Ottakaa naiset kotiin siivooja!!
Miksi rääkkäätte itseänne ja vingutte kotitöistä?
Naisilla on joku pakkomielle tuosta kodinhoidosta.
Englannissa asuva ystäväni käyttää kotisiivoojaa, ikkunanpesijää, huonekalut käy kokoamassa joku tyyppi...ruohonleikkaajia...yms yms
Rva on vielä yhden lapsen kotiäiti ja mies töissä (keskijohto).
Miehen mielestä kotityöt eivät kuulu hänelle eikä vaimolle.
Suomessa raadetaan ihan turhaa!
Kommentit (23)
ei suomalaisilla varaa tuollaiseen ole, hyvä kun saa ruokaa palkallaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä Englannin hintatasosta, mutta täällä kodinhoitopalvelut ovat hinnakkaita. Sen lisäksi suomalainen mies ei suostu maksamaan noista vaan olettaa, että kun ne on naisten hommia, myös lasku kuuluu naiselle.
Käytäntöjä pitää muuttaa.
Tuohan on ihan idiotismia jos ei käytetä palveluja. Kun saa kotitalousvähennyksen.
Esim 70-luvulla meillä oli täti hoitamassa kotona, naapurissa myös. Ruoat tuotiin kotiin yms.
Eli on sitä käytetty apuja jo 70-luvulla.
En vingu eikä kotityöt ole mikään rääkki. Ihan mielelläni siivoan kotimme.
89-vuotiaalla äidilläni käy siivooja. Taso on kyllä sitä sun tätä, itse tehtynä saa parempaa jälkeä aikaiseksi.
Vähän sama, miksi perheet eivät ota lastenhoitajaa, että vanhemmat pääsisivät harrastuksiinsa. Monilla ei näytä olevan varaa edes 50 euroa viikossa laittaa tällaiseen.
Kotisiivous vaatii muuten sen, että itse järjestelee tavarat ja siivooja vain imuroi ja pyyhkii pölyt. Sopimuksen mukaan esim. kastellaan kukat, tyhjennetään astianpesukone ja viedään pullot kauppaan. Suurin työ on tavaroiden järjestely, mutta ei niitä oikein kukaan muu voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä Englannin hintatasosta, mutta täällä kodinhoitopalvelut ovat hinnakkaita. Sen lisäksi suomalainen mies ei suostu maksamaan noista vaan olettaa, että kun ne on naisten hommia, myös lasku kuuluu naiselle.
Turhan katkeraa yleistystä. Meillä siivooja käy nimenomaan minun toiveesta. Kotitalousvähennyksen ansiosta ihan kohtuu hintainen palvelu.
Mä kyllä tykkään hoitaa kotini itse.
Englannissa asuva ystäväsi taitaa olla aika etuoikeutettu ja laittaa elämiseensä rahaa varmaan satoja tonneja vuodessa.
Siis mies tienaa ja maksaa kaiken, eikä nainen tee yhtään mitään?
Joo mikäs siinä, jos se heille sopii. Itse en edes kehtais.
Kotitalousvähennys on 40 % TYÖSTÄ.
En todellakaan ota tässä on päivät pitkät aikaa siivota eikä mistään saa sellaista hyvän olon tunnetta kuin siivouksesta kun endorfiini virtaa. Haluan siivota itse kotini sais siivota uudestaan jos joku kävis hutiloimassa. Ahdistaa pelkkä ajatus että tuntematon ihminen pyöris kotona.
Mulla oli siivooja. Kävi niin, että siivosin ennenkuin siivooja tuli, että hänen olisi kiva ja helppo siivota. Nostelin tavarat paikoilleen, järjestin pyykkihuoneen ja tiskipöydän. Poistuin siivoamisen ajaksi että hänellä oli työrauha. Kerrankin kävelin syyssateessa pari tuntia, kun en keksinyt minne mennä. Koomista!
Vähän nurinkuriseksi meni. Stressasin enemmän toisen työstä kuin omasta jaksamisestani.
Että nyt olen oppinut sietämään vähän hujanhajan olevaa kotiani, tahmaa lattiassa ja muruja pöydillä..
Hyi, en halua ketään vierasta huseeraamaan yksityisalueelleni, saati että vielä maksaisin niille. Riittää, kun ne korjaa talon katon ja käy nuohoamassa tulisijat.
Ottaisin, mutta:
1. En halua näin korona-aikana kotiini ihmistä, joka viettää päivittäin aikaa usean eri ihmisen kotona. Liian iso riski.
2. Meillä on 80 % siivouksesta sitä, että kerätään lattioilta lasten leluja, ennen kuin pääsee aloittamaan "varsinaisen" siivouksen. Käsittääkseni moni siivousyritys vaatii, että lattiat ovat tyhjät jo ennen? Vai olenko väärässä? Mulle siivouksessa on vaikeinta juuri se tavaroiden poiminen lattialta, koska lonkkavika, (en ole koskaan ollut ylipainoinen, paskat geenit vaan).
Suomen palkkataso estää. Harvalla kahden työssä olevan taloudessakaan on sellaiseen täällä varaa.
Meillä käy siivooja. Kyllä siitä valtava apu on imuroi ja pesee pinnat, siis, lattiat pöydäpinnat, wc:eet kaappien ovet jne. ( n 200m2) .Kaikki käymme töissä tai koulussa.
Ja ihan yleis-sivistykseenhän kuuluu ,että jokainen perheen jäsen pitää vaatteistaan huolta , samoin kuin ruokailu ym siihen liittyvä huolto kuuluu jokaiselle.
Miksi ihmeessä käydään töissä ja tienataan, jos ei siitä rahasta nautita myös jokapäiväisessä elämässä.
Hyvä ohje on: ELÄ SUU SÄKKIÄ MYÖTEN, elikkä kuluta sen verran ,kun tienaat. Asu siten mihin elantosi riittää, ei velaksi kuin hiukan.
minä en halua kotiini ihmistä johon en luota, ja en luota ventovieraaseen.
Enkä maksa asiasta jonka teen itse muun hommaan ohessa, siivoaminen ei ole minulle mikään työ ja kaikki perheessä tekee joka päivä omat hommansa.
Niin. Englannissa tosiaan voi käydä ikkunanpesijä, joka pesee ikkunat ulkoa ja useammalta talolta samalta kadulta. Pahimmillaan onkin vain yksinkertaiset lasit. Itse hinkataan sanomalehtipaperilla sitten sisäpinnat, kun ei tahdota vierasta sisälle. Puutarhatyöntekijä käy ajamassa nurmen ja ehkä muotoilemassa pensaita. Julkisivu on tärkeä varakkailla ja keskiluokkaisilla alueilla.
Been there, done that.
En varmana ota. Kaksion siivoaa nopeasti.
T. Laitoshuoltaja