä on sekava olo, SE on syy lähteä lääkäriin, ei normaalit flunssaoireet pitkittyneinäkään.
Lenkille ei tietenkään pidä kipeänä mennä, tai tehdä muuta fyysisesti raskasta. Mutta ei siihenkään tarvita lääkäriä sanomaan tätä, jokaisen pitäisi ihan itse älytä näin yksinkertainen asia.
[/quote]
Minä siis huolestuin, koska en ole koskaan ollut flunssaisena näin kauan, enkä koskaan tuntenut oloani näin sairaaksi. En jaksa tehdä mitään, mistä ei tietenkään oikein seuraa työelämässä mitään hyvää.
Tuntuu että yskiminen repii kurkun auki. :(
Ja mikään näistä kotikonstihoidoista ei tunnu tepsivän, juominenkin alkaa olla vaikeaa, kun tuntuu että neste valuu nenään.
Olen myös kokeillut apteekin flunssalääkkeitä ja poretabletteja, ei mitään apua.
Aloin huolestumaan sen takia, kun en enää voi nukkua öisin, istuma-asentokaan ei tunnu auttavan, yskittää liikaa eikä yskänlääkekään auta kuin sen hetken kun se on nielussa.
ap
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 09:58"]
[/quote]
[/quote]
Monilla työpaikoilla vaan on niin että sinne kotiin ei voi jäädä lepäämään, vaan heti ekasta päivästä pitää olla todistus.
Ap, voisitko kärsiä närästyksestä? Mulla on tosi paha närästys ja oireet juurikin paha yskä makuulla ja liikunnan jälkeen. Joskus luulen tukehtuvani. Öisin mahanesteet valuvat nieluun ja kurkku voi punottaa sen takia. Myös toinen nielurisani on pirun kipeä niinä päivinä kun olen unohtanut ottaa lääkkeeni. Kuumetta ei tosin ole.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 07:21"]
Voi jestas taas, ap on hyvä ja menee päivystykseen sitten jos ei muuten lääkäriin saa aikaa! Tuhannen avuttomuutta taas kerran. Ja lääkäriin saa helposti ajan kun sanoo, että ajan haluaa, ei siinä tarvii sairaanhoitajien mielipidettä kysellä.
[/quote]
Täällä siis täytyy soittaa terveyskeskukselle, varata aika hoitajalle ja mennä istumaan sinne oven eteen mistä sinut otetaan vastaan kiireellisyyden mukaan. Hoitaja tekee hoidontarpeen arvioinnin ja antaa tarvittaessa lähetteen lääkärille. Lääkärille ei siis todellakaan vaan mennä :( Kyseessä pienehkö paikkakunta, lääkärin vastaanotto sijaitsee viereisellä isommalla paikkakunnalla. En voi myöskään soittaa suoraan tälle vieraan paikkakunnan lääkärille, koska en kuulu ilman lähetettä oman paikkakuntani hoitajalta hänen hoitoalueensa piiriin.
ap