Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Suomessa mieskätilöitä?

Vierailija
21.09.2013 |

Miten suhtaudutte mieskätilöön? Syrjitäänkö kätilökoulutukseen hakeutuvia miehiä salaa?

Onko tämä tasa-arvokysymys?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kerran mieskätilö. Osasi hommansa moitteettomasti kuten ne neljä muuta naiskätilöäkin. Jokainen oli oma persoonansa sukupuolesta riippumatta. Toki hetkellisesti muakin potutti että mies "luuli" tietävänsä miltä musta tuntuu mutta eihän sitä kukaan muukaan täysin voi tietää. Pääasia kuitenkin on saada vauva turvallisesti maailmaan..

Vierailija
22/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En usko, että syrjitään. Eikö naisvaltaiselle alalle saa ns. miespisteitä?"

Ei kai ainakaan lähihoitajana tai sairaanhoitajana????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toki hetkellisesti muakin potutti että mies "luuli" tietävänsä miltä musta tuntuu mutta eihän sitä kukaan muukaan täysin voi tietää. "

Jossain koulutuksessa tuli vastaan että joku kouluttaja heitti meille mieshoitajille naisen anatomiasta että te miehet ette tiedä näitä asioita. Minusta tuntuu että miehet kyllä tietää naisen anatomian naisia paremmin koska yleensä kokemusta ueammasta ja koska mielenkiintoa asiaan...

Vierailija
24/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 14:02"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 12:40"]

Kuten kahdeksan jo ilmaisikin, minäkin luulen, että mies pystyy olemaan hieman sympaattisempi :) Vähän sama juttu kun ainakin kaikki minua tutkineet naispuoliset gynekologit ovat olleet todella kylmiä, miehet taas paljon rennompia ja mukavampia. Oman paikkakunnan sairaalassa on ainakin pari kätilöä jotka mieluusti vaihtaisin asiansa osaaviin mieskätilöihin..

[/quote]

Kasi puhui tän miehen kans puhelimessa! EI synnyttänyt hänen avustuksella. Siinä on ero.

Tuntuu et jos yks mieshoitaja/-kätilö/-lastenhoitaja on mukava (tai siitä on muutamalla hyvä kokemus) siitä tehdään aina helpommin yleistyksiä positiiviseen suuntaan. "kun ne miehet on aina niin sympaattisia" mukava nainen tas edustaa normaalia, ei mitään erityisen hyvää sanottavaa siis...

Tai siis tällaisen vaikutelman usein saa.. En tiedä onko perää. 19

[/quote] Itselle tulee mieleen kaksi asiaa.

-Osa miehistä on mukavempia, koska eivät tunne naisen paikkoja samalla tavalla kuin toinen nainen. Tästä johtuen ovat sitten jopa ylivarovaisia ja hienotunteisia.

-Osa miehistä on 'pervoja'. Esim.vasta USA:ssa yksi miesgyne teki itsemurhan, kun paljastui että hän oli salakuvannut potilaitaan.

-ap-

Vierailija
25/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kättärillä ainakin alkuvuonna 2006 oli mieskätilö ja oli kyllä ihan sama vaikka olis ollut avaruusolio paikalla - siinä vaiheessa synnytystä ei kyllä kiinnostanut pätkän vertaa mitä henkilökunnalla on jalkojen välissä...

Vierailija
26/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli Tampereella nuori mieskätilö. Ei ollut sen kummempia tunteita siinä asiassa mulla. Kunhan laitettiin lisää epiduraalia, kun pyysin vanhan vaikutuksen loppuessa, niin riitti. Se tyhjensi rakon katetrilla (?) ja sitten, kun tuli vanha naiskätilö seuraavaksi niin pakotti pöntölle yrittämään vaikka kuinka pitkäksi aikaa, mutta eihän sitä pissiä tullut. Lopuksi vastahakoisesti katetroi. Ja siis minusta mies oli ok, tuntemukset jäi neutraalit, ei hyvä, ei huono. Muista kätilöistä myös jäi aika neutraalit kuvat. 

Vierailija
27/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli Tampereella nuori mieskätilö. Ei ollut sen kummempia tunteita siinä asiassa mulla. Kunhan laitettiin lisää epiduraalia, kun pyysin vanhan vaikutuksen loppuessa, niin riitti. Se tyhjensi rakon katetrilla (?) ja sitten, kun tuli vanha naiskätilö seuraavaksi niin pakotti pöntölle yrittämään vaikka kuinka pitkäksi aikaa, mutta eihän sitä pissiä tullut. Lopuksi vastahakoisesti katetroi. Ja siis minusta mies oli ok, tuntemukset jäi neutraalit, ei hyvä, ei huono. Muista kätilöistä myös jäi aika neutraalit kuvat. 

Vierailija
28/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyksissä on kaks mieskätilöä, nuorempi ja vanhempi. Viime joulukuussa oman synnytykseni hoiti tämä nuorempi. Aivan ihana, tulin paljon paremmin juttuun hänen kanssaan kuin naiskätilöiden. Jos joskus toinen lapsi tulee ja tämä kätilö on vielä Tyksissä, haluan hänet hoitamaan synnytyksen.:D Tiedän tiedän, ei sitä voi valita.

Ehkä mieskätilöitä kohtaan on vaan paljon ennakkoluuloja; mies voi synntyksestä tietää, en varmasti halua vierasta miestä ronkkimaan alapäätäni.

Vierailija
29/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen, että onhan gynekologeissakin vaikka kuinka paljon miehiä. Itse kyllä yleensä jos menen yksityiselle niin valitsen naisgynen mutta olen monta kertaa käynyt myös miehellä kun olen vain ottanut ajan sille kelle sen on pikimmin saanut ja julkisella puolella taas on lääkärinä ollut useinkin mies.

Itse kirjoitin tähän ketjuun että kätilön sukupuolella ei ole väliä ja mielelläni ottaisin mieskätilön jos hän osaisi vaikka akupunktiota. En tiedä miksi olisi sen kummempi juttu kuin miesgynekään vaikka tunnustan, että ehkä itse suosin mieluummin naispuolisia gynejä.