Viisi välteltyä koulua julki!
1. Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu (liikaa menestyjiä, älykkäitä lapsia, opettajilla liikaa aikaa opettaa motivoituneita lapsia, lapset eivät opi näkemään elämän realiteetteja)
2. Tehtaankadun ala-aste (rikkaiden ihmisten lapsia, joilla todellisia murheita, kuten tänä vuonna ei mennäkään jouluksi Tahitille tai isä ei osta mini-iPadia, vaikka iso iPad on jo nolo)
3. Pakilan ala-aste (lapsilla ei mitään käsitystä siitä, mikä on lastensuojelu, mitä tarkoittaa työtön, miksi joissain perheissä on vain yksi auto eikä sekään ole Audi, vanhempien elämän suurin ongelma on Maunulan läheisyys)
4. Norssi (koko ajan kokeilevaa ja motivoivaa opetusta, lapsiin kokeillaan uusimpia oppimistapoja ja -välineitä, eivät ehdi kyllästyä koulunkäyntiin ollenkaan)
5. Kumpulan kyläkoulu (niin idyllinen ja mukava, että kaupunki purki sen jo)
Kommentit (17)
Hehheh. Onko tässä nyt sitten itseironiaa vai silkkaa kateutta? Emme ole tuolla päinkään, mutta kyllä se vain on niin, että niissä kouluissa missä lapsilla on taloudellisia resursseja, heillä usein on myös henkisiä. Ei lapsilla kuuluisi isoja murheita ollakaan, ne verottavat heidän kasvuaan ja mahdollisuuksiaan. Lasteni koulussa- joka on- ei rikkaiden, vaan taiteisiin erikoistunut- pidetään hyvän perheen mittarina sitä että ainakin toinen vanhempi on kiinnostunut lapsen koulunkäynnistä ja on esim. vanhempainilloissa paikalla. ja tämä todellakin tehdään selväksi, että se korkeatasoinen opetus, mistä koulu on tunnettu, perustuu siihen että vanhemmat ovat läsnä lastensa elämässä ja päivittäin kiinnotuneita hänen koulutyöstään. No, yllättävän moni ajelee myös sillä audilla. Minä en. On elämän hukkaa katkeroitua siitä mitä itsellä ei ole. Varma tie sinne ö-luokan kouluihin.
Tämä on muuten hauska. Koska kyllä jotkut (minäkin) oikeasti välttelee noita eliittikouluja. Jos ei ole itse ko. yhteiskuntaluokkaa eikä edes halua olla, niin miksi laittaa lapsensa ympäristöön, jossa tosiaan kaikilla on superkalliit vaatteet, välineet, harrastukset, isot talot jne. Arvomaailma vaan on erilainen, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Puhumattakaan siitä, että lapsi ihmettelee miksi hänellä ei ole vastaavaa, haluaa ja tuntee olonsa erilaiseksi.
Minulla on itsellä tästä kokemusta, kun jouduin suhteellisen vähävaraisen kulttuuriperheen lapsena käymään yläasteen koulussa, joissa suurimman osan vanhemmat olivat suuria johtajia ym.
Olen itse nyt kulttuurialan pätkätyöläinen ja mieheni myös korkeaa koulutusta vaativassa, mutta pienipalkkaisessa ammatissa. Enkä todellakaan laittaisi lastani ap:n luettelemiin kouluihin. (Paitsi Kumpulaan :)
Tämä on muuten hauska. Koska kyllä jotkut (minäkin) oikeasti välttelee noita eliittikouluja. Jos ei ole itse ko. yhteiskuntaluokkaa eikä edes halua olla, niin miksi laittaa lapsensa ympäristöön, jossa tosiaan kaikilla on superkalliit vaatteet, välineet, harrastukset, isot talot jne. Arvomaailma vaan on erilainen, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Puhumattakaan siitä, että lapsi ihmettelee miksi hänellä ei ole vastaavaa, haluaa ja tuntee olonsa erilaiseksi.
Minulla on itsellä tästä kokemusta, kun jouduin suhteellisen vähävaraisen kulttuuriperheen lapsena käymään yläasteen koulussa, joissa suurimman osan vanhemmat olivat suuria johtajia ym.
Olen itse nyt kulttuurialan pätkätyöläinen ja mieheni myös korkeaa koulutusta vaativassa, mutta pienipalkkaisessa ammatissa. Enkä todellakaan laittaisi lastani ap:n luettelemiin kouluihin. (Paitsi Kumpulaan :)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 09:13"]
1. Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu (liikaa menestyjiä, älykkäitä lapsia, opettajilla liikaa aikaa opettaa motivoituneita lapsia, lapset eivät opi näkemään elämän realiteetteja)
2. Tehtaankadun ala-aste (rikkaiden ihmisten lapsia, joilla todellisia murheita, kuten tänä vuonna ei mennäkään jouluksi Tahitille tai isä ei osta mini-iPadia, vaikka iso iPad on jo nolo)
3. Pakilan ala-aste (lapsilla ei mitään käsitystä siitä, mikä on lastensuojelu, mitä tarkoittaa työtön, miksi joissain perheissä on vain yksi auto eikä sekään ole Audi, vanhempien elämän suurin ongelma on Maunulan läheisyys)
4. Norssi (koko ajan kokeilevaa ja motivoivaa opetusta, lapsiin kokeillaan uusimpia oppimistapoja ja -välineitä, eivät ehdi kyllästyä koulunkäyntiin ollenkaan)
[/quote]
Kiitos, kun julkistit! Nyt osaan välttää näitä kouluja. Vihdoinkin.
Hyvä, nyt tietää minne sitä kannattaa suunnistaa.
EN käsitä. Miksi ei mennä TAhitille tai miksi isi ei osta mini-I padia.
Heh, mä muuten ihan oikeasti vältänkin noita kolmea ekaa. Ja kokemuksesta juuri siksi, että arvot ovat kovat ja porvarilliset. Lapsilla merkkivaatteet, kalliit harrastukset jne, kaikki annettuna. Arvomaailma materialistinen. Ja toki oppilasperheet muutenkin eliittiä meihin verrattuna. Miten se oli, lika baran...
Norssi sen sijaan ihan jees ja Kumpulan kyläkoulu olisi täydellinen.
Vaikka heitit tän toki vitsinä, mutta on siinä totuuden siemen mukana. Tiedän muuten myös ihmisiä, jotka ihan oikeasti välttelee Norssia juuri harjoittelijoiden tuovan levottomuuden ja vaihtuvuuden ja jatkuvien opetusmenetelmäkokeilujen vuoksi. Kaikille lapsille ei sovi sellainen.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 09:24"]
EN käsitä. Miksi ei mennä TAhitille tai miksi isi ei osta mini-I padia.
[/quote]
Siis en mäkään. Mikä on se itsekäs syy, ettei lapsille voi ostaa mini-iPadia tai evätä kiva Tahitin reissu? Rahat on tietenkin haaskattu johonkin Succesin pulliin tai juotu ja syöty Maxillissa vähän reippaammalla menulla.
Hehehee, huomaa että täällä duunarit kirjoittelee. ;) Minun tuntemani varakkaat ovat sydämellisiä ja avoimia ihmisiä. Lapset nyt tekevät joskus ylilyöntejä varmaankin jokaisessa sosiaaliluokassa.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 09:13"]
[/quote]
lisäys ressu
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 09:28"]
Heh, mä muuten ihan oikeasti vältänkin noita kolmea ekaa. Ja kokemuksesta juuri siksi, että arvot ovat kovat ja porvarilliset. Lapsilla merkkivaatteet, kalliit harrastukset jne, kaikki annettuna. Arvomaailma materialistinen. Ja toki oppilasperheet muutenkin eliittiä meihin verrattuna. Miten se oli, lika baran...
Norssi sen sijaan ihan jees ja Kumpulan kyläkoulu olisi täydellinen.
Vaikka heitit tän toki vitsinä, mutta on siinä totuuden siemen mukana. Tiedän muuten myös ihmisiä, jotka ihan oikeasti välttelee Norssia juuri harjoittelijoiden tuovan levottomuuden ja vaihtuvuuden ja jatkuvien opetusmenetelmäkokeilujen vuoksi. Kaikille lapsille ei sovi sellainen.
[/quote]
Itse norssin 80 - luvulla käyneenä muistelen ilolla auskultantteja. Heidän kiduttamisensa toi uutta iloa lukiolaisen elämän harmauteen. Ja koska koulu toimi opettajankoulutuslaitoksen yhteydessä olivat varsinaiset opettajamme todella päteviä omassa työssään. Harva harjoittelija poistui luokasta itkua tihertäen.
Tuolloin Norssin lukioon pääsi ulkopuolelta paljon helpommin kuin nyt. Muistaakseni lukuaineiden keskiarvon tarvitsi olla vain hiukan kahdeksikon paremmalla puolella.
Syk on oikeasti ihan paras koulu :) Minulla Sykissä kaksi lasta, lahjakkaita ovat kyllä. On totta, että monien perheet ovat varakkaita, mutta eivät suinkaan kaikkien. Koulussa on ihan parasta ilmapiiri ja rauha opiskella. koulunkäynti on pop ja siellä saa rauhassa olla hyvä! Ikävää kilpailua en ole havainnut, minusta pieni kilpahenki ruokkii opiskelua hyvällä tavalla.
Olen suunnattoman iloinen, että lapseni saavat opiskella tässä mainioissa ja inspiroivassa ympäristössä loistavien opettajien johdolla.
Mikään lintukoto koulu ei ole, mutta ne ongelmat ovat käsiteltävissä. suosittelen lämmöllä.
Pikkukylien koulut...jos ei mahdu muottiin, on elämä helvettiä.
Metsästysseurat päättää ;)
Idylli, joka on todella sairas
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:03"]
Pikkukylien koulut...jos ei mahdu muottiin, on elämä helvettiä. Metsästysseurat päättää ;) Idylli, joka on todella sairas
[/quote] Tähän. Kyläkouluissa on pahinta kiusaamista ja vaikea löytää samanhenkisiä kavereita. Paikallispoliitikot keräävät pisteitä puolustamalla muutaman oppilaan kouluja, ja samaan aikaan joudutaan säästämään jostain tärkeämmästä.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 13:02"]
Miksi Kumpula purettiin!?!?
[/quote]
Koska Käpylän peruskoulussa on ammattitaidoton rehtori.