Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Pilatesrengas, käyttääkö sitä kukaan?
Toimivin oma hoksaus on ollut etsiä netistä reseptejä, tehdä itse ruokaa, ja sitten jakaa se valmiisiin annoksiin. Tällöin kynnys santsaukseen nousee, itse tehtyyn ruokaan on tyytyväisempi kuin johonkin puolikehnoon einekseen ja lisäksi saa lisättyä kasvisten ja kuitujen määrää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on muutama kymmenen kiloa ylipainoa. En minä jaksa mitään liikunta harrastuksia, koska olo on liian raskas. Ja mitä se edes auttaa? Kovalla rehkimisellä kulutan ehkä 600 kaloria ja ne ovat syöty takaisin yhdellä pienellä aterialla ja lisäksi nälkä kasvaa. Ei liikunnasta ole laihduttajaksi.
Olen toista mieltä. Olen laihtunut, en laihduttanut 12 kiloa, kun lisäsin liikuntaa. Olen seurannut, että viikossa kulutan keskimäärin 8000kcal enemmän, kuin ennen. Joten siihen mahtuu jopa pienet repsahtamiset syömisessä
Syö soppaa, tai jotain muuta ruokaa jossa on pieni energiatiheys, ja joka on kuitenkin täyttävää ja maukasta.
Esim. siskonmakkarakeitto: 500g reilu siskonmakkara ( lidl), 750g rainbow peruna ja keittojuurekset, ja 370g rainbow tomaattimurska tekee 1700 kcal. Jos laittaa vettä noin 1,5 litraa, lihaliemikuution, suolaa, maustepippureita, kuivattua chiliä, niin valmista keittoa tulee ainakin kolme litraa, ja siten litraa kohden 570 kcal.
Ruisleipää voi dipata keittoon, ja ehkä vähän ranskankermaa pinnalle ruoka-annokseen.
(+ hidasta sauvakävelyä, riittävät säännölliset yöunet)
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaharrastus keskiöön. Liikunnan oltava hauskaa ja palkitsevaa. Sosiaalista. Ei mitään kalenterin orjuuttamaa yksinäistä raatamista. Sitä ei jaksa pitkään. Liikunnalla kovaat ne endorfiinit ja muut onnellisuushormoonit joita sait ennen ruuasta. Syöminen alkaa tasapainottua liikunnan myötä kun hormooneja ei tarvitse saada herkkuja ahmimalla. Näin toimii ainakin itsellä.
m
Minä en jaksa iltaisin mitään sosiaalista kuntoilua asiakastyön jälkeen.
ketju alkoi pari kk sitten, montako kiloa lähtenyt? 10 ?
Googleta 21 day fix. Hommaa ne kipot ja toimi ohjeiden mukaan.
Sokerit veks (voi syödä sillointällöin vähän), limpparin tilalle vissyä, annoskoot puoliksi tai alle (kuitenkin hiilihydraatittipitoista ruokaa), banaani päivässä, puuroa, täysjyväleipää, oikeat leikkeleet juustot ym., kasviksia, kalaa jne.
Ruokaa tulee syödä yllättävän vähän.
Nälkään tottuu.
Sitten pitkäkestoista liikuntaa joka päivä, muista kuitenkin palautua ja lihashuolto tulee muistaa myös. Hieronnassa kehon kuonat liikkeelle.
Tuossa hieman ohjeita alkuun.
Ai niin, sitten vielä sellainen juttu, että IHASTU.
Tärkeä ihminen ja kivat ajatukset antavat todella paljon energiaa. 🙂
Vaikken ole kärsinyt lihavuudesta, olen kolesteroliseurannassa. Jonkin verran voi vaikuttaa ruokavaliolla, mutta suklaata en jättänyt kokonaan. Terveeseen elämään ei ole ihmekonsteja, syö hyvin ja kunnon ruokaa, kuituja, vihanneksia, proteiinia, varo piilorasvaa ja piilosokeria jogurteissa ja kekseissä jne. Hyvä muistaa myös hampaat, kun ei napostele koko aikaa niin hampaatkin kestää , janojuomana vesi ja kun pesee hyvin ja välitkin puhdistaa, niin ei tule sen jälkeen ainakaan illalla enää herkuteltua.
Mulla toimii kalorien laskeminen.
Ja nimenomaan sen takia, että saan syödä. Jos vaan mutulla lähden vähentämään saamiani kaloreita, päädyn syömään liian vähän. Lopetan oikeastaan syömisen kokonaan. Ja sitten on nälkä, enkä ole oikeastaan laihtunut yhtään.
Nyt minulla on sovellus ja voin siitä tarkistaa ylöslaitetun kalorimäärän. Yleensä illalla on vielä varaa ottaa jotain.
Syön mieluummin kalorini kunnon ruuan muodossa, joten se ei ole ollut ongelma.
Nyt 10 viikkoa, -8 kiloa, kymmenestä kahteenkymmeneen kiloa vielä edessä. Tällä kertaa on olo, että tämän kanssa mennään vaikka loppuelämä. Katsotaan, mihin vaaka asettuu, en oikeastaan edes tavoittele mitään tiettyä lukemaa.
Olen pudottanut nyt 15 (130->115 kg) kiloa seuraavalla linjalla: hiilarit minimiin, sokerit pois hedelmiä lukuun ottamatta, paljon juureksia ruoaksi, ateriarytmi äärimmäisen säännölliseksi, joka päivä liikuntaa hikeen asti (alussa hyvin helppoa :) ). Aion jatkaa, tulokset puhuvat puolestaan!
Mun suuri oivallus oli että jos ja kun haluan syödä viisi kertaa päivässä, annoskoon pitää olla joka aterialla selvästi aiempaa pienempi. Kun totuin pienempään annoskokoon, ei ole ollut mikään ongelma pysyä normaalipainossa, ei mikään. Toinen vaihtoehto kai olisi ollut syödä selvästi harvemmin mutta saman verran kerralla kuin ennenkin, ehkä se sopisi jollekin toiselle. Alussa kun pitää sopeutua syömään vähemmän, nälän tunne on vihollinen. Sen sain hoidettua lisäproteiinilla. Syön aamupäivisin aina proteiinipatukan, tämän ansiosta en koskaan ylensyö. Tsemppiä ap! Painonpudotus kannattaa. :)
Hiilarit vähiin ja AINOASTAAN lauantaisin ns hiilaritankkauspäivä.
Itse otin 8vkossa 6kg pois. Lähtöpaino oli 71kg. Olin ihmeissäni miten hyvää ruokaa on pakko syödä, mutta kaikki pitää melkein tehdä itse. Tosi hyvä vaihtoehto on kauppojen saladbarit, joista saa tonnikalaa, lihaa, kananmunaa ja salaattia. EI oo hiilareita. Ja muista syödä monesti päivässä!! Tsemppiä! SE on oikeesti helppoa jos haluaa laihtua ja se huippu fiilis parin kuukauden jälkeen.
Syö muuten mitä haluat, mutta jätä kokonaan pois valkoinen sokeri, vehnäjauho ja alkoholi. Ala harrastaa jotain (ihan mitä vaan, ei ole väliä miten kevyttä) liikuntaa, saat siitä endorfiineja ja se tukee ruokavaliomuutoksessa. Mulla pudonnut näin reilusti kiloja. Tsemppiä ja toivottavasti löydät sulle sopivan keinon! :)
Aamulla kaurapuuroa ja kahvit. Iltapäivällä pari omenaa. Ehtooksi kahvit ja illansuussa vettä. Tällä karisee kilot.
Päätä vain yksinkertaisesti lopettaa läskinä oleminen.
Aamupala: litra vettä, runsaasti kahvia, yksi pala ruisleipää juustolla ja kinkulla
Lounas: kahvia ja tupakkaa
Välipala: kahvia ja tupakkaa
Päivällinen: punaista lihaa, perunaa ja reilusti salaattia
Iltapala: kaksi palaa ruisleipää joiden päällä juustoa ja kinkkua
Ikää melkein 60-vuotta. 3-viikossa lähtenyt 10-kiloa ruokavalion vaihdolla ja jotakuinkin jatkuvalla tankkaamisella eli hedelmiä ja vihanneksia syön koko ajan. Liikuntaa en ole harrastanut yhtään eli työ istumatyö ja illat telkkua. Viisi kiloa vielä ja kaikki ok.
Yhden vinkin luit juuri lehdestä koskien liikuntaa. Jos ei ehdi joka päivä liikkua voi sen jakaa vaikkapa 5min pätkiin.
Hommaa esim. kuminauha ja tee sillä lihaskuntojumppaa pienissä erissä pitkin päivää noin puolen tunnin verran tai toki voi välillä vaikka juosta taloa ympäri:).
Liikunnan harrastamisen myötä sitä motivoituu ihan eri tavalla katsomaan mitä syö.
Yritä päästä kokonaan eroon sokerista ja huonoista hiilareista. Leivät, pastat jne. minimiin tai vaikka kokonaan pois.
Ei tee enää mieli sen jälkeen herkkuja ja vaikka välillä söisikin niin ei jää enää samalla tavalla koukkuun.
Koska muistaa saman tien, että ei taas tämä raskas ja väsynyt olo. 🙄