Rahan budjetointi
Kertokaapas te joilla sen verran tiukkaa rahasta, että senttejä täytyy laskea, miten budjetoitte koko kuukauden rahat järkevästi niin, että sitä riittää aina seuraavaan rahapäivään asti
itse olen töissä hoitoalalla ja palkasta jää käteen n. 1600e verojen jälkeen, n. 200e-300e laskujen jälkeen + 150e elatusrahaa + lapsen vammaistuki 92e + lapsilisä 100e + asumistuki 22e. lapsilisä on siksi vain 100e, koska kela perii joka kk 50e siitä pois vielä vuoden ajan.
Rahaa tulee siis viitenä eri maksupäivänä ja laskut pyrin maksamaan aina kaikki palkkapäivänä ja laskuja on tällä hetkellä PALJON.
Kertokaa jotain hyviä käytännön vinkkejä, miten te budjetoitte kuukausittaiset rahanne, jotta ne riittävät tasaisesti koko kuukaudelle. itselläni on aina rahat ihan loppu ennen seuraavaa rahapäivää vaikka kuinka lasken kuinka paljon voin käyttää mihinkin, aina bensa loppuu ennen aikojaan tms, ruokaa on aina tavalla tai toisella syötäväksi.
myönnän että raha polttelee tilillä tai lompakossa aika rankasti...
olen siis yh ja yhden lapsen äiti.
Kommentit (23)
Mulla auttoi myös tuo käteiseksi nostaminen. Kun rahat olivat kotona kaapissa, ei voinut yhtäkkiä ulkona ollessa päättää, että käynpä kirpparilla.
Rahat riittää kun osaa hoitaa homman. Kartoita kulut mitkä on pakollisia. Onko asumiskulut suhteessa tuloihin. Jos ei vaihda asuminen halvempaan. Tee kaikki ruoka itse. Suunnittele ruokalista yleensä teen sen 2 viikon ajaksi. Tutki kauppojen tarjoukset. Osta pakkaseen tarjous lohta, jauhelihaa yms. Silloin kun tuotteet on tarjouksessa säästät.. Kun on ruokalista ostaa sen mukaan. Ylimääräiset turhat ostot pois.Leipominen kannattaa pullat piirakat itse tehtynä. Karkit makeat limsa pois. Tilalle vesi maito oma tekemä mehu. Jos asuu maalla kasvimaa, mansikka maa omenapuut marjapensaat tuottaa satoa siis säilöminen. Kaikki mitä saa omasta pellosta on pois kaupan ostoslistalta. Jos ei asu maalla voi harrastaa parveke viljelyä esim. Yrtit. Osta tavarat käytettynä aina kun vaan on mahdollista. Joka kuukausi tietty summa säästöön. Opeta lapsillekin kaikkea ei voi eikä tarvitse saada. Pidä viikottain lapsille herkkupäivä muina aikoina ei sipseja ja karkkeja syödä. Samalla opetat lapsille terveelliset ruokatottumukset. Näin toimien säästät. Aikuiselta vaatii työtä. Mutta on palkitsevaa. Näin toimien rahat riittää ja jää vielä säästöön.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 12:34"]
Ok. Eli nyt käyt lapsen vaatteet läpi ja vaikka lasket, kuinka monta mekkoa, paitaa jne siellä JO ON. Teet itsellesi porttikiellon kirppiksille ja koitat löytää ilon siitä, mitä jo on. Tämä vaatii opettelua ja kylmiä hermoja, mutta ei ole mahdotonta.
Mua auttoi aikanaan tuo käteisen käyttö. Korttia vilauttaessa huijaa samalla helposti itseään.
Tseppiä ap!
[/quote]
Kiitos.
Alan laittaa rahaa sivuun ja pidän kirjaa menoista. Lisäksi vielä nostan rahaa käteisenä lompakkoon.
Kyllä tästä suosta vielä noustaan.
-ap-