Ei Jämsään tule hyväpalkkaisia duuneja paperitehtaan tilalle - se on totuus
Kommentit (132)
Hei, jos perustettaisiin vokki Ohisalon tulijoille Jämsään. Siitä tulis ainakin muuta työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei jämsään voisi uuttakin teollisuutta tulla, halpa elintaso, rata lähellä. Ei toki mitään paperiänkyröiden korruptiotehtaita enää tulla näkemään suomessa.
Uutta teollisuutta, kuten:_____________________?
Muoviton pakkausteollisuus on suuressa kasvussa, sekä kartongin kysyntä. Esim. muovittomat, mutta (alkoholin)kestävät pahvimukit ovat kova sana maailmalla tällä hetkellä.
No laitapas tuotanto käyntiin, tilat on valmiina.
Yksi suomalainen mies on kehittänyt tuollaisen pahvimukin jo, missä ei ole käytetty lainkaan muovia. Kova äijä, uskoi asiaansa ja kehitteli ideaa ja hankki rahoituksen ja muokkasi tehdaslinjan itse. Kannattaa googlata, Kotkamills tekee tuollaisia mukeja nykyään. Ei siihen tarvita kuin yksi, kykenevä ihminen ja visio.
Vierailija kirjoitti:
kai se metsä kasvaa Jämsässä edelleen, olipa paperitehdas auki tai ei.
onkohan paperitehtaan laitteet muokattavissa muuhunkin kuin paperin valmistukseen. selluloosastahan tehdään nykyisin jo kankaitakin
Paljonko on kangastehtaan duunarin palkka? Ei takuulla ole 5-6 tonnia kuussa!
Tai avaruuskeskus. Sieltä Jämsän periferiastahan onnistuisi hyvin nuo raketinlaukaisut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onkohan paperitehtaan laitteet muokattavissa muuhunkin kuin paperin valmistukseen. selluloosastahan tehdään nykyisin jo kankaitakin
Kun kehittelee liikeidean tarpeeksi pitkälle ja automatisoi tuotannon, niin siitä voi hyvin saadakin. Miksi aina pitää ensimmäisenä olla lyttäämässä kaikki uudet ideat, tuolla tyylillä kukaan ei ainakaan koskaan onnistun missään eikä saa mitään aikaan. Kunnon perisuomalaista pessimismiä. Suomalaiset ovat yleisesti aivan huippuja tekemään laatutuotteita ja innovaatioita, ihan turha jo yrittämättä tuomita kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperimiehet saa muhkeaa ansiosidonnaista päivärahaakin niin ei tarvitse noin kahteen vuoteen töitä miettiä 👍
Kävin tänään Jämsän Citymarketissa. Kaksi naista keskusteli "mä sanoin Jarille (nimi muutettu) että ei ne potkut nyt maailmanloppu ole. Saahan se ansiosidonnaista pari vuotta ja se on melkein 3x mun palkka..."
En toki tiedä mitä ko rva työkseen tekee, mutta kovalta kuulosti työttömyyspäiväraha hoitajan korvaan
Ansiosidonnaista maksetaan nykyään 400pv eli ei ihan Jarppa saa kahta vuotta.
Maksetaan 300,400 tai 500 päivää,työuran pituudesta riippuen.459
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kehittelee liikeidean tarpeeksi pitkälle ja automatisoi tuotannon, niin siitä voi hyvin saadakin. Miksi aina pitää ensimmäisenä olla lyttäämässä kaikki uudet ideat, tuolla tyylillä kukaan ei ainakaan koskaan onnistun missään eikä saa mitään aikaan. Kunnon perisuomalaista pessimismiä. Suomalaiset ovat yleisesti aivan huippuja tekemään laatutuotteita ja innovaatioita, ihan turha jo yrittämättä tuomita kaikki.
No tuo urpo luulee, että ne jollain käsikangaspuilla siellä tehtäis kangasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei jämsään voisi uuttakin teollisuutta tulla, halpa elintaso, rata lähellä. Ei toki mitään paperiänkyröiden korruptiotehtaita enää tulla näkemään suomessa.
Uutta teollisuutta, kuten:_____________________?
Miksi sitä Kuopioon suunniteltua ja torpattua Finnpulpin tehdasta ei voisi sijoittaa Kaipolan paikalle?
Infra valmiina, tehtaalle sopivat tilat ja tehtaan paikka valmiina sekä työntekijät löytyisivät saman tien alueelta.
Näitä suuria paklloja on ihmetelty jo kymmeniä vuosia sitten.Ahneella on kakkanen loppu.
Silleen kirjoitti:
Mulla sukua ollut Kaipolan tehtaalla. Vaimon palkka oli 3500€, miehen yli 5000€. Kummallakaan ei muuta koulutusta kuin kansakoulu aikanaan.
Tuollaisesta palkasta säästää ja sijoittaa hyvin.
UPM:n osakkeen omistajana pidän tätä ihan positiivisena linjan vetona.
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko tuo ahneen p$kanen loppu myös ahneita osakkeenomistajia?
Keiden rahoilla luulet että siellä on tehtaita rakennettu, koneita hankittu ja huollettu ja palkkoja maksettu ennenkuin on tuotettu voittoa? Ymmärrätkö miksi yritykset myyvät osakkeita ja mihin ne rahat käytetään?
Ymmärrätkö miksi ei ole järkeä pitää tehdasta ylhäällä minimaalisella voittoprosentilla jos sen uusiminen vaatisi vuosikymmenien itsensä takaisinmaksamiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Silleen kirjoitti:
Mulla sukua ollut Kaipolan tehtaalla. Vaimon palkka oli 3500€, miehen yli 5000€. Kummallakaan ei muuta koulutusta kuin kansakoulu aikanaan.
Tuollaisesta palkasta säästää ja sijoittaa hyvin.
Säästäisi ja sijoittaisi, jos järkeä olisi. Nyt rahat on pantu haisemaan ja tili näyttää nollaa.
Vierailija kirjoitti:
Paperimiehet tekivät yhtä asiaa mitä moni kadehtiva ei tee koskaan elämänsä aikana: tuottavaa työtä ja toivat euroja maahan sekä veropottiin. Siinä on vaikkapa hoitsujen hyvä aukoa päätä julkisen sektorin suojatyöpaikassa ilman pelkoa irtisanomisesta toisten elättinä.
Hoitsu se sinutkin lopulta hautaan hoitaa.
Google voi perustaa uuden palvelinsalin, sitten hehkutetaan mediassa, että työllistää 15 ihmistä Jämsään. Tai joku matopeliohjelmointifirma, jonka liikevaihto on 700 miljoonaa ja työntekijöitä huikeat 155, nekin on kaikki hyviä tyyppejä ja työpaikan aulassa niillä on oikea flipperi. Siitä tehdään juttu HS:iin.
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan, mutta olen aika vahingoniloinen. Paprutehtaat ovat vuosikymmeniä olleet suljettuja paikkoja. Jos et tunne ketään tehtaalta, ei asiaa töihinkään. Sukulaisia yms on suosittu. Nyt osui kyllä omaan nilkkaan. Nauran vain paskaisesti. Ehkä nuoret ymmärtävät, ettei kannata kaikkea laittaa yhden kortin varaan. Itse olen ollut aina valmis lähtemään töihin sinne, missä niitä on. Toki mitään kaveriporukkaa ja ystäväpiiriä minulla ei olekkaan, moni ei halua olla tekemisissä kanssani niin olen sitten mennyt aina töihin sinne, missä niitä on.
Itse myös Jämsästä kotoisin ja siellä suuren osan elämästäni asunut, nytkin tulin käymään viikonlopuksi sukulaisia tapaamaan ja täältä tätä kirjoitan.
Mullakin on ollut suvussa usea, joka saanut elantonsa Kaipolan tehtaalta. Itse myös aikanaan ylä-asteelta jatko-opintoihin hakiessani hain Jämsänkosken ammattikouluun paperi- ja prosessitekniikka linjalle, mutta sain kirjeen, että kyseinen koulutus ei enää alakkaan seuraavana syksynä (ja se lopetettiin itseasiassa lopullisesti). Muun muassa muutamaa vuotta vanhempi ystäväni kerkesi käymään kyseisen koulun ja nykyisin kyseisen teollisuuden ja yhtiön palveluksesessa toisella paikkakunnalla (toki kouluttautunut lisääkin, eikä pelkkiä "paperimiehen" -papereita löydy - voinee työllistyä laaja-alaisesti mm. energiateollisuuteen jos haluaa).
Toinen pappani kertoi, että aikanaan kun hänkin teki sekatöitä kuten raskaita puusavotoita maataloissa milloin missäkin ankarina niukkuuden aikoina (50-luvun alkupuolella) ja kun "patruuna" Juuso Walden perusti Kaipolaan paperitehtaan aluksi kylälle tuli aina torin laitaan yhtiön kuorma-auto ja mies huuteli lavalta "onko työtä vailla olevia", sitten halukkaita poimittiin lavalle ja pääsivät uudelle paperitehtaalle töihin. Osa oli innokkaampia ja osa vähemmän innokkaita työn tekoon, ei ollut kuulemma epätavallista että jotkut kylänmiehet eivät enää heti ensimmäisen tilinauhan käteen saatuaan palanneet töihin vaan jäivät ryyppäämään sitä kaksin käsin.
Eikä ne palkat kuulemma olleet mitenkään kaksisia vielä 50-70 -luvuilla. Vasta 80- ja 90-luvuilla alkoi palkat nousta.
Nykyään olen arvostetussa ammatissa ja oikeasti onnellinen, että se paperikoulutus ei silloin enää minun aikanani alkanut (koska hakijoita ei ollut tarpeeksi kuten kirjeessä sanottiin). Olen miettinyt muutenkin välillä, että miten erinäköistä elämäni olisi ollut jos olisin jäänyt "Jämsän ympyröitä kiertämään" ja miten monista kokemuksista olisin jäänyt paitsi jos en olisi lähtenyt opiskelemaan ja työskentelemään eri puolille Suomea.
En ole vahingoniloinen Jämsää ja sen paperityöläisiä kohdanneesta epäonnesta, jos asiat olisivat menneet toisin olisin itsekin voinut jatkaa sukuni paperityöläisperinnettä ja olla nyt "kusessa" siellä. Mutta ymmärrän nekin näkökannat, jos jotkut siitä iloitsevat - olihan paperiliitto aikanaan lakkoillut paljon ja vaatinut itselleen itsekkäästi kovia palkkoja, eikä tukenut toisten liittojen lakkoja solidaarisesti.
Näitä palkkoja on ihmetelty jo vuosikymmeniä.
Palkat on vain 10% koko alan kulurakenteesta. Ei tuota tehdasta olisi suljettu, elleivät suomalaiset lepsut ja helposti lahjottavissa olevat poliitikot olisi olleet säätämättä lakeja, jossa irtisanotut saa roimat korvaukset, kuten esim. Saksassa saavat.
Eläkeputkeen pääsee 61-vuotiaana,tuskin siellä yli 59-vuotiaita kovin paljon on.