Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vittuilevalle esimiehelle vastata samalla tavalla takaisin?

Vierailija
24.09.2013 |

Jos siis pomoksesi on sattunut luonnevikainen kusipää. Vastaatko samalla mitalla, oletko hiljaa, vaihdatko työpaikkaa vai vietkö asian eteenpäin?

Kerro ammattisi.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:04"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 19:47"]

Jos siis pomoksesi on sattunut luonnevikainen kusipää. Vastaatko samalla mitalla, oletko hiljaa, vaihdatko työpaikkaa vai vietkö asian eteenpäin?

Kerro ammattisi.

[/quote]

hahahaaahhaa, palstamammojen pomot on aina kusipäitä ja työkaverit paskoja!!

:=DDDDDDDDD

[/quote]

Mulla on ollut työurani aikana 9 pomoa. Heistä yksi oli täysin epäpätevä työhönsä tuotannon esimiehenä; aiheutti mm. satojen tuhansien vahingon osaamattomuudellaan. Yksi oli sovinisti jonka mielestä naisen paikka on kotona ja naisen työskentely oli "puuhailua josta ei tarvitse maksaa koska ei ole mies". Tuo oli suora lainaus hänen puheestaan. Yksi oli lipevä ja naisia kähmivä valehtelija-opportunisti, jonka omien esimiestensä nuoleskelu nauratti jopa niitä esimiehiä.

Loput esimiehet ovat olleet taitavia työssään ja ihmissuhteiden hoidossa työpaikoilla. Nykyinen esimieheni on minua 10 vuotta nuorempi ja muita kollegoita n. 15 - 30 vuotta nuorempi, mutta hän on ammattitaidollaan ansainnut jopa niiden jääräpäisimpien äijien kunnioituksen. 

Eli ei ne kaikki ole paskoja, mutta niitäkin todellakin on.

[/quote]

Kumma juttu kun mulla taas on työuraa takana jo 25 vuotta enkä kertaakaan ole törmännyt kusipäiseen esimieheen. Kaikki ovat olleet asiallisia, työkeskeisiä, hyvin koulutettuja ja työssään ajan tasalla ja useimmat heistä ovat edenneet esimiestyöstään vielä paljonkin ylöspäin. Sen sijaan olen työurani aikana törmännyt useisiin  työkavereihin, jotka mm. pitävät ihan tavallista esimiehen antamaa toimeksiantoa ja työtehtävän osoittamista vittuiluna, josta pitää heti ilmoittaa työsuojelupiiriin.

Vierailija
22/62 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:09"]

Kumma juttu kun mulla taas on työuraa takana jo 25 vuotta enkä kertaakaan ole törmännyt kusipäiseen esimieheen. Kaikki ovat olleet asiallisia, työkeskeisiä, hyvin koulutettuja ja työssään ajan tasalla ja useimmat heistä ovat edenneet esimiestyöstään vielä paljonkin ylöspäin. Sen sijaan olen työurani aikana törmännyt useisiin  työkavereihin, jotka mm. pitävät ihan tavallista esimiehen antamaa toimeksiantoa ja työtehtävän osoittamista vittuiluna, josta pitää heti ilmoittaa työsuojelupiiriin.

[/quote]

Se on niiltä uusilta työntekijöiltä siinä tapauksessa osaamattomuutta.

Minun esimerkissäni olleet kolme huonoa esimiestä saivat kaikki myös potkut, yksi siirrettiin pois henkilöjohtamisesta jota hän ei ollenkaan hallinnut ja sitä myöten myöhemmin myös ulos talosta. Kaikista muodollisesti pätevistä, koulutetuista henkilöistä ei vaan ole sitten enää käytännössä esimiehiksi.

Se on ihan sama juttu joka ammattiryhmässä; kuka tahansa voi olla äärimmäisen hyvät arvosanat saanut mutta silti totaalisen huono käytännössä. Tai sitten on vakavia puutteita mm. henkilöstöjohtamisessa.

Ja ainahan ne epäonnistuneet yksilöt jää paremmin mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, jos osaat perustella mielipiteesi. 

Vierailija
24/62 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 19:47"]

Kerro ammattisi.

[/quote]

Ei saa, sen sijaan pomolle voi sanoa ystävällisesti mutta kohteliaasti, että hän on ylittänyt sopivaisuuden rajan. Seuraavaksi menisin pomon pomon juttusille. 

Tämä on - tai ainakin pitäisi olla - yleinen käytäntö millä tahansa alalla, joten ammattini kertominen lienee aivan turhaa. 

Vierailija
25/62 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina yrittänyt ajatella niin että käyttäytyi toinen kuinka kusipäisest tahansa niin itse en lähde samaan mukaa, sen verran fiksu olen. Välillä olisi tehnyt mieli karjua pää punaisena takaisin mutta olen siltikin saanut käyttäydyttyä niin että olen vastannut kohteliaasti, vain asiasta takaisin. Ja toki sanon oman mielipiteeni ja jos joku töissä rupeaa karjumaan niin sanoan ensin että huutamisen kuuntelemisesta mulle ei makseta ja jos ääni ei siitäkään alene niin poistun paikalta ja totean että jatketaan keskustelua sitten kun olet rauhoittunut.

Vierailija
26/62 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 21:59"]Otin luottamusmieheen yhteyttä esimiehen epäasiallisesta käytöksestä, ja kappas kaikki käännettiinkin minun syyksi. Että silleen. 

[/quote]

Meidänkin työpaikalla on eräs asiattomasti käyttäytyvä esimies. Ainakaan itse en voi luottaa, että luottamusmies tai johto olisi tukena, mikäli tämän esimiehen asiattomuuksista valittaisin. Tämän esimiehen toiminta on yleisesti tiedossa ja jotkut työntekijät ovat vaihtaneet tiimiä hänen toimintansa vuoksi.

Vierailija
27/62 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 20:09"]

Ap tarkentaa. Koko työporukkamme on ahdistunut pomon käytöksestä. Höykkyyttää meitä joko yksitellen tai yhdessä. Erästä työntekijäämme nokkii oikein urakalla. Ongelma on vaan siinä että kaikki pelkää paikkansa puolesta. Olemme kaupungin palveluksessa, ja lähiesimiehemme on aivan hirveä. Ongelma on vaan siinä, että terveysalalla esimiehet pitävät toistensa puolia, ainoa joka kärsii on työntekijä. Meilläkin esimies vilauttaa aina vakanssinsiirtoa kun joku työntekijä ei miellytä. Kukaan ei halua joutua pois tutusta työporukasta, joten ihmiset sulkevat loukkaukset sisälleen.

[/quote]

Tämä ei ole enää sitten esimiehen esimiesten, vaan työsuojelupiirin käsissä: 

http://www.tyosuojelu.fi/fi/kohtelu

Vierailija
28/62 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyyn pisteeseen saakka voi sanoa takaisinkin. Takaisin sanominen tosin on sellainen taitolaji, että ihan jokaisen siihen ei pidä lähteä. Sanomiset nimittäin toimii paremmin silloin, kun toinen joutuu jäämään miettimään kuulemaansa hetkeksi. Jos takaisin sanominen on suoraan ymmärretty, se menee hutiin.

Vierailija
29/62 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä on välillä kaaoottinen tilanne töiden resursoinnissa. Ainoa tavoite on, että projektit pysyvät aikataulussa. Ihmiset tekevät pitkää päivää. Tästä huolimatta eräs esimies moittii sitoutumisen puutteesta, käyttäytyy asiattomasti ja painostavasti, ilkeilee ja jopa uhkailee.

Olen jo aloittanut uuden työpaikan hakemisen.

Vierailija
30/62 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta puolestani vastaisin, että saa. Näin sekä vittuilevana esimiehenä että alaisena. Minullakin oli esimies, jonka kerrottiin huutaneen alaisilleen. Minä varauduin soittamaan jollekin sellaisessa tilanteessa,sillä  minun käsitykseni mukaan alaiselleen huutava esimies ei ole työkykyinen, vaan hän tarvitsee jonkunlaista pilliautoa.

Miksi ihmeessä ette ota yhteyttä PORUKALLA työsuojeluvaltuutettuun ja viranomaisiin? Ensin kannattaa tehdä tarkat muistiinpanot, a) mitä sanottiin, b) millaisessa tilanteessa ja ketä oli läsnä c) mitä siitä seurasi (erityisesti kaikki hankaluudet, joita esimiehen sanomiset aiheuttavat).

Ensimmäiseksi on otettava yhteyttä esimiehen esimieheen, sillä lain mukaan työnantaja on velvollinen tekemään asialle jotain. Kokemus on se, että ei se tietenkään mihinkään johda, mutta teille itsellenne helpompi kun teette jotain ettekä vain alistu.

Joo, mulla on juuri nyt vieressä AVIN tekemä tarkastuskertomus, eli ei siitä ole tuloksena muuta kuin pelkkää paperia, mutta kannattaa yrittää edes jotain.

Vierailija
31/62 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asialisuus kannattaa kuitenkin enemmän.

Ei sillä, että neuvoani itse aina noudattaisin :D

Vierailija
32/62 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vittuilu on aiheellista eli jos mokasit niin mielestäni se pitää kestää. Sen sijaan ilma syytä tapahtuvan vittuiluun pitää vastata kyrkillä ja dynamiitilla. Eli totta helvetissä vittuillaan kaikille takaisin silloin kun sen ansaitsevat. Mikään mailmassa ei vituta niin paljoa kuin ihmiset jotka saavat tyydytystä toisen pahasta olosta. Pikkulapsiasteella. Saatanan mulkut.

Vierailija
33/62 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

31, olet ollut rohkea, kun olet vienyt asiaa eteenpäin!

Työpaikallani mainitsemani esimies on johdon tiedossa. Hän on vaihtanut kyllä yksikköä, mutta ilmeisimmin omasta halustaan. Tuolloin kuitenkin oli taustalla myös esimiesaseman väärinkäyttöä. Esimiestehtävät hänellä kuitenkin jatkuvat.

Rehellisesti sanottuna en tiedä jaksaisinko taistella tuulimyllyjä vastaan, mikäli kävisin asiaa viemään eteenpäin. Omalta kohdaltani olen sanonut hänen asiattomuuksiinsa, etten halua kuunnella häneltä asiatonta puhetta. Toiset ovat ratkaisseet asian niin, että ovat täysin hiljaa.

(27)

Vierailija
34/62 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 20:58"]

kannattaa miettiä mitä tekee helpointa on lähteä toiseen työpaikkaan,vaikka voisikin viedä asian työpaikkakiusaamisena eteenpäin niin voi kostautua nimittäin yleensä alan kuin alan työnantajat tuntevat toisensa ja soittelevat toisilleen.

Tästä voi seurata et kyseisestä kaupungista et enää alasi töitä saa.

[/quote]

Ehkä jossain pikkupaikkakunnalla.

Jotkut arvostaa myös sitä, ettet ole ihan munaton tossukka.

Vierailija
35/62 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille "tuulimyllyjä" vastaan taisteleville rohkeutta!

Näinä jatkuvien yt-neuvotteluiden ja irtisanomisten aikoina vaatii poikkeuksellista ryhtiä sanoa ääneen yhtään mitään yhtään mistään epäkohdista. Lähiesimieheni käytös on täyttänyt työpaikkakiusaamisen kaikki kriteerit jo vuosia. Vain yksi ihminen on sanonut suorat sanat ja irtisanoutunut. Kaikki muut - myös luottamus- ja työsuojeluvastaavat - ovat hipihiljaa.

Ja syystä: tiimistä on myös irtisanottu "tuotannollisista ja taloudellisista syistä".

Terveisiä pörssiyhtiöstä

Vierailija
36/62 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällainen pomo. On firman tiedossa, mesoaa kaikille alaisilleen tasapuolisesti, ei meinaa saada enää henkilökuntaa töihin, kukaan ei tee asialla mitään, koska tämä mesoava pomo ilmeisesti konsernin isojen pomojen hyvä kaveri. Tänään on se päivä, kun ilmoitan, että en tule enää takaisin.

Vierailija
37/62 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tää on kieltämättä huokutteleva ajatus ei nyt loukkamisen kannalta,vaan tuntuu että vain työnantajalla on oikeudet..heillehan sallitaan kaikki;kiusata,puhua rumasti,antaa potkut...mitkät ne alaisien ihmisoikeudet?? Oikeuksia ei ole vaan on velvollisuudet olla pomon räsynukke ja nöyristellä parempaan palkkan toivossa..jossain vaiheessa seuravassa elämässä EHKÄ? Tai kaikista huolimatta ensi irtisanomispäätöksessä nimisi loista muitten joukussa..joten vain ajan kysymys milloin se tapahtuu...Pomot vittuilevat meille koska tietävät takuvarmasti ettei heille mitään pakotteita asetetaan.. Ei muuta kun barrikaadeille!!!

Vierailija
38/62 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, paskamainen lähiesimies mullakin. Rollaan siitä aina ylemmälle pomolle joka on ihan ok. Käytös muuttuu aina hetkeksi kunbes taas. Mä olen siinä hyvässä asemassa et teen rivityöntekijänä pomon hommat koska kaataa ne mun niskaan. Koen et mulla on oikeuskin vähän rollata.

Meitä on myös pari muuta jotka palavereissa puolustaa työyhteisöä ja sanoo epäkohdista. Loput on ihan hiljaa ja katsoo varpaisiin. Mut odotas kun kokoushuoneen ovi sulkeutuu palaverin päätteeksi niin senpäivänen kotkotus alkaa.. Joo kiitti tuesta taas.

Vierailija
39/62 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
40/62 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

31 jatkaa: Olin tilanteessa, jossa työpaikkakiusaaminen oli jatkunut vuosikausia jo ennen minua. Kaikki mahdolliset vaiheet työnantajan ylimmästä päätöksenteosta (hallituksesta), ulkopuolisesta konsultista ym. on käyty läpi ja tässä on tulos: homma jatkuu entisellään, mutta henkilökuntaan on valikoitunut pomon lähipiiri.

Mutta eipä ainakaan tarvitse itkeä, että olisi vain valitettu tekemättä mitään.

Meillä asiat käsiteltiin henkilöstöpalavereissa, turhaan. Istuttiin ammattiliiton asiamiehen kanssa samassa palaverissa, tehtiin työsuojelutarkastus, turhaan.

Onhan siellä papereita kirjoitettu, mutta ei vittuilu ole miksikään muuttunut, vain kohde on vaihtunut.

Onneksi mulla oli vain määräaikainen työ. Lieneekö 37 lähdössä siitä samasta paikasta kun vaikuttaa niin tutulta tilanteelta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan