Miksi 1.-2. luokkalaisten vanhempien pitäisi tietää koepäivämäärät etukäteen?
Meillä oli tokaluokan vanhempainilta ja siellä moni vanhempi otti esiin sen, että kokeiden päivämäärä ja aihealue pitäisi saada tiedä etukäteen.
Miksi ihmeessä? Eikö kokeiden tarkoitus ole saada ope kartalle siitä, missä mennään, onko opetustahti sopiva ja ketkä kenties tarvitsevat vähän hitaampaa tahtia ja enemmän tukea. Ja luulisi, että jos lapsella ongelmia vaikkapa matikan osa-alueilla niin tästä on jo ollut open ja vanhempien väillä vanhempainvarteissa yms. puhetta joten osaavat panostaa ja "treenata" noita juttuja kotona jo muutenkin, ei vain kokeita varten.
Koulussa hyvin pärjäävien lasten vanhemmat tämän asian nostivat esiin. Siis vanhemmat, joiden lapset saavat pääsääntöisesti liki täysiä pisteitä joka kokeesta, joitain huolimattomuusvirheitä saattaa tulla.
Onko se nyt hitsi vie jo tokaluokalla niin tärkeää, että joka kokeeseen pitää valmistautua illat pitkät, jotta varmasti tulee täydet pisteet? Mitä hiton väliä sillä on, tuleeko kokeesta 25/30 vai 29/30 jos homma toimii ja lapsi oppii?
Tokaluokkalainen kuitenkin vasta opettelee koko oppimista, koulunkäyntiä jne.
Ehkä mä en sitten vaan tajua....
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 00:58"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 00:53"]
Ehkä sitten vaan näen asian eri tavalla... Meidän koulussa "kokeet" kertaavat opittuja asioita (oppiaineesta huolimatta), ja minusta on tärkeää nähdä että lapsi on omaksunut opetetut asiat oppituntien puitteissa eli ilman että minun pitäisi tuota tokaluokkalaista erikseen asiassa auttaa kokeisiin "valmistautumalla".
- ap
[/quote]
Kokeet ovat AINA kerrattua asiaa.. Hyvä, että sun lapsukainen saa ilman mitään sen kympin, ilman panostusta erikseen, osa haluaa tosiaan opettaa sen lapsensa opiskelemaan kokeitakin varten.
OT hyvä fiilishän toi olis, ja antais niiden olla vaan lapsukaisia, millä luokalla sitten pitäis tietää, vai meniskö ylakoululle asti, että hyvä, että ope tietää, mitä ptiää petrata?
Too late!,
Ainiin, on olemassa oppimishäiriöitä... et varmaan ymmärrä, miksi tietoa tarvitaan vieläkään?
[/quote]
Mä kyllä luulen, että jos lapsella (kokemuksesta kirjoitan) on oppimisvaikeuksia tai muuta , niin varmasti opettaja ottaa yhteyttä. Mun kahden lapsen kohdalla en ole hyysännyt enkä höösännyt kokeiden kanssa pätkääkään vaan itse hoitivat läksyt ja kokeet ( olivat n. 8 oppilaita ) ja viimeisen kanssa opettajan pyynnöstä teemme läksyjä yhdessä ym. Minä itse en tajua kanssa vanhempia jotka pyytävät alueita ja käyvät koulua lapsiensa kanssa. Mä olisin iloinen jos mun ei oikeasti tarvitsisi aina , kun tulen töistä alkaa tekemään äidinkieltä, matematiikkaa tai englantia lapseni tueksi. Mutta näillä mennään..aina ei voi voittaa.
Omalla 2.luokkalaisellani oli yllin koe tällä viikolla. Lapsi luki koealueen kahtena päivänä läpi, ensimmäisenä päivänä yksin ja toisena vanhemman kanssa.
10 ei odoteta eikä vaadita mutta opiskelutaitojen harjoittelu kuuluu jo ihan alkuopetukseenkin. Ajallisesti lapsi käytti n. 1/2 tuntia kahtena iltana, ei mielestäni paljoa.
Koulunkäyntiin kuuluu myös kokeisiin valmistautuminen ja tätä myös tokaluokkalainen harjoittelee. Ei todellakaan ole tarkoitus, että sen ikäinen lukee illat pitkät kokeisiin, vaan koealuetta voi silmäillä ja käydä läpi muutaman kerran yhdessä vanhemman kanssa. Toki jos oppilaalla on vaikeuksia oppia matematiikan asioita, niitä pitää harjoitella hänen kanssaan säännöllisesti, ei vain koetta varten. On kuitenkin tärkeää harjoitella kokeisiin valmistautumista jonkin verran myös alkuopetuksen luokilla, koska kolmannella luokalla oppimäärtä selvästi lisääntyvät ja vaikeutuvat ja myös kokeita tulee enemmän. Joka asiassa edetään lapsen kehitysvaiheen mukaan ja myös kokeisiin valmistautumiseen on monia eri tapoja eri ikäisille lapsille. terv. ekaluokan ope
Minusta eka-tokaluokalla ei vielä tarvitse valmistautua kokeisiin, niillä luokilla opetellaan ihan muita juttuja. Sitä paitsi, jos on läksyt tehnyt kunnolla, ei kokeisiin edes tarvitse valmistautua. Minä en koko peruskoulun aikana lukenut kuin hissankokeisiin, koska se ei kiinnostanut pätkääkään ja kaikki tunnilla kuultu meni toisesta korvasta ulos. Peruskoulun päättötodistuksen ka oli yli ysin. Lukiossa en lukulomallakaan lukenut kerrassaan yhtään koulujuttuja, ja tuloksena E:n paperit.
Siispä läksyjen huolelliseen tekemiseen panostetaan, oppiminen on jo myöhäistä viimeisenä iltana ennen koetta.
T. eskarilaisen, toka- ja nelosluokkalaisen äiti
ap, ethän sä voi tietää, josko juuri näiden vanhempien lapsilla on jokin oppimisvaikeus... joten en ymmärrä, mitä sä kärsit näin mitättömästä jutusta.
Yltinkoe eka- ja tokaluokkalaisilla??? No voihan sen pitää mutta kun kaikki tokaluokkalaisetkaan ei vielä osaa edes lukea ja kirjoittaa sujuvasti.
Ja ainakaan meillä ei todistuksessa ole arvostelua kuin äidinkielestä ja matematiikasta (edistyminen ko. aineissa). Lisäksi maininta, että oppilas on hyväksytysti suorittanut uskonnon, yltin, musiikin, kuviksen, käsityön ja liikunnan. Mutta ei arvostelua näistä aineista.
Usein kokeet eli oppimisenarviointi tapahtuu niin että oppilas ei edes tiedä tekevänsä koetta.
Kolmannelta luokalta eteenpäin alkavat sitten ne "varsinaiset" kokeet, joihin oppilaan on hyvä myös itse valmistautua.
Pointtina kai olisikin se, että ne koepäivät tiedettäisiin riittävän paljon etukäteen, jotta ei valmistautuminen jäisi niille kahdelle edeltävälle päivälle. Osa lapsista on sellaisia, että ne joutuu paniikkiin, jos eivät ole tienneet tällaista asiaa vaan ilmoitetaan, että nyt on koe. Osa lapsista toimii niin, että jos ope sanoo, että huomenna on matikan koe, siihen ei tarvitse lukea, ne menee paniikkiin ja koko sen illan paniikissa lukee ja ajattelee epäonnistuvansa. Tällaisten lasten takia erityisesti olisi kiva etukäteen tietää kokeista. (ei mulla ei itsellä ole tällaisia lapsia, kolmasluokkalainen ei lukenut matikankokeeseen, koska ilmoitti osaavanasa asiat (sai 29/30, huolimattomuusvirhe), mutta tulevaan englannin kokeeseen on jo hyvissä ajoin aloittanut opiskelun, koska kokee sanojen kirjoittamisen todella vaikeaksi, ei todellakaan ole oppinut niitä siinä vaan läksyjä tehdessä.
yleensä ei ykkösen ja kakkosen kokeita kerrota etukäteen, vasta kolmannella luokalla harjoitellaan myös sitä kokeisiin valmistautumista ja siten myös koepäivät ja -alueet kerrotaan etukäteen.
Ykkös-kakkoset vasta harjoittelevat niitä taitoja, joita tarvitaan sitten myöhemmin kokeisiin valmistautumiseen.
Ikävä kyllä aina löytyy näitä suorittajavanhempia, jotka vaativat lapsiltaan aivan liikaa. Joidenkin vanhempien on vaikea ymmärtää, ettei ykkös-kakkosten "kokeisiin" vielä valmistauduta etukäteen vaan niissä vain harjoitellaan sitä koetilannetta + annetaan opelle hiukan tietoa siitä, missä kukin lapsi on menossa.
terveisin alakoulun ope
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 17:35"]
Pointtina kai olisikin se, että ne koepäivät tiedettäisiin riittävän paljon etukäteen, jotta ei valmistautuminen jäisi niille kahdelle edeltävälle päivälle. Osa lapsista on sellaisia, että ne joutuu paniikkiin, jos eivät ole tienneet tällaista asiaa vaan ilmoitetaan, että nyt on koe. Osa lapsista toimii niin, että jos ope sanoo, että huomenna on matikan koe, siihen ei tarvitse lukea, ne menee paniikkiin ja koko sen illan paniikissa lukee ja ajattelee epäonnistuvansa. Tällaisten lasten takia erityisesti olisi kiva etukäteen tietää kokeista. (ei mulla ei itsellä ole tällaisia lapsia, kolmasluokkalainen ei lukenut matikankokeeseen, koska ilmoitti osaavanasa asiat (sai 29/30, huolimattomuusvirhe), mutta tulevaan englannin kokeeseen on jo hyvissä ajoin aloittanut opiskelun, koska kokee sanojen kirjoittamisen todella vaikeaksi, ei todellakaan ole oppinut niitä siinä vaan läksyjä tehdessä.
[/quote]
Ei kai kieliä opiskellakaan vain läksyjä tekemällä, vaan joka kappaleesta opetellaan ne sanat samalla, vaikka kirjoittamalla sanasto paperille tai peittämällä sanastosta toinen puoli. Minulle tämä on ihan itsestäänselvyys ollut koko kouluajan ja olinkin kielissä hyvä. Kuten sanoin, ei asioita voi opetella ennen koetta vaan ne pitää läksyjä tehdessä oppia niin hyvin ettei kokeeseen tarvitse lukea. Silloin ne asiat jopa sisäistää.
t. se, joka ei ikinä ole kokeisiin lukenut
Voi kun joku olisi opettanut minut myös kotona opiskelemaan itse ja kertaamaan. Nyt törmäsin siihen tarpeeseen vasta yliopistossa, ja aika vaikeaa siinä vaiheessa tota tehdä. He jotka olivat joutuneet jo ala-asteesta asti kertaamaan ja opettelemaan kotonakin, eivät olleet samoissa ongelmissa.
Mulla meni juuri peruskoulu ja lukiokin pitkälti tunnilla kuuntelun voimin. Hyvin pystyi opettajat varmistamaan et opin asiat ap:n ihannoimalla tavalla. Opiskelemaan en sit ikinä oppinutkaan...