Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko kaikille vanhemmiten haudanhoitovietti?

Vierailija
07.10.2023 |

Onko tämä joku juttu kun on itsekin jo lähempänä kuolemaa, niin rupeaa käymään haudoilla joka pyhä ja kiikuttamaan sinne kynttilöitä ja kukkia? Itse en ole koskaan ollut hautojen hyysääjä, minulle kuolleet ovat jossain muualla kuin haudoissa ja muistelen heitä ihan paikasta riippumatta siellä missä olen.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan tule.

Vierailija
2/13 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat käyvät orjallisesti haudoilla aina joulut ja pyhäinpäivät yms. Ajellaan autolla jopa kauemmaskin muiden kuntien hautausmaille viemään releet. En ole koskaan oikein jaksanut ymmärtää tätä. Ja minusta ei ole jatkamaan tätä perinnettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Jouluaattona tykkään käydä hautausmaalla katselemassa sitä valomerta, mutta en ole kiinnostunut kenenkään yksittäisen haudasta. Lähinnä siinä seisominen tuntuu kiusalliselta, mietin vaan että kauanko tässä nyt pitäisi seisoa ja mitä miettiä. Muistelen läheisiäni silloin kun he tulevat mieleen, en tarvitse siihen hautapaikkaa ja rituaaleja.

Vierailija
4/13 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakuntien rahasampoja nämä hautapaikat. Eiköhän sekin kaivo ole kohta nyhdetty loppuun, kun jengi alkaa suosimaan polttohautausta ja tuhkat voi ripotella minne vaan, ei tarvitse enää hautapaikasta maksaa.

Vierailija
5/13 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalaksi menee, kun lapset voivat asua ihan muualla päin Suomea tai jopa ulkomailla. Ei viitsi parin kynttilän takia lähteä satoja kilometrejä ajelemaan. Menneen maailman juttuja alkaa olla. Kuolleet ovat kuolleita. Ei se ruumis enää perusta kynttilöistä eikä kukista ja henki leijuu muualla.

Vierailija
6/13 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän on kuollut läheisiä ihmisiä. Mitä läheisempi, sitä enemmän haluaa haudalla käydä. Moni siis, ei kaikki. Jokainen saa tehdä miten itse haluaa, ei se vainaja sitä vahtaa.

Vierailija
7/13 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalla (ja Etelä-Pohjanmaalla) oikein lasketaan montako kynttilää on kenenkin haudalla ja ai sitä häpeää jos ei ole yhtään...

Vierailija
8/13 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No isotätini sanoi 99-vuotiaana että häntä ei hautojenhoito kiinnosta. Joten ei kai.

Vierailija
9/13 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien vanhempieni tuhkat siroteltiin mereen. Minä en tarvitse erityistä paikkaa heitä muistaakseni ja muistellakseni.

Vierailija
10/13 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille, mutta monelle läheisen haudalla käyminen on tapa tehdä surutyötä.

Vierailija
11/13 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa mummoani käytin haudoilla joulun aikaan autolla, kun hän vielä jaksoi käydä. Mietti jo viimeisimpinä jouluinaan, että kaikki hänen ystävänsä on jo haudattu ja viimeisiä sisaruksia viedään. Joulun perinteet luo haikeutta, mutta sitten piristyy pian, kun tuodaan syömään. Edelleen haetaan syömään, vaikkei oikein muuta jaksakaan.

Toki siis hän kertoi sen haikeuden syyn itse noilla sanoin. Syitähän haudoilla käymiselle on varmasti useampia.

Itse pidän siitä kynttilämerestä niin käyn sulattelemassa illan aikana vielä kävellen mahaa kävelylenkillä haudoilla erikseen äitini kanssa.

Vierailija
12/13 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut haudanhoitoviettiä mutta vähän enemmän siihen suuntaan olen muuttunut. Ehkä minulle tuo vietti vielä herää, haudat ovat alkaneet kiinnostaa enemmän. Olen kyllä samaa mieltä, että ei se ihminen siellä haudassa ole.

Mummoni kuoli vähän aikaa sitte ja kävelin muutama päivä sitten talon ohi, jossa mummo asui eläessään. Oli ilta ja mummon asunnon ikkuna pimeänä. Katsoin ikkunaan päin ja vilkutin. Mummon eläessä meillä oli usein tapana vilkuttaa kyseiseen ikkunaan, jossa mummo katsoi meitä kun lähdimme pois kyläiltyämme mummon luona. Tuli sellainen olo, että mummo on jollain tasolla edelleen siellä. Tuli sellainen lämmin kiva olo, että olisin lähempänä mummoa. Ehkä samanlainen tunne tulee haudalla? En tiedä.

Vierailija
13/13 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut aina, lapsesta asti olen rakastanut hautausmaita, kulkemista, kivien katselua, miettinyt millainen elämä kullakin on ollut. Hienot nimet kiehtoivat lapsen mielikuvitusta. Vanhojen hautojen tuhoaminen raivostuttaa. 

Tykkään myös käydä läheisten ja oudompienkin haudoilla yhä, ehkä se vanhemmiten on vähän vähentynyt kun on vaivoja, olen nyt 50-vuotias. Juhlapyhinä käyn ilman muuta, kiertäisin kaikki suvun haudat jos olisi auto...

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etten muistaisi vainajia muuten kuin haudoilla käyden. Itselleni en hautapaikkaa halua, tuhkan sirottelu vaan vaikka muistolehtoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä