Vika on itsessä, jos on pitkään työttömänä
Olin itse vuosia työttömänä. Kesällä otin itseäni niskasta kiinni ja hain mol.fi-sivuston kautta jokaista paikkakuntani työpaikkaa, johon ei vaadittu koulutusta. (olen käynyt vain peruskoulun) Seuraavana päivänä sain kutsun työhaastatteluun ja sain työpaikan.
Että näin.
Miten joku, jolla on joku tutkinto voi olla pitkäaikaistyötön? Ymmärrän, jos on juuri valmistunut tai pieni aika sitten irtisanottu edellisestä työpaiaksta. Tällöin duunaritöihin ei oteta, kun työnantaja olettaa, että työntekijä lähtee heti, kun saa "paremman" työn. Mutta jos on ollut esimerkiksi useamman vuoden työttömänä, tästä ei enää voi olla kyse.
Kommentit (51)
Mulla on kuulkaa joka aamu kymmeniä työnantajia oven takana koputtelemassa kun herään. Ihan pilvin pimein satelee työtarjouksia huippuduuneista huippuliksalla. Mielenterveysongelmaa on vaikka muille jakaa ja vikaa on itsessä. Vähänks mä oon hyvä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 00:06"]
Mä olen nuori, kouluja käymätön ja mt-ongelmainen(!) ja sain kanssa heti töitä kun hain. Eikä ees oo mitään siivous- tai puhelinmyyntiduunia.
[/quote]
Lisään, etten ole laiska, itsestäni ulkoisesti huolehtimaton nössykkä.
-18-
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 00:02"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 23:57"]
Kun ap olet linjoilla, niin kerro ihan konkreettisesti missä se vika minussa on ja mikä se on. Voisin sitten tehdä asialle jotain.
4
[/quote]
Vaikea sanoa, kun en ole sinua nähnyt. Et ole ulkoisesti kovin urheilullinen, jota nykyaikana työelämässä(vaikkei itse työhön mitenkään liitykään) ihannoidaan? Olemuksesi ei viesti reippautta ja pärjäämistä?
Tässä vain kaksi ehdotusta.
t.ap
t.ap
[/quote]
Kun cv:ssä on koulutuksen kohdalla vain yksi rivi, kannattaisi pitää mölyt mahassa, ihan asiasta kuin asiasta.
Taas tätä samaa jankataan, jos minä olen voittanut päävoiton lotossa kun kerran yhden rivin lottosin, niin miksi ei kaikki lottoa kerran yhtä riviä ja voita miljoonia, kun se on niin helppoa!?
niin no, ne puhelinmyyntikokemukset ja "orjatyöt" joilla ilmeisesti tarkoitettiin aktivointisuunnitelmaan sisällytettyjä toimenpiteitä kertoo työnantajallle se että henkilö on oikeasti kiinnostunut tekeen töitä. Niitä oikeita ootellessa on hyvä tehdä jotain muuta kuin maata kotona, pysyy rytmi elämässä. Ja kertoo se jostakin jos on esim yli puoli vuotta ollut puhelinmyynnissä, ei siihen kaikki pysty, ja siinäkin oppii kaikenlaista, jos vaan malttaa oppia ja opetella. Jos ei muuta niin kertoohan se sietokyvystä ja sosiaalisista taidoista.
Sit jos parikymppiselle perusasteen koulun käyneelle pitäs maksaa yli parin tonnin palkkaa siitä että tyyppi tulee töihin näpytteleen älypuhelintaan ja esittään vaatimuksia työsuhde-eduista niin se ei valitettavasti oo sit enää realismia jos tarkastellaan matematiikan avulla sitä että tienaako ko. henkilö sen palkkansa ja sen sivukulut. Työnantaja on usein yrittäjä, jolle ei sada rahaa jostain ihme budjetista tilille ilman että joku tekee asioita oikeasti sen eteen. Yllättävän monelle on yllättävän vaikeaa pysyä tuntiakaan yksinsamassa työpisteessä ja työtä tehden. Tulosvastuu kuulostaa vaativalta, mutta millä sen palkan maksat jos tulosta ei synny?
Sinä kirjoitit itse oikean vastauksen tähän: "Tällöin duunaritöihin ei oteta, kun työnantaja olettaa, että työntekijä lähtee heti, kun saa "paremman" työn. Mutta jos on ollut esimerkiksi useamman vuoden työttömänä, tästä ei enää voi olla kyse."
Jo se, että ihminen on vaivautunut opiskelemaan ja hankkimaan ammatin osoittaa sen, että hän ei halua tehdä sellaista kouluttamattoman pienipalkkaista työtä. Siksi on erittäin todennäköistä, että ei kannata opettaa ja kouluttaa työllä, vaivalla ja rahalla sellaista ihmistä, joka kuitenkin haluaa muuhun työhön.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 02:09"]
niin no, ne puhelinmyyntikokemukset ja "orjatyöt" joilla ilmeisesti tarkoitettiin aktivointisuunnitelmaan sisällytettyjä toimenpiteitä kertoo työnantajallle se että henkilö on oikeasti kiinnostunut tekeen töitä. Niitä oikeita ootellessa on hyvä tehdä jotain muuta kuin maata kotona, pysyy rytmi elämässä. [/quote]
Ensinnäkin, mikä vitun rytmi? Jos tarvitsee herätä tiettyyn aikaan, niin kello soimaan. Rytmejä on erilaisia. Esimerkiksi vuorotyötä tekevillä. Elätkö jotain agraariaikaa, jolloin kaikki olivay maajusseja ja ainoa aika herätä oli kello viisi lypsylle?
Ai siksikö ihmisten pitäisi raataa palkattomissa orjatöissä, että se _mahdollisesti_ kertoo jotain jollekin kuvitteelliselle työnantajalle? Jos sinä olet tyhmä ja hyväksikäytettävä, niin sorry vaan kaikki eivät ole yhtä kölin alta vedettäviä. Kiinnostunut tekemään töitä? Etkö ymmäärä, että palkan vuoksi töitä tehdään. Jotkut kehitysvammaiset ehkä tykkäävät näperrellä ja puuhastella aikansa kuluksi, mutta ei kukaan normaalijärkinen ihminen. Hän keksii itse itselleen ajanvietettä jos on tarvetta.
Mitä on tämä myyttinen kotona makaaminen ja mitä pahaa siinä on? Ole hyvä ja selitä perustellen. Ennen kaikkea, miksi kenenkään pitäisi tehdä palkatta töitä? Hyväntekeisyys, kaveriapu ja harrastukset ovat eri asia.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 02:09"]
Työnantaja on usein yrittäjä, jolle ei sada rahaa jostain ihme budjetista tilille ilman että joku tekee asioita oikeasti sen eteen. Yllättävän monelle on yllättävän vaikeaa pysyä tuntiakaan yksinsamassa työpisteessä ja työtä tehden. Tulosvastuu kuulostaa vaativalta, mutta millä sen palkan maksat jos tulosta ei synny?
[/quote]
Yrittäjän vastuu. Rekrytoi sellaisia ihmisiä joilta tulosta syntyy. Älä ole ennekkoluulojesi vanki. Anna ihmisille mahdollisuus näyttää. Et varmaan saa hyvää työntekijää jos palkkaat jonkun idiootin, joka on esimerkiksi suostunut tekemään palkatonta orjatyötä.
Mutta odottakaa, kunhan 50 v.
täytätte, niin sitten vasta töiden löytyminen vaikaa onkin... Ihan sama, mitä papruja taskussa on, kaikki vaan haluaa palkata niitä 25 v., joilla on kaikki mahd. noomitutkinnot ja kielitaidot ja vielä se 30 vuoden työkokemuskin, heko heh...
Mutta odottakaa, kunhan 50 v.
täytätte, niin sitten vasta töiden löytyminen vaikaa onkin... Ihan sama, mitä papruja taskussa on, kaikki vaan haluaa palkata niitä 25 v., joilla on kaikki mahd. noomitutkinnot ja kielitaidot ja vielä se 30 vuoden työkokemuskin, heko heh...
Totta! Vain looserit on ilman duunia. Lähtis vaiks Kiinaan kasaa kamoja ja ompelee kledjuja. Ennenkin lähdettiin duunin perään, ihan mihkä vaan. Ai niin, ei tarvii, kun sossu hoitaa ja valtio maksaa. Siis kuka? MINÄ JA SINÄ duunissa käyvä. Saatanan sosialidemokratia!
Olisin niin valmis maksamaan ITSE osan koulutuksesta (olen maksanutkin omille pilteille jenkeissä), terveydenhuollon jne. Duunin verotus on täällä ihan peestä!!! Onneksi taas kohta lähdetään paremmille apajille OMAn elämisen kannalta. Nyt suuntana Sveitsi, tosin sielläkin on oltu jo aiemmin. Hyvä mesta ja verotus jees! T. 48%-veroVELVOLLINEN, ei enää kauan...
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 03:49"]
Totta! Vain looserit on ilman duunia. Lähtis vaiks Kiinaan kasaa kamoja ja ompelee kledjuja. Ennenkin lähdettiin duunin perään, ihan mihkä vaan. Ai niin, ei tarvii, kun sossu hoitaa ja valtio maksaa. Siis kuka? MINÄ JA SINÄ duunissa käyvä. Saatanan sosialidemokratia!
Olisin niin valmis maksamaan ITSE osan koulutuksesta (olen maksanutkin omille pilteille jenkeissä), terveydenhuollon jne. Duunin verotus on täällä ihan peestä!!! Onneksi taas kohta lähdetään paremmille apajille OMAn elämisen kannalta. Nyt suuntana Sveitsi, tosin sielläkin on oltu jo aiemmin. Hyvä mesta ja verotus jees! T. 48%-veroVELVOLLINEN, ei enää kauan...
[/quote]
Mene nukkumaan
Kiinaan ei niin vaan mennä ja muuteta kamoja kasaamaan, tarvitaan oleskelulupa ja työlupa, vitun idiootti.
Sinne jenkkeihisikin vaaditaan, kuten varmaan tiedät jos oikeasti siellä olet asunut. Ja suomaaliselle hampurilaisten paistajaksi ym paskaduuniin aikovalle sitä työlupaa tuskin myönnetään. Niillä on omiakin työttömiä.
Ei varmaan töitä löydykään jos täytyy saada vain juuri tietty paikka, kun siihen mulla on koulutus. Jos töitä haluaa tehdä, niin sitten tekee,vaikka ei siitä niin tykkäiskään. Ihan höpöpuhetta, etteikö töitä olisi.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 05:31"]
Ei varmaan töitä löydykään jos täytyy saada vain juuri tietty paikka, kun siihen mulla on koulutus. Jos töitä haluaa tehdä, niin sitten tekee,vaikka ei siitä niin tykkäiskään. Ihan höpöpuhetta, etteikö töitä olisi.
[/quote]
Etkö ymmärrä, ettei niitä töitä niin vain tehdä jos kukaan ei palkkaa? Ei sinne työpaikoille jumalauta voi niin vain mennä että väistäs vähän siitä, mä tulen nyt siihen sun tilalles.
Miten pihalla ihminen voi olla?
[/quote]
Totta:). Itse olen tehnyt välillä tosi "paskahommia", niiksi kai jotkut valiokansalaiset niitä kutsuvat. Itselläni ei vaan kantti anna periksi alkaa lorvailla muiden, siis MEIDÄN tuella (yhteiskunnaksikin hienosti kutsutaan). Olen koulutettu (amk ja opistotutkinto). Nyt olen taas oman alan hommissa, antoisa duuni, hyvä palkka ja elämä hymyilee. Ei duunit ole aina olleet kivoja ja hyväpalkkaisia, mutta jokaisesta olen jotain oppinut. Ja muuttanut olen/olemme monta kertaa. Lapsiakin on kolme. Joten sekään ei ole selitys duunin saannille, miehenikin on tehnyt niitä paskoja hommia välillä:). Jokainen duuni on tärkeä!
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 05:50"]
[/quote]
Totta:). Itse olen tehnyt välillä tosi "paskahommia", niiksi kai jotkut valiokansalaiset niitä kutsuvat. Itselläni ei vaan kantti anna periksi alkaa lorvailla muiden, siis MEIDÄN tuella (yhteiskunnaksikin hienosti kutsutaan). Olen koulutettu (amk ja opistotutkinto). Nyt olen taas oman alan hommissa, antoisa duuni, hyvä palkka ja elämä hymyilee. Ei duunit ole aina olleet kivoja ja hyväpalkkaisia, mutta jokaisesta olen jotain oppinut. Ja muuttanut olen/olemme monta kertaa. Lapsiakin on kolme. Joten sekään ei ole selitys duunin saannille, miehenikin on tehnyt niitä paskoja hommia välillä:). Jokainen duuni on tärkeä!
[/quote]
Vastaa nyt sinäkin kysymykseen: entä kun kukaan ei palkkaa, edes siihen paskaduuniin?
Ja haista sinä vittu sen meidän tuellamme -lööperisi kanssa. Niin kauan kun Suomen valtiolla on varaa antaa yli miljardi euroa kehitysapuun gebardihatuille ja tutkimuksen ja koulutuksen nimessä kaiken maailman humpuukiyrittäjille ja nollatutkimuksentekijöille sun muille projektinvääntäjille, ei sinunkaan kannata tuntea pienintäkään ylemmyyttä amk-tutkintoinesi yhtään ketään kohtaan.
[/quote]
[/quote]
Tahtoisin peukuttaa useamman kerran.
terv. toinen, samassa tilanteessa (esim. auton renkaiden vaihtajana) ollut
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 06:15"]
[/quote]
[/quote]
Tahtoisin peukuttaa useamman kerran.
terv. toinen, samassa tilanteessa (esim. auton renkaiden vaihtajana) ollut
[/quote]
Annettakoon sulle TYÖN SANKARI -mitali ja kuoltuasi ilmainen hautapaikka.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 00:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 23:25"]
Näille itsessä vika -paasaajille kysymys: miten sinne töihin mennään, jos kukaan ei halua sinua palkata?
Siis PALKKAtöihin, ei orjatöihin. Eikä myöskään puhelin ym. myyntityöhön provisiopalkalla.
[/quote]
Sinussa on vika, jos kukaan ei halua sinua palkata!
t.ap
[/quote]
Mikä vika, paitsi se etten tee palkattomia töitä?
Väärä koulutus ehkä, mutta lähihoitajaksi en opiskele. Jos se siitä on kiinni niin sitten olen työttömänä. En yksinkertaisesti sovellu hoitoalalle. Pitää potilaitakin sen verran ajatella.
[/quote]
Minua yritetään ainakin laitoshuoltajaksi. Kukaan ei itse asiassa edes ehdottanut lähihoitajaa. Ehkä olemukseni sitten vain kertoo, etten sovi sille alalle.
Noh, sillekään alalle en ole hakeutumassa vaan pintakäsittelyyn. Sori, työkkärintädit. Ette te voi ikuisesti kouluttaa siivoojiakaan koska jossakin vaiheessa heistäkin on ylitarjontaa. Ei ehkä seuraavan kahden vuoden aikana mutta katsotaan 10 vuoden kuluttua uusiksi.