"Enään" ja "siittä". Muita ärsyttäviä vikasanoja?
Harvinaisen yleisiä, ensimmäistä käytetään paljon näissä viesteissä, jälkimmäistä yllättävän paljon telkkarihaastatteluissa.
Särähtääkö joku muu korvaan?
Kommentit (2464)
Vierailija kirjoitti:
Rönkten
Leukkemia
ViirusJa kyllä, olen töissä sairaalassa 😄
Samaa sarjaa infulenssa, infrakti, kolestroli, pallonlaajennus.
Vierailija kirjoitti:
Toi sana leipasta on niin aarrrggghh (sivukommentti)
Minusta se on melko hauska sana! Olen kuullut sen yhteydessä "leipasen kohta kuonoon"... ei minua, eikä tosissaan, mutta ärsyyntyneenä sanottu. Naurattaa vieläkin 😄😄😄
-ap
"Älä sano enään tai lyön sua nenään."
MinullekKin, meillekKin, itsekKin.
Arrgh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On lienee.
Jaa. Minusta tuo on kaunista suomen kieltä.
Ihan oikeaa suomea. Ei aina tarvi käyttää mahdollisesti lisäsanoja.”Lienee” on sanan ”olla” konditionaalimuoto, joten ”on lienee” on täysin päin v i t t u a puhuttu ja kirjoitettu. Ei kaunista suomenkieltä, vaan ilmiselvä iljetys ja kielemme törkeää räizkaamista.
”Lienee mahdollista että jos pääsen diktaattoriksi, annan heittää skorpionikuoppaan ihmiset, jotka käyttävät konditionaalia väärin.”
Katso, noin sitä käytetään.
Ei se konditionaali ole, vaan potentiaali. Konditionaali on ”olisi”.
Leppoinen - sehän on leppoisa!
Ai jumpe että rakastan tätä ketjua. Kaikki kielinillittäjät, yhtykää! Inhokkejani:
Liiteri (Lidl)
Tempparit, Salkkarit, Gunnarit (Temptation Island, Salatut elämät, Guns'n Roses) ja muut tekohauskat lyhenteet
Tavallaan, tavallaan, tavallaan, tavallaan... joka lauseessa. Ei siis oikeasti, vaan tavallaan?
Jouheva (sisältää jouhia) kun tarkoitetaan juoheva (sujuva).
Ja paras: "viherpiipertäjä". Se on kuulkaas viherpipertäjä, yksi i. Joku joka puuhastelee (puhujan mielestä) mitättömien pikkuasioiden parissa. Hiiret ja päästäiset sitten taas piipertävät pihan poikki. Vissi ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi Jeesus ylläpito vielä erikseen oikein kruunaa tällaisen naisille tyypillisen, ämmämäisen pilkunnussimisketjun. Tämän takia miehet voittavat työelämässä. Naiset nussivat pilkkua, miehet keskittyvät olennaiseen.
Mikä voi Jeesus ylläpito? Miten voi ja Jeesus liittyvät ylläpitoon?
Opettele käyttämään lainausmerkkejä.
suhkoht, on niiin hel.vetin typerä ja tahvo mielikuva, mikä suhkoht sanan kirjoittajasta tulee.
Koska sanan käyttö kysymyksenä, kun tarkoitetaan kysyä että MILLOIN.
Minulle sattui ohjemointikieli Javan opettajaksi vanhempi virolais-herrasmies, joka toistuvasti sanoi "peria-a-assa" kun tarkoitti "periaatteessa". Oli sillä muitakin hassuja sanoja. Luuli puhuvansa suomea kun puhuikin viroa 😝!
PS. Suomi oli 700 vuotta Ruotsin takapajuisena takamaana (Itämaa) jolloin Suomea ei kehitetty ollenkaan, suomen kieli ja kulttuuri lähes hävitettiin 😳. Vasta 1808 alkaneessa Venäjän autonomiassa Suomi sai kielensä ja muut valtion laitokset. Itsenäisyydenkin. Ilman Venäjää olisimme jääneet Ruotsin takamaaksi, puhuisimme nyt ruotsia, kerjäisimme almuja Tukholmasta 😲 ja tämäkin keskutelu olisi tarpeeton!
nuin
elikkäs
"Elikkäs myytävänä...", voi vide, en ostaisi elikkäs-myyjältä yhtään mitään
Olumpialaiset. Se on todella helppo sanoa oikein, mutta en ole kuullut yhdenkääm toimittajan sanovan sitä oikein.
Simmää sanosi sillee kivasti kirjoitti:
Ai jumpe että rakastan tätä ketjua. Kaikki kielinillittäjät, yhtykää! Inhokkejani:
Liiteri (Lidl)
Tempparit, Salkkarit, Gunnarit (Temptation Island, Salatut elämät, Guns'n Roses) ja muut tekohauskat lyhenteet
Tavallaan, tavallaan, tavallaan, tavallaan... joka lauseessa. Ei siis oikeasti, vaan tavallaan?
Jouheva (sisältää jouhia) kun tarkoitetaan juoheva (sujuva).
Ja paras: "viherpiipertäjä". Se on kuulkaas viherpipertäjä, yksi i. Joku joka puuhastelee (puhujan mielestä) mitättömien pikkuasioiden parissa. Hiiret ja päästäiset sitten taas piipertävät pihan poikki. Vissi ero.
Heh, mä olen luullut koko ajan että se " viherpiipertäjä" on viherpiipertäjä, koska miellän hänet luonnossa ja lintujen perässä piipertäväksi luontoaktivistiksi. En tullut edes ajatelleeksi tuota vaihtoehtoa, että hän "pipertää" pikkuasioiden parissa. Näin meillä voikin olla monta katsantokantaa 😄.
-ap
Reijittää (rei'ittää)
Lukia (lukija)
Lukijo (lukio)
Kuullostaa (kuulostaa)
Kanttarelli (kantarelli)
Onhan näitä.
Vauvaloma; yök, voi vinetto
Olen mies, ja siksi ottaa pattiin "vauvaloma". Eikö ihan mikä muu tahansa sana olisi tuossa paikallaan.
Vauvaloma, ja verenpaine nousee.
Vierailija kirjoitti:
"joku muu saa sokeana SEURAA sua."
W T F. Ihan ok biisi saa minut raivon valtaan kertolauseensa kohdalla.
Sanoittajan perjantai-päivä. "Hyvä se on. Ei jaksa enää tänään."
Kun urheilija Urheiluruudussa käyttää sanaa "reenata", se kuulostaa korvissani samalta, kuin pullonkorkin vetäminen pitkin ikkunaa.
Juodaa kaffet. Mennään kaffel. Onks jo kaffen aika.
Yhyy. Se on kah-vi!
Sit on oululaisten "nää" ja "vaan"-sanan tunkeminen joka paikkaan. "Vaan voihan se ollakki", "Vaan empä ossaa sanua"
Oon vuoden asunu Oulussa ja mun korva ei vaa totu.