Mitä teille tarkoittaa " yhdeksän maissa" ?
Meillä on miehen kanssa tästä jatkuvaa erimielisyyttä. Minusta " yhdeksän maissa" on (illalla) klo 20.45-21.15. Miehen mielestä taas puoli kymmenenkin on vielä kevyesti " yhdeksän maissa" .
Ajattelutapa lienee tullut hänen lapsuudenkodistaan. Appivanhempien puheisiin esim. saapumisajasta saa lisätä normaalisti puolisen tuntia. Siis jos sanovat tulevansa kuudelta, tulevat puoli seitsemältä.
Kommentit (41)
Riippuu aivan siitä, missä yhteydessä olen tuota käyttänyt. Jos ajellaan toiselle puolen maata ja etukäteen ilmoitetaan ennen lähtöä, tuo tarkoittaa kahdeksan ja kymmenen välillä.
Vierailija kirjoitti:
kello yhdeksän = 9.00
yhdeksältä = 20.45 - 21.15
yhdeksän maissa = 20.30 - 21.30
Juuri näin. Toki kun ihmisen tuntee niin tietää että haarukoiko vartin vai tunnin aikaikkunaa. Elämän täytyy olla täysin turha, jos tuommoiset kovinkin mietityttää tai saati raivostuttaa.
Jos minä sanon tulevani yhdeksältä niin tulen kello 21.00.
Jos sanon tulevani "yhdeksän maissa" niin tulen silloin kun huvittaa 8.30 jälkeen.
Jos DHL sanoo tulevansa tiistaina 21.00-21.30 niin se tulee torstaina 8.13.
Riippuu, kuka sanoo. Porukoitten kanssa tuohon voi lisätä kevyesti 2-4 tuntia lisää. Muutaman tuttavan kanssa olen myös tottunut siihen, että "myöhästyy vähän" (15 min-tunti). Itse olen useimmiten hieman etuajassa (5-10 min),
± 15min on hyväksyttävissä, ± 30min on vähän rajoilla, itselläni se on ±1min.
Noin klo 20.45-21.15. (ja aamulla yhdeksän maissa ois samat minuutit).
Puoliyhdeksän maissa ois taas 20.15-20.45.
Vierailija kirjoitti:
Maissa tarkoittaa aina ennen eli 20.45-21.00 ei koskaan jälkeen.
"ENNEN yhdeksää" tarkoittaa ennen yhdeksää.
"Maissa" ei tarkoita yhtään mitään. Jonkun mielestä tuo on kahdeksalta, toisen mielestä kymmeneltä.
jos minä sanon tulevani yhdeksän maissa niin tarkoittaa yhdeksän jälkeen, ennen puoli kymmentä. Jos äitini sanoo tulevansa yhdeksän maissa tarkoittaa ennen yhdeksää. Jos mieheni sanoo tulevansa yhdeksän maissa tarkoittaa käytännössä puoli kymmentä.
Vierailija kirjoitti:
8.30-9.30 tai 20.30-21.30
No ei kyllä puoli yhdeksän tai puoli kymmenen ole yhdeksän maissa.
Yleensä tulen ennen vaimoa paljon ennen yhdeksää.
Minulle se on sama kuin "yhdeksän pintaan" eli n. 8.50( ja illalla 20.50)
Korkeintaan vartin yli. Muu on jo valehtelua ja vallankäyttöä.