Miksi 1.-2. luokkalaisten vanhempien pitäisi tietää koepäivämäärät etukäteen?
Meillä oli tokaluokan vanhempainilta ja siellä moni vanhempi otti esiin sen, että kokeiden päivämäärä ja aihealue pitäisi saada tiedä etukäteen.
Miksi ihmeessä? Eikö kokeiden tarkoitus ole saada ope kartalle siitä, missä mennään, onko opetustahti sopiva ja ketkä kenties tarvitsevat vähän hitaampaa tahtia ja enemmän tukea. Ja luulisi, että jos lapsella ongelmia vaikkapa matikan osa-alueilla niin tästä on jo ollut open ja vanhempien väillä vanhempainvarteissa yms. puhetta joten osaavat panostaa ja "treenata" noita juttuja kotona jo muutenkin, ei vain kokeita varten.
Koulussa hyvin pärjäävien lasten vanhemmat tämän asian nostivat esiin. Siis vanhemmat, joiden lapset saavat pääsääntöisesti liki täysiä pisteitä joka kokeesta, joitain huolimattomuusvirheitä saattaa tulla.
Onko se nyt hitsi vie jo tokaluokalla niin tärkeää, että joka kokeeseen pitää valmistautua illat pitkät, jotta varmasti tulee täydet pisteet? Mitä hiton väliä sillä on, tuleeko kokeesta 25/30 vai 29/30 jos homma toimii ja lapsi oppii?
Tokaluokkalainen kuitenkin vasta opettelee koko oppimista, koulunkäyntiä jne.
Ehkä mä en sitten vaan tajua....
Kommentit (30)
Me vanhemmat olemme erilaisia, tässäkin asiassa. Meillä koulunkäyntiin suhtaudutaan vakavasti, alusta asti. Ei kyse ole vanhempien pätemisen tarpeesta. Kyse on välittämisestä ja lapsesta huolehtimisesta. Meillä on oppivelvollisuus ja koulussa on käytävä. Koulussa käyminen on lapselle huomattavasti mukavampaa kun hommat sujuvat. Puhumattakaan oppimisen ilosta. Kokeisiin lukemista harjoitellaan meidän kaupungissa tokalla. Asiasta tulee tiedotus kotiin. Kyseessä siis yksi koe. Oma nelosluokkalainen kiitettävän oppilas. Tällä hetkellä pärjäisi kokeisiin lukematta. Silti opetellaan kokeisiin valmistautumista. Opiskelu vaikeutuu jossain vaiheessa kuitenkin. Peruskoulusta voi selvitä hyvinkin suurempia ponnistelematta, mutta sillä ei vielä pitkälle pötkitä. Harmi, että nykyinen peruskoulu ei huomioi tarpeeksi älykkäitä lapsia. Samoin tunnolliset, kiltit, lapset jäävät häiriköiden varjoon. Tämä lienee suurempi ongelma.
Niin, siis lapsia opetetaan koulussa moniin asioihin, myös kokeisiin valmistautumisiin...
Kaikki ne palikat ovat tärkeitä, vaikka ei sulle.
En tiedä sinun lastesi koulusta mutta meillä on lapsilla ollut 1 ja 2 luokalla muitakin kokeita kuin matematiikan.
Tottakai haluan tietää jos lapsella on esim. uskonnon koe että milloin se on ja mitä siihen pitää lukea, enhän muuten voi auttaa lastani lukemisessa ja kokeisiin valmistautumisessa. Normaalia vanhemmuutta mielestäni.
Kyllä se vaan niin on. Mä sanoin tokaluokan opelle, että kasikin on ihan hyvä numero. Sitten vasta opettaja lopetti pojan hiillostamisen ja kotiin jatkuvan muistuttelun, että kokeisiin pitää lukea.
Sama lapsi aloitti nyt seiskan ja on keskiarvo ala-asteen spettarissa oli 9,1. Olen tyytyväinen. Kyllä me kokeisiin yhdessä luettiin vitosella ja kutosella, mutta kyllä lapsilta hirveesti vaaditaan. Koulun puolesta ja osan kodeista.
Ehkä sitten vaan näen asian eri tavalla... Meidän koulussa "kokeet" kertaavat opittuja asioita (oppiaineesta huolimatta), ja minusta on tärkeää nähdä että lapsi on omaksunut opetetut asiat oppituntien puitteissa eli ilman että minun pitäisi tuota tokaluokkalaista erikseen asiassa auttaa kokeisiin "valmistautumalla".
- ap
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 00:53"]
Ehkä sitten vaan näen asian eri tavalla... Meidän koulussa "kokeet" kertaavat opittuja asioita (oppiaineesta huolimatta), ja minusta on tärkeää nähdä että lapsi on omaksunut opetetut asiat oppituntien puitteissa eli ilman että minun pitäisi tuota tokaluokkalaista erikseen asiassa auttaa kokeisiin "valmistautumalla".
- ap
[/quote]
Kokeet ovat AINA kerrattua asiaa.. Hyvä, että sun lapsukainen saa ilman mitään sen kympin, ilman panostusta erikseen, osa haluaa tosiaan opettaa sen lapsensa opiskelemaan kokeitakin varten.
OT hyvä fiilishän toi olis, ja antais niiden olla vaan lapsukaisia, millä luokalla sitten pitäis tietää, vai meniskö ylakoululle asti, että hyvä, että ope tietää, mitä ptiää petrata?
Too late!,
Ainiin, on olemassa oppimishäiriöitä... et varmaan ymmärrä, miksi tietoa tarvitaan vieläkään?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 00:58"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 00:53"]
Ehkä sitten vaan näen asian eri tavalla... Meidän koulussa "kokeet" kertaavat opittuja asioita (oppiaineesta huolimatta), ja minusta on tärkeää nähdä että lapsi on omaksunut opetetut asiat oppituntien puitteissa eli ilman että minun pitäisi tuota tokaluokkalaista erikseen asiassa auttaa kokeisiin "valmistautumalla".
- ap
[/quote]
Kokeet ovat AINA kerrattua asiaa.. Hyvä, että sun lapsukainen saa ilman mitään sen kympin, ilman panostusta erikseen, osa haluaa tosiaan opettaa sen lapsensa opiskelemaan kokeitakin varten.
OT hyvä fiilishän toi olis, ja antais niiden olla vaan lapsukaisia, millä luokalla sitten pitäis tietää, vai meniskö ylakoululle asti, että hyvä, että ope tietää, mitä ptiää petrata?
Too late!,
Ainiin, on olemassa oppimishäiriöitä... et varmaan ymmärrä, miksi tietoa tarvitaan vieläkään?
[/quote]
Jos luit aloitusviestini, niin siinä juuri totesin että jos lapsella vaikuttaisi olevan oppimishäiriöitä (näiden kokeidenkin perusteella), niin opettaja varmasti on nämä ottanut esiin jo muissa yhteyksissä.
"Kyseenalaistin" ne vanhemmat, joiden lapset pärjäävät koulussa hyvin mutta jotka jostain syystä haluavat tietää koepäivämäärät etukäteen jotta lapsi saa sen 30/30 pistemäärän sen vaikkapa 26/30 pistemäärän sijaan.
-ap
Tietenkin pitää tietää koepäivät etukäteen.
Lapsemme 1-2 lk opettajan mukaan on erittäin tärkeää opetella kokeisiinvalmistautumista heti koulun alusta alkaen. Erityisesti ympän koetta varten oikein opetettiin vanhempiakin että miten auttaa lasta kokeeseenvalmistautumisessa.
Kokeisiin kertaaminen on tärkeää ihan oppimisenkin kannalta. Vaikka olisi kuinka hyvin opetellut ja sisäistänyt asian kun se on tunnilla opetettu, niin ihan kaikkiea ei voi muistaa täydellisesti parin kk päästä. Kun asian taas palauttaa mieleensä uudestaan, muistijälki aivoissa vahvistuu ja asia on helpompi muistaa 2 v päästä.
Rehellisesti sanoen, vaikka olen ollut ihan hyvä biologiassa, niin en oisi osannut vastata läheskään täydellisesti moninkaan 2 lk ympän kysymyksiin. Vaikka "tiedän" mikä on luuston tai lihasten tehtävä (monta asiaa molemmissa), niin varmasti olisi jotain _kirjassa mainittua_ jäänyt muistamatta. Mutta nytpä esim. muistan hyvin, kun itsekin asian kertasin viime vuonna.
Eka ja toka luokka opetellaan koulunkäyntiä. Tietenkin kokeisiin pitää valmistautua!
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 00:39"]
En tiedä sinun lastesi koulusta mutta meillä on lapsilla ollut 1 ja 2 luokalla muitakin kokeita kuin matematiikan.
Tottakai haluan tietää jos lapsella on esim. uskonnon koe että milloin se on ja mitä siihen pitää lukea, enhän muuten voi auttaa lastani lukemisessa ja kokeisiin valmistautumisessa. Normaalia vanhemmuutta mielestäni.
[/quote]
Ei pitäidi olla mitään kokeisiin lukemista. Lapsesi pitäisi osata koko kurssin alue.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 07:13"]
Tietenkin pitää tietää koepäivät etukäteen.
Lapsemme 1-2 lk opettajan mukaan on erittäin tärkeää opetella kokeisiinvalmistautumista heti koulun alusta alkaen. Erityisesti ympän koetta varten oikein opetettiin vanhempiakin että miten auttaa lasta kokeeseenvalmistautumisessa.
Kokeisiin kertaaminen on tärkeää ihan oppimisenkin kannalta. Vaikka olisi kuinka hyvin opetellut ja sisäistänyt asian kun se on tunnilla opetettu, niin ihan kaikkiea ei voi muistaa täydellisesti parin kk päästä. Kun asian taas palauttaa mieleensä uudestaan, muistijälki aivoissa vahvistuu ja asia on helpompi muistaa 2 v päästä.
Rehellisesti sanoen, vaikka olen ollut ihan hyvä biologiassa, niin en oisi osannut vastata läheskään täydellisesti moninkaan 2 lk ympän kysymyksiin. Vaikka "tiedän" mikä on luuston tai lihasten tehtävä (monta asiaa molemmissa), niin varmasti olisi jotain _kirjassa mainittua_ jäänyt muistamatta. Mutta nytpä esim. muistan hyvin, kun itsekin asian kertasin viime vuonna.
[/quote]
Ne asiat pitäisi osata koko ajan. Nyt käy niin että luetaan paljon just ennen koetta, muistetaan ne kokeessa ja sitten unohdetaan ne. Eikä koealuetta pidä tietää sillä oppilaan pitäisi osata kaikki osatut asiat.
Meillä ei vielä tokalla kerrota kokeista etukäteen. Opettajan niihin ei tarvitse valmistautua eikä asettaa lapsille paineita. Opettelevat tekemään kokeita ja opettaja vähän näkee misssä mennään.
Arvosteluun niillä ei ole mitään yhteyttä.
Nimenomaan opettaja painotti ettei niilllä pidä pientä lasta vielä ahdistaa.
t. Äiti, jonka tyttö toi viikolla kotiin yllin kokeen.
"mitkä ovat Suomen naapurimaat?"
v. ruotsi, venäjä, aasia, eteläamerika, afrikka..
Meillä ei kerrottu kokeita etukäteen ykkösellä ja kakkosella. Nyt kolmosella opettaja laittaa viestin kokeesta noin viikkoa etukäteen ja tietysti lapsille itsellekin kertoo sen. Minusta tilanne on täysin selvä: alkuopetuksessa kokeisiin ei tarvi valmistautua, mutta nyt kolmannesta lähtien tarvii. Miten ihmeessä jossain englannin sanakokeessa voi muistaa kaikki sanat, jos niitä ei kertaa kotona ennen koetta?
Kokeen ideahan on, että siihen valmistaudutaan. Sitä vaan ei ainakaan meillä koettu tarpeelliseksi ekana kahtena vuonna, mutta nyt tilanne siirtyy siihen normaaliin käytänteeseen.
Mitä kokeita 1-2 luokilla on? Meillä kahdella vanhimmalla ei muistaakseni edes ollut mitään kokeita, ehkä matikasta, mutta ei kyllä muista aineista. Ja emme valmistautuneet siihen ollenkaan. Vasta kolmannella luokalla oli jotakin yllin koetta, toisella taisi olla myös ussasta, toisella ei. Viikkoa aikaisemmin ei tarvitse kokeista tietää, parempi on tehdä ne läksyt ja lukea silloin kappaleet ajatuksen kanssa - ja meillä perheessä on lukihäiriöinen.
Jos jotain varten koepäivän haluaisin tietää, niin sitä varten, että varmistaisin, että lapsi on sinä päivänä syönyt hyvän aamiaisen, lähtenyt kouluun hyvillä mielin ja nukkunut yönsä hyvin. Eli varmistaisin, etteivät mitkään ulkoiset asiat häiritse kokeen tekemistä.
Mutta todistuksessa on tosiaan sanalliset arvioinnit, joihin koepisteet kyllä vaikuttavat, mutta ei ole niin vakavaa vielä.
Olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Meillä on kotona kokeet jokaisesta aineesta lauantaina ja sunnuntaina, jolloin varmistan, että lapsi on edellisen viikon aikana opetetetun aineksen omaksunut. Tarvittaessa kertaamme sunnuntaina iltapäivän. Lisäksi pidän keskiviikkoisin kokeita koko edellisten kuukausien opetetuista asioista, jotta voin olla varma, että lapsi ei ole unohtanut oppimaansa.
Minusta on tärkeää, että lapsi ei opettele jotain vain koetta varten vaan koko elämää varten. Lienee turha kertoa, että keskiarvo keväällä siirryttäessä yläasteen puolelle oli 10 eli lapsi on oppinut sen, mitä opetussuunnitelmassa on jokaisen lapsen opittavaksi edellytetty.
Mitä menetät jos tiedät lapsen koepäivät?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 09:08"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 07:13"]
Tietenkin pitää tietää koepäivät etukäteen.
Lapsemme 1-2 lk opettajan mukaan on erittäin tärkeää opetella kokeisiinvalmistautumista heti koulun alusta alkaen. Erityisesti ympän koetta varten oikein opetettiin vanhempiakin että miten auttaa lasta kokeeseenvalmistautumisessa.
Kokeisiin kertaaminen on tärkeää ihan oppimisenkin kannalta. Vaikka olisi kuinka hyvin opetellut ja sisäistänyt asian kun se on tunnilla opetettu, niin ihan kaikkiea ei voi muistaa täydellisesti parin kk päästä. Kun asian taas palauttaa mieleensä uudestaan, muistijälki aivoissa vahvistuu ja asia on helpompi muistaa 2 v päästä.
Rehellisesti sanoen, vaikka olen ollut ihan hyvä biologiassa, niin en oisi osannut vastata läheskään täydellisesti moninkaan 2 lk ympän kysymyksiin. Vaikka "tiedän" mikä on luuston tai lihasten tehtävä (monta asiaa molemmissa), niin varmasti olisi jotain _kirjassa mainittua_ jäänyt muistamatta. Mutta nytpä esim. muistan hyvin, kun itsekin asian kertasin viime vuonna.
[/quote]
Ne asiat pitäisi osata koko ajan. Nyt käy niin että luetaan paljon just ennen koetta, muistetaan ne kokeessa ja sitten unohdetaan ne. Eikä koealuetta pidä tietää sillä oppilaan pitäisi osata kaikki osatut asiat.
[/quote]
Ymmärrätkö, että ihminen ei voi muistaa kaikkia mahdollisia koulussa kuulemiaan asioita. Ei vaan voi. Jotta hän muistasi mahdollisimman paljon tärkeitä koulussa opittavia asioita on tärkeää kerrata, kerrata ja kerrata. Opetella asia tunnilla, kerrata se läksyjä tekemällä, kerrata ehkä tunnilla parin viikon päästä uudestaan (kirjasarjoissa on usein kertauskohta) ja sitten vielä kerrata kokeeseen. Ja todennäköisesti tehdä tämä monta kertaa asiaa syventäen eri luokilla. Sitä paremmin muistaa mitä useammin asiaa kerrataan. Se tauko kertausten välillä on tärkeä!
Sitä paitsi onko sinusta hyvä että jos joku lapsi ei olekaan oppinut asiaa tunnilla (tällaistahan ei koskaan käy), niin hänellä olisi uusi luonnollinen mahdollisuus opetella asiaa parin viikon päästä kokeeseen lukiessaan. Voi hyvinkin olla että vaikka asiaa ei silloin aluksi olisi oppinutkaan, niin voi oppia sen vähän myöhemmin.
Kokeisiin valmistautuminen on yksi osa sitä koulunkäynnin oppimista. Ainakin Jyväskylässä on tutkittu kokeisiin valmistautumisen ja oppimistulosten suhdetta ja huomattu, että mitä aikaisemmin oppilas ymmärtää valmistautumisen merkityksen, sitä paremmin hän selviytyy erilaisissa koetilanteissa myöhemminkin. Ne "ei tarvitse lukea" -tyypit jättävät usein koulunkäynnin peruskouluun eivätkä viitsi jatkaa.
noh, tuo sanaston opetteleminen kappaleestahan yleensä on myös läksynä... jotkut vaan tarvitsee siihen enemmän aikaa kuin sen yhden läksykerran, jolloin niitä sanoja opetellaan. Asioita ei voi opetella ennen koetta, totta, mutta vaikka ne olisi opetellut ja osannut neljä viikkoa ennen koetta, niitä ei välttämättä muista enää siinä vaiheessa. Esimerkiksi englannissa toisilla, jotka osaa kyllä ääntää sanan täysin oikein ja tietää mikä se sana on, se oikean kirjoitusasun muistaminen ei onnistu niin helposti vaan tarvitsee muistutusta myös ennen koetta. Meillä jos kokeen saisi tehdä suullisena, ei tätä ongelmaa olisikaan ollenkaan...
t. se jonka lapsi lukee enkunkokeeseen jo päiviä aiemmin