Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä vuoksi on olemassa sateenkaaria?

Vierailija
23.09.2013 |

Siksikö että me nähtäis kaikki eri värit?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 17:08"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 17:00"]

Sateenkaari on täysin ihmisestä riippumaton ilmiö. Ei tämän planeetan olosuhteet ole sopeutettu meille, vaan me sopeudumme siihen.

Sateenkaari imestyy ihan puhtaasti sateen ja auringonvalon seurauksena. Kun valo läpäisee sadepisarat, oikeassa kulmassa pisara taittaa valkoisen valon eri spektreiksi prisman tapaan.

Aika egosentrinen maailmankuva. Tyypillinen uskovaisille.

[/quote]

Tietenkin mulla on egosentrinen maailmankuva, itsestänihän kaikki lähtee, mun elämässä.

[/quote]

Reality check!

Se mitä sinulla on, on vain kontrollin illuusio. Oman elämäsi voit yrittää muokata mielesi mukaisesti, vaikka oikeasti et ole kontrollissa yhtään mistään.

Sateenkaari ilmestyy taivaalle otollisissa olosuhteissa, eikä ole mitenkään sidoksissa ihmisten olemassaoloon. Aurinko ei kierrä maapalloa, jumalaa tuskin on olemassa, etkä sinä (enkä minä, eikä oikeastaan kukaan) ole kontrollissa yhtään mistään. Eikä sinun olemassaolosi tai olemattomuutesi estä maapalloa pyörimästä, eikä sateenkaaren ilmestymistä taivaalle.

Elämä on ennalta-arvaamaton sattumanvaraisten tapahtumien ketju.

Vierailija
2/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkään "vuoksi". Se on luonnonilmiö, joka on täysin ihmisestä riippumaton. Sateenkaaria olisi, vaikka ihmisiä ei olisikaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ei ole. Minä taas uskon, että sattumaa ei ole vaan kaikella on tarkoituksensa :)

PS. Tässä taas tätä jumaluskoon liittyvää kysymystä, onko sateenkaari olemassa vaikka esim. koira ei pysty sitä havaitsemaan? Jos on, niin miksi jumala ei voisi olla olemassa, vaikka me emme sitä pysty tieteellisin keinoin havaitsemaan?

Vierailija
4/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 17:29"]

Tai sitten ei ole. Minä taas uskon, että sattumaa ei ole vaan kaikella on tarkoituksensa :)

PS. Tässä taas tätä jumaluskoon liittyvää kysymystä, onko sateenkaari olemassa vaikka esim. koira ei pysty sitä havaitsemaan? Jos on, niin miksi jumala ei voisi olla olemassa, vaikka me emme sitä pysty tieteellisin keinoin havaitsemaan?

[/quote]Tämä oli siis numerolle 12.

Vierailija
5/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkään "vuoksi". Se on luonnonilmiö, joka on täysin ihmisestä riippumaton. Sateenkaaria olisi, vaikka ihmisiä ei olisikaan. 

[/quote]

Hahhai, mistäpä ton tiedät?

Vierailija
6/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ihminen ei pysty havaitsemaan infrapunavaloa, mutta sen olemassaolo on todistettu. Ihminen ei pysty havaitsemaan myöskään röntgensäteilyä, mutta senkin olemassaolo on todistettu. Jumalaa ei voi havaita, muttei sen olemassaoloa ei ole kiistatta todistettu. Sanoin muutenkin että jumalaa tuskin on olemassa. Minulla on enemmän syytä olla uskomatta satuihin, kuin uskoa niihin.

Uskoa saat minun puolestani vaikka taivaalliseen sianperspuolikkaaseen jos huvittaa. Ihmisille on aikojen alusta lähtien ollut hyvin tyypillistä uskoa, että kaikki tapahtuu tarkoituksella. Universumi on järjestäytynyt kaaos. Järjestäytyneisyytensä se näyttää fysiikan lakien mukaisesti, mutta loppu on sattumanvaraista ja täysin kontrolloimatonta. On suloista että ihmiset oikeasti jaksavat uskoa, että että heidän elämänsä olisi jotenkin universumin kannalta tärkeää tai määrättyä. Olemme kaikki aivan yhtä mitättömiä ja merkityksettömiä universumin kannalta. Jopa maapallon kannalta olemme merkityksettömiä.

Vierailija
7/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Todella hyvä kysymys mun mielestä. Tässäkin egosentrisyys, mitä Minä havaitsen on todellista itselleni, ehkä?

Vierailija
8/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 17:44"]

[/quote]

[/quote]

Älä nyt viitsi olla lapsellinen. Ihminen ei tee sadetta, eikä auringon valoa. Niin kauan kuin tällä planeetalla on satanut, on ollut myös sateenkaaria. Ja tämä on tapahtunut jo kauan ennen kuin edes Australopithecus tallusti maapallolla.

Vierailija
9/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 17:45"]

[/quote]

Ihminen ei pysty havaitsemaan infrapunavaloa, mutta sen olemassaolo on todistettu. Ihminen ei pysty havaitsemaan myöskään röntgensäteilyä, mutta senkin olemassaolo on todistettu. Jumalaa ei voi havaita, muttei sen olemassaoloa ei ole kiistatta todistettu. Sanoin muutenkin että jumalaa tuskin on olemassa. Minulla on enemmän syytä olla uskomatta satuihin, kuin uskoa niihin.

Uskoa saat minun puolestani vaikka taivaalliseen sianperspuolikkaaseen jos huvittaa. Ihmisille on aikojen alusta lähtien ollut hyvin tyypillistä uskoa, että kaikki tapahtuu tarkoituksella. Universumi on järjestäytynyt kaaos. Järjestäytyneisyytensä se näyttää fysiikan lakien mukaisesti, mutta loppu on sattumanvaraista ja täysin kontrolloimatonta. On suloista että ihmiset oikeasti jaksavat uskoa, että että heidän elämänsä olisi jotenkin universumin kannalta tärkeää tai määrättyä. Olemme kaikki aivan yhtä mitättömiä ja merkityksettömiä universumin kannalta. Jopa maapallon kannalta olemme merkityksettömiä.

[/quote]

Mistä moraalikäsitykset sitten tulevat jos kaikki on merkityksetöntä?

Vierailija
10/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 17:51"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 17:44"]

[/quote]

[/quote]

Älä nyt viitsi olla lapsellinen. Ihminen ei tee sadetta, eikä auringon valoa. Niin kauan kuin tällä planeetalla on satanut, on ollut myös sateenkaaria. Ja tämä on tapahtunut jo kauan ennen kuin edes Australopithecus tallusti maapallolla.

[/quote]

Pystytkö todistamaan sen?

Vierailija
11/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kysymys :) Kuulostaa sellaiselta, jonka mun 5-vuotias voisi esittää. Olikohan tosissaan esitetty?

Vierailija
12/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 17:51"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 17:45"]

[/quote]

[/quote]

Mistä moraalikäsitykset sitten tulevat jos kaikki on merkityksetöntä?

[/quote]

Moraali on evoluution kehittämä käyttäytymismalli, jonka tarkoitus on mahdollisesti pitää huolta lajin selviytymisessä omassa heimossa (laumakäyttäytyminen). Moraali on kehittynyt myöhemmin yhteiskunnan muutoksien tuulessa nykymuotoonsa länsimaissa.

Vierailija
13/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistäkää toki itseänne arvon uskovaiset ja ei niin uskovaiset :)

Vierailija
14/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksisarvisia varten.

Vierailija
15/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska siellä sateenkaaren päässä on aarre, jonka joku löytää :)

Vierailija
16/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on yhtä hyvä kun se nainen joka soitti radio-ohjelmaan ja kysyi miksi maanteiden varsille pystytetyt peuravaara-merkit aina sijoitetaan vilkkaiden teiden varsille. Eikö olisi turvallisempaa sijoittaa ne kyltit rauhallisille tieosuuksille jotta peurat ei törmäilisi autoihin?

Vierailija
17/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malliksi kynsien lakkaukseen.

Vierailija
18/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siski että kaikilla olisi mahdollisuus nähdä jotain järjettömän kaunista ilman rahaa. Paitsi niillä, jotka asuvat autiomaassa, smogin keskellä tai ovat sokeita.

Vierailija
19/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 16:22"]

Tää on yhtä hyvä kun se nainen joka soitti radio-ohjelmaan ja kysyi miksi maanteiden varsille pystytetyt peuravaara-merkit aina sijoitetaan vilkkaiden teiden varsille. Eikö olisi turvallisempaa sijoittaa ne kyltit rauhallisille tieosuuksille jotta peurat ei törmäilisi autoihin?

[/quote]

Miten näitä muka pystyy vertaamaan? Väännä rautalangasta jos tiedät vastauksen?

Vierailija
20/25 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan heterojen kiusaksi.