Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Ei pidä ostaa kotiin mitään mässyruokia,  kuten pullaa, keksejä, sipsejä,  suklaata, karkkia.
Aina kun tekee mieli jotain makeaa tms juot vähintään lasillisen vettä. Se täyttää vatsan ainakin hetkeksi.
Liikuntaa enemmän, eli kaikki matkat mitkä voi kävellä kannattaa kävellä. Enemmän vaan aikaa siihen.
Eikä tietenkään mitään alkoholipitoista. Ruokavalio uusiksi. Valkoinen vehnä pois, ei levitettä leivälle vaan vähärasvainen juustoviipale. Hiilarit minimiin.
Olen laihtunut n 13 kg viidessä kuukaudessa. Hiljaa hyvä tulee.
Olen aina ollut alipainoinen ja tässä on mun yhden päivän menu:
Aamupalalla Jonka nautin vasta kun on nälkä:Siemenmysliä ja kreikkalaista jugurttia &banaani pilkottuna, lounaaksi sitten kun on seuraavan kerran nälkä: Iso kuppi kahvia ja kaksi-kolme viipaletta leipää kaikilla täytteillä mistä pidän. Itsellä Täytteet salaatti, juusto, kurkku, tomaatti. Välipalaksi jotain pientä jossain vaiheessa jos on nälkä eli hedelmä tai jugurtti yms. Sitten päivälliseksi iso annos ihan mitä vain kotiruokaa esim. Makaronilaatikkoa yms. Iltapalaksi leipä tai smoothie tai mitä nyt jaksan laittaakaan. Tykkään teetä juoda paljon. Sitten jos tekee mieli niin, syön pari riviä fazerin suklaata vielä iltapalan jälkeen. Tälläisellä ruokavaliolla elelen ja jos tekee mieli jonain päivänä pullakahvit tai kakkukahvit tai pussi sipsejä niin syön aina hyvillä mielin. Eli en rajoita mielestäni mitään vaan syön aina samalla tavalla Mielihalujen mukaan menen. En vaan halua pilata terveyttä liialla rasvalla ja sokerilla.  Eli niitä käytän vain toisinaan herkutteluun.Tässä sulle vaikka yhdelle päivälle menu :)
Tee kaikki päinvastoin kuin viralliset tahot kehottavat:
-Älä syö tuhtia aamupalaa ja 2-3 tunnin välein jotain välipaloja, vaan pätkäpaastoa vähintään 16 tuntia joka vuorokausi
-Syö vähähiilihydraattisesti ja vältä prosessoitua ruokaa
-Syö paljon punaista lihaa, maksaa ja kananmunia
-Valitse maitotuotteista rasvaisimmat, voi on parasta (mutta varmista ensin, ettet saa maitotuotteista mitään allergia ym. oireita, ne ovat yleisiä)
-Vältä kasviöljyjä, paitsi trooppisia öljyjä (luomuna kookos, palmu, avocado)
-Vältä kaikkien makeiden hedelmien syöntiä
-Älä syö leipää
-Älä juo kahvia
-Älä juo alkoholijuomia ollenkaan
Minä katsoin pari vuotta sitten dokumentin, jossa kehotettiin laihduttajaa hommaamaan pienemmät lautaset ja sitä oli perusteltukin ihan hyvin.
Seuraavana päivänä ostin meille kotiin uuden astiaston. Pienemmät lautaset, kipot ja mukit. En minä mitään laihdutusinnostusta saanut, mutta painoni on pudonnut tässä parin vuoden aikana 11 kiloa. Ensimmäisenä vuonna 7 ja toisena 4. Vielä saisi muutama kilo tippua. Muu perhe on myös hoikistunut, mutta vähemmän.
Ainoa muutos aiempaan on nuo pienemmät astiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä syö aamupalaa. Syö kevyt lounas ja kotiin tultua voit syödä mitä haluat, kunhan lopetat syömisen ennen klo 18. Itse näin laihtunut jo 8 kg. Vapaapäivinä syön aamupalan mut lopetan silloinkin syömisen klo 18.
Joo laihtuu ehkä, kun aamupalan energian ottaa pois. Mutta paino tulee rymisten takaisin kun alkaa taas syömään aamuisin taikka iltaisin.
Et tainnut ihan tajuta.
Parhaiten laihtuu kun ei syö koko päivänä mitään
Yritä löytää ylensyömisen syy. Syötkö väsymykseen, stressiin, tunteisiin, tylsyyteen vai onko annoskoot muuttuneet vuosien aikana liian suuriksi kulutukseen nähden?
Pidä jonkin aikaa ruokapäiväkirjaa ja ole rehellinen itsellesi. Millaisia ruokia/ruoka-aineita siellä usein esiintyy ja mitä terveydelle hyvää uupuu?
Salli itsellesi kohtuullinen herkuttelu, sillä herkkujen kieltäminen kokonaan nostaa herkut jalustalle, jolloin ne arvottuvat joksikin kielletyksi isoksi jutuksi. Ja kielletty herkkuhan maistuu aina parhaimmalta. Ahmimiseen taipuvaisena ihmisenä tämä on ollut minulle iso askel terveemmälle ruokasuhteelle.
Löydä itsellesi sopivin rytmi syödä. Joillekin se on 3krt/pvä, toisille 5krt/pvä. Keskitätkö suurimman osan energian saannista aamu-lounasaikaan vai syötkö tukevasti mieluummin iltaisin? Minulle sopivin on ollut aamu-lounas-painotteinen rytmi. Jos en syö aamulla ja lounaalla tarpeeksi, illalla tulee ahmimistarve. Ilta-ahminnan vuoksi aikoinaan lihoin, joten tästä rytmistä haluan pitää lujasti kiinni, etten liho takaisin.
Ylipainoiset ihmiset ovat usein aliravittuja, koska heidän syömänsä ravinto on usein roskaruokaa eli ravintoköyhää. Kierre on valmis: keho vaatii ravintoa ja sitten syödään. Eikä keho silti saa tarvitsemaansa.
Rimpuile siis eroon addiktoivasta Mäkkäri-ruuasta ja leivonnaisista. Opettele pikkuhiljaa uusiin makumaailmoihin. Itse lisäisin ruokaisia salaatteja ruokavalioon, esim. kalasalaatteja, ihan pääruokana siis. Noin aluksi. Ja olut pois, jos alkoholia haluaa nauttia, niin kuiva valkkari.
Syömällä vähemmän lähti 65 kiloa, verenpaine- ja sokeritaudit. Muuta neuvoa ei ole olemassa.
Suosittelen tutustumaan Mireille Guilianon kirjaan Ranskattaret eivät liho. Opas nautinnollisempaan elämään, ilman lihomista ja/tai dieettiä. :)
Kasvata pers reijästäs isompi ku siitä leipälävestäs johon sitä aokeripaskaa tunget ni joha laihut
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen tutustumaan Mireille Guilianon kirjaan Ranskattaret eivät liho. Opas nautinnollisempaan elämään, ilman lihomista ja/tai dieettiä. :)
En ole lukenut kirjaa, mutta kyllä Ranskassa on paljon ylipainoisia ihmisiä. Sukulaiset hoitavat heidät kotiin ettei niitä katukuvassa voi kukaan nähdä.
Voiko tuollaista olla meilläkin?
Minulla on auttanut paljon parjattu ketodieetti :) Syön nykyään päivän aikana kasviksia yhtä paljon kuin ennen söin viikon aikana. Tarkoitus ois saada noin 10kg vielä pois ja lisätä sen jälkeen ruokavalioon marjat, hedelmät ja juurekset. Sokeria tai vehnähöttöjä en aio enää syödä! :)
Luovu "tänään alkaa uusi elämä" ajattelusta. Se ei kanna pitkälle.
Tänään on loppuelämäsi ensimmäinen päivä. Tee valintasi sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nutrilett vlcd keitot. Toimii, keho menee ketoosiin kolmen päivän kuluttua aloittamisesta eikä ole nälkä. Eikä tarvitse miettiä ruokia, ostaa niitä kaupasta eikä kokata. Eli ajatukset eivät vain pyöri ruuan ympärillä.
Tuo on helppo tapa laihduttaa, ja olen käyttänyt noita monesti.
Terveellisempää olisi olla sellaisella ruokavaliolla, mikä pitää insuliinit alhaalla, eli syödä vihanneksia ja proteiinia, kuten kalaa.
Proteiinijauheet nostaa insuliinitasoja, joten ne on hyviä vain jos mikään muu ei auta.
Jos laihdutusguruihin on uskomista, pätkäpaasto yhdistettynä ketoon on tehokkain. Itselläni on nyt kokeiluvaihe käynnistymässä. Tulokset ei ole vielä kehuttavia, mutta kestää kuulemma muutaman viikon, että elimistö oppii polttamaan läskiä.
Saa nahdä miten käy.
Helppo tapa? Joutuu tekemään monesti :)
Joudun tekemään monesti, koska minulla on ahmimishäiriö. Siis lihon, laihdutan, lihon, laihdutan. Nutrilett on auttanut sikäli, että ilman ajoittaisia dieettejä painaisin nyt 200 kg.
Mutta ei Nutriletit terveellisiä ole.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, miksi se ei ole terveellistä? Eikö siinä juuri ole ideana että on tarkkaan laskettu ravintoaineet ja niiden suhteet niin että saa sen minkä tarvitsee mutta ei mitään ylimääräistä. Mikä tekee ruoasta terveellisemmän vaihtoehdon? Ymmärrän hyvin että joku nutrilett kuuri muuttuu nopeasti yksitoikkoiseksi, kuten mikä tahansa jos pitää aina syödä samaa. Mutta mikä siitä tekee epäterveellisen?
Joko lähti aloittajalla kiloja? vai tuli lisää?
Vierailija kirjoitti:
Minä katsoin pari vuotta sitten dokumentin, jossa kehotettiin laihduttajaa hommaamaan pienemmät lautaset ja sitä oli perusteltukin ihan hyvin.
Seuraavana päivänä ostin meille kotiin uuden astiaston. Pienemmät lautaset, kipot ja mukit. En minä mitään laihdutusinnostusta saanut, mutta painoni on pudonnut tässä parin vuoden aikana 11 kiloa. Ensimmäisenä vuonna 7 ja toisena 4. Vielä saisi muutama kilo tippua. Muu perhe on myös hoikistunut, mutta vähemmän.
Ainoa muutos aiempaan on nuo pienemmät astiat.
===
Tässä voi olla taustalla "syö lautanen tyhjäksi" jo lapsuudesta.
Itse olen opetellut jättämään ruokaa lautaselle, jos nälkä loppuu syödessä. Ja (joo!) laittamaan ne jämät roskikseen. Vaikka kuinka on hävikkiä, ei se ole parempi läskinä minun vyötäröllänikään.
Ei onneksi usein tapahdu virhearviota kun otan ruokaa, ja otan mielummin vähän ja haen sitten lisää.
Älä lannistu jos ei heti ala tapahtua. Kroppa vaatii totuttelua muutokseen. Ota heti alkuun säännöllinen ruokarytmi. Tsemppiä!
Mehusta - vihreitä kasviksia. Paitsi, että on törkeän hyvää ja täyttävää, on myös aivan mielettömän ravinnerikasta.
Googlaa 'Mean Green Juice'
Tsemppiä - T: - 30kg lähti.
-20 kg.
Aamiainen: kinkkusiivu tai kaksi / juustosiivu, kahvia. (~100 kcal)
Lounas: Kevyehkö, soppaa ja siemeniä, kasvisruokaa, salaattia proteiinilla, kananmunaa... (~400 kcal)
Illallinen - pääasiassa lihaa ja vihanneksia tai kasvispasta/nuudeli/riisi. (800 kcal)
Hyvä kikka pitää kalorit kurissa on, ettei syö kokolihaa ja hiilareita samalla aterialla.
Illalla jos on pieni nälkä niin kreikkalainen jugurtti/kananmuna/kinkkuleipä. (100 kcal)
Juo vain vettä ja kahvia/teetä. Ei sokeria, ei makeutusaineita.
Hedelmiä hyvin vähän, pääasiassa omenaa. Hedelmien sijasta mustikoita, tomaatteja, raakoja juureksia. Jos kamalasti tekee mieli jotain makeaa niin syö oliivin tai kaksi, suolakurkkua, salamiviipaleen tai pienen palan juustoa.
Pyrin 1600 kcal päiväsaantiin. Kannattaa oikeasti laskea niitä kaloreita alkuun erittäin tarkasti - oppii nopeasti miten syödä, ettei ole nälkä. Opettelee olemaan välipaloitta kokonaan, on ihan hyvä oppia sietämään myös pientä nälkää ja alkuvaiheessa on pakkokin. Jos teki mieli syödä jotain niin iso lasi vettä ja odotteli hetken aikaa.
Tykkään voileivistä, mutta korvasin voin ja juuston tuorejuustolla ja laitoin päälle hyvää kinkkua.
Jeesasi myös, kun kaapille menemisen sijaan puuhasin hetken ihan jotain muuta - menin vaikka pesemään vessan lavuaarin tai tyhjensin tiskikoneen.
96 --> 82, puoli vuotta väliä ja sitten 82 -->75. En juuri enää mieti syömisiäni, syön sitä mitä huvittaa ja milloin huvittaa. Olen kuitenkin oppinut, kuinka paljon voi syödä, joten paino pysyy suurinpiirtein samana.
Puoli kiloa viikossa on hyvä tahti, pysyy iho mukana.
Tsemppiä!
Aivan. Jos autosta puhkeaa rengas, ei puhkota niitä kolmea muutakin. Vaan vaihdetaan se yksi ja jatketaan matkaa