Sairaslomalla masennuksen ja ahdistuksen ja unettomuuden takia
Olenko minä mielenterveyspotilas? Miten kaipaankaan sitä entistä aikaa kun töistä menin kauppaan, nyt yhtä häpeämistä kaikki olla töistä pois ja ei tiedä mitä sanoa.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työuupumus/mt-saikuilla ja hävettää h*lvetisti. Käskettiin käymään kävelemässä päivittäin, mutta en kehtaa. Istun/makaan vaan himassa ja lihon lisää.
Ai. Minä olen laihtunut 15 kiloa. Ei maistu ruoka enää.
Tuleeko sinulle ihan yllätyksenä, että ihmiset on erilaisia. Toiset lihoo, toiset laihtuu ja toisilla paino pysyy ennallaan. Mut onnittelut, että olet laihtunut!
Kiitos.
Ei tule yllätyksenä. Kaveri lihoi 30 kiloa.Mutta päätit sitten ihan vaan k*sipäisyyttäsi kommentoida.
En suinkaan. Yhtään enempää ei ole varaa laihtua, laihtumiseni on siis ennemminkin eitoivottua, mutta eihän sillä lie väliä teille vihaajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työuupumus/mt-saikuilla ja hävettää h*lvetisti. Käskettiin käymään kävelemässä päivittäin, mutta en kehtaa. Istun/makaan vaan himassa ja lihon lisää.
Ai. Minä olen laihtunut 15 kiloa. Ei maistu ruoka enää.
Tuleeko sinulle ihan yllätyksenä, että ihmiset on erilaisia. Toiset lihoo, toiset laihtuu ja toisilla paino pysyy ennallaan. Mut onnittelut, että olet laihtunut!
Kiitos.
Ei tule yllätyksenä. Kaveri lihoi 30 kiloa.Mutta päätit sitten ihan vaan k*sipäisyyttäsi kommentoida.
En suinkaan. Yhtään enempää ei ole varaa laihtua, laihtumiseni on siis ennemminkin eitoivottua, mutta eihän sillä lie väliä teille vihaajille.
Kannattaisi miettiä, miten kirjoittaa. Viestisi yllättynyt "ai" ei todellakaan antanut tuollaista kuvaa.
Moni jää saikulle, mutta se ei yleensä auta. Max joku 3kk saikku. Jos ei sen jälkeen työhön palaa, niin työkyvyttömyyden ja syrjäytymisen riski vain kasvaa.
Miten ajattelitte parantua siellä kotona makaamalla. Toivottavasti käytte terapiassa ja on parantumissuunnitelmia?
Mä olen luultavasti pian myös. En ole saanut kolmeen neljään kuukauteen nukuttua kuin 3 h yössä. Hirveä stressi töissä (korona).
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvoin vanhempi ja ikääntyneempi töissä oleva väestö ei ole sairalomalla noista syistä, mitä ap mainitsee.
Täytyy olla jokin perustavan laatuinen ongelma nuorissa ja nuoremmissa työntekijöissä, kun noista syistä määrätään niin runsaasti sairaslomia.
Ja samoista syistä poistutaan kokonaan työmarkkinoilta.
Jossain mättää ja pahasti.
Onko totuttu liian helppoon elämään, ja pienestikin ongelmista työelämässä ahdistutaan ja masennutaan.
Miksi vanhempi polvella ei noita ongelmia ole, vaikka toimivat samoilla työpaikoilla ja tekevät samaa työtä.
Kas tässäpä olisin aihetta väitoskirjoihin, ja luultavasti aiheesta on niitä jo tehtykin.
Toikin on ongelma, jos elää noin pahasti jossain kuplassa.
Ihan samalla tavalla noi asiat koskettaa meitä vanhempaa polvea.Tai sitten osa meistä tekee toisten olon sietämättömäksi työpaikoilla.
Esimerkiksi mitätöimällä, haukkumalla ja vähättelemällä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen luultavasti pian myös. En ole saanut kolmeen neljään kuukauteen nukuttua kuin 3 h yössä. Hirveä stressi töissä (korona).
Miksi et ole vielä jäänyt? Odotatko lopullista romahdusta ja työkyvyn menetystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvoin vanhempi ja ikääntyneempi töissä oleva väestö ei ole sairalomalla noista syistä, mitä ap mainitsee.
Täytyy olla jokin perustavan laatuinen ongelma nuorissa ja nuoremmissa työntekijöissä, kun noista syistä määrätään niin runsaasti sairaslomia.
Onko totuttu liian helppoon elämään, ja pienestikin ongelmista työelämässä ahdistutaan ja masennutaan.
Miksi vanhempi polvella ei noita ongelmia ole, vaikka toimivat samoilla työpaikoilla ja tekevät samaa työtä.
Kas tässäpä olisin aihetta väitoskirjoihin, ja luultavasti aiheesta on niitä jo tehtykin.
Niin. Vanhempi sukupolvi ei ilmeisesti osannut kasvattaa meitä. Tai heidän vastuullahan on ollut kasvattaa meitä kestämään elämää.
Sillä kasvattamisellla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, millaiseen suuntaan kehitys on mennyt tuossa 30 vuoden aikana! Ihmisen pitää hallita enemmän asioita, laitteita ja sovelluksia, joista ei 30 vuotta sitten osttu unelmoida. Samalla työtekijöitä on vähennetty ja virkoja yhdistetty.
Aivan, aivan.
Mutta onhan tuon vielä työelämässä olevan vanhemman polvenkin pitänyt uudistus ja tottua uudenlaiseen työelämään. Myös heillä on ollut siinä omat kipupisteensä: Ovat kokeneet huonommuutta, osaamattomuutta, saaneet nuoremmilta osaavilta jopa ivailua ja pilkkaa osakseen.
Vanhemman polven on pitänyt kiiresti opettella ihan uusi työkulttuuri digitalisaation myötä.
Mutta eivät ole olleet läheskään niin paljon sairaslomilla masennuksen ja ahdisuksen takia tuosta syystä.
He ovat kestäneet muutoksen, kestäneet paineet ja sopeuteneet.
Näin ei ole nuorempien työntekijöiden suhteen, vaan sairaslomat ahdistuksen takia työelämässä vain lisääntyvät jatkuvasti.
Jossakinhan siihen täytyy syy olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Vanhempi sukupolvi ei ilmeisesti osannut kasvattaa meitä. Tai heidän vastuullahan on ollut kasvattaa meitä kestämään elämää.
Sillä kasvattamisellla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, millaiseen suuntaan kehitys on mennyt tuossa 30 vuoden aikana! Ihmisen pitää hallita enemmän asioita, laitteita ja sovelluksia, joista ei 30 vuotta sitten osttu unelmoida. Samalla työtekijöitä on vähennetty ja virkoja yhdistetty.
Aivan, aivan.
Mutta onhan tuon vielä työelämässä olevan vanhemman polvenkin pitänyt uudistus ja tottua uudenlaiseen työelämään. Myös heillä on ollut siinä omat kipupisteensä: Ovat kokeneet huonommuutta, osaamattomuutta, saaneet nuoremmilta osaavilta jopa ivailua ja pilkkaa osakseen.
Vanhemman polven on pitänyt kiiresti opettella ihan uusi työkulttuuri digitalisaation myötä.
Mutta eivät ole olleet läheskään niin paljon sairaslomilla masennuksen ja ahdisuksen takia tuosta syystä.
He ovat kestäneet muutoksen, kestäneet paineet ja sopeuteneet.
Näin ei ole nuorempien työntekijöiden suhteen, vaan sairaslomat ahdistuksen takia työelämässä vain lisääntyvät jatkuvasti.
Jossakinhan siihen täytyy syy olla?
Sanoisin edelleen että höpöhöpö. Ihan tasan on myös vanhempaa polvea saikulla ja työkyvyttömyyseläkkeellä masennuksen ja ahdistuksen takia.
Oon nyt ollu puolisen vuotta sairaslomalla juuri unettomuuden/ahdistuksen/masennuksen takia, ja töistä poissaolo osittain lisää ahdistusta. Etsin uutta työpaikkaa, koska osasyynä mun oireiluun on epäasiallinen kohtelu nykyisessä työpaikassa. En oo ihan varma, että olenko työkykyinen muihinkaan töihin, mutta haluan vaan eroon nykyisestä työstä ja varsinkin työyhteisöstä.
Sairaspoissaolo on ollut minulle noloa, koska olen aina pitänyt työstäni ja nauttinut siitä. Yhtäkkiä vaan kroppa sanoi seis. Mielihyvää ei saa juuri mistään ja keskittymiskyky on ihan nollassa. Tuntuu että pää ei vaan toimi niin kuin aikaisemmin! Vanhempani ovat aina olleet hurjia tekemään töitä, ja samaa olen huomannut sisaruksistani. Minun on tosi vaikea puhua heille tilanteestani, koska he selvästi pitävät minua vähän laiskana ja aikaansaamattomana.
Haluan kuitenkin päästä eteenpäin, ja minulla on suunnitelmat kuntoutusta varten. En halua jäädä ikuisesti sohvan pohjalle, mutta haluan saada itseni kuntoon ensin. Pitäisi vaan malttaa jarrutella nyt ihan kunnolla, ja saada asiat jollainlailla kuosiin.
Tsemppiä kaikille keille tämä kuulostaa tutulta tilanteelta! Kyllä asiat varmasti muuttuu paremmaksi.
Syöttekö mitään masennuslääkkeitä. Onko kilpirauhasarvot ja ferritiini mitattu
Mutta päätit sitten ihan vaan k*sipäisyyttäsi kommentoida.