Iltatähti vai matkustelu?
Ikä kohta nelkyt molemmilla, isot lapset kohta täysi-ikäisiä. Vielä ehtisi... Olen tullut nuorena helposti raskaaksi, toki nyt olisi varmasti paljon vaikeampaa. Onkohan tämä vain tietyn elämänvaiheen loppumisen surua? Kummat valitsisit/ valitsit? Mitä mietteitä nyt päätöksestä? Mies samoissa ajatuksissa ja aika pitkään olemme asiaa pohtineet... Päätös olis kannattanut tehdä jo vuosi sitten.
kiitos vastauksista:)
Kommentit (290)
Me ollaan kyllä matkusteltu ihna joka paikassa, myös suurkaupungeissa pikkulasten kanssa. Ja ovat tykänneet! Se on ihan mihin ne totuttaa. mutta asiaan: Kuvittele itsesi 20 vuoden kuluttua ja yritä miettiä, mikä sinua kaduttaisi: ajatteletetko silloin kolmannesta lapsestasi, että harmi että hankimme hänet? Vai kadutko, että miksen hankkinut silloin kolmatta, kun siihen oli mahdollisuus? Kumpi on todennäköisempää, että kaduttaa? Ja kun se kolmas lapsesi on täysi-ikäinen, olet itse lähestymässä kuuttakymppiä ja eläkeikää, sitten on aikaa matkustella! Itse siis sanoisin, että iltatähti, koska ei se sulje matkusteluakaan pois. Mutta nyt jso et hanki sitä kolmatta, tilaisuutta ei enää myöhemmin tule. IHMINEN EI KADU TEHTYJÄ VAAN TEKEMÄTTÄ JÄTETTYJÄ ASIOITA!!
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 14:09"]
Esikoiseni lukion vanhempainillassa luulin, että jonkun vaari on tullut paikalle. Selvisikin, että se oli erään 15v pojan isä. Harmaa pää ja kävelykeppi kädessä. Myöhemmin selvisi, että pojan äitikin taisi olla 59v.
Minua ainakin säälitti se poika.
[/quote]
Miksi säälit häntä? Oliko joku huonosti?
Itse säälin omia lapsenlapsiani, joiden vanhemmilla oli nuoret vanhemmat aikoinaan mutta ovat nyt liian omahyväisiä jotta viitsisivät välittää omista lapsenlapsistaan. Sanotaanko näin, että mielummin olen itseni iltatähti, kuin omien vanhempieni aamutähti.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 14:46"]
Meilläkin on vähän samat mietteet kun ap:llä, ja ikää 38v. mutta harkitaan kolmatta lasta samaan syssyyn ensimmäisen kahden perään. Eli ei tässä kai ole iltatähdestä kysymys, eikä matkustaminen kaksistaan ole vielä ajankohtaista.
Iltähti oli kyllä veljeni ja vaikka me ei tunnettu sisaremme kanssa häntä kohtaan minkäänlaista kateutta ärsytti lapsena ne hoito- ja vahtimispyynnöt äidiltä jota ei todellakaan kiinnostanut enää kolmannen hoito. Ja kun muutettiin siskon kanssa pois kotoa veli jäi yksin kotiin moneksi vuodeksi vanhempien kanssa joita ei hänen asiansa pahemmin kiinnostaneet.
Eli iltatähden kohtalo voi olla tosiaan aika karu, mutta hyvät välit veljelläni on silti kaikkien perheenjäsenten kanssa eikä millään tavalla katkeralta vaikuta. Hän on suuri rikkaus meille kaikille nyt aikuisena. :)
[/quote]
Mä olen vahtinut omia nuorempia sisaruksiani, vaikkeivat iltatähtiä olletkaan. Sellasta se on!
Nyt kannattaa tehdä iltatähti ja olla 3 vuotta hoitovapaalla, koska silloin ei voida sanoa irti. Nyt on joka puolella irtisanomisia, mutta jos olet raskaana, sinua ei voida potkia pois töistä. Saat ainakin muutaman vuoden pitää työpaikkasi ja ehkä lama on sinä ainaka ohi.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 14:51"]
eli koska sinun 11 vuotias ja vanhemmat lapsesi on erittäin onnellisia ja kaikki on mennyt ja menee vastasuudessakin hyvin kehotat jokaisen hankkimaan sen iltatähden?
Eiköhän se ole ihan hyvä että tulee kommentteja toiseltakin puolelta, niin voi perustaa päätöksen myös muuhunkin kuin siihen että hormonihuuruissa haluaa vielä sen yhden lapsen. Lähipiirissä nämä iltatähden tehneet eivät suoraan sano katuvansa, koska sehän on suuri tabu. Valittelevat vaan väsymystä ja nuorimmainen joutuu aikalailla olemaan omissa oloissaan kun vanhemmat eivät enää jaksakaan sitä uutta kierrosta. Pitää ihmisen myös itse pohtia se että haluaako alkaa viimein elää täysin itselleen puolisonsa kanssa ja aikuisten lasten tuoman rikkauden kanssa vai onko se elämän tärkein asia omistautua uudelle pienelle lapselle taas muutamaksi vuodeksi (reppureissailemaan ei taaperon kanssa oikein lähdetä)
[/quote]
Niin ja ne, jotka ovat itse valinneet sen matkustelun, kehottavat valitsemaan sen matkustelun. Onhan se törkeää ja ajattelematonta, varsinkin kun niitä mielipiteitä ja kokemuksia aloituksessa pyydettiin.
[/quote]
Kuten tuolla ensimmäisessä viestissäni sanoin: me valitsimme molemmat. Emme iltatähteä.
Jokainen tekee tietty omat valintansa - mutta mielellään tuon positiivisenkin näkökulman asiaan näiden negatiivisten ja katkerien kommenttien sekaan.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 14:59"]
Me ollaan kyllä matkusteltu ihna joka paikassa, myös suurkaupungeissa pikkulasten kanssa. Ja ovat tykänneet! Se on ihan mihin ne totuttaa. mutta asiaan: Kuvittele itsesi 20 vuoden kuluttua ja yritä miettiä, mikä sinua kaduttaisi: ajatteletetko silloin kolmannesta lapsestasi, että harmi että hankimme hänet? Vai kadutko, että miksen hankkinut silloin kolmatta, kun siihen oli mahdollisuus? Kumpi on todennäköisempää, että kaduttaa? Ja kun se kolmas lapsesi on täysi-ikäinen, olet itse lähestymässä kuuttakymppiä ja eläkeikää, sitten on aikaa matkustella! Itse siis sanoisin, että iltatähti, koska ei se sulje matkusteluakaan pois. Mutta nyt jso et hanki sitä kolmatta, tilaisuutta ei enää myöhemmin tule. IHMINEN EI KADU TEHTYJÄ VAAN TEKEMÄTTÄ JÄTETTYJÄ ASIOITA!!
[/quote]
Älä puhu paskaa. Vai meinaatko, että jokainen nainen katuu sitä, ettei tehnyt sitä viidettä ja kuudetta ja kahdeksatta lasta :)
Ihan oikeasti. Naisilla tulee joku ihme höyrähdys ennen vaihdevuosia. Viimeinen kuolemanpelko ennen vanhuutta ja pelätään, ettei miehen kanssa ole mitään yhteistä, jos ei ole sitä pienokaista siinä hoidettavana. Siihen kriisiin tempaistaan se iltatähti. Harva tosiaan katuu synnytettyä lasta, mutta en todellakaan tiedä yhtään ihmistä, joka oikeasti katuisi sitä, ettei siltikään tehnyt vanhoilla päivillään vielä yhtä.
Teet niin kuin itse haluat. Mä valitsisin matksutelun mutta kyllä lapsistakin iloa on.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 14:49"]
Meilläkin on vähän samat mietteet kun ap:llä, ja ikää 38v. mutta harkitaan kolmatta lasta samaan syssyyn ensimmäisen kahden perään. Eli ei tässä kai ole iltatähdestä kysymys, eikä matkustaminen kaksistaan ole vielä ajankohtaista.
Iltähti oli kyllä veljeni ja vaikka me ei tunnettu sisaremme kanssa häntä kohtaan minkäänlaista kateutta ärsytti lapsena ne hoito- ja vahtimispyynnöt äidiltä jota ei todellakaan kiinnostanut enää kolmannen hoito. Ja kun muutettiin siskon kanssa pois kotoa veli jäi yksin kotiin moneksi vuodeksi vanhempien kanssa joita ei hänen asiansa pahemmin kiinnostaneet.
Eli iltatähden kohtalo voi olla tosiaan aika karu, mutta hyvät välit veljelläni on silti kaikkien perheenjäsenten kanssa eikä millään tavalla katkeralta vaikuta. Hän on suuri rikkaus meille kaikille nyt aikuisena. :)
[/quote]
Äitiä ei kiinnostanut iltatähden hoito, entäs isää? Hoitiko äiti teidät, vai olitteko paljon hoidossa muualla?
[/quote]
Isiä kiinnostaa iltatähdet vielä vähemmän. Monesti isät lähtee siinä vaiheessa, kun iltatähti on pieni. Miehet ei aina ole niin innoissaan alkamaan vanhoina uudestaan siihen vauvahärdelliin.
eli koska sinun 11 vuotias ja vanhemmat lapsesi on erittäin onnellisia ja kaikki on mennyt ja menee vastasuudessakin hyvin kehotat jokaisen hankkimaan sen iltatähden?
Eiköhän se ole ihan hyvä että tulee kommentteja toiseltakin puolelta, niin voi perustaa päätöksen myös muuhunkin kuin siihen että hormonihuuruissa haluaa vielä sen yhden lapsen. Lähipiirissä nämä iltatähden tehneet eivät suoraan sano katuvansa, koska sehän on suuri tabu. Valittelevat vaan väsymystä ja nuorimmainen joutuu aikalailla olemaan omissa oloissaan kun vanhemmat eivät enää jaksakaan sitä uutta kierrosta. Pitää ihmisen myös itse pohtia se että haluaako alkaa viimein elää täysin itselleen puolisonsa kanssa ja aikuisten lasten tuoman rikkauden kanssa vai onko se elämän tärkein asia omistautua uudelle pienelle lapselle taas muutamaksi vuodeksi (reppureissailemaan ei taaperon kanssa oikein lähdetä)
[/quote]
HILJAA HILJAA HILJAA, *silmät kiinni, sormet korvissä mölinää* EN HALUA KUULLA, EN HALUA KUULLA. EI VOI OLLA IKINÄ JA MISSÄÄN NIIN, ETTÄ VANHAT VANHEMMAT EI JAKSA HOITAA LAPSIAAN.
Oikeasti iltatähtien ajatukset ovat tabu, etteivät vanhat äidit vain syyllistyisi. Iltatähdet kantavat senkin taakan vielä harteillaan.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 14:29"]
[/quote]
Eli lasten hankkiminen liian vanhana tai liian pitkällä ikäerolla sisaruksiin on rinnastettavissa alkoholistivanhempiin ja lapsen pahoinpitelyyn?
[/quote]
Aikuisenakaan ei ole myöhäistä kehittää luetun ymmärtämisen taitoa, vaikka sitä parempiin tuloksiin päästään, mitä varhaisemmassa vaiheessa hoito ja terapia aloitetaan.
olen huomannut tuon hörähdyksen itsellänikin! hemmetti, vauvakuumetta ja ihan oikeasti, en jaksaisi! kaverilla on iltatähti eli lapsi nro 4 ja väsyin jo tunnissa hänen touhuun, miten sitten väsyisin kun vauva olisi siinä 24h?
se hörähdys on joku hormonijuttu, vielä pitäisi lisääntyä sanoo kroppa vaikka oikeasti (minun) kroppa ei jaksa!
muutaman vuoden päästä lapsenlapsia jotka itkiessään/vaipanvaihtoa vaatiessaan voi palauttaa äidilleen :) iltalenkille pääsen oman aikatauluni mukaan, en iltasyötön mukaan.
minä valitsisin ja valitsin matkustelun mutta kaveri valitsi iltatähden ja ihan onnelliselta hänkin vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:18"]
[/quote]
HILJAA HILJAA HILJAA, *silmät kiinni, sormet korvissä mölinää* EN HALUA KUULLA, EN HALUA KUULLA. EI VOI OLLA IKINÄ JA MISSÄÄN NIIN, ETTÄ VANHAT VANHEMMAT EI JAKSA HOITAA LAPSIAAN.
Oikeasti iltatähtien ajatukset ovat tabu, etteivät vanhat äidit vain syyllistyisi. Iltatähdet kantavat senkin taakan vielä harteillaan.
[/quote]
Ja varsinkaan niin ei voi olla, että jotkut vanhemmat jaksavat ja lapsikin on ihan aidosti tyytyväinen elämäänsä. Ei, ei, ei ,ei, kyllä se niin on, että se lapsi vain teeskentelee vanhempien edessä onnellista, vaikka oikeasti on onneton ja katkera.
Iltatähti, jos yhtään tuntuu siltä! Sen voitte vielä nyt tehdä, ette välttämättä 5 vuoden päästä. Matkustella ehditte vielä eläkkeellä tai lapsen kanssa tai lapsi 5 vuotiaana hoitoon isommille sisaruksille/sukulaisille ja meette kaksin matkalle.
[/quote]
[/quote]
Eikö oikeasti koskaan missään ole ollut elämäänsä tyytyväistä iltatähteä?
Minä valitsin iltatähden, ja olen onnellinen. Samoin mieheni. Vauva-aika ei ole koskaan meillä ollut juhlaa, mutta lapset ovat rakkaita ja ihania. Ei voi verratakaan matkustamiseen sitä iloa, mitä pitkällä aikavälillä lasten kanssa saa. Matkustamaankin jo pääsemme, kun perheen iltatähti on 3-vuotias. Kuitenkin voi käydä huonostikin: voi tulla suuria vaikeuksia, jotka johtavat erkaantumiseen ja suruun.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:25"]
[/quote]
[/quote]
Ja varsinkaan niin ei voi olla, että jotkut vanhemmat jaksavat ja lapsikin on ihan aidosti tyytyväinen elämäänsä. Ei, ei, ei ,ei, kyllä se niin on, että se lapsi vain teeskentelee vanhempien edessä onnellista, vaikka oikeasti on onneton ja katkera.
[/quote]
aihe vapaalla äidit ne jaksavat, väkevät taistossaan.
Oikeassa elämässä mummoäidit ovat oikeasti todella väsyneitä ja lapsi joutuu aikuistumaan liian aikaisin, koska äiti ei vain jaksa enää.
Palstaelämä ja oikea elämä on niin eri asia
Muutama tuttu on tehnyt uuden kierroksen lapsen päälle nelikymppisenä ja eivät toki kadu sillai, mutta ovat kyllä sanoneet monesti, että kadehtivat, kun me pääsemme miehen kanssa liikkeelle ihan eri tavalla. Aika paljon olen tuttujen lapsia hoitanutkin, että äidit saa levätä.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:26"]
Iltatähti, jos yhtään tuntuu siltä! Sen voitte vielä nyt tehdä, ette välttämättä 5 vuoden päästä. Matkustella ehditte vielä eläkkeellä tai lapsen kanssa tai lapsi 5 vuotiaana hoitoon isommille sisaruksille/sukulaisille ja meette kaksin matkalle.
[/quote]
Lapset kahdessa sarjassa on hyvä ratkaisu. Saat nauttia vauvasta, mutta koska isommat sisarukset ovat jo isoja, voit jättää pienokaisen heille ja lähteä silti miehen kanssa kahdestaan.
Eli saat kummatkin edut, koska sinulla on lapsenvahdit omasta takaa.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:29"]
[/quote]
[/quote]
Eikö oikeasti koskaan missään ole ollut elämäänsä tyytyväistä iltatähteä?
[/quote]
Julkisuudessa paljon on näitä, joilla negatiivista sanomista iltatähteydestään (Hannu Mäkelä, Karin Ehnrooth, Gustav Hägglund, Natasha Kampus jne. , ehkä ne onnelliset ovat hiljaa.
Kun nainen alkaa odottaa lasta vanhana, minulle tulee aina mieleen, että parisuhteessa on jotain ongelmia. Nainen ei uskalla jäädä miehen kanssa kahdestaan, vaan pelkää, ettei suhteessa ole enää mitään. Tai sitten mies on lähdössä ja ero tulossa ja nainen yrittää sitoa miehen vielä yhdellä vauvalla kiinni itseensä.
Vähän epätoivoinenhan sellainen teko kyllä on.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 14:49"]
[/quote]
Äitiä ei kiinnostanut iltatähden hoito, entäs isää? Hoitiko äiti teidät, vai olitteko paljon hoidossa muualla?
[/quote]
Isä oli paljon töissä, oli alunperin päätetty että isän rooli on perheen hoito taloudellisesti ja hyvin sen puolen kyllä hoiti mutta kyllä jäi jotain puuttumaan. Äiti taas oli ikänsä kotiäiti, joka väsyi "uraansa" kun olimme sisaren kanssa teini-ikäisiä, sen jälkeen koki olevansa jo sen ikäinen että on oikeus vaan huvitella ja olla rauhassa. Olimme välillä isovanhemmilla hoidossa mutta aika vähän.