Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerro mielipiteesi (koskee leirikoulun rahankeruuta)

Vierailija
17.09.2013 |

Poikani 9lk aikoo kerätä leirikoulua varten rahaa myymällä keksejä.Nyt on sitten kysytty,että kuinka monta keksilaatikkoa kukin lapsi ottaa myyntiin,me ilmoitimme 30lto ja ajattelin,että otetaan sitten lisää kun edelliset ovat käyneet kaupaksi.Nyt sitten kuitenkin hämmästyksekseni moni oli ilmoittanut ottavansa 10laatikkoa eli todella vähän.Minäkin sitten vedin takapakkia kun selvisi,että raha kerätäänkin yhteiseen kirstuun eikä kartuteta oman muksun kassaa.Kuulemma osa oppilaista ei voi maksaa koko leirikoulusummaa vaan muiden täytyy auttaa ja siksi yhteinen kassa--mulla meni kyllä maku koko hommasta.Yhden oppilaan osuus on n.400e ja ope +yksi valvoja maksetaan myös vanhempien pussista.Mielipiteitä?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:54"]

Ei minua kiinnostaisi maksaa toisen lapsen leirikoulua enkä kyllä maksaisikaan.

[/quote]

yleensähän se meneekin niin, että me, jotka maksamme veroja, maksamme niiden lusmujen leirikoulutkin.

osa porukasta vain menee aina toisten siivellä

Maksatko veroja? Sama asia, niin yhteiskunta toimii.

[/quote]

Vierailija
62/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi myymään tai maksamaan, kun lapsella on oikeus lähteä matkaan, vaikka emme pane euroakaan likoon.

Ketään ei saa jättää pois, vaikka en myy yhtään laatikkoa tai maksa mitään. Se on laki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain on menty metsään jos vanhemmat alkavat myymään niitä sukkia, karkkeja tai keksejä. Mitä lapsi oppii jos äiti myy luokan karkkeja? Sen että äiti maksaa eikä itse tarvitse tehdä mitään!

Vierailija
64/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuollaisten luuserien, kuten 21, lasten hauskanpito on minimissä. Vanhemmat eivät halua laittaa senttiäkään lapsiinsa rahaa. Yleensä tuollaisten vanhempien lapset eivät muutenkaan pääse minnekään. Ei huvipuistoja, ei ulkomaanmatkoja, ei mitään. En tiedä mihin heidän vanhempansa rahoja säästävät, tai ehkä tuhlaavat ne paikalliseen baariin. Sääliksi käy kuitenkin äärimmäisen paljon noita lapsia, joiden vanhemmat nolaavat heidät joka tavalla.

Vierailija
65/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 13:04"]

Miksi myymään tai maksamaan, kun lapsella on oikeus lähteä matkaan, vaikka emme pane euroakaan likoon.

Ketään ei saa jättää pois, vaikka en myy yhtään laatikkoa tai maksa mitään. Se on laki

[/quote]

Se on tosiaan laki. Itse en kyllä kehtaisi käyttäytyä näin. Nämä vanhemmat ovat just niitä, jotka eivät ikinä ole vanhempainilloissa, eivätkä muutenkaan tekemisissä muiden kanssa. Heidän lapsensa ovat ne luokan häiriköt ja kiusaajat, joiden kynsissä toiset kärsivät. Nämä vanhemmat ovat ns. syrjäytyneitä, työttämiä ja alkoholisoituneita, jotka vähää välittävät lapsestaan tai muustakaan. Tämä on faktaa. 

Vierailija
66/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki vanhemmat olivat samaa mieltä, ettei mitään myydä. Olemme järjestäneet diskoja, ja niistä on kertynyt mukavasti rahaa. Mutta tässäkin on se nurja puoli, että vain puolet vanhemmista on osallistunut. Ensin kerättiin ihan rahaa, mutta tällöinkin puolet jättivät tuomasta. Ja kas kummaa, ne samat eivät myöskään osallistu diskon järjestelyihin, vaikka olisi ilmainen tapa ansaita luokalle retkirahaa. Kun ei yhteiset jutut kiinnosta, niin ei kiinnosta. Näiden oppilaiden ja vanhempien kanssa yhteistyö on muutoinkin vaikeaa. Yleensä sellaisissa perheissä on paljon ongelmia. Minun mielestä jokainen kykenee tekemään jotakin. Kyse on vain itsekkyydestä ja piittaamattomuudesta. Onneksi lapseni eivät kaveeraa tälläisten vanhempien lasten kanssa. 

Vierailija
67/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 - veit sanat suustani !!! Näin se just on. 

Vierailija
68/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne aina kerätä yhteiseen kirstuun? En oo tollasesta kuullutkaan että omaa henkilökohtasta leirimaksua kerättäisi tolleen.

Vierailija
69/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:36"]

30 ltk x 2,50 €/keksilaatikosta luokalle --> helpommalla pääsee, kun antaa 75 suoraan kassaan. Itse en ainakaan suostu noita kammokeksejä ostamaan.

[/quote]

Minäkin olen maksanut oman lapseni osuuden rahana. En ole alkanut lisäksi myymään keksejä, että muiden lapset pääsee. Myykööt ne, joilla ei ole rahaa maksaa lapsensa leirikoulua.

[/quote]

Tämän lain ajatuksena on ollut eriarvoisuuden vähentäminen. Ettei heti alakoulusta lähtien erottuisi missä perheissä on rahaa ja missä ei. Meillekään ei tuottaisi tuskaa maksaa vaikka 150 euroa lapsen leirikoulusta, mutta ymmärrän että valitettavan monessa perheessä joudutaan laskemaan joka euro. Sen vuoksi tämä laki on säädetty. Meidän lapsen 6. luokan leirikoulurahat ei viime vuonna riittäneet ja kun muutama perhe kieltäytyi maksamasta mitään omasta pussista, niin eivät päässeetkään sinne leirikouluun mikä oli tähtäimessä, vaan olivat vain yhden yön ja 20km päässä koulusta. Ihan mukava kokemus ja muisto varmaa siltikin... 

Vierailija
70/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:36"]

30 ltk x 2,50 €/keksilaatikosta luokalle --> helpommalla pääsee, kun antaa 75 suoraan kassaan. Itse en ainakaan suostu noita kammokeksejä ostamaan.

[/quote]

Nimenomaan!!! Mä en todellakaan tajua tätä krääsän myyntiä rahan keräämiseksi. Se lihottaa pääasiassa keksifirmojen kukkaroita, kun puolet kerätystä rahasta menee sinne. Mä maksan huomattavasti mieluummin sen kolmenkymmenen laatikon hinnan lyhentämättömänä suoraan luokan tilille. Kukaan ei niitä keksejä/karkkeja/sukkia/vessapapereita halua, niitä ostetaan vain säälistä ja koko myyntisysteemi on pelkkää sukulaisten, työkavereiden ja naapureiden piinaamista. Hyvin harvalla on sitä paitsi nykyään käteistä rahaa kotona, yritäpä siinä sitten myydä ovelta ovelle.

Paljon parempi rahankeruutapa on järjestää vaikka disko, tai sopia luokassa, että jokainen perhe laittaa vaikka 5 euroa kuussa leirikoulutilille. Silloin kenellekään ei tule isoa laskua yhdellä kertaa, vaan rahaa voi säästää pikkuhiljaa.

Vierailija
71/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:45"]

naapurinrouva taas isossa talossa toimistotöissä ja saa sinne uppoamaan järkyn määrän keksejä/vessapaperia/mitä milloinkin.

[/quote]

Toi on niiin ärsyttävää! Eikö se ole tarkoitus että se lapsi myy niitä rojuja? Näen punaista joka kerta syksyisin kun mammat alkaa raahata näitä keruulaatikoita töihin. Ei työpaikka ole mikään hiton varojenkeräyspaikka! Ei työkaverit oikeasti halua niitä pipareita, ostaa vaan että pysyy väleissä ja pääsee eroon siitä tyrkytyksestä. Pitäisi olla kiellettyä tuollainen.

Ja mitä se lapsi siitä oppii? Sen että äiti tekee ja myy ja kuskaa ja organisoi, ja sitten antaa rahat kakaralle kouraan. Lapsen ei itse tarvitse taas laittaa rikkaa ristiin.

[/quote]

Aivan!!

Vierailija
72/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan kerätä myös henkilökohtaisesti maksua, esim. lapseni on nyt 5-luokalla ja opettaja ehdotti vanhempain illassa, että yhteisten tuottojen lisäksi tarvittaisiin vielä 50 joka lapselta rahaa. Ja ehdotti että tätä rahaa voisi kerätä vähitellen, vaikka 5 euroa kuukaudessa, niin ei olisi niin iso summa. Kaikki paikalla olijat hyväksyivät suunnitelman, mutta vain puolen vanhemmt olivat paikalla. Jos ne muut ei suostukaan, niin kannata kenenkään kerätä.

Vierailija
73/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei se kyllä näin mene käytännössä. Koululla on velvollisuus järjestää opetusta kaikille, mutta ei leirikoulua tietyn luokan kanssa. Käytännössä tiedän tapauksia, joissa osa leirikoulusta on jäänyt vanhempien maksettavaksi. Sitten on joku periaatteen isä, joka on sitä mieltä, että koulu ei saa maksaa mitään ja jättää maksamatta, vaikka varaa varmasti olisi. Lapsi ei sitten lähde mukaan vaan opiskelee rinnakkaisluokan kanssa sen ajan kun muut on leirikoulussa. Varmaan tosi kiva lapselle!

Vierailija
74/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi keksit ja karkit on niin naurettavia, enemmän kartutetaan keksitukun kassaa kuin luokan, ne ovat ylihinnoiteltuja, eikä kukaan ihan oikeasti niitä halua vaan velvollisuudentunnosta ostetaan ja pakolla myydään. Onko siinä järkä että myydään sukulaisille ja sit potää itse ostaa niiltä kun ne kauppaavat jotain ja välissä nämä firmat tekee voittoa...

Vierailija
75/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 13:33"]

Voidaan kerätä myös henkilökohtaisesti maksua, esim. lapseni on nyt 5-luokalla ja opettaja ehdotti vanhempain illassa, että yhteisten tuottojen lisäksi tarvittaisiin vielä 50 joka lapselta rahaa. Ja ehdotti että tätä rahaa voisi kerätä vähitellen, vaikka 5 euroa kuukaudessa, niin ei olisi niin iso summa. Kaikki paikalla olijat hyväksyivät suunnitelman, mutta vain puolen vanhemmt olivat paikalla. Jos ne muut ei suostukaan, niin kannata kenenkään kerätä.

[/quote]

Meillä myös näin, koska yhteismyynnillä kerätyt rahat eivät tule riittämään leirikoulumaksuun per lapsi. On pakko kerätä rahaa myös rahana. Mutta kun osa ei maksa näitäkään. Tätä rahaa minä EN ole valmis jakamaan muille. 

Vierailija
76/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä lapset eivät ole koskaan myyneet yhtikäs mitään, en laita lapsiani naapureita ahdistelemaan. Ollaan siis otettu myytävät itse ja maksettu rahat omasta pussista, joten sitä myytävää artikkelia (on ne sitten Kevätpörriäisiä, korttipaketteja tai vaikkapa sukkia tai keksejä) on sitten pyörinyt nurkissa riesaksi asti.

En siten kauheasti kannata tuollaisia tavaramyyjäisiä. Sotii minun ideologiaani vastaan kuluttaa tarpeettomaan roinaan ja toisaalta käyttää ystävyys/työtoveruus/naapuruussuhteita väärin painostamalla ihmisiä ostamaan tuollaisia. Enkä pidä kasvatuksellisesti hyvänä, että lapsi saa rahat vaivaa näkemättä (em. syystä).

Juu, jos lapset olisivat rempseitä, saattaisin ajatella, että kaupittelisivat niitä ovelta ovelle, mutta kun eivät ole, enkä pidä sitä stadissa täysin turvallisenakaan (yhdeksäsluokkalaiset on jo vähän eri asia).

Mutta sinänsä noiden rahankeruiden idea on, että ne toteutetaan talkoilla ja kukin tekee niin paljon ja sellaista työtä, kuin pystyy. Jotkut paketoivat joululahjoja, toiset askartelevat koruja tai leipovat vanhempainiltana myytäväksi, jotkut tarjoutuvat kauppaan pakkaamaan lahjakoreja yms.

Rahoja aletaan kerätä jo seitsemännellä luokalla, ja kolmen vuoden aikana luokan kokoonpanokin voi muuttua. Joku muuttaa pois, joku tulee lisää. Ei ole tarkoituksenmukaista silloinkaan lähteä siitä, että menijä vie osuutensa kassasta (jos se on edes selkeästi laskettavissa) ja tulija tuo tullessaan jotain pottiin.

Minusta tärkeintä ei ole se matka, vaan prosessi eli se, että lapset oppivat suunnittelemaan jotain pitkäjänteistä ja näkemään yhdessä sen eteen vaivaa.

Vierailija
77/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minusta tärkeintä ei ole se matka, vaan prosessi eli se, että lapset oppivat suunnittelemaan jotain pitkäjänteistä ja näkemään yhdessä sen eteen vaivaa."

Voin löydä vetoa, että YKSIKÄÄN LAPSI ei ajattele näin! Kyllä niille tärkeintä on se matka! 

Vierailija
78/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun järjestämät luokkaretket on ilmaisia,mut jos lapset haluaa jonnekin mikä m,aksaa enemmän täytyy se ite kerätä.yhdessä kerätyt rahojen lisäksi vanhemmat maksaa loput tai oppilas jää kouluun. keräilyyn kysytään vanhempien lupa ennen ku aloitetaan ja myös se pystyvätkö vanhemmat rahoittamaan jonkin verran jos rahat ei riitä.ei tarvii kerätä eikä antaa rahaa mut sit sun lapses ei kans lähe vapaaehtoiselle retkelle leirikouluun,paitsi jos hän on itse ahkerasti osallistunut rahan keruuseen,yleensä vanhemmat joutuvat rahoittamaan tai sit ei mennä sinne mihin lapset haluaa vaan sinne mihin kerätyt rahat riittää

[/quote]

Vierailija
79/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 13:45"]

"Minusta tärkeintä ei ole se matka, vaan prosessi eli se, että lapset oppivat suunnittelemaan jotain pitkäjänteistä ja näkemään yhdessä sen eteen vaivaa."

Voin löydä vetoa, että YKSIKÄÄN LAPSI ei ajattele näin! Kyllä niille tärkeintä on se matka! 

[/quote]

So? Minä en ole lapsi, ja käytin muotoilua MINUSTA... näin vanhempana ajattelen näin, että tärkeintä siinä on se kasvatuksellinen asia eli ponnistelu pidemmän prosessin eteen. Olettaisin, että aikuiset ja vastuulliset vanhemmat ajattelevat samoin, lapset ovat asia erikseen.

Tosin... Nykyään tavalliset perheet - mekin - matkustelevat monta kertaa vuodessa, joten sinänsä joku muutamaksi päiväksi leirikouluun pääseminen ulkomaille (saati kotimaahan) ei ole se tärkein, vaan yhdessäolo kaverien kanssa ja se talkoomeininki - siis yhdeksänluokkalaisten itsensäkin kannalta voi olla näin.

35

Vierailija
80/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olette eri mieltä kuin minä,mutta ei se haittaa.Se,että saan omalle lapselle kasaan sen 400e ja open ja huoltajan matkan riittää mulle--mä en kertakaikkiaan pysty rahoittamaan muiden oppilaiden leirikoulua vaikka ajatusmaailmaani kuuluu toisen auttaminen ja samanarvoisuus.Me ei pystytä niitä keksejä mitenkään helpolla myymään,töihin en viel eli ihan saa poika kulkea ovelta ovelle--miksi hän kulkee ja luokan muut ei??? samanarvoisuushan tässä oli kyseessä

ap