Kaunein klassisen musiikin teos mielestäsi?
Kommentit (66)
Rachmaninovin toinen ja kolmas pianokonsertto, Mahlerin viides sinfonia.
Sofia Coppolan elokuvassa Marie-Antoinette on kaunis pianokappale, kun nuori prinsessa matkustaa vaunuilla Itävallasta Ranskaan puolisoksi kruununperilliselle. En tunne tekijää, todennäköisesti jonkun modernin säveltäjän työn, mutta klassiseksi musiikiksi sen luokittelisin. Menee todella syvälle alitajuntaan.
Tämä on nyt ohis, mutta mitä IHMETTÄ ovat "Swan Lake", Mozartin "symphony", Aidan "Triumphal Chorus and Grand March", Händelin "Messiah Hallelujah Chorus" ja jopa Sibeliuksen "Karelia Suite" (!).
Ja joo, tiedetään tiedetään. Monen suomalaisen mielestä Saksassa on kaupunki nimeltä Munich, Italiassa toinen nimeltä Florence, Tsekissä alue nimeltään Bohemia... Minulla ei ole mitään englannin kieltä vastaan, mutta olisi mukavaa, jos suomenkielisessä puheessa ja kirjoituksessa käytettäisiin suomenkielisiä nimityksiä.
Ja itse teemaan: minulle rakkain klassisen musiikin teos on Verdin ooppera Don Carlos.
Monta upeaa mainittu, mulle rakkain on kyllä Vivaldin Kesän kolmas osa (Presto).
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 09:18"]
Rachmaninovin toinen ja kolmas pianokonsertto, Mahlerin viides sinfonia.
[/quote]
Suomenkielinen kirjoitusmuoto on Rahmaninov (englanti tuntuu todella jyräävän tässä ketjussa). Mutta hänen pianokonserttonsa kyllä ovat todella kauniita.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 22:03"]
piano elokuvan tunnari
[/quote]
Tuo on kyllä ihana! Tosi paljon pidän myös brittiläisen Morse-sarrjan tunnarista.
Klassisesta mun ehdoton suosikki on Edvard Griegin Peer Gynt.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 11:26"]
Sofia Coppolan elokuvassa Marie-Antoinette on kaunis pianokappale, kun nuori prinsessa matkustaa vaunuilla Itävallasta Ranskaan puolisoksi kruununperilliselle. En tunne tekijää, todennäköisesti jonkun modernin säveltäjän työn, mutta klassiseksi musiikiksi sen luokittelisin. Menee todella syvälle alitajuntaan.
[/quote]
Dustin O´Halloran: Opus 17 / Three pieces Marie-Antoinette Soundtrack
Pjotr Tsaikovskin Joutsenlampi ja Pähkinänsärkijä. Mozartilla on myös hyviä kappaleita.
Verdin Requiem on paikoin niin pakahduttavan kaunis, että sitä on jopa vaikea kuunnella, kun tunteet pursuavat yli.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 01:57"]
Gabriel Fauré: Pavane, Opus 50
[/quote]
Juu, ehdottomasti.
Sibeliuksen viulukonsertto, nousee aina karvat pystyyn kun kuulen sen. Aivan mahtava. Se on kuulemma todella vaikea ammattilaisenkaan vetää.