Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Kauppaan vatsa täynnä ja ostoslistan kanssa niin ei tule ostettua herkkuja.
Aloituksesta on aikaa jo yli kolme kuukautta. Varmastikin otit vinkit käyttöön ja ylipainoa on enää alle kymmenen kiloa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä oli lihottaa itsensä 20 kiloa ylipainoseksi?
Mitä järkeä on olla tyhmä ja ilkeä???
Keho tottuu uuteen ruokavalioon kolmessa kuukaudessa. Ei siis mikään ihme, jos ei mitään parissa viikossa tapahdu.
Luonnossa asiat ottaa oman aikansa.
YKSI paras neuvo? Keskity ENITEN hyvään oloon. (Ennen numeroita, sääntöjä, rääkkiä, jne.)
Vaaka voi näyttää viikkojenkin ajan samaa lukua, vaikka oikeasti laihtuisit joka päivä. (Ruokavalio voi olla nesteitä kerryttävä.)
Et voi laihtua paljon tai ainakaan pysyä tuloksesta, ellet aseta kaiken edelle hyvää oloa. Sinun pitää vain välttää nälkää ja tunnesyömistä - eli keskittyä hyvään oloon.
Eräs pt antoi aikoinaan erittäin hyvän neuvon. Keksi itsellesi jotain muuta tekemistä kuin syöminen. Mikäli on tapana istua sohvalla syödä ja katsoa telkkaria niin jotain muuta sen tilalle.
On se sitten liikunta, kävely, kellarin siivous, kaappien siivous, ystävien kanssa kävely, työväenopistonkurssit, uimaan avantoon, shoppailu, ihan mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksittäiset repsahdukset eivät pilaa koko loppuelämän kestävää matkaa, vaan kuuluvat normaalina osana elämään.
Noniin, tässä se on aika hyvin kiteytetty.
Tähän lisäisin vielä että hyväksy se fakta että laihdutus on hidas prosessi. Mutta kaikkeen tottuu, ihminen on sopeutuvainen. Rutiinit, rutiinit ja vielä kerran rutiinit.
Vielä se että moni on pystynyt siihen, sinäkin pystyt. Tsemppiä!
Ite tykkään kiivetä portaissa. Paras on jos ulkoa löytyy kunnon pitkät jyrkät rappuset, mitä kiivetä ylös alas. Muutaman kerran viikkoon, niin huomaa miten kunto kasvaa ja siitä saa lisää energiaa.
Minä olen myös päässyt vähän lihomaan viime vuosina.
Kyllästyttää, kun joka paikkaan tulee nykyään autoiltua.
Niinpä aloin kävelemään töihin, aina kun mahdollista.
Autolla töihin ajaa noin 10 minuutissa, kävelemällä menee tunti.
Mutta sekin kasvattaa kuntoa ja raitis ilma tekee niin hyvää.
En itse niinkään yritä laihduttaa, vaan haluan liikkua enemmän ja kasvattaa kuntoa. Laihtuminen tapahtuu sitten siinä samalla itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok myös vaan olla tekemättä mitään. Ei joka päivä tarvitse liikkua.
Mun neuvo: nosta kuntosi sille tasolle, että tekee mieli liikkua joka päivä.
Ihan absurdia sanoa terveelle ihmiselle, ettei joka päivä tarvitse liikkua. Jaa miksei? Jos on niin romussa kunnossa, ettei oikein jaksaisi, niin sitten kaikki energia pitää panna siihen, että kohentaa kuntoa. Sen voi tehdä maltillisesti ja itseään rikkomatta.
Tässä on sulle kaikkein helpoin neuvo; Syö vähemmän.
Tuolla metodilla pudotin 42kg neljässä vuodessa. Hidasta, kyllä, mutta pysyvää.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on sulle kaikkein helpoin neuvo; Syö vähemmän.
Tuolla metodilla pudotin 42kg neljässä vuodessa. Hidasta, kyllä, mutta pysyvää.
Kaikkein huonoin neuvo, jos ei kerro miten se vähän syöminen helpoiten onnistuu. Itsekuri on väärä vastaus.
Luin elilen joulukuun Yhteishyvä-lehteä. Siinä oli mielstäni hyvä artikkeli ravitsemustieteilijä Henna Vepsäläiseltä. Hän sanoi muun muassa näin:
"Tavoitteena voisi olla terve ruokasuhde, hyvinvointi ja se, että osaisi nauttia elämästä, ruoasta ja liikunnasta."
Paljon muutakin fiksua siinä oli, laitan tähän linkin juttuun:
Ravitsemustieteilijää kismittää somen ruokahuuhaa: "Yksittäisten ruoka-aineiden ihannointi tai haukkuminen on turhaa" | Yhteishyvä (yhteishyva.fi)
Ja-has, linkki ei suostu liittymään tähän tekstiin. Mikäli kiinnostaa, voi googlata.
Syö 3-4 tunnin välein. Joka aterialla proteiineja (pähkinät/kana,/raejuusto). Juo 2-3 litraa vettä. Lenkkeile tunnin verran 5 krtaa viikossa.
Nämä ohjeet itellä toimii!
Käy jollain homeopaatilla mittauttaan ekana vitamiinitasot. Sitten ala laskemaan päivän kalorit.
Joillekin paras laihdutuskeino on terapia. Liika syöminen / ahmiminen voi johtua jostain muusta ongelmasta.
Pienennä annoskokoja ja syö vain ruoka-aikoina eli ei napostelua koko ajan.
Ensin pitäisi lihoa 20 kiloa ja se nyt vaan on tyhmää.