Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotona töitä tekevä äiti

Vierailija
23.09.2013 |

Tämä taitaa olla punainen vaate päiväkodin työntekijöille. Aan jo uupua tähän.

Asumme päiväkodin viereisissä omakotitaloissa ja sivupihamme näkyy päiväkodin pihaan. Sivupihalla pidän mm. autoani ja siellä on esim. pyykkiteline. Henkilökunta on jo useamman kerran huomannut, että autoni on pihassa tai pyykit ripustettu, vaikka lapset ovat hoidossa. Minut puhuteltiin tämän johdosta ja selityksiäni ei uskottu.

Olen kokopäivätöissä. Teen osan työstän kotoa käsin työpaikkani levottomuuden vuoksi. Esim. usein aamulla vien lapset päiväkotiin ja palaan kotiin lukemaan sähköpostit ja valmistelemaan asiakastapaamiset. Keitän kahvia ja kauniilla säällä istuin kerran kannettavani kanssa terassilla hetken. Tämäkin huomattiin, vaikka terassi ei päiväkodin pihaan edes näy. Ilmeisesti naapuritkin osallistuvat kyttäämiseen. Kerran ennen töihin lähtöä kipaisin viemään pyykit ulos, tämä pitäisi kuulemma tehdä lasten kanssa.

Olen työpaikallani noi 6 tuntia päivässä. Jos olen mennyt kahdeksaksi, saatan viimeistellä raportteja ja paperitöitä vielä kotona ennen lasten hakemista. Haen heidät aina klo 16 mennessä. Työpaikkani on keskustassa, me asumme pikkukylällä, joten saatan työmatkani varrella käväistä hakemassa maitotölkin tai tuoretta leipää  leipomosta, jonka ohi ajan. (Työmatka on 30 km). Nyt sain kuulla, että sen maitotölkin saan hakea vasta kun lapset on haettu, 10 km ylimääräinen lenkki on kuulemma oma ongelmani. Etätöitäkin pitäisi tehdä lasten kanssa, koska päiväkoti on tarkoitettu niille lapsille, joiden vanhemmat käyvät töissä kunnolla.

Tähänkö on menty? En oikein saanut sanaa suustani, kun ostokseni ja aamukahvinikin tiedettiin tarkalleen. Tuli myös syyllinen olo, kun en edes muistanut sitä terassilla istumista tai pyykkien ripustamista. En siis tee niin joka päivä, nyt viimeisen kahden kuukauden aikana siis kumpaakin kerran.

Olenko tilivelvollinen lasteni hoitajille, miten ja missä työtäni teen?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas on pk! Minun alallani (IT) tehdään paljon etätöitä, firman suositus on 1-2 päivää viikossa. Toki vien lapset tarhaan, onhan ihan normityöpäivä enkä mitenkään saisi samoja hommia tehtyä, jos lapset ovat kotona - siksihän heillä se hoitopaikka on. Eri juttu tietty on, jos lapset ovat sairaana, silloin yritän tehdä minimin, jotta kaaos ei kasaannu, vaikka lapset pyörivätkin jaloissa.

Vierailija
2/13 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta. Tommosessa tilanteessa tekisi mieli asua sen verran syrjemmässä, etteivät kyttäisi. Ei sillä, ei heillä mun käsittääkseni mitään oikeutta ole tuommoiseen, kun subjektiivinen päivähoito-oikeus käsittääkseni on vielä voimassa. Auttaiskohan, jos tekisi jotain valitusta tms. johonkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot asiallisesti, että olet kokopäivätöissä ja siitä osan  teet etänä.  Jos vielä mussuttavat ja se sinua ärsyttää, sano asiasta päiväkodin johtajalle ja pyydä heitä hiillostamaan niitä vanhempia, jotka hoidattavat lapsiaan, vaikka ovat vauvalomalla himassa.

Vierailija
4/13 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin saatan helposti pestä ja ripustaa koneellisen pyykkiä etäpäivänä, roikunhan aina vauvapalstallakin työajalla. Varsinkin, jos kyseessä on kokonaistyöaika, ei ole mitään väliä, milloin työnsä hoitaa. Itse teen asiakaslaskutettavaa työtä ja joudun sen vuoksi kirjaamaan tunnit tarkkaan.

Vierailija
5/13 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu pätkääkään päiväkodille nuo asiat. Ruoathan olet voinut ostaa ruokatunnillasi, vai päättääkö päiväkoti, mitä saat ruokatunnillasi tehdä.

Mä ottaisin yhteyttä päivähoitotoimiston johtajaan

Vierailija
6/13 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kohtuutonta henkilökuntaa! Sinä olet töissä, sinä teet töitä. Se ei heille kuulu, missä teet. Olisin yhteydessä päiväkodin johtajaan.

Vierailija
7/13 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna mennä toisesta korvasta sisään ja  toisesta ulos. 

Mulla on sama tilanne, asutaan ihan päiväkodin vieressä ja teen töitä kotoa käsin täyspäiväisesti (mulla on oma yhden naisen suunnittelupalvelu). Tämä on kyllä tullut jo päiväkotia aloitellessa ilmi, että eivät ole paheksuneet  ainakaan ääneen. Naapurit varmasti paheksuu ja juoruilee, mutta ei mahda mitään, aivan vapaasti.

Lasta ei voi pitää mukana työpaikalla, vaikka se olisikin sitten työhuone siellä omassa kodissa. Sairastapauksissa tämä on kyllä kätevää, lapsi voi katsella leffoja ja itse saa tehtyä lapsen sairaspäivinäkin edes jonkun verran töitä.

Mulla on kyllä itselleni tiukka kuri, että pidän oman tyoaikani klo 8-16, jonka aikana en nostele pyykkejä ulos enkä tee muitakaan kotihommia, joten niistä en voi jäädä kiikkiin :)

Vierailija
8/13 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna mennä toisesta korvasta sisään ja  toisesta ulos. 

Mulla on sama tilanne, asutaan ihan päiväkodin vieressä ja teen töitä kotoa käsin täyspäiväisesti (mulla on oma yhden naisen suunnittelupalvelu). Tämä on kyllä tullut jo päiväkotia aloitellessa ilmi, että eivät ole paheksuneet  ainakaan ääneen. Naapurit varmasti paheksuu ja juoruilee, mutta ei mahda mitään, aivan vapaasti.

Lasta ei voi pitää mukana työpaikalla, vaikka se olisikin sitten työhuone siellä omassa kodissa. Sairastapauksissa tämä on kyllä kätevää, lapsi voi katsella leffoja ja itse saa tehtyä lapsen sairaspäivinäkin edes jonkun verran töitä.

Mulla on kyllä itselleni tiukka kuri, että pidän oman tyoaikani klo 8-16, jonka aikana en nostele pyykkejä ulos enkä tee muitakaan kotihommia, joten niistä en voi jäädä kiikkiin :)

Vierailija
9/13 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpas käsittämätöntä.

mä olin kolmisen kuukautta työttömänä irtisanomisen jälkeen ja KUKAAN ei päiväkodissa kyseenalaistanut, että lapsi oli siellä hoidossa (meillä oli entuudestaankin 80% hoitosopimus). Tuli myöhään, hain aiemmin pois, pidettiin välillä vapaapäiviä ja niidenkin osalta päiväkoti aina välillä ehdotti, että ovat tekemässä jonkin kivan retken, niin lapsi voisi niihin osallistua :)

Vierailija
10/13 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio tästä suurta meteliä nostaa. Harmittaa vain, kun teen asioita melko kokonaisvaltaisesti. Illalla vikaksi luen sähköpostit, kun lapset nukkuvat, joskus illalla kipaisen lasten kanssa työpaikallani hakemassa materiaalia, jotta voin valmistautua palaveriin jne. Tuntuu hassulta, että työnantajaani ei hetkauta, laitanko pyykit työaikana tai tuonko lapset työpaikalleni mutta päiväkoti nostaa asiasta metelin. 

Korostan vielä, että en tee näitä kotitöitä usein, en joka viikko enkä edes joka toinen viikko. Mutta samalla kun keitän kupin kahvia, saatan laittaa edellisen kupin astianpesukoneeseen ja kerran ( tätä eivät pk:ssa sentään tienneet) iskin edellisen päivän spagetit ja jauhelihakastikkeen uuniin ja sain vuokaruokaa lapsille, kun hain heidät kotiin. 

Tuntuu kyyläykseltä ja nipotukselta, jos joutuu jokaista tekoaan miettimään. En sentään väsää suursiivousta tai kutsu sukua kahvittelemaan, kun lapset ovat pk:ssa ja 97% ajasta teen töitä. Miettiikö teistä kukaan työpaikallaan keittäessään kahvia tai siivotessaan työpöytää, että teenpä tässä kotitöitä ja pitäisi kutsua lapset sitä katselemaan? 

Ap

Vierailija
11/13 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää touhua. Juuri sitä Suomea, jota ei haluaisi uskoa todeksi, mutta totta se vain on. Pahansisuista kyttäämistä.

Olen kuullut tämän sanonnan ennenkin, mutta Suomessa on menneet emännän ja piian paikat täysin sekaisin. Hehän ovat vain lasten hoitajia. Nyt he kyttäävät perheitä ja tekevät kaikenlaisia arvioita ja lastensuojeluilmoituksia.

Äitien lepohetki on joillekin punainen vaate, ja sitten kuitenkin toisaalla toitotetaan, että pitää järjestää pieni hetki itselle joka päivä. Jos se hetki nyt sitten on rauhallinen TYÖhetki läppärin ja kahvin kanssa omalla terassilla, mitä sitten.

Päiväkodilla on nykyisin liikaa valtaa. Kotihoidon tukea ei todellakaan pitäisi leikata vaan se pitäisi jatkaa 6-vuotiaaksi asti, jolloin perheet saisivat vapaasti palkata vaikka lastenhoitoapua siten kuin heille itselleen sopii ja pystyisivät helpommin ottamaan lapset pois päiväkodin hampaista kokonaan.

Vierailija
12/13 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää. Eikö todellakaan päiväkodin työntekijöillä ole käsitystä nykypäivästä.

Minä varmasti kysyisin, että käsittävätkö he käsitteen etätyö.

Jos eivät, ottaisin päiväkodin johtoon yhteyttä.

Vierailija
13/13 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole päiväkodin asia. Saisithan pitää lapsesi siellä, vaikka et töitä tekisikään. Minäkin teen työt kotona, koska toinen vaihtoehton työhuoneen vuokraus. Onneks päiväkodista ei näe meille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi