Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vika on itsessä, jos on pitkään työttömänä

Vierailija
21.09.2013 |

Olin itse vuosia työttömänä. Kesällä otin itseäni niskasta kiinni ja hain mol.fi-sivuston kautta jokaista paikkakuntani työpaikkaa, johon ei vaadittu koulutusta. (olen käynyt vain peruskoulun) Seuraavana päivänä sain kutsun työhaastatteluun ja sain työpaikan.

Että näin.

Miten joku, jolla on joku tutkinto voi olla pitkäaikaistyötön? Ymmärrän, jos on juuri valmistunut tai pieni aika sitten irtisanottu edellisestä työpaiaksta. Tällöin duunaritöihin ei oteta, kun työnantaja olettaa, että työntekijä lähtee heti, kun saa "paremman" työn. Mutta jos on ollut esimerkiksi useamman vuoden työttömänä, tästä ei enää voi olla kyse.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 06:24"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 06:15"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 05:50"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 05:31"]

Ei varmaan töitä löydykään jos täytyy saada vain juuri tietty paikka, kun siihen mulla on koulutus. Jos töitä haluaa tehdä, niin sitten tekee,vaikka ei siitä niin tykkäiskään. Ihan höpöpuhetta, etteikö töitä olisi.

[/quote]

Totta:). Itse olen tehnyt välillä tosi "paskahommia", niiksi kai jotkut valiokansalaiset niitä kutsuvat. Itselläni ei vaan kantti anna periksi alkaa lorvailla muiden, siis MEIDÄN tuella (yhteiskunnaksikin hienosti kutsutaan). Olen koulutettu (amk ja opistotutkinto). Nyt olen taas oman alan hommissa, antoisa duuni, hyvä palkka ja elämä hymyilee. Ei duunit ole aina olleet kivoja ja hyväpalkkaisia, mutta jokaisesta olen jotain oppinut. Ja muuttanut olen/olemme monta kertaa. Lapsiakin on kolme. Joten sekään ei ole selitys duunin saannille, miehenikin on tehnyt niitä paskoja hommia välillä:). Jokainen duuni on tärkeä!

[/quote]

Tahtoisin peukuttaa useamman kerran.

terv. toinen, samassa tilanteessa (esim. auton renkaiden vaihtajana) ollut

[/quote]

Annettakoon sulle TYÖN SANKARI -mitali ja kuoltuasi ilmainen hautapaikka.

[/quote]

Olis ihan oikeutettua. Ja tyypeille jotka eivät viitsi tehdä töitä (kun niitä ei muka ole) mitalli lusmuilusta!

Vierailija
42/51 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Sinä, joka täällä kerrot, että et ole mitään duunia saanut vaikka kuinka kovasti olet yrittänyt. Hakenut ja hakenut.

Laita faktaa mitä olet hakenut, missä, mitä kautta, milloin, miten, kuinka kauan? Mitä duunia haet? Mitä duunia olet valmis tekemään? Millä palkalla? Minä voisin kenties palkata. Vastaa ensin, niin voin antaa lisätietoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 06:52"]

Hei Sinä, joka täällä kerrot, että et ole mitään duunia saanut vaikka kuinka kovasti olet yrittänyt. Hakenut ja hakenut.

Laita faktaa mitä olet hakenut, missä, mitä kautta, milloin, miten, kuinka kauan? Mitä duunia haet? Mitä duunia olet valmis tekemään? Millä palkalla? Minä voisin kenties palkata. Vastaa ensin, niin voin antaa lisätietoja.

[/quote]

Tarkoittanet minua, alunperin numerolla 4 kirjoittanutta?

En todellakaan kerro (tunnistamisen pelossa) tarkkoja tietoja. Kuten sanottu, olen hakenut työssäkäyntialueeni (TE-keskuksen määritelmä) kaikkia selkeästi oman alani paikkoja, vaikka on kyllä myönnettävä ettei niitä ole paljonkaan tarjolla ja vähistä paikoista on kilpailemassa monta muutakin.

Lisäksi minulla on työkokemusta ravintola-alalta, mutta ei koulutusta tai hygieniapassia, joten ymmärrettävästi näitä paikkoja hakiessa alalle koulutetut ajavat ohi. Hygieniapassin voisin kyllä hankkia, tämän tiedon olen uskollisesti kirjannut ylös hakemuksiinkin. Ja hankinkin, mahdollisimman pian.

Hakemani paikat ovat pääasiassa mol.fi-sivuilta, jonkni verran muualtakin. Uusien työpaikkojen katsominen on päivittäinen rutiini, samoin hakemusten kirjoittaminen.

Rehellisesti sanottuna en ymmärrä missä on vika, kun en tosiaan pääse edes haastatteluihin. CV on ajan tasalla, siinä ei ole aukkoja, paitsi tämä puolivuotinen. Päin vastoin, olen usein tehnyt kahtakin työtä, tai sitten yhtä työtä opiskelun ohessa. (Ja älkää nyt hyvänen aika sanoko, että mahdollinen työnantaja epäilee, etten pysty keskittymään yhteen työhön kerrallaan ja siksi hakemukseni lentää ö-mappiin.) Minulla on ammatti. Minulla on eräs urheiluun liittyvä koulutus ja siihen liittyvää kokemusta, molemmista maininta CV:ssa.

Tällä hetkellä olisin valmis tekemään lähestulkoon mitä tahansa työtä. Puhelinmyynnin, tutoe-esittelyt ja muut provisiohommat jätän suosiolla muille, muuten kelpaa mikä vaan. Kunhan palkka on asiallinen (ei siis mitään 5€/tunti harjoittelijan palkkaa).

CV ja hakemuskirjeen pohja (muutan sitä aina vähän haettavan paikan mukaan) on kunnossa. Tosiaan, koulutus ja työkokemusta löytyy. Silti en pääse EDES haastatteluihin. Haluaisin ihan oikeasti tietää missä on vika. Tai, aloittajahan sen viisaasti kertoi, että itsessäni se vika on, mutta edelleen kiinnostaisi konkreettisempi tieto.

Tässä alkaa mennä usko, tunnen itseni todella epäonnistuneeksi ihmiseksi kun en pääse töihin vaikka haluaisin. Nytkin mietin itku kurkussa ensi viikon hakemustenkirjoitusurakkaa, vaikka tarkoitus oli viettää viikonloppu miettimättä työttömyyttä ja rahattomuutta.

Vierailija
44/51 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa vielä.

Olen siis tietysti hakenut vaikka mitä muita töitä kuin mainitsemiani oman alan tai ravintola-alan töitä. Esimerkiksi kaikki kaupan työt kiinnostaisivat. Jotkut niistä ovat tavallaan myös oman alani töitä, niihinkään en jostain syystä näy kelpaavan.

Vierailija
45/51 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassaksikin tulee kuulemma aina satoja hakemuksia, joten ei nuo hanttihommatkaan ole sellaisia, mihin noin vain mennään jos on tarpeeksi nöyrä. Nykyisin joka työtä hakee kymmeniä ihmisiä ja eihän niitä kaikkia mitenkään voida palkata.

Vierailija
46/51 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 23:46"]

Olin pitkään työttömänä, koulutustakin oli, työkokemusta ei paljon, koska jäin aika pian valmistumisen jälkeen kolmelle äitiyslomalle. Hain kaikkia mahdollisia omaa alaa sivuavia töitä, koska ei ollut työkokemusta sain koulutusta vastaavissa paikoissa vastauksen liian vähän kokemusta, niissä jotka olivat koulutus vaatimuksiltaan  vähäisempiä sain vastauksen että et saa näistä töistä mitään etkä tule kauaa niissä viihtymään. Hain siivoojan paikkaa ja hyvä ettei minua naurettu ulos, hain paikkaa tehtaasta ja työhönottaja haltioitui koulutuksestani niin että alkoi haaveilla itsekin kouluttautuvansa samalle alalle, en saanut paikkaa.

Täytyy myöntää että itkien menin kotiin kun en edes siivojaksi kelvannut.

Lopulta kouluttauduin uudelleen, alalle josta sitten töitä löytyi vastavalmistuneellekin.

[/quote]

Kun on pitkään ollut pois työmarkkinoilta - oli koulutusta tahi ei - yksi hyvä keino hakea sitä "näyttöä" tyonantajille on harjoittelu/työkokeilupaikkojen kautta. Siinä osoittaa konkreettisesti olevansa orientoitunut työelämään, innostunut TYÖSTÄ ja sen tekemisestä, samoin mm. työrutiinin takaisin saamisesta, yleensä siitä, että osaa olla muutakin kuin olla kotona ja odotella valmista paikkaa. Olkoonkin jonkun mielestä orjatyötä tai muuta, mutta monesti harjoittelu- tms. paikan kautta löytyy se mahdollinen työpaikka.

Vierailija
47/51 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 02:36"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 02:09"]

niin no, ne puhelinmyyntikokemukset ja "orjatyöt" joilla ilmeisesti tarkoitettiin aktivointisuunnitelmaan sisällytettyjä toimenpiteitä kertoo työnantajallle se että henkilö on oikeasti kiinnostunut tekeen töitä. Niitä oikeita ootellessa on hyvä tehdä jotain muuta kuin maata kotona, pysyy rytmi elämässä. [/quote]

Ensinnäkin, mikä vitun rytmi? Jos tarvitsee herätä tiettyyn aikaan, niin kello soimaan. Rytmejä on erilaisia. Esimerkiksi vuorotyötä tekevillä. Elätkö jotain agraariaikaa, jolloin kaikki olivay maajusseja ja ainoa aika herätä oli kello viisi lypsylle?

Ai siksikö ihmisten pitäisi raataa palkattomissa orjatöissä, että se _mahdollisesti_  kertoo jotain jollekin kuvitteelliselle työnantajalle? Jos sinä olet tyhmä ja hyväksikäytettävä, niin sorry vaan kaikki eivät ole yhtä kölin alta vedettäviä. Kiinnostunut tekemään töitä? Etkö ymmäärä, että palkan vuoksi töitä tehdään. Jotkut kehitysvammaiset ehkä tykkäävät näperrellä ja puuhastella aikansa kuluksi, mutta ei kukaan normaalijärkinen ihminen. Hän keksii itse itselleen ajanvietettä jos on tarvetta.

Mitä on tämä myyttinen kotona makaaminen ja mitä pahaa siinä on? Ole hyvä ja selitä perustellen. Ennen kaikkea, miksi kenenkään pitäisi tehdä palkatta töitä? Hyväntekeisyys, kaveriapu ja harrastukset ovat eri asia.

[/quote]

Täysin samaa mieltä tuosta "rytmistä". Alkuperäinen viestittelijäkuvittelee, että esim sanomalehdenjakaja elää tuossa rytmissä?

Vierailija
48/51 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hakeko pelkästään avoinna olevia paikkoja. Hakekaa jokaiseen sellaiseen firmaan, joka on sillä alalla, minne olet kouluttautunut. Tehkää muista poikkeava CV, laittakaa kissan kokoinen naamakuva siihen tai koristelkaa väreillä. Tehkää muista poikkeava työhakemus, tsekatkaa kieliasu ja välttäkää -isi lauseita (osaisin, voisin), laittakaa siihenkin värejä tai tehkää se mustalle paperille valkoisella tekstillä - erottukaa!, lähettäkää hakemus ja CV etanapostilla. Pistäkää hakemuksen perään vielä soittoa. "Lähetin teille hakemuksen, olettehan huomanneet sen?"

Itse sain näillä keinoilla työpaikan alalta, jossa tapellaan verissäpäin töistä. Paikkaan ei haettu työntekijää sillä hetkellä, mutta erotuin edukseni normista poikkeavalla hakutyylillä, että he halusivat palkata minut.

Vierailija
49/51 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukutte ihan väärää puuta.

Markkinatalous ei toimi ilman työttömiä. Siispä työttömiä tulee aina olemaan. Talouslopitiikassamme ei ole millään lailla kyse työntekijän kyvykkyydestä ja luonteenpiirteistä vaan suhdanteiden vaihtelevista tarpeista.

Vierailija
50/51 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 00:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 00:02"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 23:57"]

Kun ap olet linjoilla, niin kerro ihan konkreettisesti missä se vika minussa on ja mikä se on. Voisin sitten tehdä asialle jotain.

4

[/quote]

Vaikea sanoa, kun en ole sinua nähnyt. Et ole ulkoisesti kovin urheilullinen, jota nykyaikana työelämässä(vaikkei itse työhön mitenkään liitykään) ihannoidaan? Olemuksesi ei viesti reippautta ja pärjäämistä?

Tässä vain kaksi  ehdotusta.

t.ap

t.ap

[/quote]

Kun cv:ssä on koulutuksen kohdalla vain yksi rivi, kannattaisi pitää mölyt mahassa, ihan asiasta kuin asiasta.

[/quote]

Siihen, ettei ole koulutusta, voi olla monia syitä, jotka eivät liity reippauteen. Kuten sairaus tai muuten elämäntilanteisiin liittyvä seikka.

Vierailija
51/51 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 12:22"]

Älkää hakeko pelkästään avoinna olevia paikkoja. Hakekaa jokaiseen sellaiseen firmaan, joka on sillä alalla, minne olet kouluttautunut. Tehkää muista poikkeava CV, laittakaa kissan kokoinen naamakuva siihen tai koristelkaa väreillä. Tehkää muista poikkeava työhakemus, tsekatkaa kieliasu ja välttäkää -isi lauseita (osaisin, voisin), laittakaa siihenkin värejä tai tehkää se mustalle paperille valkoisella tekstillä - erottukaa!, lähettäkää hakemus ja CV etanapostilla. Pistäkää hakemuksen perään vielä soittoa. "Lähetin teille hakemuksen, olettehan huomanneet sen?"

Itse sain näillä keinoilla työpaikan alalta, jossa tapellaan verissäpäin töistä. Paikkaan ei haettu työntekijää sillä hetkellä, mutta erotuin edukseni normista poikkeavalla hakutyylillä, että he halusivat palkata minut.

[/quote]

Toimii ehkä joillakin aloilla, muttei kaikilla.

Ajanhukkaa lähettää hakemuksia 1-3 henkeä työllistäviin firmoihin. Jos niissä sattuu olemaan tarvetta uusille työntekijöille, niin tarjolla on opiskelukavereita jonoksi asti.

Tai millä värität tai teet muuten persoonalliseksi jonkun sähköisen hakemuslomakkeen, tai sähköpostin? Kas kun aika moni huomioi vain sähköisesti tulleet hakemukset.