Yövalvomisten jakaminen vauvaperheessä?
Millainen jako olisi mahdollisimman reilu molempien kannalta? Se että kumpikin ottaa alusta asti joka toisen yön vastuulleen? Tai jos äiti imettää ekat 6kk niin hän valvoo yksin sen ajan ja sen jälkeen isä vuorostaan valvoo seuraavat 6kk? Miten olette jakaneet yövalvomiset niin, että molemmat ovat saaneet vauvavuoden aikana suunnilleen yhtä paljon unta?
Kommentit (449)
Lapsettomana kävin lukuisia kertoja töissä nukkuen 0-3 tuntia vuorokaudessa erinäisistä syistä. Nyt on 1,5v lapsi joka heräilee 3-5 kertaa yössä ja käyn silti töissä. Olen äiti. Mies osallistuu yöheräämisiin yhtä lailla ja käy myös töissä. Meillä lapsen huuto kuuluu pienessä asunnossa jokaiseen huoneeseen, eli kukaan ei nuku silloin kun lapsi huutaa.
En ole aivokirurgi tai lentäjä, mutta ei se jatkuva yöherääminen välttämättä rajoitu vain siihen vauva-aikaan ja äitiyslomaan, joten silloin ei ole muita vaihtoehtoja kuin valvoa yöt ja käydä samalla töissä ilman mitään mahdollisuuksia mihinkään nukkumiseen. Joten te monet vauvojen isät, olette todella etuoikeutetussa asemassa saadessanne nukkua arkiyöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen jako on hyvä, että arkena toinen valvoo osan yöstä ja toinen toisen. Ja viikonloppuna molemmat voivat sitten saada kokonaisen yön nukkumista varten.
Se valvoo, joka ei käy töissä
Eli kuka, jos sen toisen vanhemman työpäivä on kotona vauvan kanssa?
Ei taida olla omia lapsia? Vauvat nukkuu jossain vaiheessa kyllä, oli se sitten pätkissä yöllä tai päivällä
Jotkut epämääräiset päikkärit jos vauva sattuu nukahtamaan eivät todellakaan korvaa yöunta. Ilman muuta kotona olevan vanhemman työpanos on nähtävä yhtä arvokkaana ja vaativana kuin sen toimistolla pyörivän.
Samaa mieltä. 6-7 h unta korkeintaan pariin pätkään jaettuna, yksi pätkä oltava muita pidempi min 3-4 h. Tuo on ehdoton minimi jolla selviää joten kuten järjissään. Puolen tunnin torkut siellä täällä ei riitä.
Kyllä sitä vähemmälläkin pärjää silloin kun on pärjättävä... Ainakin itse yhä hengitän ja syke tuntuu, vaikka en ole kuukausiin nukkunut yli 5 tuntia vuorokaudessa ja sekin lähes aina erissä ja monesti vielä vähemmänkin. Aivotoiminnan osalta saatankin jo olla kuollut.
Meillä vauvat ovat yöllä herätessään juoneet tissiä ja sitten jatkaneet unia. Mitä se mies vois vauvalle tehdä, kun se yöllä tissiä huutaa? Vauvat eivät ole juoneet pullosta, ei syö tuttia. Tissiltä kun on vieroitettu 1-2v ovat nukkuneet täydet yöt.
Miten mies voisi osallistua tissin antoon? Teettekö te yöllä muutakin kun ruokitte vauvoja, vai miten ne miehet voi olla avuksi. Eikö muut imetä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen käy töissä niin miten kuvittelet hänen jaksaman töissä tehdä hommia jos valvoo öisin haloo. Nuku silloin päikkärit kun vauvakin nukkuu.
Onko sulla ikinä ollut työpaikkaa tai vauvaa? Työpaikalla olo on tuhat kertaa helpompaa kuin vauvan kanssa kotona, varsinkin jos vauva on yhtään vaikea!
Aivan potaskaa tämä että se joka menee toimistolle saa nukkua! Se vauvanhoito on erittäin raskas työpäivä "kotitoimistolla".
Ja tätä pitäisi painottaa jo koululaisille että varmasti uppoaa.
...mutta kun sen vauvan kanssa voi nukkua päivällä, töissä ei saa. Meillä aina se joka oli kotona valvoi, kun menin töihin takas kun vauva oli 6kk mies nousi yöllä valvomaan.
Kolmen lapsen äitinä täsmennän, että esikoisvauvan kanssa voi nukkua päivällä. S3n jälkeen tuo perustelu ei enää päde.
Isommat lapset voi laittaa päiväkotiin, että tottuvat olemaan erossa äidistä. Muuten koulu tulee totaalisena shokkina.
Kyllä, ja tämä nukkumisen tasapuolisuus koskeekin ainoastaan sitä vauvavuotta. Luulis miestenkin kestävän sen ja pystymään nousemaan kerran, pari yössä.
Millä tavalla mies imettää? Toistan. Millä tavalla mies imettää?
No jos sinun vaimosi toivoo sinulta osallistumista yöherätyksiin, niin hän varmaan kertoo miten toivoo ne hoidettavan. Tuttipullo lienee se yleisin miesten käyttämä ruokintaväline.
Missä on se vauvan tarvitsema läheisyys ja yhteys äitiin, jos lämpimän ja pehmeän tissin tilalla on haiseva kuminänni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen käy töissä niin miten kuvittelet hänen jaksaman töissä tehdä hommia jos valvoo öisin haloo. Nuku silloin päikkärit kun vauvakin nukkuu.
Onko sulla ikinä ollut työpaikkaa tai vauvaa? Työpaikalla olo on tuhat kertaa helpompaa kuin vauvan kanssa kotona, varsinkin jos vauva on yhtään vaikea!
Aivan potaskaa tämä että se joka menee toimistolle saa nukkua! Se vauvanhoito on erittäin raskas työpäivä "kotitoimistolla".
...mutta kun sen vauvan kanssa voi nukkua päivällä, töissä ei saa. Meillä aina se joka oli kotona valvoi, kun menin töihin takas kun vauva oli 6kk mies nousi yöllä valvomaan.
Kolmen lapsen äitinä täsmennän, että esikoisvauvan kanssa voi nukkua päivällä. S3n jälkeen tuo perustelu ei enää päde.
Isommat lapset voi laittaa päiväkotiin, että tottuvat olemaan erossa äidistä. Muuten koulu tulee totaalisena shokkina.
Ja höpöhöpö taaperoikäisiä tarvitse mihinkään hoitoon viedä, kyllä 4-5 v kerkiää ihan mainiosti.
No sitten on kyllä mennyt ehkäisy ihan perseelleen, jos ne isommat lapset on vielä taaperoita.
Ja miten niin? Miksi pitäisi olla pitkä ikäero vain siksi, ettei miehen tarvitsisi osallistua lastenhoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen jako on hyvä, että arkena toinen valvoo osan yöstä ja toinen toisen. Ja viikonloppuna molemmat voivat sitten saada kokonaisen yön nukkumista varten.
Eihän jumakauta oman lapsen hoitaminen ole työtä vaan äidin velvollisuus. Ihme piipittäjiä nämä nykyajan naiset ja nössöjä niiden äijät kun antavat tollaselle bullshitille tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja tämä nukkumisen tasapuolisuus koskeekin ainoastaan sitä vauvavuotta. Luulis miestenkin kestävän sen ja pystymään nousemaan kerran, pari yössä.
Millä tavalla mies imettää? Toistan. Millä tavalla mies imettää?
No jos sinun vaimosi toivoo sinulta osallistumista yöherätyksiin, niin hän varmaan kertoo miten toivoo ne hoidettavan. Tuttipullo lienee se yleisin miesten käyttämä ruokintaväline.
Missä on se vauvan tarvitsema läheisyys ja yhteys äitiin, jos lämpimän ja pehmeän tissin tilalla on haiseva kuminänni?
Läheisyyttä saa silloin siltä isältä, ei se vauva siitä rikki mene. Haloo hei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän jumakauta oman lapsen hoitaminen ole työtä vaan äidin velvollisuus. Ihme piipittäjiä nämä nykyajan naiset ja nössöjä niiden äijät kun antavat tollaselle bullshitille tilaa.
Oman lapsen hoitaminen on kummankin vanhemman yhtäläinen velvollisuus. Jos ei tätä ymmärrä, on viisainta jättää ne kokonaan tekemättä. Vai mihin ajattelit ne lapset vaimon sairastuessa työntää? Lastenkotiin?
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä ei valvo työviikolla.
Siellä töissä pääsee paljon vähemmällä, kuin lasten kanssa kotona, kun ei saa nukkua ikinä. Ehkä esikoisen kanssa se nukkuminen päivällä onnistuu, mutta ei enää sitten, kun lapsia on kaksi ja toinen ei enää nuku päivällä.. Itse meinasin seota kokonaan, kun en saanut nukuttua koskaan, kun toinen lapsi valvoi oikeastaan aina. Öisin nukkui 15 min pätkiä ja päivällä samoin. Mies ei valvonut koskaan yöllä, koska kävi töissä, mutta ei hoitanut lasta töistä tullessaankaan,että minä olisin saanut nukkua. Myöhemmin, kun itsekin lähdin takaisin töihin, tajusin, että siellä töissähän pääsi paljon helpommalla kuin lasten kanssa koskaan. Vieläkin harmittaa, että lapsilla oli ärtynyt raivopää äiti joka oli unenpuutteesta sekaisin, kun mies ei millään lailla osallistunut valvomisiin, että olisin saanut joskus nukkua. Jokainen lapsi ansaitsee äidin, joka saa levätä ja jaksaa olla lasten kanssa
Vierailija kirjoitti:
Meillä vauvat ovat yöllä herätessään juoneet tissiä ja sitten jatkaneet unia. Mitä se mies vois vauvalle tehdä, kun se yöllä tissiä huutaa? Vauvat eivät ole juoneet pullosta, ei syö tuttia. Tissiltä kun on vieroitettu 1-2v ovat nukkuneet täydet yöt.
Miten mies voisi osallistua tissin antoon? Teettekö te yöllä muutakin kun ruokitte vauvoja, vai miten ne miehet voi olla avuksi. Eikö muut imetä?
No sinä et varmaan sitten olekaan vaatinut mieheltä apua yöherätyksiin? Niillä jotka vaativat on varmaan tähän omat ehdotuksensa. Osalla imetys ei ole onnistunut alunperinkään, osalla maidoneritys hyytyy kesken, jotkut eivät saa imettää esimerkiksi lääkityksen vuoksi. Ja monet täysimettäjätkin juottavat silloin tällöin pullosta omaa lypsettyä rintamaitoa. Joillakin taas heräilyt jatkuvat vielä yösyöttöjen lopettamisen jälkeenkin.
Tässä nyt muutama selitys.
Minä hoidin kaikki yöt. Kuopus heräili öisin pahimmillaan tunnin välein, tämä siis joskus 6-8kk iässä kun omat hormonitkaan ei enää niin hyvin auttanut. Nukkui kyllä hyvin päivällä, mutta kotihoidettu 3v esikoinen ei, eli päivisin saatoin joskus ehtiä nukkua max 20min päikkärit (yhden Ryhmä Hau-jakson ajan). Minun oli myös pakko ajaa melko paljon autolla, että sain neuvolat ym hoidettua, mies kulki töihin pyörällä tai oli etänä. Muutaman kerran mies yritti hoitaa öitä, sillä seurauksella, että minä kuitenkin heräsin ensin, herätin miehen hoitamaan ja kuuntelin vauvan huutoa, kunnes joko minä tai mies luovutettiin ja minä rauhoittelin vauvan.
Riippuu siitä, imettääkö äiti, ja miten palkkatyöt menee.
Fakta on, että äidin hormonaalinen toiminta tekee sen, että heräämisen jälkeen menee nopeammin syvään uneen takaisin. Näin ollen äiti kestää (yleensä) valvomista paljon paremmin kuin isä.
Meillä oli ihan ihan alkuun sellainen systeemi, että mieheni ollessaan vielä kotona meidän kanssa hoiti yössä esim. yhden syötön, että mä sain yhden pitkän unipätkän. Ihan parin viikon jälkeen siitä luovuttiin. Mielestäni olisi epäreilua, jos työssäkäyvä joutuisi vielä valvomaankin. Nukuin vauvan kanssa perhepedissä, jolloin yösyötöt eivät olleet yhtä kuormittavia mulle itselleni. Tosi nopeasti myös opetin vauvan hyväksi nukkujaksi. Fysiologisesti aika pieni lapsi pärjää jo pitkän pätkän ilman syömisiä, tissi saattaa olla vain tottumus ja uniassosiaatio. Kannattaa tsekata sellainen kirja kuin Unihiekkaa etsimässä. Melkein voisin kiittää tästä nykyisen kaltaisesta elämästämme sitä. Taapero on saatu kirjan ohjeilla hyväksi nukkujaksi ja alkoi jo vauvana nukkua pisimmillään 9h pätkiä, nyt taaperona 12h, nukahtaa itse sänkyynsä ilman mitään nukutussirkusta. Eli tuo kirja heti tilaukseen ja lukuun! Mutta valitettavasti tosiaan tässä asiassa ei voi oikein ajatella "tasajakoa", se valvoo joka kestää ja jonka ei tarvitse käyttää päätään kodin ulkopuolisessa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpöhöpö taaperoikäisiä tarvitse mihinkään hoitoon viedä, kyllä 4-5 v kerkiää ihan mainiosti.
No sitten on kyllä mennyt ehkäisy ihan perseelleen, jos ne isommat lapset on vielä taaperoita.
Ja miten niin? Miksi pitäisi olla pitkä ikäero vain siksi, ettei miehen tarvitsisi osallistua lastenhoitoon?
Jos olisit miettinyt hetken ennen vastaamista, olisit varmaan hoksannut, että kaikki menisi molemmilla vanhemmilla huomattavasti helpommin, jos isompi lapsi olisi jo sen verran itsenäinen, ettei tarvitsisi jatkuvaa huolenpitoa ja valvontaa.
@lfamies kirjoitti:
Hahhah mammaraukat kun eivät yöllä saa nukuttua eivätkä päivällä tehtyä edes kotitöitä! Juuri ja juuri ehtii surffailla netissä ja foorumeilla tunteja tunnin päälle päivittäin ja katsella netflixiä vaan onneksi se ukko tulee kohta töistä että voi heittää vauvan syliin ja mennä päikkäreille. 24/7 hereillä olevat vauvat ovat kyllä raskaita lol. Ei mikään ihme että tinderit ovat täynnä ylipainoisia yksinhuoltajia!
Jokainen voi itse kokeilla miten hyvin onnistuu kotitöiden teko, urheilu, terveellinen syöminen ja reipas puuhastelu, jos viikkokausia nukkuu muutaman tunnin yöunia tunnin pätkissä. Luulen, että se netin selaus ja netflixin tuijotus suklaata puputtaen alkaa tuntua kenen tahansa mielestä ihan riittävän haastavalta ajanvietteeltä. Aika moni äiti kyllä siinä samalla hoitaa myös perheen muut lapset ja laittaa ruuat ja hoitaa kaiken muunkin, kun se isukki on niiiin väsynyt työpäivän jälkeen, ettei voi omien lastensa hoitoon osallistua.
Luojan kiitos lapsemme ovat olleet helppoja, koska mieheni työskentelee joka päivä, joten neuvot "viikonloppuna äiti saa levätä" olisivat olleet turhia meidän tapauksessa.
Meillä oli refluksivauva. Tehtiin niin, että mä menin seitsemältä sänkyyn ja mies hoiti vauvan puoleenyöhön asti siltä osin kun oli hereillä. Ja puolenyön jälkeen sitten kun vauva heräsi niin oli mun vuoro ottaa vastuu.
Näin molemmat sai usein paljon tunteja putkeen unta joka yö. (Esim minä klo 19-02 jos vauva heräsi mun vuorolla kahdelta). Suosittelen samaa järjestelyä myös muille :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää aina tämä "vauvat nukkuvat päivällä, nuku silloin", koska kaikki vauvat eivät todellakaan nuku mitään 2-3 tunnin päiväunia eikä edes 1 tunnin tai edes 30 minuutin päiväunia.
En osaa edes kuvitella sitä vapaa-ajan runsasta määrää mikä olisi ollut, jos vauva olisi nukkunut päivittäin 2-3 tuntia päiväunia. Siinähän olisi itse ehtinyt tehdä vaikka mitä. Tuntiinkin olisin ollut tyytyväinen.
Hävettää tunnustaa, että ajattelin juuri niin että äiti voi nukkua silloin kun vauvakin nukkuu päiväunia. Hoidin siskon puolivuotiasta vauvaa yhden päivän, n. 7 tuntia, eikä siinä juuri mitään ehtinyt. Vauva nukahti syliin, laitoin sänkyyn ja keitin kahvia. Kun sain kahvin kuppiin, vauva heräsi. Vauva nukahti syliin, laitoin sänkyyn, menin vessaan ja siellä ollessa vauva taas heräsi. Välillä ehti istua sohvalle ja taas makkariin. Loppuen lopuksi makasin varmaan puolet päivästä sängyssä vauva vieressä ja selailin puhelinta sen ajan minkä vauva nukkui. En voi edes kuvitella, millaista se on kun samaa jatkuu kuukausiakin yöt ja päivät ja siinä sivussa pitäisi vielä huolehtia kotitöistäkin.
No minua ei hävetä yhtään. Itsetekoisia ongelmia: nimenomaan juuri näiden syiden vuoksi sitä vauvaa ei opeteta nukkumaan sylissä tai äidin vieressä. Joku kirjoitti että oli vuoden ajan mennyt nukkumaan 07 ja herännyt 06 koska lapsi vaati viereen. Jessus
Kotona olen hoitaa yöheräämiset arkisin ja toisen yön viikonlopusta. Töissä kulkeva saa unirauhan.
T. DI tekniikasta, yhden lapsen äiti, 35v (kun kerran koulutuksella vaikuttaa kommenttien perusteella olevan jotain ihmeellistä merkitystä tässäKIN asiassa 🙄)
Joo minä kirjoitin noin. Annan lapsen nukkua sillä lailla kun nukkuu, muuten se huutaa kurkku suorana hädissään, ihan pienestä asti on ollut sellainen, en ole mitenkään 'opettanut' siihen. Jotenkin en jaksa uskoa että olisi lapsen paras että sitä huudatetaan unikoulun nimissä... kun kerran olen itse ollut kotona ja on ollut mahdollisuus mennä lapsen tahtiin niin totta helvetissä menen. Ja olen muuten saanut levätä aika hyvin kun olen aikaisin mennyt sänkyyn. Eli en ole mitenkään uhriutumassa tässä ketjussa, aattelin vain jakaa että meidän lapsi nukkuu tälleen vaikka nyt ap:n kysymykseen olikin vähän ohis.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli refluksivauva. Tehtiin niin, että mä menin seitsemältä sänkyyn ja mies hoiti vauvan puoleenyöhön asti siltä osin kun oli hereillä. Ja puolenyön jälkeen sitten kun vauva heräsi niin oli mun vuoro ottaa vastuu.
Näin molemmat sai usein paljon tunteja putkeen unta joka yö. (Esim minä klo 19-02 jos vauva heräsi mun vuorolla kahdelta). Suosittelen samaa järjestelyä myös muille :)
Itse suosittelisin sitä järjestystä, mikä kulloisissakin olosuhteissa kullekin parhaiten sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla omia lapsia? Vauvat nukkuu jossain vaiheessa kyllä, oli se sitten pätkissä yöllä tai päivällä
Jotkut epämääräiset päikkärit jos vauva sattuu nukahtamaan eivät todellakaan korvaa yöunta. Ilman muuta kotona olevan vanhemman työpanos on nähtävä yhtä arvokkaana ja vaativana kuin sen toimistolla pyörivän.
Samaa mieltä. 6-7 h unta korkeintaan pariin pätkään jaettuna, yksi pätkä oltava muita pidempi min 3-4 h. Tuo on ehdoton minimi jolla selviää joten kuten järjissään. Puolen tunnin torkut siellä täällä ei riitä.
Kyllä sitä vähemmälläkin pärjää silloin kun on pärjättävä... Ainakin itse yhä hengitän ja syke tuntuu, vaikka en ole kuukausiin nukkunut yli 5 tuntia vuorokaudessa ja sekin lähes aina erissä ja monesti vielä vähemmänkin. Aivotoiminnan osalta saatankin jo olla kuollut.
Kuinka paljon sun vaimosi nukkuu, onko sekin väsähtänyt?