Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei opi sanomaan ärrää?

Vierailija
27.08.2020 |

Meidän 11v ei edelleen ole oppinut r-kirjainta siis. On käyty puheterapiassa mutta ei siitä tullut oikein mitään...
Onko kohtalon tovereita? Neuvoja?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi kävi meidän itse maksamalla puheterapeitilla varmaan 15 kertaa ei vaan oppinut. Puheterapeutti sanoi, että lapseni kyllä oppii, kun sanoo äreän ällänä. Vaikeampaa, jos sanoo sen kurkussa.

Me kotonakin harjoiteltiin podin podin porkkana todin todin torttu. (mieheni oppi aikuisena kurkkuärrästä oikeaan ärrään noilla) Sit kerran telkkarissa lastenohjelmassa kmjoku sanoi "prrr hoppa kenkää". Lapseni toisti sen ja sen jälkeen osasi ärrän.

Apua! Kauhean vaikea toi porkkana ja torttu! Mulla ei ole r-vikaa (todettu), mutta joskus konsonanttiyhdistelmät, joissa r + kk tai tt on vaikeita lausua. Etenkin jos yrittämällä yrittää. Pelkkä rrrrrrr tulee helposti.

Vierailija
22/25 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla koulun puheterapeutti totesi, etät minulla on liian kireä kielen allaoleva jänne. Kävimme operaatiossa, missä kyseistä jännettä vähän viillettiin. Tämän jälkeen kieli liikkui riittävästi ärrän sanmiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin. Noi tapaukset, joissa kyseessä on "sukuvika" eli perheessä on useampi, jotka ei osaa ärrää... Onkohan useimmiten kyse kielijänteen kireydestä vai voiko olla vain opittu tapa?

Vierailija
24/25 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii puheterapian lisäksi töitä kotona.

Meillä oli enemmänkin kirjaimka hukassa, mutta treenasin pojan kanssa jokapäivä 30-60min, riippuen paljonko poika jaksoi, vuoden verran.

Nyt tulee kaikki kirjaimet ongelmitta.

Vierailija
25/25 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itselläni ärrä-vika ja olen kohta 47v. Ihan hyvin pärjää vaikka ei osaa ärrää sanoa. 12v poikani osasi alle 2v pärisyttää ärrää, sitten kuunteli mun puhettani ja 4v oli hänen ärränsä enää ällä. No, kun kasvoi, niin ihan yhtäkkiä ennen kouluun menoa oppi taas oikean ärrän. Jos lapsesi ei opi niin ärrävikaisenakin pärjää. Tsemppiä ap!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän