Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun lapsen kaverit odottavat oven takana...

Vierailija
23.09.2013 |

Lapsen kaverit (3 kpl) kävivät pyytämässä lastani ulos leikkimään. Kerroin, että odottavat ulkona kunnes olemme syöneet. Eivät malttaneet. Kurkkivat ikkunoista, juoksivat taloa ympäri ja kolkuttivat ovella "joko olette syöneet?". Miten olette toimineet tällaisissa tilanteissa? Häiritsee ruokailua tuollainen epäkohtelias käytös. Ekaluokkalaisista kyse.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne ei saa sisällä odottaa?

Vierailija
2/19 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perus lasten käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi pitää olla ulkona odottamassa? Tottakai ne kurkkii sisälle, itsekin varmaan olisin toiminut samoin tuossa iässä vastaavassa tilanteessa. Oletit että pysyvät aloillaan? :D

Vierailija
4/19 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn tuollaisessa tilanteessa sanomassa kavereille, että meillä on nyt ruokarauha, ja heidän täytyy odottaa rauhassa ulkona ja olla häiritsemättä meidän syömistä. Ehdotan heille jotain järkevää tekemistä pihalle siksi aikaa, tuon ikäisiä pystyy vielä harhauttamaan.

Meillä on myös ekaluokkalainen ja tilanne on tuttu sekä sisällä että ulkona. Joskus on joutunut sanomaan useammankin kerran tiukasti.

Vierailija
5/19 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 18:01"]

Mä käyn tuollaisessa tilanteessa sanomassa kavereille, että meillä on nyt ruokarauha, ja heidän täytyy odottaa rauhassa ulkona ja olla häiritsemättä meidän syömistä. Ehdotan heille jotain järkevää tekemistä pihalle siksi aikaa, tuon ikäisiä pystyy vielä harhauttamaan.

Meillä on myös ekaluokkalainen ja tilanne on tuttu sekä sisällä että ulkona. Joskus on joutunut sanomaan useammankin kerran tiukasti.

[/quote]

Eikö niille voi alkujaan keksiä jotain tekemistä?

Vierailija
6/19 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olen ilmoittanut, että meillä syödään nyt,  menkää kotiinne siitä syömään tekin. Lapsi ei ehdi nyt ulos, koska pitää lähteä harrastukseen. Sinne muuten on tulossa ne kaveritkin, joten en anna jäädä pihaan.

Vierailija
7/19 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Tekemistä naapuruston lapsille... Tulen väsyneenä töistä. Haen ekaluokkalaisen iltiksestä ja pienemmän uhmakkaan päiväkodista. Raahaudun kotiin laittamaan ruokaa. Vai että vielä jotakin tekemistä lapsen kavereille. No just. Näitä kyseisiä en edes vielä tunne. Otatteko te lastenne kavereita noinvain sisälle odottelemaan? Yhden tutumman voisin ottaakin, mutta että kolme minulle tuntematonta.

ap

Vierailija
8/19 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 18:14"]

MInä olen ilmoittanut, että meillä syödään nyt,  menkää kotiinne siitä syömään tekin. Lapsi ei ehdi nyt ulos, koska pitää lähteä harrastukseen. Sinne muuten on tulossa ne kaveritkin, joten en anna jäädä pihaan.

[/quote]

sinä siis määrittelet myös muiden perheiden ruoka-ajat? Jestas mikä mamma.

Vierailija
9/19 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Joo, kannattaa ilmaista selkeästi, mitä tahtoo. Tosin yhden kaverin kanssa tämä ei meillä onnistu. On neljännellä luokalla ja poikani luokkakaveri. Esimerkiksi viime viikolla oli leikkimässä meidän pihallamme lastemme kanssa. Meille oli tulossa siskoni perheineen kylään ja kutsuessamme lapsemme sisään syömään ennen vieraiden tuloa sanoimme kaverille, että meille tulee vieraita, joten lähtisitkö kotiisi. Ei lähtenyt, vaan oli pihallamme koko illan ja kävi muutamaan kertaan kysymässä lapsia ulos. Sama on toistunut useamman kerran. Vaikea tehdä oikein mitään, kun ei selvästi tunnu ymmärtävän puhetta. 

Vierailija
10/19 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei kaverit sisälle tule tällaisella illalla, en todellakaan halua mitään vauhkoja kakaroita ruokailun ajaksi kiljumaan, hyppimään seinille, availemaan kaappeja, roikkumaan vessan ovessa tai muuta tekemään sisälle. Jos kavereita on vain yksi ja hän olisi pari sataa metriä kauempaa, niin ehkä sitten lapsen sisälle voisin kutsua, en laumaa. Olisin varmaan käskenyt heidät meillä alapihalle ja muistuttanut pihamme säännöistä, mm. trampoliinille vain yksi kerrallaan tai sinne ei ole enää menemistä jne.

Vierailija
11/19 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 18:16"]

[/quote]

sinä siis määrittelet myös muiden perheiden ruoka-ajat? Jestas mikä mamma.

[/quote]

En määrittele vaan tiedän ne. Kaikki 4 kaverusta käy samassa harrastuksessa, kaikkien kotona syödään suunnilleen samaan aikaan, joten tiedän, että heitä odotellaan kotonaan syömään. Tiettyyn aikaan lähtee kimppakyyti (kunkin vanhempi vuorollaan) eikä siitä sovi myöhästyä, harrastuksessa ei ole mahdollista syödä samaan aikaan.

Tunnen lasteni kavereitten perheet, ei tämä sen kummallisempaa ole. Olen puhunut heistä jokaisen äidin kanssa jopa näistä ruoka-ajoista. Enkö olekin oikea jestas-mamma?

Vierailija
12/19 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ala automaattisesti keksimään lapsille järkevää tekemistä, kun yleensä keksivät sitä aivan itse, eikä tuollaista häirintää tapahdu. Mutta sitten jos tapahtuu, niin saatan ehdottaa pallon potkimista tai muuta järkevää, että unohtavat häirinnän. Mutta enemmän tuo häirintä on meillä ongelmana, jos lapset ovat sisällä odottamassa, tai oikeastaan jos yksi tietty lapsi on odottamassa.

Jos lapset ovat menossa ulos, niin en myöskään pyydä kavereita sisälle odottamaan. Kyllä useampi lapsi keskenään pärjää pihallakin sen vartin, mitä menee oman lapsen syömiseen. Ja keksivät hyvin tekemistä yksinkin odotellessaan. 

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 18:05"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 18:01"]

[/quote]

Eikö niille voi alkujaan keksiä jotain tekemistä?

[/quote]

Vierailija
13/19 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juusi noin ajattelen minäkin 13! Jos ovat kohta menossa ulos - miksi tulla sisälle odottamaan?

ap

Vierailija
14/19 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala samanlaiseksi kun mun äiti: ikinä ei saanut meille tulla kukaan, mun piti lähteä aina muualle. Jostain kumman syystä ei kavereitakaan kauaa enää ollut. Olkaa onnellisia jos lapsillanne on kavereita ja osoittakaa edes pienimuotoista vieraanvaraisuutta. Ei yksin oleminenkaan koululaisesta ole mukavaa.

Vierailija
15/19 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä koska en koskaan jätä odottamaan ulos. Meille pääsee aina sisälle. Se katsos meidän perhe psrempi kuin teidän.

Vierailija
16/19 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä koska en koskaan jätä odottamaan ulos. Meille pääsee aina sisälle. Se katsos meidän perhe psrempi kuin teidän.

Vierailija
18/19 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia tuon ikäisten käytöstä. Mä oon tehnyt niin, että jos kerrasta ei ole mennyt asia perille eli että me syödään nyt ja te odotatte pihalla/sisällä lapsen huoneessa rauhallisesti leikkien, niin olen käynyt sanomassa toisen kerran napakammin, että nyt te ette soita enää ovikelloa ettekä kurki ikkunasta/kurki keittiön ovelta huoneeseen, vaan me SYÖMME NYT. Ja että meidän lapsi/lapset tulee heti, kun ovat ensin syöneet. Tämä on toiminut ja yleensä jo seuraavalla kerralla riittää tuo kun ekan kerran asian sanoo. Lapsille pitää sanoa asia hyvin suoraan ja selkeästi, napakasta, mutta ystävällisesti - eivät ne ymmärrä puolinaisesta vihjeestä. 

Vierailija
19/19 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 19:46"]

Ala samanlaiseksi kun mun äiti: ikinä ei saanut meille tulla kukaan, mun piti lähteä aina muualle. Jostain kumman syystä ei kavereitakaan kauaa enää ollut. Olkaa onnellisia jos lapsillanne on kavereita ja osoittakaa edes pienimuotoista vieraanvaraisuutta. Ei yksin oleminenkaan koululaisesta ole mukavaa.

[/quote]

Meillä on joka päivä paljon lasten kavereita, kaverit ovat kyllä tervetulleita meille. Isompien lasten kaverit odottavat sisällä, mutta tuon ekaluokkalaisen kaverit odottavat ulkona, jos ovat kerran ulos menossa. Ja meidän lapsilla on paljon kavereita siitä huolimatta, etten pyydä ekaluokkalaislaumaa sisälle odottamaan :) 

t:13 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi