Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jotku voi ehdottaa asumistuen lopettamista eikä anna vaihtoehtoja?

Vierailija
27.08.2020 |

Siis Keskustan Petri Honkonen kyseessä. Aina kun näitä joku ehdottaa niin miksei tule sitten selvitystä että millä suuri joukko maksaa vuokransa? Eihän se voi niin toimia että se lopetettaisiin ja jengi joutuis asunnottomaksi. Mutta ei hätää minulla on ratkaisu. Rakennettaan satoja tuhansia merikontti asuntoja kaupungin toimesta ja vuokra 100 euroa. Ja kaikilla olisi mahdollisuus tälläinen saada niin eiköhän vuokrat tipu kohtuulliselle tasolle eli alle 300 euron kaupunkien keskustoissakin.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikkien matalapalkka-alojen palkat nousisivat niin paljon, että asumistukia ei työssä käyvät enää tarvitsisi, niin nousisiko vuokrat samaa tahtia? Koska ihmisillä olisi varaa maksaa vielä vähän enemmän, vuokranantajan näkökulmasta.

Vierailija
22/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun en osaa muuttaa maalle. Muuttaisin heti. Ikinä en ole maalla käynyt, ellei Espoota lasketa. OIkeesti olen umpiStadilainen. Miten muka osaisin hoitaa kanoja tai lypsää lehmiä... ja jos tuvassa hajois jotain niin en osais korjata. Kalaakaan en osaa perata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrat laskisivat kun ei voisi pyytää samanlaisia vuokria kuin nyt.

Asumistuki ei KOSKAAN kata koko vuokraa. Vuokrat nousevat, vaikka asumistuki ei. Pelkkä rakennuttaminen maksaa niin paljon, ei niitä tappiolla vuokrata pois.

T: Kela-Kerttu

No onhan se eri asia maksaa vuokrasta itse 600e kuin 200e. Laittaa miettimään mihin on varaa.

No niinpä. Sitten lähtevät pienipalkkaiset muualle töihin tai työttömiksi, jos pitää tosissaan ruveta miettimään ostanko lapsille ruokaa vai maksanko itse koko vuokran, joka ei koskaan laskisi tasolle, jonka tällä palkalla pystyisin kattamaan. Yksikään rakennuttaja ei vuokraa mitään kellekään, ellei siitä saa voittoa. Eikä edes rakenna alunperinkään niitä asuntoja.

Pistää vihaksi nämä aloitukset, kun itse teen yhteiskunnallisesti arvokasta hoitotyötä työvoimapula-alalla ja palkalla, joka lähinnä vituttaa. Sitten joku veisi viimeisenkin leivän, eli asumistukemme pois. Pitäkää siinä vaiheessa, oikeistolaiset, tunkkinne ja hoitakaa itse lapsenne ja mummonne!

On työnantajan homma maksaa sellaista palkkaa että sillä pystyy elämään. Ei se ole yhteiskunnan homma pönkittää ihmisten asumista vain siksi että firmoilla olisi työntekijöitä. Muuttakoot firmansa halvemmille seuduille, lähes kenenkään ei ole pakko toimia Helsingissä.

Meinaat, että ihmiset muuttavat työn perässä muualle? Kuka sitä Helsinkiä silloin jää rahoittamaan?

Vierailija
24/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä annan vaihtoehdon: lopetetaan kaikki tuet paitsi toimeentulotuki. Näin estettäisiin valtion rahoja valumista varakkaiden taskuun.

Vierailija
25/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikkien matalapalkka-alojen palkat nousisivat niin paljon, että asumistukia ei työssä käyvät enää tarvitsisi, niin nousisiko vuokrat samaa tahtia? Koska ihmisillä olisi varaa maksaa vielä vähän enemmän, vuokranantajan näkökulmasta.

Kysyntä vaikutta enemmän. Niin kauan, kun pk-seudulla on eniten työpaikkoja ja liian vähän asuntoja, pysyvät hinnat korkeina. Ei se riitä, että vuokranantaja pyytää riistovuokraa, jos ei ole porukkaa niitä maksamaan. Jos hakijoita asuntoihin on vähemmän kuin asuntoja on tajolla, vuokrat laskevat.  Vaikka ne vähät hakijat tienaisivat kaikki 5000 kuussa. Perusmatikkaa. 

Vierailija
26/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi kun en osaa muuttaa maalle. Muuttaisin heti. Ikinä en ole maalla käynyt, ellei Espoota lasketa. OIkeesti olen umpiStadilainen. Miten muka osaisin hoitaa kanoja tai lypsää lehmiä... ja jos tuvassa hajois jotain niin en osais korjata. Kalaakaan en osaa perata.

On olemassa melko suuria kaupunkeja, ovat ihan kaupungin näköisiä, kuten Kotka, Lahti, Tampere tai Turku, tai Kuopio, tai Oulu. Niissä asuu ihan kivoja ihmisiä. Ruokaa saa kaupasta.

Vierailija
27/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki ei KOSKAAN kata koko vuokraa. Vuokrat nousevat, vaikka asumistuki ei. Pelkkä rakennuttaminen maksaa niin paljon, ei niitä tappiolla vuokrata pois.

No onhan se eri asia maksaa vuokrasta itse 600e kuin 200e. Laittaa miettimään mihin on varaa.

No niinpä. Sitten lähtevät pienipalkkaiset muualle töihin tai työttömiksi, jos pitää tosissaan ruveta miettimään ostanko lapsille ruokaa vai maksanko itse koko vuokran, joka ei koskaan laskisi tasolle, jonka tällä palkalla pystyisin kattamaan. Yksikään rakennuttaja ei vuokraa mitään kellekään, ellei siitä saa voittoa. Eikä edes rakenna alunperinkään niitä asuntoja.

Pistää vihaksi nämä aloitukset, kun itse teen yhteiskunnallisesti arvokasta hoitotyötä työvoimapula-alalla ja palkalla, joka lähinnä vituttaa. Sitten joku veisi viimeisenkin leivän, eli asumistukemme pois. Pitäkää siinä vaiheessa, oikeistolaiset, tunkkinne ja hoitakaa itse lapsenne ja mummonne!

On työnantajan homma maksaa sellaista palkkaa että sillä pystyy elämään. Ei se ole yhteiskunnan homma pönkittää ihmisten asumista vain siksi että firmoilla olisi työntekijöitä. Muuttakoot firmansa halvemmille seuduille, lähes kenenkään ei ole pakko toimia Helsingissä.

Meinaat, että ihmiset muuttavat työn perässä muualle? Kuka sitä Helsinkiä silloin jää rahoittamaan?

Miksi sitä Helsinkiä pitää loputtomiin rahoittaa? Nythän se nähdään mitä siitä seuraa kun ihmiset pakotetaan sinne, puolet ei pysty maksamaan vuokriaan ilman kaikenmaailman tukia!

Vierailija
28/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haistan palaneen käryä tässä toiminnassa. Ehkä siksi halutaan lisää jengiä Suomeen että asunnot pysyisivät täysinä ja joku käärii hyvät rahat kun ovi kupata veromaksajien rahoja asumistukina. Onko puolueet käärimässä rahaa tai jotku AY-liikkeet. Jotain mätää tässä on. Vuokrakatto ratkaisu!!! Ei mitään pientä pudodusta vaan kunnon pudotus vuokriin ja siihen katto ja stoppi puliveivaamiselle!

Vierailija
29/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai päiväkodit, ruokakaupat ja mummot vaan pois Helsingistä? Siivoojat? :-D

Luetun ymmärtäminen? Työnantajat maksaisivat JOKAISELLE työntekijälleen niin paljon palkkaa että sen turvin voi asua työpaikan lähellä. Työnantajan homma maksaa kunnon palkka, ei valtion tukea eri firmojen työntekijöitä.

Uudestaan, jos ei ole varaa maksaa Helsingin palkkoja, voi muuttaa sen firman Kotkaan ja maksaa Kotkan palkkoja.

Eläkeläiset saavat eläkettä, sillä eletään asunnossa johon on varaa, onko pakko asua Eirassa?

Vierailija
30/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa melko suuria kaupunkeja, ovat ihan kaupungin näköisiä, kuten Kotka, Lahti, Tampere tai Turku, tai Kuopio, tai Oulu. Niissä asuu ihan kivoja ihmisiä. Ruokaa saa kaupasta.

Ai. No sellaiseen voisin muuttaa. En tarvii kuin Prisman, Alkon, Citymarketin ja jonku pikkukaupan. 

Vierailija
31/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukien poisto johtaisi siihen, että pääkaupunkiseudulla työnantajien pitäisi taas alkaa tarjoamaan työsuhde asuntoja, jos meinaavat saada edullista työvoimaa. Eihän se välttämättä huonokaan kehityssuunta olisi.

Sitten nämä samat naamat kitisisivät siitä, kun firman voitot menee näihin työsuhde asuntoihin. 😁

Vierailija
32/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen? Työnantajat maksaisivat JOKAISELLE työntekijälleen niin paljon palkkaa että sen turvin voi asua työpaikan lähellä. Työnantajan homma maksaa kunnon palkka, ei valtion tukea eri firmojen työntekijöitä.

Uudestaan, jos ei ole varaa maksaa Helsingin palkkoja, voi muuttaa sen firman Kotkaan ja maksaa Kotkan palkkoja.

Eläkeläiset saavat eläkettä, sillä eletään asunnossa johon on varaa, onko pakko asua Eirassa?

Eli kuntien pienet palkat noin tonnilla ylös? Kyllä se minulle sopisi! Minulle on yksi lysti, tuleeko osa tuloistani asumistuesta vai suoraan palkasta. Kaikki tulee verorahoista kuitenkin, jos näitä palveluita halutaan pitää yllä myös pääkaupunkiseudulla.

Toinen vaihtoehto kunnan aloille olisi ilmainen työsuhdeasunto perhekoon mukaan ja nämä olisivat  vaikkapa kaupungin asuntoja vähän kivemmilla alueilla. Tällä voisi houkiutella minunkin alalleni lisää porukkaa, sillä pula on VALTAVA. Itseasiassa tämä jälkimmäonen vaihtoehto olisi hyvä! Houkutellaan työvoimapula-alojen osaajia ilmaisilla, hyvillä kaupungin asunnoilla!

T:  varhaiskasvatuksen ope

Vierailija
33/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, koska tulo olisi suunnilleen sama kuin nytkin, ilman sitä tukea. Ilman takuuvarmaa maksajaksi suostujaa eli Kelaa, vuokrien olisi pakko pysytellä tarpeeksi alhaalla.

Helsingissä ihan sikahinnat.

Vierailija
34/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kuntien pienet palkat noin tonnilla ylös? Kyllä se minulle sopisi! Minulle on yksi lysti, tuleeko osa tuloistani asumistuesta vai suoraan palkasta. Kaikki tulee verorahoista kuitenkin, jos näitä palveluita halutaan pitää yllä myös pääkaupunkiseudulla.

Toinen vaihtoehto kunnan aloille olisi ilmainen työsuhdeasunto perhekoon mukaan ja nämä olisivat  vaikkapa kaupungin asuntoja vähän kivemmilla alueilla. Tällä voisi houkiutella minunkin alalleni lisää porukkaa, sillä pula on VALTAVA. Itseasiassa tämä jälkimmäonen vaihtoehto olisi hyvä! Houkutellaan työvoimapula-alojen osaajia ilmaisilla, hyvillä kaupungin asunnoilla!

T:  varhaiskasvatuksen ope

Kyllä, palkkoja pitää nostaa ja tuet pois. Vaikka valtio olisikin useasti se työnantaja, on se silti parempi kuin byrokraattinen tukisysteemi. Ja jos palkat eivät nouse tarpeeksi, vuokria on pakko alentaa.

Vierailija
35/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä nykytilanteesta varoiteltiin silloin, kun vuokrakatto poistettiin. Mutta kyllähän poistajat tiesivät mitä olivat tekemässä: heidän tarkoituksensa oli nimenomaan alkaa kupata verorahoja tukina asuntosijoittajille.

Vierailija
36/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehdotan tuota, että kaupungin asuntojen tuotanto VÄHINTÄÄN tuplataan ja parhaat asunnot mukavimmilla paikoilla annetaan ilmaisiksi tai puoli-ilmaisiksi työsuhdeasunnoiksi matalapalkkaisille! Työpaikan menetys ei myöskään johtaisi asunnon menetykseen, ettei se pelottaisi ihmisiä pois. Näin saataisiin just hoitajia ja varhaiskasvatuksen väkeä pk-seudulle töihin. Itse voisin muuttaa kyllä.

Vierailija
37/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka aina vonkuvat kuinka kansalaispalkkaan ei olisi varaa: näköjään yli puolet Helsinkiä saa asumistukea ja toimeentulotukea jo nyt. Mistä se raha näihin tulee?

On aivan typerää että asumista tuetaan. Kansalaispalkka plus kunnon palkat ihmisille niin ei tarvita mitään kallista tukihärdelliä.

Ja ne jotka puolestaan mankuvat paperimiesten kalliista palkoista - ei niiden palkat ole liian suuret, vaan suurimman osan muun työväestön ihan liian huonot. Hinnat ovat kallistuneet mutta palkat eivät ole nousseet, paitsi johtoportaissa.

Vierailija
38/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ehdotan tuota, että kaupungin asuntojen tuotanto VÄHINTÄÄN tuplataan ja parhaat asunnot mukavimmilla paikoilla annetaan ilmaisiksi tai puoli-ilmaisiksi työsuhdeasunnoiksi matalapalkkaisille! Työpaikan menetys ei myöskään johtaisi asunnon menetykseen, ettei se pelottaisi ihmisiä pois. Näin saataisiin just hoitajia ja varhaiskasvatuksen väkeä pk-seudulle töihin. Itse voisin muuttaa kyllä.

Tuotannon määrän lisääminen on hyvä, mutta ihan ilmaista asumista toisille? Tätä en voi käsittää.

Pirkko tulot ovat 1200e ja hän saa kaupungilta ilmaisen kämpän Töölöstä. Samaan aikaan Pirkon esimies Martta tienaa 2000e ja maksaa vuokraa 1000e Kontulasta. Reilua? Myös työssäoloehto tulisi olla , muutenhan porukka muuttaisi ilmaisiin asuntoihin ja jättäisi heti työelämän = helpppa elämää.

Vierailija
39/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa on ylpeys olla köyhä ja kipeä.

Vierailija
40/57 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmioita vuokrataan ihan 600e/kk muissa kaupungeissa. Yksiöitä 300e/kk. Eikö tarvitse edes asua missään pikkukylässä. Onhan nuo pääkaupungin vuokrat ihan järjettömiä ja se asia, että niissä eletään jopa täysin tukien varassa.

Vaikka olisi kuinka pieni paikkakunta ja pieni vuokra niin tuloton ei sitä ilman asumistukea maksa. Oli se vaikka 60 euroa, mikäli tukia ei tule 60 euroa niin ei ole rahaa. Rahaa ei voi taikoa.

Ootko kuullu töissä käymisestä? Sieltä tulee sitä rahaa eikä tarvitse edes taikoa.