Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
It kirjoitti:
Atkinsin ketodieetti. Jo -10 kg eikä kertaakaan ole tullut nälkä!!!
Mikä tahansa, joka auttaa rajoittamaan kalorien saannin alle kulutuksen, auttaa laihtumaan. Mutta kannattaa miettiä mitä jaksaa pidemmällä tähtäyksellä ja mikä on terveellistä.
Pane kylmällä vedellä huuhdottu liha kattilaan, kaada päälle kylmä vesi ja kuumenna kiehuvaksi. Kuori pinnalle nouseva vaahto pois reikäkauhalla tai lusikalla. Lisää suola, pippurit, laakerinlehdet ja kuorittu, paloiteltu sipuli. Keitä liha kypsäksi miedolla lämmöllä kannen alla, 1 1/2-2 tuntia.
Käyttäjä35614 kirjoitti:
Pane kylmällä vedellä huuhdottu liha kattilaan, kaada päälle kylmä vesi ja kuumenna kiehuvaksi. Kuori pinnalle nouseva vaahto pois reikäkauhalla tai lusikalla. Lisää suola, pippurit, laakerinlehdet ja kuorittu, paloiteltu sipuli. Keitä liha kypsäksi miedolla lämmöllä kannen alla, 1 1/2-2 tuntia.
Mitä sillä lihalla sitten tehdään? Jauhetaan jauhenlihaksi?
Annan kaksi: Sokeri pois, alkoholi pois.
Painonpudotus ei ole lineaarista, hormonit, nesteet, liikunta ja vessassa käynti vaikuttaa. Voi olla kuukausiin, että paino junnaa paikoillaan, sitten yhtäkkiä tippuu alaspäin. Kannattaa vaan jatkaa hyviä elämäntapoja, vaikka laihdutustuloksia ei heti näy tai pudotus loppuu.
Tee konkreettisia suunnitelmia ja tavoitteita. Ateriasuunnittelu, liikunnat, ruuan preppaus, kaupassa käynnit jne. kaikki kalenteriin kerran viikossa. Suunnitelma mitä voit ostaa kaupasta nälkään heti syötäväksi. Nopeita terveellisiä ruokia kotiin. Kaikki tiedetyt herkuttelut (juhlat tms) kalenteriin valmiiksi. Suunnitelma mitä teet kun lipsahda vanhoihin tapoihin. Näin sinulla on toimintamalli jokaiseen tilanteeseen, etkä joudu käyttämään vähiä voimavaroja niiden keksimiseen.
AP ei kertonut tämänhetkisestä ruokailutilanteestaan mutta se juttu joka on itselläni eniten vaikuttanut on...
Tee mahdollisimman moni ruoka-annos itse. Etsi terveellisiä reseptejä (ei nälkäkuurikamaa vaan oikeasti ravitsevaa ruokaa jossa on kuituja ja vitamiineja) ja jaa se valmiisiin annoksiin. Ei ole "riskiä" santsata kun mentaliteetti on että tässä on nyt yksi annos.
On tutkittu että jos ihmisille tarjotaan eines-/pikaruokaa tai laadukasta kotiruokaa, jälkimmäistä ihmiset syövät pienemmän energiamäärän edestä. Eines- ja pikaruokailu taas meni useammin överiksi. Koejärjestelyssä ihmiset saivat annostella ruokansa itse ja ottaa lisää halutessaan.
läskin mielenmaisemalla ei pudotettu paino pysy poissa
läskit yleisesti ottaen ovat minä-keskeisiä kaikki-heti-mulle nyt välittömään tyydytykseen keskittyvää heikkoälyistä massaa
Vierailija kirjoitti:
It kirjoitti:
Mikä tahansa, joka auttaa rajoittamaan kalorien saannin alle kulutuksen, auttaa laihtumaan. Mutta kannattaa miettiä mitä jaksaa pidemmällä tähtäyksellä ja mikä on terveellistä.
Atkinsin dieetillä on helppo rajoittaa kaloreita ja siinä syödään terveellistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
1. Nuku hyvin! TÄRKEIN! Älä tingi siitä koskaan!
2. Syö säännöllisesti, n.2-3 tunnin välein. Älä päästä nälkää tulemaan, syö vaikkei olisikaan hirmu nälkä.
3. Syö terveellisesti 70%, loput 30% voi olla muuta.
4. Vältä stressiä(myös laihdutuksen suhteen).
5. Liiku sillä teholla mikä tuntuu miellyttävältä. Sitten kun kunto on kohonnut, niin voit alkaa haastamasn itseäsi.
6. Älä pidä laihtumista tärkeimpänä, tärkeintä on että voit hyvin, et ole väsynyt ym.
7. Hiljaa hyvä tulee, laita tavoite kauas, esim kolmen vuoden päähän. Hitaasti laihtuessa tulokset ovat pysyvämpiä.
8. Rakasta itseäsi♥️
Napostelulla ei painoa hallita.
Älä syö aamupalaa. Syö kevyt lounas ja kotiin tultua voit syödä mitä haluat, kunhan lopetat syömisen ennen klo 18. Itse näin laihtunut jo 8 kg. Vapaapäivinä syön aamupalan mut lopetan silloinkin syömisen klo 18.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Syö säännöllisesti, n.2-3 tunnin välein. Älä päästä nälkää tulemaan, syö vaikkei olisikaan hirmu nälkä.
5. Liiku sillä teholla mikä tuntuu miellyttävältä. Sitten kun kunto on kohonnut, niin voit alkaa haastamasn itseäsi.
6. Älä pidä laihtumista tärkeimpänä, tärkeintä on että voit hyvin, et ole väsynyt ym.
7. Hiljaa hyvä tulee, laita tavoite kauas, esim kolmen vuoden päähän. Hitaasti laihtuessa tulokset ovat pysyvämpiä.
8. Rakasta itseäsi♥️
Missä kehotetaan naposteluun? Itse syön aamupalan klo 6, välipala klo 9, lounas klo 11, välipala klo 14, päivällinen klo 16-17, iltapala klo 19. Ei ole tarvetta napostella. Vai onko parempi syödä 2x päivässä jättiannos ja sitäkautta kärsiä illalla nälästä ja mieliteoista?
Vierailija kirjoitti:
Älä syö aamupalaa. Syö kevyt lounas ja kotiin tultua voit syödä mitä haluat, kunhan lopetat syömisen ennen klo 18. Itse näin laihtunut jo 8 kg. Vapaapäivinä syön aamupalan mut lopetan silloinkin syömisen klo 18.
Joo laihtuu ehkä, kun aamupalan energian ottaa pois. Mutta paino tulee rymisten takaisin kun alkaa taas syömään aamuisin taikka iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
läskin mielenmaisemalla ei pudotettu paino pysy poissa
läskit yleisesti ottaen ovat minä-keskeisiä kaikki-heti-mulle nyt välittömään tyydytykseen keskittyvää heikkoälyistä massaa
"Terveisin älykäs ihminen"
It kirjoitti:
Ja sitten tuleekin se +15kg kun lopetat sen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8. Rakasta itseäsi♥️
Missä kehotetaan naposteluun? Itse syön aamupalan klo 6, välipala klo 9, lounas klo 11, välipala klo 14, päivällinen klo 16-17, iltapala klo 19. Ei ole tarvetta napostella. Vai onko parempi syödä 2x päivässä jättiannos ja sitäkautta kärsiä illalla nälästä ja mieliteoista?
On kyllä melkoista napostelua tuo syömisesi.
Napostelun vaihtoehto ei ole jättiannokset, nälkä ja mieliteot, vaan terve syöminen ja levon antaminen myös ruuansulatukselle.
Vierailija kirjoitti:
It kirjoitti:
Ja sitten tuleekin se +15kg kun lopetat sen
Näinhän käy jokaisella laihdutustavalla, jos laihtumisen jälkeen palaa entisiin syömisiin.
Annan kaksi ITSELLÄNI toiminutta neuvoa. (Olen pudottanut kolmen vuoden aikana 87 kg painostani)
1. Syö kolmen tunnin välein. Käytä tähän ajastinta, kuten aktiivisuusranneketta, puhelinta tms.
2. Älä aloita syömismuutoksia yhdeltä istumalta. Pidä ensimmäisen viikon aikana yksi päivä, jolloin syöt ateriasuunnitelman mukaisesti. Seuraavalla viikolla kaksi päivää. jne. Miksi näin? Ihmiskeho ei totu nopeisiin muutoksiin ja tekee KAIKKENSA säilyttääkseen kertyneen rasvakudoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo laihtuu ehkä, kun aamupalan energian ottaa pois. Mutta paino tulee rymisten takaisin kun alkaa taas syömään aamuisin taikka iltaisin.
Et tainnut ihan tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Annan kaksi ITSELLÄNI toiminutta neuvoa. (Olen pudottanut kolmen vuoden aikana 87 kg painostani)
1. Syö kolmen tunnin välein. Käytä tähän ajastinta, kuten aktiivisuusranneketta, puhelinta tms.
2. Älä aloita syömismuutoksia yhdeltä istumalta. Pidä ensimmäisen viikon aikana yksi päivä, jolloin syöt ateriasuunnitelman mukaisesti. Seuraavalla viikolla kaksi päivää. jne. Miksi näin? Ihmiskeho ei totu nopeisiin muutoksiin ja tekee KAIKKENSA säilyttääkseen kertyneen rasvakudoksen.
Höpöhöpö sun neuvojas