Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Vierailija kirjoitti:
Syö vähän ja usein, 5-6 krt/pv. Ei mitään erityisdiettejä eikä erityis ruokavalioita, jos ei ole todellista syytä noudattaa erityisruokavaliota. Terveellistä ja tavallista perusruokaa. Liiku ja harrasta. Kaikki liikunta ja harrastaminen lisää aineenvaihduntaa ja tuottaa hyvää oloa joka heijastaa koko kehoon kokonaisvaltaisesti hyvää oloa. Pienikin ja päivittäinen aktiivinen liikunta parantaa ja pitää aineenvaihdunnan kunnossa ja hormoonitasapainon sekä myös muut kehon välittäjäaineet kohdillaan. Välillä tarvitaan myös kaikkia lihaksia enempi kuormittavia liikkeitä, voimaharjoitusta. Eli se kuuluisa elämäntapa muutos. Loppujen lopuksi hyvin yksinkertaisia ja helppoja asioita.
Ja se tärkein. Pillerit ei ole ikinä oikotie tai ratkaisu, ellei niille ole sitä ihan todellista tarvetta.
Minulle ei sovi tiheä syöminen ja ihmettelen, kuka sillä laihtuu. Jos syö 5-6 kertaa päivässä pieniä aterioita, eikö silloin verensokeritkin oke koholla koko päivän? Syön aamulla noin klo 10 töissä aamupalaa, siis ruisleipää juustolla ja kasviksilla tai maustamaton jukurtti ja mysliä tai mikrossa tehtyä kaurapuuroa. Seuraavan kerran syön noin klo 12.30 töissä. Joskus ostan keittolounaan, joka on kasvisvoittoinen mutta täyttävä. Tai sitten syön omia eväitä, esim. tänään oli täytetty paprika eväänä, jälkkäriksi mandariini. Syön päivällistä kotona noin klo 17-17.30, riippuen miten ruuan ehtii laittamaan. Tänään oli keitetyt perunat ja vegenakkikastike sekä porkkanaraastetta. Eilen syötiin tortillaa, Nyt illalla söin klo 20 yhden proteiinirahkapurkin,
En mussuta aterioiden välillä mitään. Tuossa arkipäivien ruokarytmi: klo 10, klo 12.30, klo 17-17.30 ja klo 20. Viikonloppuisin saatan nukkua kymmeneen, jolloin en syö aamupalaa ollenkaan. Pärjään ihan hyvin myös kolmella aterialla päivässä, kunhan on täyttävät ateriat.
Olen nuorena ollut pullukka, lukioiässä alkoi tulla painoa. Yo-kuvasta tuskin tunnistan itseäni, kun on niin leveä naama. Sama tahti jatkui opiskeluaikaan. Muistan, että enimmillään painoin 84 kg (pituus vain 165 cm). Lapseni odotusaikana minulla oli terveyshuolia, esimerkiksi lonkat ja polvet kipuili, kävely muuttui vaikeaksi, ja päätin, että kun olen synnyttänyt, lähtee ylimääräiset kilot. Ekalla neuvolakäynnillä neuvolakorttiin kirjattu painoksi 79 kg ja ennen synnytystä 91 kg. Onhan se kova paino kantaa. Vaunulenkeillä ja tuollaisella em. syömisrytmillä paino lähti laskuun. En tavallaan pudottanut painoa, vaan muutin elintavat.
Nyt on paino pysynyt vuosia siinä 64-66 kilon välissä. Lapsikin on koululainen jo. Olo on hyvä. En voi kuvitellakaan lähteväni enää siihen, että vähän väliä napostelisin jotain, koska se ei pysy minulla hallussa, myönnän sen.
Iso monipuolinen aamiainen, päivän muut kaksi ateriaa pieniä. Ei välipaloja, ei mitään mikä sisältää sokeria. Näillä ohjeilla ja runsaalla liikunnalla olen pudottanut 13 kiloa juhannuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Catz1964 kirjoitti:
Suolistofloora on se vastaus. Syöt niitä ruokia mistä suolisto tykkää.
Paremmin sanottu kun tehty.
Ulosteensiirron pitäisi olla terveydenhuollon perustoimenpide jo nykyään.
Joo, olen ihmetellyt , kun sitä aikoinaan hypetettiin, että miksi se on sitten "haudattu".
Voisko olla, että sen vaikutus on ehkä lyhytaikainen? Suolistohan elää koko ajan. Suolistohan on kuin massiivinen "miljoonakaupunki" elävää, aktiivista mikrobia. Oma maailmansa. Eräänlainen mikrokosmos. Jos joku saa ulosteensiirteen eli aktiivisia ma muja niin kauanko kestää kun niiden seuraava sukupolvi joko sopeutuu tai tuhoutuu uuteen roskaruokaympäristöön? Ruokammehan muokkaa suolistobakteerit?
Näitä "hyviä" suolistobakteereita saa mm. alkuperäisestä, aidosta kefiiristä. Ei siitä valion gefiuksesta, mikä ei kefiiriä ole nähnytkään. Myös kimchistä ja
Nuo mainitsemasi kefiirit ja hapankaalit aiheuttavat minulle ripulia ja kovia suolistokipuja. Oireet jatkuvat niin kauan kuin käytän tuotetta - vaikka puolitoista kuukautta - ja lopettamisen jälkeenkin vielä 4-5 päivää. Sen jälkeen tulee sitten 2-3 vuorokauden tauoton närästys, joka ei lopu, vaikka mahalaukku olisi tyhjä - toisin sanoen sen aikana ei sitten nukuta.
Kaikille nuo siis eivät sovi. Tuntuu vieläpä, että mitä enemmän olen noita käyttänyt elämäni aikana, sitä pahemmiksi menevät oireet. Olisi siis alunperinkin pitänyt jättää nuo väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos herkkupäivä tarkoittaa sitä, että yksi päivän aterioista korvataan vaikka pizzalla tai illalla voi syödä jonkun järkevän kokoisen herkun, se ei vielä tuhoa mitään, mutta jos herkkupäivä tarkoittaa sitä, että koko päivä syödään mitä tahansa, se tuhoaa hyvin helposti laihdutuksen.
Kuvitellaan, että kulutus olisi vaikka 2000 kcal päivässä ja viikosta 6 päivää ollaan 300 kcal vajeella riittää, että herkkupäivänä syödään 3800 kcal, että koko viikon edistyminen on tuhottu. 3800 kcal ei todellakaan ole kovinkaan paljon, jos siihen sisältyy vaikka pizzoja, hampurilaisaterioita, sipsejä, karkkeja tai alkoholia. Se täyttyy yllättävän nopeasti. Jos haluaa laihtua ja pitää herkkupäiviä, niissäkin pitää pitää järki mukana.
Näillä ikuisesti painonsa kanssa painivilla herkuttelijoilla on selvästikin muit
Tiedät aiheesta selvästi enemmän, kuin me, joille tää painojuttu on ongelma. Jakaisitko viisautesi? Voisit tehdä tästä menestyvän bisneksen. Varmaan joku päästään terve löytyy asiakkaaksi.
Olen kehopositiivnen ja HEI...pirun ylpeä siitä!
T. Kehopositiivari Sonja
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä neuvo: Älä laihduta. Anna painon olla mitä se on, lopeta punnitseminen vaikka kokonaan ja keskity vain terveytesi ja hyvinvointisi edistämiseen voimavarojesi sallimissa rajoissa, eli sopivassa suhteessa ravintoa, liikuntaa ja lepoa, sekä stressin vähentäminen, mikäli pystyt siihen itse vaikuttamaan. Paino muuttuu sen myötä itsekseen, jos on muuttuakseen, mutta terveys ja oma olo joka tapauksessa todennäköisesti kohentuvat. Kaikki syömisen tai ruoka-aineiden (pl. esim. allergioista johtuva) rajoittaminen ja itsensä rääkkääminen kannattaa heittää romukoppaan, kalorivaje ainoastaan altistaa ahminnalle ja jopa syömishäiriöille. Hiilareita ei missään tapauksessa kannata vähentää, ennemminkin lisätä, toki niissä kannattaa suosia useammin täysjyvätuotteita. Kaikki laihdutustuotteet, -dieetit, -kurssit jne. ovat tuottoisaa bisnestä, ja niiden tarkoitus ei ole saada ketään pysyvästi laihtumaan, vaan saada tuotettua rahallista voittoa kapitalist
Tämä on hyvää ja tervettä ajattelua. Jännä, et niin moni on eri mieltä.
Paljon on puhuttu suolistoflorasta. Sen merkitys on suuri laihtuessakin. Sen rikkauteen vaikuttaa juuri nuo ruuat, joista kirjoitat. Siihen saattaa liittyä just se, että jos vaan alkaa lisätä kasviksia ja kokojyvää ruokavalioon, alkaa makean ym. himo vähentyä automaattisesti.
Mutta riittävästi pitää syödä. Rasvaa kohtuudella.
Näillä eväillä olen normaalipainoisena pystynyt tiputtamaan ne kaikista vaikeimmat "viimeiset" kilot, olettaisin tepsivän myös liikakiloihin.
Aamupala kaurapuuro lisukkeineen
Lämpimät ruuat: pakastekasvikset tai wokkikasvikset, vain pieni määrä hiilaria, kanaa, jauhelihakastiketta tms. proteiinia, reilu salaatti, tai keitto+kananmunaa+ruisleipää
Välipalat: hedelmiä ja pähkinöitä
Iltapala: rahka tai ruisleipä, tai 100%kauraleipä
Kuidun määrä on ratkaiseva, eli ruuansulatus pitää saada toimimaan. Aterioilla syö kasvikset ensin ja hiilarit vasta viimeisenä, kasvikset muodostavat suolistoon suojaavaa "limaa".
Lisäksi olen kävellyt ja hölkännyt PALJON. Painohulavanteella sain lisäksi vatsalihakset näkyviin vielä näin viittäkymppiä lähestyvänä! Reilu pari kk pyörittelin sitä, muutama x viikossa, muutama min kerrallaan. Runsas kävely/ hölkkä taisi myös litistää vatsaa.
Kirkasvalolampusta sanotaan, että eka vaikutus on se, että se poistaa makeanhimon. Kannattaisi varmaan kokeilla nyt vielä tammikuussakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kyttää puntaria vaan kuuntele itseäsi.
Oma laihtumiseni (35kg pois) alkoi sillä että opettelin kuuntelemaan omaa kroppaani rutiinin suorittamisen sijaan. Jos ei ole "ruoka-aikaan" nälkä voi syödä kevyemmin, syödä myöhemmin tai olla syömättä ollenkaan. Tärkeintä on, että on hyvä olo ja jaksaa tehdä asioita.
Kaikkea voi syödä kun pyayy kohtuudessa!
Mutta tosiaan, mikä sopii yhdelle ei aina sovi toiselle.
35 kiloa?? Sehän on kolmasluokkalaisen lapsen painon verran?!? Herra jumala mikä obeesi olet ollut! Uskomaton järkäle!
Huh siunatkoon. Siinä on jo vastaantulijat ihmetelleet tuleeko sieltä vastaan laiva vai lumimies! Kristus mikä massa!
Kuin ikävän kohtelun olet elämässäsi saanut, kun olet aina vaan noin ilkeä? Kyka sinua on satuttanut? Voin vakuuttaa, että täällä ilkeily ei sinua paranna. Kannattaa keksiä joku muu keino.
Vierailija kirjoitti:
Catz1964 kirjoitti:
Suolistofloora on se vastaus. Syöt niitä ruokia mistä suolisto tykkää.
Paremmin sanottu kun tehty.
Ulosteensiirron pitäisi olla terveydenhuollon perustoimenpide jo nykyään.
Joo, olen ihmetellyt , kun sitä aikoinaan hypetettiin, että miksi se on sitten "haudattu".
Voisko olla, että sen vaikutus on ehkä lyhytaikainen? Suolistohan elää koko ajan. Suolistohan on kuin massiivinen "miljoonakaupunki" elävää, aktiivista mikrobia. Oma maailmansa. Eräänlainen mikrokosmos. Jos joku saa ulosteensiirteen eli aktiivisia ma muja niin kauanko kestää kun niiden seuraava sukupolvi joko sopeutuu tai tuhoutuu uuteen roskaruokaympäristöön? Ruokammehan muokkaa suolistobakteerit?
Näitä "hyviä" suolistobakteereita saa mm. alkuperäisestä, aidosta kefiiristä. Ei siitä valion gefiuksesta, mikä ei kefiiriä ole nähnytkään. Myös kimchistä ja
En tiedä, mikä osuus hapatettujen tuotteiden käytöllä on ollut elämäntapamuutoksessani ja painon putoamisessa (25 kg ja vähän päälle vuodessa), mutta ruuansulatukseni ei ole ikinä toiminut näin hyvin kuin kuluneen reilun vuoden aikana, kun olen joka päivä syönyt vähintään kahdella aterialla jotain hapatettua. Ruokavaliooni kuuluu esimerkiksi kimchi, hapankaali, hapankurkut, miso ja gochujang. Ainakin maha toimii ja kivut ja turvotukset eivät vaivaa enää lainkaan. Vehnä tai sokeri taas ei suurina määrinä sovi, vaan aiheuttavat heti turvotusta, vatsanväänteitä ja nesteen kertymistä.
Se on jännä juttu, kuinka viime vuosina on alkanut karttua tutkimustietoa hormonien merkityksestä painonpudotuksessa ja hyvinvoivan suolistomikrobiston tärkeydestä koko kehon hyvinvoinnin kannalta. Suoliston pikkuotuksista kannattaa pitää huolta niin ne pitävät huolta meistä.
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen laihduttaa väärin ylilääkäri kertoo, millaisiin vanhoihin uskomuksiin törmää vastaanotolla toistuvasti
Tutkimukset osoittavat, että kalorien laskeminen ei ole oikea tie pysyvään painonhallintaan, mutta piintyneet käsitykset istuvat tiukassa.
https://www.is.fi/laihdutus/art-2000010110119.html
Suolistomikrobiston vaikutus on aiemmin sivuutettu
Vuosikymmenien ajan sivuutettiin suolistomikrobiston vaikutus. Heikius kuvailee reilun kymmenen vuoden aikana kertynyttä tietoa vallankumoukselliseksi.
Tutkimus on osoittanut selvästi, että suolistomikrobien osuus on painonhallinnassa suurempi kuin tiedettiin. Suolistomikrobeilla on vaikutusta aineenvaihduntaan ja painoon.
Hei kyllä palstalaiset tietävävät paremmin😁, kuin joku asiaa tutkinut ylilääkäri😅. Se on kuulkaa tiukka itsekuri ja reilu nälkä, jotka auttaa!! Ja siksi meillä ei olekaan enää yhtään ylipainosta...
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mikä osuus hapatettujen tuotteiden käytöllä on ollut elämäntapamuutoksessani ja painon putoamisessa (25 kg ja vähän päälle vuodessa), mutta ruuansulatukseni ei ole ikinä toiminut näin hyvin kuin kuluneen reilun vuoden aikana, kun olen joka päivä syönyt vähintään kahdella aterialla jotain hapatettua. Ruokavaliooni kuuluu esimerkiksi kimchi, hapankaali, hapankurkut, miso ja gochujang. Ainakin maha toimii ja kivut ja turvotukset eivät vaivaa enää lainkaan. Vehnä tai sokeri taas ei suurina määrinä sovi, vaan aiheuttavat heti turvotusta, vatsanväänteitä ja nesteen kertymistä.
Se on jännä juttu, kuinka viime vuosina on alkanut karttua tutkimustietoa hormonien merkityksestä painonpudotuksessa ja hyvinvoivan suolistomikrobiston tärkeydestä koko kehon hyvinvoinnin kannalta. Suoliston pikkuotuksista kannattaa pitää huolta niin ne pitävät huolta meistä.
Täydennän vielä, että syön muutenkin paljon kasviksia, kuituja, hyviä rasvoja ja viljatuotteet ovat täysjyvää. Jos ruokavalio on muuten huono, ei mikään yksittäinen ruoka tee ihmeitä.
Vierailija kirjoitti:
Oot ollu yksinhuoltaja varmaan jo kymmenen kiloa sitten? Miehen kaverit sanoivat hälle että Jätä Se Sika!
Helpoin tapa sulle laihtua on että jätät sen toisen syöttökaukalollisen syömättä.
Lopeta jo. Sait huomion. Sinut on "noteerattu". Voit lopettaa.
Kokemuksesta sanoisin, että aloita ne elämäntavat, joita aiot loppuelämäsi jatkaa. Tämä pätee ruokaan, liikuntaan ja lepoon. Lyhyet kuurit ja dieetit eivät toimi tai eivät ainakaan tuota pitkäkestoisia tuloksia. Keskity hyvinvoinnin ja jaksamisen kohentamiseen, ei painoon. Kun elämäntavat korjaantuvat, vointi paranee ja paino laskee siinä sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, että nämä sairaalloisen ylipainoiset ovat yleensä enimmäkseen naisia?
Kaverin puolesta kyselen.
Jaa a. Miksi miehet ovat ylipäätään ylipainoisia?
Vierailija kirjoitti:
Hävitin yli 80 kg elämästäni ja siitä asti olen ollut lähes onnellinen mies. Se oli loppujen lopuksi yllättävän helppoa kun lopulta sain vain tehtyä päätöksen ja nostettua naisen tavarat oven ulkopuolelle. Oli kuin iso taakka olisi pudonnut harteiltani.
Et sit yhtään vanhempaa ja kliseisempää juttua keksinyt?
Tiedät varmasti, miten nainen pääsee alkoholiongelmasta eroon...?
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä paskapuhetta levitetään tässäkin ketjussa. Kaikki on kiinni CICO periaatteesta (Calories In Calories Out). Kunhan olet kalorivajeessa, voit laihtua, vaikka olisit täysi vihannes, etkä liikkuisi lainkaan. Aineenvaihdunta ei hidastu jos syö liian vähä, eikä se nopeudu jos syö liikaa. Aivan huuhaata.
Juu ei asiantuntijoita pidä uskoa. Nehän ne vasta typeriä on! Lääkäreitä pyh, tutkijoita pyhpyh!
Aerobista pitkäkestoista liikuntaa jonka aikana et syö... vähänkerrassaan pdempiä jaksoja, kalja on hyvä janojuoma liikunnan jälkeen jos vesi ei maistu... hyvin on toiminut minulla, lisäksi kontrollia ruokailun suhteeen ettei kalorimäärä ylity, eläinrasvat vähiin ja paljon esimerkiksi kaurahiutaleita laihan mehun kanssa sellaisenaan, härkäpapuja j pelkästään ruista ja kaauraa vehnä pois,,,,porkkanaa ja kaalta kypsänä ja raakana, tuoremehut pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö vähän ja usein, 5-6 krt/pv. Ei mitään erityisdiettejä eikä erityis ruokavalioita, jos ei ole todellista syytä noudattaa erityisruokavaliota. Terveellistä ja tavallista perusruokaa. Liiku ja harrasta. Kaikki liikunta ja harrastaminen lisää aineenvaihduntaa ja tuottaa hyvää oloa joka heijastaa koko kehoon kokonaisvaltaisesti hyvää oloa. Pienikin ja päivittäinen aktiivinen liikunta parantaa ja pitää aineenvaihdunnan kunnossa ja hormoonitasapainon sekä myös muut kehon välittäjäaineet kohdillaan. Välillä tarvitaan myös kaikkia lihaksia enempi kuormittavia liikkeitä, voimaharjoitusta. Eli se kuuluisa elämäntapa muutos. Loppujen lopuksi hyvin yksinkertaisia ja helppoja asioita.
Ja se tärkein. Pillerit ei ole ikinä oikotie tai ratkaisu, ellei niille ole sitä ihan todellista tarvetta.
Minulle ei sovi tiheä syöminen ja ihmettelen, kuka sillä laihtuu. Jos syö
Syöt kuitenkin neljä kertaa päivässä. Yksikin suupala tai kahvikeksi, olis se sen viis kertaa.
Oma ongelma ollut koko iän se kaksi ateria päivässä. Nyt opetellut neljään. Ei aina onnistu, mutta sitä kautta alkoi vasta laihtuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei sovi tiheä syöminen ja ihmettelen, kuka sillä laihtuu. Jos syö
Itsellä raskausdiabeteksen aikana tuli mitattua verensokereita tiheästi, söin 3-4 h välein ja kyllä vain sokerit laskevat välissä kun ruokavalio on rakennettu järkevästi. Tiheä syöminen ei päästänyt nälkää liian isoksi ja siten annoskoot pysyvät hallinnassa.
Ruokarytmi ja joustavuus syömisessä ovat mielestäni parhaat neuvot painonhallintaan. Mikään ei saa olla kiellettyä tai siitä tulee kiellettyä. Psykologiaa.
Näitä "hyviä" suolistobakteereita saa mm. alkuperäisestä, aidosta kefiiristä. Ei siitä valion gefiuksesta, mikä ei kefiiriä ole nähnytkään. Myös kimchistä ja venäläisistä maitohappokäymisellä tehdyistä suolakurkuista.