Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
VHH-ruokavaliossa syödään tyypillisesti enemmän ruokia kuten punaista lihaa ja kananmunia, verrattuna vähärasvaiseen ruokavalioon, jossa näitä ruokia tyypillisesti vältettäisiin niiden rasvapitoisuuden vuoksi. On hyvin tyypillistä saada suurempi määrä proteiinia VHH-ruokavaliolla yrittämättä edes. Toki vähärasvaisessa ruokavaliossa on myös vaikkapa kana, joka on vähärasvainen proteiinin lähde. Mutta jos seuraat VHH-skeneä, huomaat että skene pyörii suurilta osin punaisen lihan, kananmunien, ja vastaavien ruokien ympärillä.
Toki VHH:ta voi tehdä teoriassa vaikka vegaanisesti - ja jotkut tekevätkin - mutta puhuin tyypillisistä trendeistä.
Paskiaisen turahdus vol. 1025
Lue Tarinaa terveydestä -blogia.
Maha kun on tyhjä, kurnii, ontto olo, niin on ihanaa. Tietää laihtuvansa. Se on pitkä juoksu.
Lue Jessie Inchauspén Glukoosikumous tai Jason Fungin Obesity Code.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4603544/
Aiheeseen liittyen, tässä hyvin kontrolloitu tutkimus, jossa suoraan verrattiin VHH-ruokavaliota ja vähärasvaista ruokavaliota, pitäen kalorit ja proteiinit samana.Tutkimukseen osallistuneet siis ruokittiin tutkimusyksikössä, jossa he viettivät kaksi kahden viikon ajanjaksoa, syömättä mitään muuta kuin heille tarjottua ruokaa. Tämän lisäksi myös kulutusta pyrittiin pitämään samana osanottajien kesken.
Tutkimuksessa nimenomaan vähärasvainen ja korkeahiilihydraattinen ruokavalio johti mitättömän määrän verran suurempaan painonpudotukseen, mutta määrä oli tosiaan niin pieni, että sillä ei ole mitään merkitystä, eikä sen syytä osattu suoraan osoittaa.
Malli osoitti pieniä pysyviä muutoksia proteiinitasapainossa, johtuen siitä, että ruokavalion hiilihydraatit säilyttävät typpitasapainon paremmin kuin rasva - joka siis voisi selittää havaittua mitättömän pientä etua vähärasvaisessa ruokavaliossa. Tämä oli kuitenkin vain spekulaatiota.
Maallikolle olennaista tutkimuksessa oli kuitenkin se, että grammojen eroa lukuun ottamatta, jos proteiini ja kalorit pidettiin samana, VHH- ja vähärasvainen-ruokavalio johtivat käytännössä identtiseen painonpudotukseen. Ja tutkimus tehtiin tosiaan tiukasti kontrolloiduissa olosuhteissa.
Ihmiset nyt alapeukuttavat tätä tietenkin, vaikka kyseessä on vain hyvä uutinen koska voit syödä sitä mikä itselle parhaiten toimii, ja silti tiputtaa painoa, kunhan vaan kokonaiskalorimäärä on kulutusta pienempi. En ymmärrä miksi se on todella monille somessa huono uutinen. Todellisuus ei kuitenkaan välitä tunteistasi eikä uskonnoistasi.
*** Lue "Riittää jo", John Naish - riittävyyden filosofia kirja. ***
Kirjassa kuvailtiin hyvin tilanne, joka oli itsellenikin tuttu aikoinaan:
- Et osaa keskittyä ja nauttia siitä herkkupalaa joka sinulla juuri on käsissäsi - vaan mietit päässäsi jo seuraavan palan syömistä. Tämä johtaa siihen että et koskaan keskity siihen herkkupalaan joka sinulla on.
Konkreettisesti tee siis seuraavaa: Keskity nauttimaan ruosta hitaasti. Katsele sitä. Ole siitä kiitollinen. Syö rauhallisesti. Pureskele pidempään. Näin vältät ahmimisen ja mahdollisen ylensyönnin. Näin annoskootkin pysyvät helpommin maltillisina, kun kylläisyyden tunne tulee muutenkin vasta hieman jäljestä. Näin myös vähitellen vatsalaukku pienenee, kun annoskoot pienenevät.
( TS. TEE AJATUSTYÖTÄ. Omassa mielessä tulee tehdä ajatustyö siitä, minkälainen ihminen haluaa olla - ja sitten toiminnallaan JOKA PÄIVÄ tehdä valintoja jotka tukevat tätä kuvaa ihmisestä jonkalaiseksi itsensä kuvittelee. Ja sellaiseksi sitten vähitellen tulee. Esimerkiksi minä kuvittelin itseni näin: "En halua olla se ihminen joka aina juhlissa ahmii ja santsaa useamman kierroksen juhlaruokaa. En halua olla se ihminen jonka Instagram on täynnä pelkkiä ruokakuvia, sehän kertoo että ruoka on minulle tärkeämpi asia (kuin jokin muu asia).)
*** VIELÄ KYSYISIN: MINKÄLAISESTA PAINOSTA LÄHDET PUDOTTAMAAN 20KG? ***
- Sillä itse olen kasvanut aikana jolloin 0 - koko oli tavoiteltu ja diettikulttuuria ihannointiin. Telkkarista tuli Huippumalli haussa jne.
- Tämä johti siihen että olin kasvavana teininä jatkuvasti itseeni pettynyt, jatkuvasti dieetillä, kävin myös läpi bulimian ts. olin onneton ja koin että olin kaikin puolin ruma ja riittämätön. Jälkeenpäin mietittynä olin ihan tavallisen näköinen ja kokoinen nuori. Nykyisin käytettäisiin varmaan termiä "Mid sized". Ja olipa sitten 0 - kokoinen tai Mid Sized, molemmat ovat mielestäni kauniita. TÄRKEINTÄ ON SILTI TERVEYS. Niin mielen kuin kehon.
Onko ap laihtunut? Kohta 3,5 vuotta aloituksesta.
varmaan laihtui ja lihoi takaisin enemmän. näin siinä yleensä käy. lihavuus on luonteenpiirre.
Jätä ruokavalioon kaikki ruuat mistä pidät, mutta syöt niitä järkevästi. Esim aiemmin suklaalevy päivässä, kaksi pullaa kahvilla ja illalla keksejä, niin vaihda se 50g suklaata lounaan jälkeen, 1 pulla kahvilla ja illalla keksejä puolet vähemmän. Samalla lisäät lempikasviksia ja hyviä proteiineja ja rasvoja ruokavalioon.Hyviä rasvoja on oliiviöljy ja voi. Pähkinät ei sovi kaikille.
Syö 10 tunnin aikana normaalisti ja paastoa 14 tuntia esim klo 18-08.00. Paino putoaa hissukseen ja nälkää ei tarvitse nähdä eikä kaloreita laskea.
Itse aloitin varovasti mm syömällä kaksi porkkanaa ennen ateriaa ja muutenkin lisäämällä kasviksia ja hedelmiä. Laihduin pikku hiljaa 70 kg:sta 53-55 kiloon. Mikäli on sappivaivoja kehoitan varovaisuuteen. Itse jouduin sappirakon poistoleikkaukseen, kun sappitiehyt tukkeutui sappikivistä ja tulehtui.
Vierailija kirjoitti:
Maha kun on tyhjä, kurnii, ontto olo, niin on ihanaa. Tietää laihtuvansa. Se on pitkä juoksu.

Wegovy avuksi, ilman diabetes diagnoosia itse maksettava kallisl ääke, mutta säästät ruokakuluissa, koska vie täysin kurninnan, makeanhimon ja napostelutarpeen. Sen lisäksi toki kiinnitettävä rajusti huomiota siihen mitä syö ja vaatii itsekuria sekä motivoitumista sataprossasesti asiaan. 
Puolessa vuodessa lähtee vajaa 20 kg. Suosittelen! Itse en lisännyt lainkaan liikuntaa.
Muista ettei kyseessä ole mikään spurtti vaan maraton.
1 vuosi on vielä aika lyhyt aika. Mutta älä anna periksi.
Itse lopetan ruokailun klo 18 - pääsääntöisesti - ja yritän lounaalla panostaa kasviksiin ja olla santsaamatta (sitä pääruokaa aika niukasti kyseessä siis lounasbuffetti).
Keitto-salaatti yhdistelmälläkin elää..iltapäivästä voi ottaa jonkun pikku iltapalan.
Jos mahdollista kävele tunti päivässä (tai pyöräile).
Luin hiljattain F1 lääkäri Aki Hintsan kirjan Voittamien Anatomia.
Hintsa kertoili eräästä asiakkaastaan jolla oli perhe, vaativa työ ja matkaa meni töihinkin paljon kun oli ruuhkaista. Kaveri tuskaili painon ja kiiren kanssa eikä mitenkään ehtinyt liikkua. Hintsan neuvo oli: lopeta liikunta. Tilalle Hinta ehdotti auton jättämistä mailin parin päähän ja kävelyä työpaikalle (eli liikuntaa, mutta eri vinkkelistä). Ja huolehtia riittävästä unesta.
Tämän Hintsan mukaan arkiliikunta ja ns. syväkunto on liian aliarvotettua ja kehoitti panostamaan niihin. Unta tosiaan painotettiin.
Mm. Paavo Nurmihan käveli paljon - juoksuharjoittelun lisäksi.
95% dieeteistä epäonnistuu ja niin epäonnistuu sinunkin dieettisi. turha edes yrittää
Älä juo kaloreita, vaan vettä. Myös rasvaton maito ja muut proteiinipitoiset juomat ok. Proteiineja ei käytetä kehossa ensisijaisesti kaloreiksi vaan rakennuspalikoiksi. Kalorit on hyvä saada kiinteästä ruoasta, jossa on myös enemmän kuituja kuin juomissa.
Katso "Sairaalloisen lihavat" tv sarjaa ja mieti mikä sinua odottaa jos et ala tekemään jotain.
Sai antaa vain yhden hyvän!