Yövalvomisten jakaminen vauvaperheessä?
Millainen jako olisi mahdollisimman reilu molempien kannalta? Se että kumpikin ottaa alusta asti joka toisen yön vastuulleen? Tai jos äiti imettää ekat 6kk niin hän valvoo yksin sen ajan ja sen jälkeen isä vuorostaan valvoo seuraavat 6kk? Miten olette jakaneet yövalvomiset niin, että molemmat ovat saaneet vauvavuoden aikana suunnilleen yhtä paljon unta?
Kommentit (449)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen jako on hyvä, että arkena toinen valvoo osan yöstä ja toinen toisen. Ja viikonloppuna molemmat voivat sitten saada kokonaisen yön nukkumista varten.
Se valvoo, joka ei käy töissä
Eli kuka, jos sen toisen vanhemman työpäivä on kotona vauvan kanssa?
Ei taida olla omia lapsia? Vauvat nukkuu jossain vaiheessa kyllä, oli se sitten pätkissä yöllä tai päivällä
Vierailija kirjoitti:
Se, joka hoitaa kotona vauvaa, valvoo arjet. Vkl voi työssäkäyvä valvoa yhden yön.
Meillä mies oli myös vkl töissä joten minä valvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos vauvan ottaisi viereen ja syöttäisi siinä kun vauvalla nälkä ja jatkaisi unia?
5 lasta eikä ole tarvinut tuollaista ongelmaa vielä miettiä.
Toki jos mies käy töissä ja aamulla aikanen herätys, mies nukkuu. Jos miehellä iltavuoro, nouskoon aikaisin vauvan kanssa ja antaa sinun nukkua tyyliin 7- 10.
Lähtökohtaisesti kuitenkin puuttuisin siihen miksi vauva ei nuku? Mikä vaivaa? Ja yrittäisin järjestää yöt niin että koko perhe saa nukkua.
No kerropa miten "puutut" siihen että vauva ei nuku päivisin kuin 15 min pätkissä ja öisin max. 1,5 h pätkissä (sen jälkeen valvoo vähintään yhtä kauan ja karjuu kuin syötävä), kun kaikki lääkärit erikoislääkäreitä myöten sanovat, että terve lapsi, ei fyysistä vikaa, eikä lasta saada nukkumaan pidempiä pätkiä edes sairaalan unikoulussa? Mikä on keinosi?
Minkä ikäinen vauva? Jos koliikkivaivaa (alle 3kk vauva niin tähän voi auttaa hyvä vyöhyketerapeutti. Hyvän löytää kyselemällä esim paikalliselta fb.n ryhmästä). Jos yli 3kk niin aloittaisin miettimään voisiko ongelma olla ruoka-aine allergia? Meillä on 15 min päiväuniongelma ratkennut ulkona nukkumisella jos isompi vauva (esim. + 5kk).
Lapsi on nykyään kohta 5-vuotias, ja edelleen huono nukkumaan, nykyään tosin herättää vain 1-3 kertaa yössä. Ei allergioita, ei sairauksia, ei kipuja. Olemme käyneet aikoinaan läpi kaikki löytämämme keinot, lääkäreistä erilaisiin unikouluihin (myös sairaalassa) ja epätoivoisena kokeilleet myös vyöhyketerapiat ja muut hömpät. Ei apua mistään. Tässähän tämä onkin, että uniongelmiin on tarjota tosi vähän konkreettista apua, kun vauvalle ei voi unilääkettäkään antaa.
OT mutta mahtaako lapsenne olla itse asiassa luontaisesti yövalvoja? Evoluutio on muokannut meitä niin, että osalla ihmisistä on myöhäinen nukahtamisaika, koska vielä 100 vuottakin sitten oli hyvä, että joku valvoi yöllä tulta uunissa talvella, kun muut nukkuvat. On ollut eduksi ihmisen säilymiselle, että osa ihmisistä pystyy valvomaan yöt ongelmitta ja pitämään vahtia, kun muut nukkuvat.
Minulla luontainen unirytmi on klo 6-14. Jos yritän nukkua sen ulkopuolella, heräilen jatkuvasti pitkin yötä enkä nuku koskaan yhteen putkeen. Valvoin yöt jo lapsena. Onneksi saan tehdä etätöitä!
Tällainen tuli mieleen, jos mitään vikaa ei ole löydetty. Nykyisessä yhteiskunnassa kun ei meitä pahasti yöihmisinä eläviä oikein saa sopimaan minnekään, kun oletus on, että yö = nukutaan ja päivä = valvotaan. Ja että kaikki mahtuvat siihen suunnilleen samaan rytmiin koulun, työn ja päivähoidon aikatauluihin sopeutuen.
Meillä yksi vauvoista alkoi nukkua yöt läpeensä noin 5 viikon iässä. Toinen nukkui ensimmäisen kokonaisen yön 4 vuoden iässä. Sairaudet ja monet muut asiat vaikuttavat siihen miten vauvat ja vanhemmat nukkuvat..
Ei ole olemassa yhtä kaikille sopivaa ja reilua tapaa hoitaa vauvan yöt. Tärkeintä olisi että yhdessä etsitään omaan perheeseen sopiva ratkaisu.
Meillä auttoi todella rankoissa vuosia kestäneissä valvomisessa muutamat seikat. Tärkeintä oli että ei keskitytty huolehtimaan että kumpikin ”joutuisi valvomaan yhtä paljon” vaan keskityttiin tekemään ratkaisuja jotka auttaisivat koko perhettä voimaan paremmin. Tärkeää oli hoitaa lasten ruoka-aine allergiat Ym sairaudet hyvin jolloin lapset nukkuivat paremmin. Vanhemmat nukkuivat aina kun pystyivät. Minä menin iltaunisena jo isompien lasten kanssa nukkumaan ja mies toi vauvan minulle syömään kun vauvalla kova nälkä. Näin sain jo illasta nukkua rauhassa ennen vauvaa. Mies taas sai nukkua aamuyöt rauhassa ja minä hoidin heräilyt. Jos oli yhtäaikaa useampi heräilevä vauva/lapsi niin nukuimme miehen kanssa eri huoneissa ja kummallakin seurana yksi heräilyjä jolloin kaikkien ei tarvinnut herätä kaikkiin itkuihin. Mies myös piti 3kk vuorotteluvapaan pahimpaan aikaan eli olimme molemmat vanhemmat kotona lasten kanssa (tässä vaiheessa kahdella lapsella oli sairaalajaksojakin eli välillä toinen yhden lapsen kanssa osastolla). Jos jompi kumpi vanhemmista sai päivällä nukuttua niin aina sai mennä nukkumaan.
Minä sairastuin itse todennäköisesti liiasta valvomisesta. Kesti vuosia päästä itse taas kohtuulliseen kuntoon. Mutta koen että muisti ja ajattelu sekä aloitekyky ei ole palautuneet tuon rankan ajan jäljiltä enää normaaleiksi.
Vinkkinä niille jotka vähättelevät vauvojen/lasten kanssa heräilyä että se ettei ihmisen anneta nukkua on tehokas kidutuskeino....
Tsemppiä kaikille väsyneille. Koettakaa nukkua aina kun voitte. Ja muistakaa että kummankin vanhemman tulee osallistua lasten hoitoon ja heräilyjen hoitamiseen tilanteen ja jaksamisen mukaan.
Äidille 2/3 osaa ja isälle 1/3 osa. On toiminut meillä. Äidin läsnäolo on muutenkin tärkeämpää yöllä hätääntyneelle vauvalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen käy päivisin töissä niin ei kyllä yövalvo viikolla. Jos 6 kk vauva valvoo koko yön, niin hakekaa jostain apua.
Uni on ihmisen perustarve siinä missä ruoka ja vesikin, joten ei ole mitään syytä miksi työssäkäyvä "ansaitsisi" sitä enemmän kuin kotona oleva. Ja mitkään pienet päikkärit eivät riitä korvaamaan yöunia, joten niihin on turha vedota.
On. Liikenneturvallisuus.
Äidithän ei päiväsaikaan koskaan aja autolla, kuskaa vauvaa neuvolaan, käy missään muskareissa tai vauvauinnissa saatikka kaupassa. Nököttävät vaan kotona koko vauva vuoden. 🙄
Äidillä on kyllä aikaa nukkuakin päivälläkin toisin kuin kokopäivätyössä olevalla miehellä.
Jos se olisi useimmin mies joka jää vauvavuodeksi kotiin niin kyllä olisi toinen ääni kellossa taas.
Työpaikalla on paljon helpompaa kuin vauvan kanssa kotona. Fakta.
No aika yksinkertaistettu. Riippuu mm. vauvasta, lapsiluvusta ja työnkuvasta. Lisäksi eri ihmiset kokevat eri asiat raskaiksi. Itse olen vaativassa ja vastuullisessa työssä ja meillä on kolme lasta, kaikki helppoja vauvoja mutta uhmat vaikeita. Ensimmäisen kanssa oli heittämällä rennompaa kuin töissä, toisen kanssa aika 50-50 ja vasta kolmen kanssa meni selvästi rankemmaksi kuin oma leipätyö. Tosin vauvat nukkui tosiaan hyvin ja mies osallistuva. Jos vertaa 24/7 hoitovastuuta koliikkivauvasta ja normi 8-16 työpäivää, niin sellaista työtä ei taatusti ole olemassakaan joka menisi rankkuudessa ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen käy töissä niin miten kuvittelet hänen jaksaman töissä tehdä hommia jos valvoo öisin haloo. Nuku silloin päikkärit kun vauvakin nukkuu.
Onko sulla ikinä ollut työpaikkaa tai vauvaa? Työpaikalla olo on tuhat kertaa helpompaa kuin vauvan kanssa kotona, varsinkin jos vauva on yhtään vaikea!
Aivan potaskaa tämä että se joka menee toimistolle saa nukkua! Se vauvanhoito on erittäin raskas työpäivä "kotitoimistolla".
Ja tätä pitäisi painottaa jo koululaisille että varmasti uppoaa.
...mutta kun sen vauvan kanssa voi nukkua päivällä, töissä ei saa. Meillä aina se joka oli kotona valvoi, kun menin töihin takas kun vauva oli 6kk mies nousi yöllä valvomaan.
Kolmen lapsen äitinä täsmennän, että esikoisvauvan kanssa voi nukkua päivällä. S3n jälkeen tuo perustelu ei enää päde.
Isommat lapset voi laittaa päiväkotiin, että tottuvat olemaan erossa äidistä. Muuten koulu tulee totaalisena shokkina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen käy päivisin töissä niin ei kyllä yövalvo viikolla. Jos 6 kk vauva valvoo koko yön, niin hakekaa jostain apua.
Uni on ihmisen perustarve siinä missä ruoka ja vesikin, joten ei ole mitään syytä miksi työssäkäyvä "ansaitsisi" sitä enemmän kuin kotona oleva. Ja mitkään pienet päikkärit eivät riitä korvaamaan yöunia, joten niihin on turha vedota.
On. Liikenneturvallisuus.
Äidithän ei päiväsaikaan koskaan aja autolla, kuskaa vauvaa neuvolaan, käy missään muskareissa tai vauvauinnissa saatikka kaupassa. Nököttävät vaan kotona koko vauva vuoden. 🙄
Äidillä on kyllä aikaa nukkuakin päivälläkin toisin kuin kokopäivätyössä olevalla miehellä.
Ei pidä paikkaansa. Useat onnistuvat sitäpaitsi vetämään nokoset työpaikalla. Kotona olevalla vanhemmalla ei ole edes ruokatuntia.
Voi taivas tätä uusavuttomuutta. Jos se vauva valvoo yöllä, niin ihan varmasti nukkuu päivällä. Eiköhän siitä hyvä tauon saa itselle nukkua.
Haha! Onku sulla ikinä ollut vauvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen käy töissä niin miten kuvittelet hänen jaksaman töissä tehdä hommia jos valvoo öisin haloo. Nuku silloin päikkärit kun vauvakin nukkuu.
Onko sulla ikinä ollut työpaikkaa tai vauvaa? Työpaikalla olo on tuhat kertaa helpompaa kuin vauvan kanssa kotona, varsinkin jos vauva on yhtään vaikea!
Aivan potaskaa tämä että se joka menee toimistolle saa nukkua! Se vauvanhoito on erittäin raskas työpäivä "kotitoimistolla".
...mutta kun sen vauvan kanssa voi nukkua päivällä, töissä ei saa. Meillä aina se joka oli kotona valvoi, kun menin töihin takas kun vauva oli 6kk mies nousi yöllä valvomaan.
Kolmen lapsen äitinä täsmennän, että esikoisvauvan kanssa voi nukkua päivällä. S3n jälkeen tuo perustelu ei enää päde.
Isommat lapset voi laittaa päiväkotiin, että tottuvat olemaan erossa äidistä. Muuten koulu tulee totaalisena shokkina.
Kyllä, ja tämä nukkumisen tasapuolisuus koskeekin ainoastaan sitä vauvavuotta. Luulis miestenkin kestävän sen ja pystymään nousemaan kerran, pari yössä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä valvot,älä itke nyt että sä et jaksa..Sun mies käy töissä..älkää tehkö lapsia jos ei paria ekaa vuotta jaksa valvoo..ärsyttää tämmöset äidit..
Tässä on nyt muutamankin kerran sanottu että useampi työ on huomattavasti helpompaa kuin olla kotona vauvan kanssa. Lue koko ketju ennen kuin alat latoa mielipiteitä vuodelta -52.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksi vauvoista alkoi nukkua yöt läpeensä noin 5 viikon iässä. Toinen nukkui ensimmäisen kokonaisen yön 4 vuoden iässä. Sairaudet ja monet muut asiat vaikuttavat siihen miten vauvat ja vanhemmat nukkuvat..
Ei ole olemassa yhtä kaikille sopivaa ja reilua tapaa hoitaa vauvan yöt. Tärkeintä olisi että yhdessä etsitään omaan perheeseen sopiva ratkaisu.
Meillä auttoi todella rankoissa vuosia kestäneissä valvomisessa muutamat seikat. Tärkeintä oli että ei keskitytty huolehtimaan että kumpikin ”joutuisi valvomaan yhtä paljon” vaan keskityttiin tekemään ratkaisuja jotka auttaisivat koko perhettä voimaan paremmin. Tärkeää oli hoitaa lasten ruoka-aine allergiat Ym sairaudet hyvin jolloin lapset nukkuivat paremmin. Vanhemmat nukkuivat aina kun pystyivät. Minä menin iltaunisena jo isompien lasten kanssa nukkumaan ja mies toi vauvan minulle syömään kun vauvalla kova nälkä. Näin sain jo illasta nukkua rauhassa ennen vauvaa. Mies taas sai nukkua aamuyöt rauhassa ja minä hoidin heräilyt. Jos oli yhtäaikaa useampi heräilevä vauva/lapsi niin nukuimme miehen kanssa eri huoneissa ja kummallakin seurana yksi heräilyjä jolloin kaikkien ei tarvinnut herätä kaikkiin itkuihin. Mies myös piti 3kk vuorotteluvapaan pahimpaan aikaan eli olimme molemmat vanhemmat kotona lasten kanssa (tässä vaiheessa kahdella lapsella oli sairaalajaksojakin eli välillä toinen yhden lapsen kanssa osastolla). Jos jompi kumpi vanhemmista sai päivällä nukuttua niin aina sai mennä nukkumaan.
Minä sairastuin itse todennäköisesti liiasta valvomisesta. Kesti vuosia päästä itse taas kohtuulliseen kuntoon. Mutta koen että muisti ja ajattelu sekä aloitekyky ei ole palautuneet tuon rankan ajan jäljiltä enää normaaleiksi.
Vinkkinä niille jotka vähättelevät vauvojen/lasten kanssa heräilyä että se ettei ihmisen anneta nukkua on tehokas kidutuskeino....
Tsemppiä kaikille väsyneille. Koettakaa nukkua aina kun voitte. Ja muistakaa että kummankin vanhemman tulee osallistua lasten hoitoon ja heräilyjen hoitamiseen tilanteen ja jaksamisen mukaan.
Koko ketjun pointti onkin nimenomaan että sen nukkumisen pitää olla REILUA niin ettei kumpikaan vanhempi väsähdä. Jatkuva kalkatus kuinka kotona ollessa ehtii kyllä nukkua päivällä on niin väsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos vauvan ottaisi viereen ja syöttäisi siinä kun vauvalla nälkä ja jatkaisi unia?
5 lasta eikä ole tarvinut tuollaista ongelmaa vielä miettiä.
Toki jos mies käy töissä ja aamulla aikanen herätys, mies nukkuu. Jos miehellä iltavuoro, nouskoon aikaisin vauvan kanssa ja antaa sinun nukkua tyyliin 7- 10.
Lähtökohtaisesti kuitenkin puuttuisin siihen miksi vauva ei nuku? Mikä vaivaa? Ja yrittäisin järjestää yöt niin että koko perhe saa nukkua.
No kerropa miten "puutut" siihen että vauva ei nuku päivisin kuin 15 min pätkissä ja öisin max. 1,5 h pätkissä (sen jälkeen valvoo vähintään yhtä kauan ja karjuu kuin syötävä), kun kaikki lääkärit erikoislääkäreitä myöten sanovat, että terve lapsi, ei fyysistä vikaa, eikä lasta saada nukkumaan pidempiä pätkiä edes sairaalan unikoulussa? Mikä on keinosi?
Minkä ikäinen vauva? Jos koliikkivaivaa (alle 3kk vauva niin tähän voi auttaa hyvä vyöhyketerapeutti. Hyvän löytää kyselemällä esim paikalliselta fb.n ryhmästä). Jos yli 3kk niin aloittaisin miettimään voisiko ongelma olla ruoka-aine allergia? Meillä on 15 min päiväuniongelma ratkennut ulkona nukkumisella jos isompi vauva (esim. + 5kk).
Lapsi on nykyään kohta 5-vuotias, ja edelleen huono nukkumaan, nykyään tosin herättää vain 1-3 kertaa yössä. Ei allergioita, ei sairauksia, ei kipuja. Olemme käyneet aikoinaan läpi kaikki löytämämme keinot, lääkäreistä erilaisiin unikouluihin (myös sairaalassa) ja epätoivoisena kokeilleet myös vyöhyketerapiat ja muut hömpät. Ei apua mistään. Tässähän tämä onkin, että uniongelmiin on tarjota tosi vähän konkreettista apua, kun vauvalle ei voi unilääkettäkään antaa.
OT mutta mahtaako lapsenne olla itse asiassa luontaisesti yövalvoja? Evoluutio on muokannut meitä niin, että osalla ihmisistä on myöhäinen nukahtamisaika, koska vielä 100 vuottakin sitten oli hyvä, että joku valvoi yöllä tulta uunissa talvella, kun muut nukkuvat. On ollut eduksi ihmisen säilymiselle, että osa ihmisistä pystyy valvomaan yöt ongelmitta ja pitämään vahtia, kun muut nukkuvat.
Minulla luontainen unirytmi on klo 6-14. Jos yritän nukkua sen ulkopuolella, heräilen jatkuvasti pitkin yötä enkä nuku koskaan yhteen putkeen. Valvoin yöt jo lapsena. Onneksi saan tehdä etätöitä!
Tällainen tuli mieleen, jos mitään vikaa ei ole löydetty. Nykyisessä yhteiskunnassa kun ei meitä pahasti yöihmisinä eläviä oikein saa sopimaan minnekään, kun oletus on, että yö = nukutaan ja päivä = valvotaan. Ja että kaikki mahtuvat siihen suunnilleen samaan rytmiin koulun, työn ja päivähoidon aikatauluihin sopeutuen.
Tämä on niin totta, nyky-yhteiskunta on muokattu aamuvirkuille! Onneksi tosiaan etätyöt ja jotkut vuorotyöt sopivat iltavirkuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen jako on hyvä, että arkena toinen valvoo osan yöstä ja toinen toisen. Ja viikonloppuna molemmat voivat sitten saada kokonaisen yön nukkumista varten.
Se valvoo, joka ei käy töissä
Eli kuka, jos sen toisen vanhemman työpäivä on kotona vauvan kanssa?
Ei taida olla omia lapsia? Vauvat nukkuu jossain vaiheessa kyllä, oli se sitten pätkissä yöllä tai päivällä
Jotkut epämääräiset päikkärit jos vauva sattuu nukahtamaan eivät todellakaan korvaa yöunta. Ilman muuta kotona olevan vanhemman työpanos on nähtävä yhtä arvokkaana ja vaativana kuin sen toimistolla pyörivän.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kohta 5kk vauva ja yksin käytännössä olen yövalvomiset hoitanut. Yhden yön hoiti mies kun itsellä oli aivan järkyttävä migreeni (en kyllä itsekään nukkunut.) Meillä vauva kaksi viikkoisesta asti herännyt öisin vain syömään 1-3 kertaa (21-8 välillä tämä) ja itse olen nukahtanu saman tien. Jos olisi kovasti valvova vauva pitäisi suunnitella jotain. Toki ihanteellisessa tilanteessa töissä käyvän ei tarvitsisi viikolla valvoa, että on skarppina töissä. Tuo kotona oleva voi sitten nukkua päiväunia ei olekaan niin helposti tehty vauva saattaa nukkua vain liikkuvissa vaunuissa, kantoliinassa tms. Ja aika vaikeaa on pakottaa itsensä nukahtamaan juuri silloin kuin vauva nukkuu. Nää oikeasti niin tapaus kohtaisia. Pääasiahan olisi, että molemmat saisivat levätä ja omaa aikaa, joka myös lapsen etu.
Olen kirjoittanut lainaamani kommentin, mutta pakko tulla jatkamaan. Oon hyvin onnellinen, että mieheni ei ajattele niin kuin moni täällä kommentoiva mies ajattelee eli "nainen hoitaa yöheräämiset kun ei mies voi kun käy töissä", "kyllä vapaalla miehen pitää päästä irrottelemaan, että jaksaa töissä", yms. Kyllä itse ainakin on töissä päässyt helpommalla, kuin kotona vauvan kanssa. En sitten tiedä mitä aivokirurgeja, lennonjohtajia tms. tämä keskustelu pullollaan, jos pieni väsymys on ihan hirveä este. Veikkaisin, että moni näistä ei voi valvoa vauvan heräilyjä tyypeistä voivat hyvinkin valvoa iltaisin varsinkin vklp. Eihän tässä nyt ajatus ollut, että töissä käyvän pitäisi joka yö valvoa ja heräillä lapsen kanssa. Esimerkiksi kerran kahdesti arkena illalla valvominen vauvan kanssa, jotta äiti saa nukkua voi olla iso tekijä äidin jaksamisen kannalta. Ja harvemman työ nyt niin hirveästi kärsii, jos yöllä nukkunut muutaman tunnin vähemmän, juo vaan extra kuppi kahvia niin me äiditkin tehdään! Onhan se vauvalle vaarallista jos äiti yliväsynyt, kuinka helposti voi sattua joku vahinko jos äiti kuoleman väsynyt. On kyllä asioiden tärkeysjärjestys aika vinksallaan, jos oma napa on niin paljon tärkeämpi kuin oman kumppanin ja lapsen terveys, turvallisuus ja jaksaminen.
Meillä tämä, että minä heräilen vauvan kanssa on ihan itseni tekemä valinta. Itsestä turha molempien heräillä, kun tämä näinkin kivuitta itsellä toiminut. Toki välillä haikeudella muistelen kun pystyi iltaisin valvomaan ja katsomaan sarjoja tai aamulla nukkua pitkään (mies saattaa katsoa sarjoja aamuyöhön). Nyt menen aina ihan viimeistään 22 nukkumaan, että jaksaa ne parit heräilyt ja aamulla parhaimmillaan 6 herätykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja tämä nukkumisen tasapuolisuus koskeekin ainoastaan sitä vauvavuotta. Luulis miestenkin kestävän sen ja pystymään nousemaan kerran, pari yössä.
Millä tavalla mies imettää? Toistan. Millä tavalla mies imettää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpöhöpö taaperoikäisiä tarvitse mihinkään hoitoon viedä, kyllä 4-5 v kerkiää ihan mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla mies imettää? Toistan. Millä tavalla mies imettää?
No jos sinun vaimosi toivoo sinulta osallistumista yöherätyksiin, niin hän varmaan kertoo miten toivoo ne hoidettavan. Tuttipullo lienee se yleisin miesten käyttämä ruokintaväline.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpöhöpö taaperoikäisiä tarvitse mihinkään hoitoon viedä, kyllä 4-5 v kerkiää ihan mainiosti.
No sitten on kyllä mennyt ehkäisy ihan perseelleen, jos ne isommat lapset on vielä taaperoita.
Meillä oli esikoinen huono nukkuja, ja nukahti yleensä vauvana vasta 2-3 aikaan yöllä syliin, sitten kun laskit sänkyyn niin alkoi mahavaivat ja itkut.. Itse olisin voinut tuolloin käydä 22 aikaan nukkumaan, olin todella väsynyt. Mies kun oli isyyslomalla, saattoi valvoa pojan kanssa sinne aamuyöhön että sain vähän nukuttua. Mutta kun mies lähti töihin, se olin minä joka aina heräsin. Muistan aina päivisin, että odotin sitä hetkeä kun pääsisin päiväunille. (Mutta useinkaan en saanut päivällä unta) Toinen lapsemme nukkui vauvana paremmin, mutta alkoi n.vuoden ikäisenä heräilemään öisin useammin. Lähdin töihin, kun kuopus oli n.1,5.v ja heräili edelleen parin tunnin välein. Olin todella väsynyt, koska heräsin aina öisin. Pahimmillaan meinasin nukahtaa rattiin kun ajoin töistä kotiin. Kerran äitini otti lapset hoitoon kun sanoi että näytän väsyneeltä, nukuin 4 tunnin päiväunet😳 Lapset ovat nyt jo 10.v ja 14.v, ja ovat jo vuosia nukkuneet hyvin, mutta edelleen kärsin unettomuudesta/ yöheräilystä, jos en ota unta syventävää lääkettä.. Minä herään yöllä pieniinkin ääniin, mies ei koskaan..
Ilman muuta jos työ on ääretöntä tarkkuutta vaativa (lastenkirurgi, miinanpurkaja), pitää saada nukkua kunnolla. Jos työ ei ole ääretöntä tarkkuutta vaativa, nukkuminen puoliksi. Leikki-ikäisen kanssa oleminen vaatii jatkuvaa silmälläpitoa. Se leikki-ikäisen valvoja tarvitsee enemmän unta kuin toimistolla kopioita ottava, oli mies tai nainen.