Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Liitä ruokavalioon tehokasta liikuntaa, mutta älä sorru ajattelemaan että liikunta yksin riittää, tai että jumpattujen kaloreiden edestä voi huoletta mättää herkkuja. Liikunnan tehtävä on ennen kaikkea tukea ruokavaliota ja hillitä näläntunnetta. Lisääntynyt kalorinkulutus on vaan pientä ekstraa jonka varaan ei kannata laskea.
Vielä paasto vs. muut neuvot:
1. Urheilun lisääminen lisää myös ruokahalua ja näläntunnetta ja rikot mahdollisesti polvesi lopullisesti. Laihduta ensin ennen kuin alat tosissaan urheilemaan.
2. Kalorirajoitukset yms. annoskokojen pienentäminen laittavat elimistösi säästötilaan, jolloin energiatasosi romahtavat ja sitten laihduttaminen muuttuu hitaaksi kitumiseksi.
Opettele pitämään pienestä nälästä/tyhjän vatsan tunteesta.
Syö lihaa, kalaa, kanaa ja paljon erilaista salattia, käytä mausteita, älä öljyä ja majoneesia sun muuta paskaa antamaan makua!
Turhaa yrität, ei onnistu kuitenkaan. Usko, olen kokeillut satoja kertoja.
N 98kiloa -
Vierailija kirjoitti:
speden vinkki: turpa kiinni
👑 Meidän missikaunottaremme on lehtihaastettelussa kertonut Pertin (Speden) kontrolloineen hänen syömitiään. Söi itse korvapuustista puolet, jottei Riitta lihoisi. Kontrollointi voi ikävä kyllä vahingoittaa nuoren naisen itsemääräämisoikeutta ja voi jopa aiheuttaa syömishäiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vhh on mun vinkki, sillä laihdutin 20kg ja sille tielle jäin
Kuulitko tuosta koskaan:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/viljakuormista-l%C3%B6yty…
Itselleni ratkaisevin juttu oli yksinkertaisesti se, että rupesin kiinnittämään huomiota ateriakokoihini. Grammamääriä en ruvennut mittailemaan, vaan rupesin korjaamaan sitä, miten arvioin tarvitsemani ruokamäärän silmämääräisesti. Alussa annostelin itselleni mielestäni "normaalin" annoksen lautaselle ja sitten syynäsin ottamani määrän ajatuksen kanssa - ja palautin esimerkiksi haalimistani perunoista puolet tai lihapullista kolmanneksen suosiolla takaisin kattilaansa. (Toim. huom. kotioloissa.) Jonkun ajan päästä tämä palauttelu alkoi tuntua niin tyhmältä, että aloin vähitellen ottaa automaattisesti järkevämmän kokoisia kauhallisia. Annoskoko normalisoitui yllättävän vähällä tuskalla ja vaivalla. (Pienempien ruokalautasten käyttöönotosta voisi olla myös apua!)
Samalla tavalla yritin tietoisesti kiinnittää huomiota jatkuvaan napostelulaiduntamiseen. Ennen saatoin mennä täysin huomaamattani seisomaan ruoka- tai jääkaapin eteen ja jäädä hajamielisesti pohtimaan kosmoksen saloja samalla kun näpertelin suuhuni jotain rusinantynkää ja suolakeksinmuruja ja ylijäänyttä sitä ja tätä. Opettelin ruokakaapin oven avatessani kysymään itseltäni - joskus ääneenkin - että "Jaha, meinaatko että sulla on oikeesti nälkä? No ei ole ei. Ovi kii."
Ei myöskään kannata syyllistyä satunnaisesta herkuttelusta, vaan herkutellessaan nimenomaan keskittyä täysin rinnoin rehellisesti nauttimaan "vain koska voin"-hengellä. Silloin tällöin elämä yksinkertaisesti makaa siten, että sipsipussi ja sohvanpohja on oikea ratkaisu.
Noin 30 kg olen maksimipainostani nyt tiputtanut, ja suotuisa kehitys tuntuu jatkuvan - hitaasti mutta tasaisesti, eikä isoja takapakkeja ole tullut edes juhlapyhinä. Onnea projektiin!
Kävele joka päivä (1 lepopäivä/vko) 14 000 askelta. Päätä, että syöt herkkuja vain yhtenä päivänä viikossa. Osta vaaka ja punnitse itsesi joka maanantaiaamu ennen syömistä. Kun näet painosi putoavan hitaasti mutta varmasti, saat lisämotivaatiota pysyä suunnitelmassasi.
Vierailija kirjoitti:
Kävele joka päivä (1 lepopäivä/vko) 14 000 askelta. Päätä, että syöt herkkuja vain yhtenä päivänä viikossa. Osta vaaka ja punnitse itsesi joka maanantaiaamu ennen syömistä. Kun näet painosi putoavan hitaasti mutta varmasti, saat lisämotivaatiota pysyä suunnitelmassasi.
Päätä ettet syö herkkuja koskaan, etkä napostle yhtään mitään kurkkutikkuja tai mitään muutakaan pääruokien välillä tai jälkeen.
Koko loppuelämän.
Täällä myös myös 10 kiloa tiputettavana. Ostin juoksumaton itselleni joululahjaksi. Luultavasti arkena vedän iltatreenejä sillä. Kotoa löytyy myös spinningpyörä ja erilaisia painoja voimaharjoitteluun.
Toukokuusta alkaen pystyn ottamaan aamujuoksut mukaan. Tavoite olisi juosta joka aamu 15-30 min ja illalla sama. Lihaskunto ja muu sitten 2 kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös myös 10 kiloa tiputettavana. Ostin juoksumaton itselleni joululahjaksi. Luultavasti arkena vedän iltatreenejä sillä. Kotoa löytyy myös spinningpyörä ja erilaisia painoja voimaharjoitteluun.
Toukokuusta alkaen pystyn ottamaan aamujuoksut mukaan. Tavoite olisi juosta joka aamu 15-30 min ja illalla sama. Lihaskunto ja muu sitten 2 kertaa viikossa.
”Ja miksi et juokse ulkona”, no talvella en viitsi juosta ulkona ja koska on päiväkoti-ikäinen lapsi, niin jos mies on illalla töissä en pääse mihinkään 😬
Muutenkin töiden jälkeen ei kiinnosta nähdä muita naamoja, kuin oman perheen naamat, joten just saleilu yms ei sovi itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Ja miksi et juokse ulkona”, no talvella en viitsi juosta ulkona ja koska on päiväkoti-ikäinen lapsi, niin jos mies on illalla töissä en pääse mihinkään 😬
Niin. Joillakin on varaa noihin vehkeisiin.
Itselläni ei ole.
Muutenkin töiden jälkeen ei kiinnosta nähdä muita naamoja, kuin oman perheen naamat, joten just saleilu yms ei sovi itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vhh on mun vinkki, sillä laihdutin 20kg ja sille tielle jäin
Niinhän se on, mutta onko nyt käynyt niin, että ihmisten kolesteroliarvot ovat pudonneet liiaksi alakanttiin, kun sitä tuossa rokotteessakin on:
https://pharmacafennica.fi/spc/83541343
Olis jo aika kieltää kaikki statiinit kokonaan, kun tällaisen sopan ovat keittäneet:-D
Päättivät kai hyödyntää sen patenttisuoja-ajan ja kerätä rahat pois?
Vähän samaa, kun ensin Marevan vaihdettiin uudempiin antikoagulantteihin, vaikka se ainakin mun äidille sopi oikein hyvin vuosikausia, muisti timangi ja vähän lääkkeitä, nyt niitä lisätään - hassua kyllä, kerran vuodessa tahtoo joku aloittaa sen valmisteen, mitä ei olisi vuosi sitten saanut edes kokeilla!!! Robottia käyttää joku, ei voi muuta päätellä. Näenhän paketin kyljestä, että siellä on oikein ylilääkärin nimi, mutta eihän sille enää kukaan mitään mahda? Ainakaan kukaan ei ole valittanut.
Älä syö klo 19 jälkeen kuin porkkanoita ennen aamuseitsemää. Saat kuitua, vitamiineja ja väriä ihoon samalla kuin kylläisen vatsan. Toisen neuvon jälkeen (aamu cardio ennen aamiaista 45 min) voit loppuajan syödä mitä tahansa.
Sain aikoinani hyvä neuvon, keksi joku muu harrastus kuin syöminen.
Helpoin tapa laihtua on syödä vähemmän. Nopeasti ei tapahdu mitään. Minä laihdutin 42kg neljässä vuodessa ja se oli helppoa.
Ikuisen laihduttajana kerron, että paras keino minulla on laskea kaloreita.
Huonoin neuvo on syödä välipaloja yms tai yleensäkään 5-6 krt pv.
Mutta jokaisellahan toimii vähän eri jutut.
Mä olen laihduttanut vaan kerran ja se on ollut pysyvää.
Muutin ruokarytmin niin, että olen syömättä vähintään 16h päivässä/yössä ja loppuaikoina saan syödä mitä mieli tekee, mutta maltillisia määriä. Eli jonkilainen pätkäpaasto tämä kai on.
Olen sellainen herkkupeppu, että porkkanakuurit ei mulle sovi ja toisaalta halusin ruokailutavan, joka ei tunnu laihtarilta. Sattumalta tämä sopi mulle ja nyt olen jo pari vuotta ollut 25kg kevyempi.
Kamalaa, kuulostan ihan mainokselta, mutta en tajua, miten helppoa tämä on ollut.
Jos vain yhden neuvon voi antaa: vaihda diettaamiset paastoamiseen. Lainaa tai osta Dr. Jason Fungin kirjoja aloittamisen tueksi. Paastoaminen on tehokkain ja terveellisin tapa laihtua. Kilot myös pysyvät poissa.
Fasting and feasting!