Onko alkoholismia jos ryyppää vain viikonloput ja vapaat?
Lapset tulee kuitenkin pääosin hoidettua ja töissä käynti onnistuu ilman ylimääräisiä poissaoloja? Poikkeuksia ja lipsahduksia joskus arkipäivänä, mutta ei viikoittain. Mietin vaan omaa lapsuuttani, kun tuo oli meillä ja kaikilla kaveripiirin perheissä normaalia.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin mielestä oli "liikakäyttö" jos on tapa juoda kännit yhtenä iltana viikossa.
Mulla taas nimenomaan suositteli tuota ennemmin kuin parin kaljan jokailtaista juomista.
No jos ne ovat ne ainoat vaihtoehdot alkoholin käyttöön niin päivittäinen tisssuttelu nostaa määrät helpommin tosi isoiksi ja juominen hallitsemattomaksi. Mutta siitä ei seuraa että säännöllinen kunnon känni olisi sekään vaaraton.Niiden haitat ja riskit ovat vain vähän erilaisia.
Valitettavasti aika monessa suvussa ja kaveriporukassa eletään ap:n kuvailemalla tavalla ja luullaan sen olevan normaalia. Ja lapset kasvaa siihen kulttuuriin ja jatkavat samalla tavalla. Ei opita käsittelemään negatiivisia tunteita vaan ryyppätään niitä pois. Pahoinvointi periytyy sukupolvelta toiselle. Päihdelinkin testi on silmiä avartava monelle, jos uskaltaa sen tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin mielestä oli "liikakäyttö" jos on tapa juoda kännit yhtenä iltana viikossa.
Mulla taas nimenomaan suositteli tuota ennemmin kuin parin kaljan jokailtaista juomista.
Mun on kyllä todella vaikea uskoa, että yksikään täysjärkinen lääkäri suosittelisi potilaalleen kerran viikossa kännien vetämistä.
Onko "kännien vetäminen" teidän mielestä ihan normaalia alkoholin käyttöä? Silleen, että ihan sujuvasti mietitään, että onko ok "vetää kännit" kerran viikossa vai "vedetäänkö kännit" aina vapaapäivänä?
Luulin olevani ihan tavallinen alkon käyttäjä, enkä ollenkaan sylje lasiin, mutta en silti käsitä tätä puhetta kännäämisestä. Mun mielestä kännissä oleminen on kova humalatila, joka tapahtuu teinille, joka ei osaa juoda, ja joka lähinnä nolottaa kännistä itseään seuraavana päivänä ja siinä kännin hetkellä jo muita ympärillä olevia. Ei siis millään tavalla normaalia tai tavoiteltavaa.
Mä tajuan pienen juhlahiprakan, sellaisen että juttu luistaa rennosti ja naurattaa, mutta en mä sitä kyllä kännäämiseksi kutsu. Itse saavutan tuollaisen kivan pikkuhuppelin 3-5 viinilasillisella riippuen vähän omasta väsymyksestä/pirteydestä tai siitä, syödäänkö jotain samalla vai ei.
Lääkärin määräämät pillerit parempi vaihtoehto?
Mä vedän kännit, mut silti mun kontrolli säilyy eikä paljoa hävetä.
Su ja ma kärsitään krapulaa, ti ja ke vieroituksesta johtuvasta ahdistuksesta, to ollaan jo vähän parempia ja ajatus seuraavasta päivästä janottaa ja pe alkaa kaava taas alusta.