Mielipiteiden nollaaminen
Minussa ainakin herättää ärtymystä se että kun jostain asiasta tuodaan julki negatiiviset tunteet jotka joku on kokenut (vaikka suviseurat) niin sen sijaan että toiset nimimerkit vaivautuisivat miettimään miksi kirjoittaja on kokenut asian niin kirjoittaja leimataan provoksi jonka mielipiteellä ei ole mitään arvoa.
Itse kirjoitin ketjun avauken jossa mietin onko keilteisten tunteiden ilmaiseminen kiellettyä lestadiolisuudessa. Ja mitä tästä seurasi viisi sivua viestejä jossa pohditaan
-olenko toinen kirjoittaja
-mikä on motiiviini
- ei voi olla muuta tarkoitusta kuin yrittää mustamaalata
Viesteistä vähemmistössä pohditaan onko kielteiset tunteet lupa näytää vai ei silloinkin kun ne kohdistuu suoraan vl herätysliikeen tapakultuuriin ja talosteluun.
Tunteet eivät voi olla aitoja kun minä en koe niin? = aihetta ei kannata pohtia vaan sen voi jos viitsii leimata provoksi ja sitäkautta nollataa koko asia.
Tämä ei ainakaan minusta ole aitoa keskustelua. Enkä uskon kautta ymmärrä sitä että tunteet pitäää kieltää silloinkin kun ne ovat aitoja ja myös oikeutettuja vaikka kohdistuvat suoraan siihen mitä vl on totuttu pitämään hyvänä.
Esimerkiksi suviviseurat = inhoan pakkaamista, inhoan sitä kun lasten tappeluita saa kokoajan olla setvimässä sitten yrittää pitää ajatukset kasassa ja saada kaikki tarvittava mukaan, suviseurat menee lasten kanssa WC:n ja vaunun väliä ravatessa tai sitten jollain on kakka ja kun saat yhden pestyä niin seuraava on vaipanvaihtovuorossa..... Mukava tavata ihmisä? enpä tiedä enemmän tapaamien on keskustelua siitä montako on ja minkä ikäinen on nuorin.... Voi mennä monet suviseurat ettei aitoon keskusteluun ole mahdollisuutta vaan voimat menee imetä vaihda vaipat ynnä muuhun.... Ja kun tulet kotia sama tappelu alkaa kukaan ei tee vapaaehtoisesti mitään ja ja .....
Miten nämä asiat kokee on varmaan luenne kysymys. Mutta minulle ei riitä se että tulen suviseuroista tyhjin käsin pettyneenä ja katkerana takaisin todeten että eipä tullut muuta nähtyä kuin vessa lasten pesupaikka litramyynnin jonot ja asuntovaunun edus.... yhtään aitoa kuulumista en ehtnyt vaihtaa... Elämässä on ihan muut asiat tärkeitä kuin se montako jollakin on ja minkä ikäinen nuorimmainen on.....
Nämä ovat minun tunteita onpa ne jonkun mielestä kuinka väriä tahansa. Nollamalla nämä tunteeni nollataan minut myös ihmisenä. Ei minun tunteilla ole arvoa= minulla ei ole arvoa.
Miksi sitten koean toiset asiat kielteisesti.... joidenkin nimimerkkien mielestä se johtuu vaan siitä etten näe asioita uskon valossa. Minusta taas sillä että inhimillisesti katsoen tietyt asiat ylittävät jaksamisen rajat ei ole juuri uskon kanssa tekemistä. Eikä arkea pitäisi ylihengellistää.
Kommentit (49)
sitäpäs vaan on on niin huomattavassa määrin että olen terv. hoitajan kehoituksesta rohkaistunut kirjoittamaan siitä. eteenpäin. ja asia mitä en ymmärrä eli kertokaa te aidosti uskomassa olevat miksi meitä kuulemma jumala rankaisi kun antoi sairaan lapsen? oli kuulemma hyvä että syntyi just meille Tämä vammainen lapsi ei meidän uskon elämään vaikuta mitenkään lapsemme on hoitokodissa ja saa siellä hyvän hoidon,ja tämä oli meidän päätöksemme ja siihen vaikutti just. uskovaisten kommentit .Meidän aikamme ei riittäisi emmekä haluakaan sitoa itseämme 24 h lapseen joka sen ajan myös tarvii. päätös oli ensisijaiseti lapsen kannalta ja sitten meidän kantamme ja parempi näin etujahan emme siitä saa mutta voimme antaa laatuaikaa muille lapsille. ja näin jaksamme itsekin paremmin. Mutta asia josta haluaisin tietää enämpi on tuo jamalan rankaiseminen .Miksi sitten niin monella puhujalla on esim vammainen lapsi? miksi heitä rangaistaan. kuulimme tämän asian monelta uskovaiselta.Itse olimme ajatuksessa että helmet annetaan valittuihin koteihin mutta sitten annoittekin muuta ajateltavaa.
En ole huomannut missään kohti niin. Mikset mene kysymään sitä niiltä henkilöiltä (jos) jotka ovat näin sanoneet. Ei kait kukaan muu ihminen voi vastata toisen ihmisen sanoista? Ihmeellistä.... Ja hankalaa se on alkaa täällä puimaan sinun ja toisten teidän siinonin ihmisten sanomisia ja tekemisiä, ei me täällä kuulla mitään muuta niistä tapahtuneista ja sanotuista asioista, muuta kuin ne mitä sinä kerrot. Toiset ihmisethän voisi olla asioista ihan eri mieltä ja kertoa ne ihan eri tavalla. Minä en ainakaan usko, että sinä olet se ainoa hyvä ihminen, joka on joutunut toisten kaltoin kohdeltavaksi. Kait sinussakin jotain vikaa sentäs on? Vai etkö ole koskaan tehnyt mitään väärää etkä sanonut vahingossakaan mitään loukkaavaa toisille? Jos joku on teidän vammaisen lapsen syntymästä noin sanonut, sinun olisi pitänyt mennä sanoon, että olet pahoittanut mielesi, kun olet kuullut tällaista. Ja niitä juorujahan kannattaa aina kuunnella... Juoruillakin on tapana muuttua matkan varrella. Tuo juttuhan on voinut muuttua sinunkin suussasi...
Täällä ei kukaan ole tuolla tavalla haukkunut sinua, Vionola. Jotenkin alkaa jo toden teolla kyllästyttämään sinun tapasi, Vionola. Vaikka muut vastaavat sinulle asiallisesti, sinä et vastaa samalla tavalla. Ohitat asialliset keskusteluyritykset aivan täysin, ja vastaat haukkumalla lisää kaikkia muita. ja aivan kuten 96emma05 sanoi, onko tosiaan niin, että sinä olet käyttäytynyt täysin mallikelpoisesti koko ajan ja silti sinua ja sinun perhettäsi jotenkin sorretaan? Ei kuulosta kovin uskottavalta.
Minä lopetan kommentoinnin tähän. En enää jaksa kovin kauaa itsekään olla asiallisella linjalla, koska Vionola tuntuu provosoivan muita (tahallaan) ja haastavan lapselliseen väittelyyn. Eikä ole itse, kuten olen jo monta kertaa sanonut, kyennyt lainkaan asialliseen keskusteluun. Kumma juttu, koska silti Vionola täällä sanoo että asioista on keskusteltava...on vaan niin yksipuolista tällainen keskustelu.
Hyvää jatkoa sinulle, Pohtia, koita jotenkin selvitä elämässäsi! muuta en sinulle osaa sanoa...
Vionola, tutkiskele hieman omaa sisintäsi, ja mieti miten olet toiminut täällä netissä sekä muiden ihmisten kanssa.
-Hiironen
kun luet pilkun tarkasti niin lue sitten en ole sanonut että tänne kirjoittanut vaan siionimme väestä on sanonut. On kamala tunnustaa että aika muuttuu ja myös te uskovaiset asiat jotka toin julki ovat totta ja tulet kuulemaan niistä myös yllättävältä taholta ja ne ei ole minun keksimiäni minä kapinoin ja juuri siksi että tosi asiat pitää tulla julki.Ja vaikka kuinka väittäisit toista monella kokemistani asioista on ollut monet korvat ja kokemukset on kirjattu muistiin.Ja ne ei poistu vaikka väittäisit ettei teillä . herää kuuntele ja katso avarammin ympärillesi olen tahnyt niin paljon hyväntekeväisyystyötä monen tahon kanssa sekä yksityisenä ja et sanoisi mitään jos tietäisit mitä nään koen ja huomaaan ympärilläni ehkä olen aitiopaikalla näkemässäja jakamassa siksi suorastaaan nauran miten tietämättömiä olette asioista.ehkä heräätte kun poistutte joskus sieltä hella äärestä muuallekin kuin maitokauppaan. ja niin oli samanlasisia kokemuksia kolmella muullakin perheillä nm.vammaisen lapsen synnyttyä näistä keskusteltiin pitkästi ja kasvokkain. joten ole hyvä puhu vasta kun koet näät kuulet ja on kokemusta.
Jostain syystä jo ihmisillä on aina ollut mielikuva, että vamma on Jumalan rangaistus. Tästä löytyy Raamatustakin kertomuksia ja toisaalta Jeesuksen oma vastaus tähän asiaan:
Joh. 9:
1 Ja ohi kulkiessaan hän näki miehen, joka syntymästään saakka oli ollut sokea.
2 Ja hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä sanoen: " Rabbi, kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntymän?"
3 Jeesus vastasi: " Ei tämä tehnyt syntiä eivätkä hänen vanhempansa, vaan Jumalan tekojen piti tuleman hänessä julki.
4 Niin kauan kuin päivä on, tulee meidän tehdä hänen tekojansa, joka on minut lähettänyt; tulee yö, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä.
5 Niin kauan kuin minä maailmassa olen, olen minä maailman valkeus."
6 Tämän sanottuaan hän sylki maahan ja teki syljestä tahtaan ja siveli tahtaan hänen silmilleen
Jeesus itse sanoi, että vamma ei johdu siitä, että joku olisi tehnyt syntiä. Vammalla oli jokin muu tarkoitus. Tässä sokean miehen tilanteessa Jeesus paransi ja tarkoitus oli nähdä, mikä on Jumalan voima maailmassa. Raamatun opetuksen mukaan vammaisuudella on oma tarkoituksensa tätä maailmaa varten.
Huono täällä on kenenkään sitä sinulle kertoa miksi joku on niin sanonut. (Edelleenkään en usko, että sinä olet se ainoa hyvä ihminen, joka et ole koskaan loukannut ketään. Ihan sama mitä sinä täällä väität olevasi tosielämässä, koska sinun tekstisi on täällä jo aika mahdotonta luettavaa.) Sinä olet siis todella hyvä ihminen. Aivan mielettömän hyvä omasta mielestäsi. Että ihan hyväntekeväisyyttä... Kukaan lestadiolainenhan ei ole tehnyt, eikä tee hyväntekeväisyyttä millään tavalla. Hohhoijakkaa sanon minä.
Valitettavasti minäkään en vietä päiviäni vain hellan ääressä, vaikka sinä ihan varmasti sitä toivotkin syvällä sydämmessäsi. Onko niin, että itse olet joutunut viettään äitiysaikasi hellan ääressä? Onneksi minulla on mies, joka antaa minulle täyden vapauden mennä töihin mikäli haluan ja antaa olla kotona hoitamassa lapsia mikäli haluan. Antaa myöskin harrastaa ja viettää vapaa-aikaa ystävien seurassa. Onneksi osaan myöskin itsekin lähteä työelämään tai vapaalle kun siltä tuntuu.
niin ei kai sinun sitten tarvi tulla tänne enää reuhaamaan.
Jos olet luopunut uskostasi, ei kai sinua pitäisi enää liikauttaa pätkääkään, miten ko. piireissä toimitaan (vaikka en kyllä millään voi uskoa suurinta osaa väittämistäsi!).
Jos olet päätöksesi tehnyt ja uskostasi luopunut, se kai on tuonut jo helpotuksen elämääsi? Miksi sitten enää tänne tulla jälkeenpäin niitä asioita vatvomaan, jotka kuuluvat ns. " entiseen elämääsi" .
Siksi herääkin ajatus,että olisiko kyseessä todellakin se katkeruus...
ajattelin että en enää kirjoittele tänne . harmiksesi voinen sanoa että en muista koska olisin itse keittänyt ruokaa, meillä on kotiapulainen ollut jo monta vuotta. Töissä en ole virallisesti enkä tällä haavaa aiokkaan mennä sillä minun ei tarvitse . Minulla on auto pihassa en ole sidottu mihinkään saan mennä ja tehä mitä haluan illat olemme aina perheen parissa. En sano tätä että aiheuttaisin sinulle lisää hammassärkyä mutta se nyt on vaan niin että elämämme poikkeaa niin paljon toisistaan. Ja vaikka emme ole enää uskovaisia onneksi niin mielipiteet saa sanoa ja sanon ne siksi koska nään niin paljon uskonnon aiheuttamia vammoja ihmisillä päivittäin. Moni on sairastunut ihan työtaakan alle toinen jatkuviib synnytyksiin ja odotuksiin. ja asia johon törmäsin kun uskovainen sisar sitä minulle kertoi että miten paljon siionissa on ihmisiä jotka ei tunne eikä tervehdi toisia. Tähän törmäsimme itsekin mutta sitä on niin paljon. te reagoitte taas tähän kuin mehiläiset mutta kertokaa miksi muurahaispesää ei saisi sohaista silloin ainakin joku herää.
Käyppäs lukemassa " onko mileipiteiden ilmaiseminen kielletty..." viesti nro 21, niin saat viitettä siihen missäpäin asiat ovat huonosti!