Vika on itsessä, jos on pitkään työttömänä
Olin itse vuosia työttömänä. Kesällä otin itseäni niskasta kiinni ja hain mol.fi-sivuston kautta jokaista paikkakuntani työpaikkaa, johon ei vaadittu koulutusta. (olen käynyt vain peruskoulun) Seuraavana päivänä sain kutsun työhaastatteluun ja sain työpaikan.
Että näin.
Miten joku, jolla on joku tutkinto voi olla pitkäaikaistyötön? Ymmärrän, jos on juuri valmistunut tai pieni aika sitten irtisanottu edellisestä työpaiaksta. Tällöin duunaritöihin ei oteta, kun työnantaja olettaa, että työntekijä lähtee heti, kun saa "paremman" työn. Mutta jos on ollut esimerkiksi useamman vuoden työttömänä, tästä ei enää voi olla kyse.
Kommentit (51)
Osittain samaa mieltä. Nämä pitkäaikaistyöttömät eivät viesti olemuksellaan reippautta, ripeyttä tai muita työnantajan näkökulmasta haluttuja ominaisuuksia.
No kerro sitten miksi minä en saa edes haastattelukutsuja, vaikka löytyy ammattikin. Olen viimeisen puolen vuoden aikana hakenut läänin jokaista avointa oman alan työpaikkaa, jokaista sellaista mihin löytyy edes vähän työkokemusta ja lähestulkoon kaikkia sellaisia joihin ei tarvita koulutusta. Lisäksi avoimia hakemuksia yksittäisiin firmoihin, Keskolle, S-ryhmälle, vuokrafirmoille. Mikä vika minussa on?
Työnantajien asenteissa on suuri vika. Pitkään työtöntä ei vaan voi palkata, kun se on juoppo tms. Yleisellä asenneilmapiirillä on tässä asiassa suuri merkitys, etenkin kun rekrytoijat ovat isolta osin naisia, jotka eivät kykene omaan ajatteluun vaan toimivat työssäänkin kuten laumasielut, niin ei pitkäaikaistyöttömällä ole mitään mahdollisuuksia. "Eihän me ainakaan mitään luuseria tänne palkata, eihän tytöt?" Siihen kun lisätään että lähes jokaiseen avoimeen paikkaan on nykyään aina kymmeniä - satoja hakijoita, niin on erittäin helppoa löytää siitä sumasta joku parhaillaan töissä oleva työpaikanvaihtaja tai juuri valmistumassa oleva (nais)opiskelija.
Näille itsessä vika -paasaajille kysymys: miten sinne töihin mennään, jos kukaan ei halua sinua palkata?
Siis PALKKAtöihin, ei orjatöihin. Eikä myöskään puhelin ym. myyntityöhön provisiopalkalla.
Noloa vastata itselleen 2 ensimmäistä vastausta omaan aloitukseen. Ei mulla muuta.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 23:19"]
Osittain samaa mieltä. Nämä pitkäaikaistyöttömät eivät viesti olemuksellaan reippautta, ripeyttä tai muita työnantajan näkökulmasta haluttuja ominaisuuksia.
[/quote]
No ei varmaan kun ovat jo lannistuneet. Näitä tapauksia on lähipiirissä pari. Ei oikein puhti enää riitä kun aina tulee kieltävä vastaus vaikka kuinka olisi kaikkensa antanut.
Olin pitkään työttömänä, koulutustakin oli, työkokemusta ei paljon, koska jäin aika pian valmistumisen jälkeen kolmelle äitiyslomalle. Hain kaikkia mahdollisia omaa alaa sivuavia töitä, koska ei ollut työkokemusta sain koulutusta vastaavissa paikoissa vastauksen liian vähän kokemusta, niissä jotka olivat koulutus vaatimuksiltaan vähäisempiä sain vastauksen että et saa näistä töistä mitään etkä tule kauaa niissä viihtymään. Hain siivoojan paikkaa ja hyvä ettei minua naurettu ulos, hain paikkaa tehtaasta ja työhönottaja haltioitui koulutuksestani niin että alkoi haaveilla itsekin kouluttautuvansa samalle alalle, en saanut paikkaa.
Täytyy myöntää että itkien menin kotiin kun en edes siivojaksi kelvannut.
Lopulta kouluttauduin uudelleen, alalle josta sitten töitä löytyi vastavalmistuneellekin.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 23:19"]
[/quote]
No ei varmaan kun ovat jo lannistuneet. Näitä tapauksia on lähipiirissä pari. Ei oikein puhti enää riitä kun aina tulee kieltävä vastaus vaikka kuinka olisi kaikkensa antanut.
[/quote]
Ja entäpä jos työnhakija on persoonallisuudeltaan introvertti? Sellaisille ihmisille tekopirteä innostuneisuus ja muu alexsubbelomaisuus on täysin luonnotonta käyttäytymistä.
Miksi nykyään ei enää riiitä, että hoitaan työnsä kuten sovittu, pitää suunsa kiinni eikä häiritse muita ja lähtee päivän päätteeksi kotiin? Miksi pitää olla reipas ja innokas?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 23:25"]
Näille itsessä vika -paasaajille kysymys: miten sinne töihin mennään, jos kukaan ei halua sinua palkata?
Siis PALKKAtöihin, ei orjatöihin. Eikä myöskään puhelin ym. myyntityöhön provisiopalkalla.
[/quote]
Sinussa on vika, jos kukaan ei halua sinua palkata!
t.ap
Samaa mieltä kuin ap. Jos ei kelpaa muu työ kuin mihin koulutus on, niin turha vinkua, että töitä ei ole.
bla bla bla bla bla bla bla bla
Keksikää jotain omaperäisempää.
Kun ap olet linjoilla, niin kerro ihan konkreettisesti missä se vika minussa on ja mikä se on. Voisin sitten tehdä asialle jotain.
4
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 23:54"]
[/quote]
t.ap
[/quote]
aaltoja, kettu.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 23:32"]
Noloa vastata itselleen 2 ensimmäistä vastausta omaan aloitukseen. Ei mulla muuta.
[/quote]
Lääkkeet?
t.2
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 23:57"]
Kun ap olet linjoilla, niin kerro ihan konkreettisesti missä se vika minussa on ja mikä se on. Voisin sitten tehdä asialle jotain.
4
[/quote]
Vaikea sanoa, kun en ole sinua nähnyt. Et ole ulkoisesti kovin urheilullinen, jota nykyaikana työelämässä(vaikkei itse työhön mitenkään liitykään) ihannoidaan? Olemuksesi ei viesti reippautta ja pärjäämistä?
Tässä vain kaksi ehdotusta.
t.ap
t.ap
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 00:02"]
4
[/quote]
Vaikea sanoa, kun en ole sinua nähnyt. Et ole ulkoisesti kovin urheilullinen, jota nykyaikana työelämässä(vaikkei itse työhön mitenkään liitykään) ihannoidaan? Olemuksesi ei viesti reippautta ja pärjäämistä?
t.ap
t.ap
[/quote]
Hah ja hah.
Keksi jotain muuta.
4
Mä olen nuori, kouluja käymätön ja mt-ongelmainen(!) ja sain kanssa heti töitä kun hain. Eikä ees oo mitään siivous- tai puhelinmyyntiduunia.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 23:54"]
[/quote]
t.ap
[/quote]
Mikä vika, paitsi se etten tee palkattomia töitä?
Väärä koulutus ehkä, mutta lähihoitajaksi en opiskele. Jos se siitä on kiinni niin sitten olen työttömänä. En yksinkertaisesti sovellu hoitoalalle. Pitää potilaitakin sen verran ajatella.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 00:04"]
4
[/quote]
t.ap
t.ap
[/quote]
Hah ja hah.
Keksi jotain muuta.
4
[/quote]
Toistan: Mahdoton sanoa, kun en ole sinua nähnyt.
t.ap
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 00:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 00:04"]
4
[/quote]
t.ap
t.ap
[/quote]
Hah ja hah.
Keksi jotain muuta.
4
[/quote]
Toistan: Mahdoton sanoa, kun en ole sinua nähnyt.
t.ap
[/quote]
Juuri niin. Eli mieti vähän mitä suustasi (tai näppiksestäsi) päästät.
4
Kyllä tuo on osittain tottakin. En ymmärrä, jos perusterve, suomalainen ihminen 40+ v. voi olla 15 vuotta tekemättä yhtään mitään tässä yhteiskunnassa. Ei ole mitään alko-ongelmaa, ei mt-taustaa tms. On vaan niin helvetin helppoa olla tekemättä mitään, kun sen peruselannon saa muualta. Aina löytyy jokin selostus siihen, miksi tää tilanne nyt vaan on näin.....