Lapsen uni jatkuu herätessä, kokemuksia tai mielipiteitä?
Eli otsikossa asia. Ei saa näkemäänsä unta tavallaan loppumaan. Tälläisiä tilanteita ajoittain.
Kommentit (12)
Minkä ikäinen lapsi? Jos allew koululainen, niin ihan kuule normaalia on!
Minun 4v pojallani on sama juttu, kyseessä aina silloin painajainen. Poika on aivan terve, ei hänellä ole mitään epilepsiaa.
Sitä kutsutaan unissakävelyksi =)
Montaa kertaa olen omaakin lasta ohjaillut takaisin sänkyyn hellästi kun kovasti etsi makkaraa kirjahyllystä :D
Siis esiintyykö näitä kesken unien, vai aamulla herätessä? Joissakin unenvaiheissa menee vielä täysin normaalin piikkiin, mutta jos aamulla ns. oikeaan aikaan herätessä tuollaista ilmenee, ei kyllä ole ihan normaalia.
No ei ollut kysymys unissakävelystä :) Eikä mitään hätää, tämä lapsi on jo aikuinen ja epileptikko, eli minä.
Ihan mielenkiinnosta kyselin, koska kyseinen epi usein lapsena ja palaa aikuisena. Sinänsä ei tähän päivääni vaikuta miten oli tai ei.
Mutta äitini siis kertoi, eikä kyse vain painajaisista tms, vaan ihan itse olin koittanut kertoa ettei se uni vaan lopu jne.
Kohtaukset aika usein aamuisin epissä.
.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 22:04"]
Siis esiintyykö näitä kesken unien, vai aamulla herätessä? Joissakin unenvaiheissa menee vielä täysin normaalin piikkiin, mutta jos aamulla ns. oikeaan aikaan herätessä tuollaista ilmenee, ei kyllä ole ihan normaalia.
[/quote]
Kyllä, oli aamuisinkin.
ap
Seiska oli siis ap..
Älkääkä nyt suuttuko vaikka kysymykseni vaikutti alussa koskevan nykypäivää. Ajattelin jos siten olisin saanut paremmin vastauksia.
Ei tosiaan merkitystä sinänsä, kaikki tieto vaan kiinnostaa, kun vaikeahoitoinen tilanne ja ajatukset pyörii sairauden ympärillä paljon.
Lapsuudesta en muista mutta teini-iässä ja parikymppisenäkin vielä oli joskus tuota että uni vain jatkui vaikka nousi jo sängystä ja aloitti aamutoimet. Joskus olin jopa poikaystävälle sanonut ettei saa häiritä, on hyvä filmi kesken. Useimmiten unet olivatkin jotain elokuvamaisia, joita siis vain katsoin, en ollut itse osallisena niissä unissa. Ei epilepsiaa minulla, lapsena kyllä unissakävelin mutta niistä en muistanut mitään, nämä unet siis jatkuivat vaikka olin jo "hereillä" ja tein vaikka voileipää itselleni ihan tiedostaen todellisuudenkin. Vaikea selittää mutta ehkä joku tuosta tolkun ottaa.
[/quote]
ok, no siis sen olisin vain osannut sanoa, että voisi olla epilepsiaa - joka sinulla siis lapsena jo todettukin. Sitä ei ole mitään käsitystä miten moinen mahtaa jäädä ajan myötä pois tai alkaa aikuisena uudelleen. Toivottavasti ei ala! :)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 22:28"]
[/quote]
ok, no siis sen olisin vain osannut sanoa, että voisi olla epilepsiaa - joka sinulla siis lapsena jo todettukin. Sitä ei ole mitään käsitystä miten moinen mahtaa jäädä ajan myötä pois tai alkaa aikuisena uudelleen. Toivottavasti ei ala! :)
[/quote]
ap ilmaisi itsensä ilmeisen epäselvästi.. :)
eli siis nimenomaan aikuisena todettu epi jota ei saada kuriin. Nyt vaan yhden sairaalakeikan jäljiltä ajatukset pyörii asiassa paljon, ja aloin miettiä onkohan ollut jo lapsena ja sittemmin palannut (usein tässä näin on), niin äitini muisti noita juttuja.
Ja kiitos kaikista vastauksista :)
Ap, voisiko kyseessä olla valveuni tai selkouni?
Valveuneen kuuluu poikkeuksellinen tajunnantila, jossa ihminen on usein silmät auki, mutta silti "unimaailmassa". Hän saattaa nähdä huoneessaan ihmisiä tai muita olentoja, ja yleensä tuntee jonkun läsnäolon. Yleensä valveuni on ahdistava tila. Valveunessa ihminen on yleensä selällään.
Valveuneen liittyy usein unihalvaus, eli tila, jossa ihminen on kyvytön liikuttamaan muuta kuin silmiään. Unihalvaukseen saattaa liittyä myös painon tunne rintakehän päällä sekä tuntemus pahansuovan olennon läsnäolosta. Ihminen voi kokea olotilan pelottavana ollen kuitenkin täysin kyvytön tekemään mitään. Joskus hän tuntee kuristuvansa, tukehtuvansa tai pelkää sydämensä pysähtyvän. Tästä on tullut sanapainajainen, joka tosin nykyisin liittyy lähinnä tavallisiin pahoihin uniin.
Monia humanoidien kohtaamisia selitetään valveunien avulla.
Valveuni sekoitetaan joskus selkouniin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Valveuni
"arkoittaa unta, jota nähdessään henkilö tiedostaa näkevänsä unta. Useimmiten selkounessa pystytään myös jossain määrin vaikuttamaan unen sisältöön, esimerkiksi liikkumaan unimaailmassa oman mielen mukaan, jolloin puhutaan tarkennettuna kontrolloidusta unesta. Termi selkeä tai kirkas viittaa siihen, että selkounet koetaan usein lähes yhtä aidon tuntuisiksi kuin valveilla tehdyt havainnot. Selkounet sekoitetaan joskus valveuniin."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Selkouni
Oma lapseni saattaa aamulla heitä herättäessäni avata silmänsä hymyillä ja jutella minulle aivan järkevän kuuloisesti. Kun käyn hetken kuluttua kurkistamassa häntä, hän on sulkenut silmänsä ja jatkanut unta. Jälkeenpäin hän ei muista keskustelustamme mitään. Myös veljeni oli samanlainen. Tosin hän näki painajaisia silmät auki, eli kyseessä oli valveuni. Minä puolestani näen selkounia, joissa voin lentää ja vaikuttaa muutenkin uneni kulkuun.
Kenelläkään meistä ei ole epilepsiaa, mutta unissakävelemistä ja -puhumista esiintyy suvussa jonkin verran.
Ei kenelläkään kokemuksia? Epilepsiaa sairastavien lasten äitejä paikalla?
ap