Kerro mielipiteesi (koskee leirikoulun rahankeruuta)
Poikani 9lk aikoo kerätä leirikoulua varten rahaa myymällä keksejä.Nyt on sitten kysytty,että kuinka monta keksilaatikkoa kukin lapsi ottaa myyntiin,me ilmoitimme 30lto ja ajattelin,että otetaan sitten lisää kun edelliset ovat käyneet kaupaksi.Nyt sitten kuitenkin hämmästyksekseni moni oli ilmoittanut ottavansa 10laatikkoa eli todella vähän.Minäkin sitten vedin takapakkia kun selvisi,että raha kerätäänkin yhteiseen kirstuun eikä kartuteta oman muksun kassaa.Kuulemma osa oppilaista ei voi maksaa koko leirikoulusummaa vaan muiden täytyy auttaa ja siksi yhteinen kassa--mulla meni kyllä maku koko hommasta.Yhden oppilaan osuus on n.400e ja ope +yksi valvoja maksetaan myös vanhempien pussista.Mielipiteitä?
Kommentit (83)
Minä olen se äiti, jolle kasvoi sarvet päähän lasten kouluaikaisissa keksinmyynneissä. Arvatkaa, mitä tapahtui kun vanhempainillassa ehdotin, että ei myydä niitä.
Aloittaja ei selvästi ole oivaltanut, että ne keksit ovat järkyttävän pahanmakuisia! Niitä on todella vaikea saada ihan myymällä myydyksi. Jos meillä ei olisi ollut koiria ja ahneita vieraita, meillä olisi vieläkin kaapissa ala-asteaikaisia keksejä, vaikka lapset ovat jo aikuisia. Ei niitä pysty kymmentä enempää myymään, jos ei ole erikoisen laaja tuttavapiiri, jossa kukaan muu ei niitä samoja myy.
Minäkin olen täysin kypsä lailla kieltämään tuollaiset pakkomyynnit.
Mä olen joutunut myymään 90-luvulla jotain ihan kamalia kanankakka-lannoite-tikkuja leirikoulun takia. Menekki ei ollut todellakaan hyvä ja saldo oli varmaan pari-kolme myytyä pakettia. Vanhemmat taisivat ostaa ja uskonnon opettaja yhden säälistä.
Tuo typerä myyntihomma ärsytti niin paljon, että jätin koko ankean leirikoulun väliin. Ei muutenkaan kiinnostanut mennä pyöräilemään Ahvanenmaalle, joten sain oman osuuteni käteisenä (menin shoppailemaan :)). Ihmettelin sitä, että sain osuuden takaisin, koska emme olleet maksaneet "suoraa rahaa", vaan summa oli kertynyt erilaisista myynneistä ja talkootöistä (olin tosin leiponut myyjäisiin yms.). Minulle olisi sopinut ihan hyvin jättää oma osuus yhteiseen pottiin, koska kyse oli jostain 200 markasta, johon ei ollut mennyt osaa rahaa kuin max. pari kymppiä niihin leipomisiin.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos haluaa reissulle mukaan, täytyy jokaisen osallistujan tehdä edes jotain oman osuutensa eteen. Jokainen teki jotain tuon meidän leirikoulun eteen, myi sitten nolona vaikka edes yhden paketin sitä laadukasta lannoitetta.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 20:08"]
Vanhimman tytön luokka kerää rahaa leirikouluun. Olemme järjestäneet eri tyyppisiä rahankeruutalkoita, on järjestetty mm. disco ja yhdet siivoustalkoot. Luokalla on 24 lasta, mutta vain 8 perhettä osallistuu aktiivisesti. 12 lapsen perheestä ei ole osallistuttu mihinkään, ei millään tavalla. Näiden lusmuperheiden joukossa on useampia ihan tavallisia keskiluokkaisia perheitä. Silti kaikki lähtee leirikouluun. Käytännössä meidänkin perhe siis kustantaa arviolta 2,5 oppilasta.
[/quote]
Kannattaa muistaa, että ne 12 perhettä eivät halunneet leirikoulua! Siitä päättivät ne perheet, jotka olivat vanhempainillassa, tai oikeastaan sielläkin vain 3 äänekästä äitiä sai tahtonsa läpi. Loput eivät kehdanneet sanoa mitään koska se olisi tulkittu lasten ryhmäytymisen ja vastuunkannon oppimisen vastustamiseksi.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 20:12"]
--- mutta en kyllä usko että kellään vanhemmilla ei oikeasti olisi varaa maksaa yhtä luokkaretkeä.
Terv. Kokoomuksen äänestäjä
[/quote]
Luokkaretki ja leirikoulu ovat eri asioita. Usko pois, silti on perheitä joilla se lapsen luokkaretki voisi kaataa perheen kk-budjetin. Se että sinulla on asiat niin hienosti ettei talous kaadu niin onnittelut! Kaikilla ei ole asiat noin hyvin.
Lapseton, en siis omasta puolestani huutele.
[/quote]
No silloin ne köyhät perheet voi tehdä talkoita, discoja jne. ja me, joilla on rahaa, maksamme oman osuutemme rahana. Joku köyhä voisi tulla vaikka hammasharjalla puhdistamaan kylppärin kaakelit, maksan 30 e.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 19:51"]
no se on vaikeasti ymmärrettävää,että miksi muut lapset eivät voi myydä niitä rasioita--aikuisistahan se on kiinni! ovat niin lusmuja,että antavat muiden tehdä hommat ja sama perinne jatkuu lapsilla
ap
[/quote]
Muut lapset eivät voi myydä, kun ei kukaan osta. Minä kieltäydyin ottamasta kuin ihan minimimäärä, taisi olla viis. "No kyllähän teillä voi myydä vaikka mummoille..." No ei voinut, kun yksi mummo oli haudassa ja toisella on 7 lapsenlasta, jotka myivät samoja keksejä.
Kyllä sinäkin vielä ymmärrät, kun on kaapit täynnä myymättömiä ja syömättömiä keksejä. Tästä ketjusta näkee, kuka on vasta ensimmäisen lapsensa kanssa rahankeruussa.
Kyllä minä yhteiskassaa kannatan, mutta jokaisen opettajankin pitäisi ymmärtää, että joillakin on enemmän rahaa, joillakin taas aikaa ja rahanhankinta pitäisi järjestää siten, että siitä ei tule pakkopullaa kenellekään.
Odottakaas, kun jääkiekkoilijat ym. ryhtyvät keräämään rahaa. Kyllä maailmanmestaruuspyttyä pitäisi kierrättää voittajajoukkueen vanhempien työpaikoilla, siksi paljon monet vanhempien työkaverit ovat sponsoroineet maailmanmestarien tulevaisuuteen ostamalla sukkaa ja karkkia.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 19:51"]
no se on vaikeasti ymmärrettävää,että miksi muut lapset eivät voi myydä niitä rasioita--aikuisistahan se on kiinni! ovat niin lusmuja,että antavat muiden tehdä hommat ja sama perinne jatkuu lapsilla
ap
[/quote]Väärin. Lasten tulisi hoitaa rahankeruu ihan itse, ilman vanhempien apua. Ja se pitäisi suorittaa sellaisella tavalla, että myös ujot ja pienen sosiaalisen piirin omaavat voivat osallistua. Esim. joku kahvitarjoilu vanhempainiltana tai koulun disco tai jotain.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 20:00"]
nro 48 tapaiset tyypit estää kaiken ylimääräisen kivan koululaisilta. Kuntien budjetit on niin tiukat, että ylimääräistä rahaa ei ole. Jos vanhemmat eivät saa sitä talkoilla tmv kerätä, niin sitten ei mitään ekstraa mukavaa lapsille järjestetä. Tämä minusta vain lisää eriarvoisuutta, koska varakkailla perheillä on toki rahaa viedä omat mussukkansa vaikka mihin. Sen sijaan ne vähävaraiset tai vaikkapa alkoholistiperheen lapset, jotka talkoovoimin kerätyillä rahoilla pääsisivät leirikouluun, jäävät tiukan "koulu ei saa maksaa" tulkinnan vuoksi kokonaan ilman retkeä.
[/quote]Niin, onhan se kamalaa, että pitäisi ihan noudattaa lakia! Mutta onhan se huomattu, että osa vanhemmista on sitä mieltä, että lakia tarvitsee noudattaa vain silloin, kun itselle sopii. Niinhän se Päivä Räsänenkin sanoi.
kahlasin koko keskustelun läpi, enkä saanut vastausta kysymykseen MIKSI ihmeessä se leirikoulu on pakko järjestää?? nykyajan perheet matkustavat muutenkin, ja yhteistyötä ja kavereiden kanssa oloa oppii ihan siellä koulussa ja harrastuksilla ja vapaa-ajalla. onko tämä nyt joku puuhamammojen muotijuttu??
nro 48 tapaiset tyypit estää kaiken ylimääräisen kivan koululaisilta. Kuntien budjetit on niin tiukat, että ylimääräistä rahaa ei ole. Jos vanhemmat eivät saa sitä talkoilla tmv kerätä, niin sitten ei mitään ekstraa mukavaa lapsille järjestetä. Tämä minusta vain lisää eriarvoisuutta, koska varakkailla perheillä on toki rahaa viedä omat mussukkansa vaikka mihin. Sen sijaan ne vähävaraiset tai vaikkapa alkoholistiperheen lapset, jotka talkoovoimin kerätyillä rahoilla pääsisivät leirikouluun, jäävät tiukan "koulu ei saa maksaa" tulkinnan vuoksi kokonaan ilman retkeä.
[/quote]
Se ei ole mikään tulkinta, vaan laki! Tuo oli hyvä idea, jonka oli joku luokka keksinyt. 8 oppilasta lähtee leirikouluun viikonloppuna. opettajat ei lähde myukaan. Silloin ei ole kyse koulusta lainkaan ja sellaisenhan voi järjestää.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 19:58"]
Eihän se voi olla niin että rikkaat saa helposti mukulansa leirikouluun kun köyhien lapset jäis rannalle ruikuttaan eli sikäli aivan ok asia että kartutetaan yhteistä kassaa...sitten kun kaikki on myyty niin jokainen maksakoon loput itse.
[/quote]
Eiku tässäkin on se ongelma ettei edes lopussa saa pyytää sitä rahaa kotoa kun lain mukaan koulun pitää olla ilmaista. Meillä oli vuosi sitten esikoisen luokalla juuri tällainen tilanne. Rahat ei riittäneet leikouluun ja joka perheestä pyydettiin 50 euroa (tai jotain , en muista enää summaa). Tuolloin muutama perhe kieltäytyi vedoten siihen ettei peruskoulu saa maksaa ja luokka joutui menemään 20km päähän yhdeksi yöksi kun pitempään reisuun ei rahat riittäneet. Minusta se ei ollut nyt kovin iso juttu, ihan kiva reissu niillä silti oli.
ap.lla ei suinkaa ole ensimäinen lapsi ja hänen rahankeruunsa,niinkuin joku yllä mainitsi.Olen 3 lapsen äiti ja aktiivinen osalistumaan luokkatoimikuntaan,leipomaan,rahastonhoitajana ym ym tässä vuosien varrella,mutta nyt tämä tympii!!!!
lapset ja opettaja haluavat leirikouluun,eivät ole olleet koko yläasteaikana missään
ap
Mikä oli keskustelun alkuperäinen pointti? Se että osa lapsista (edelleen toivon että lapset myyvät itse keksinsä, eikä äiti pakko-ostata niitä työpaikallaan..) myy enemmän keksejä kuin muut? Se että myytyjen keksien tuotto menee yhteiseen matkakassaan eikä kartuteta kenenkään omaa saldoa? Voisiko ap tai joku muu yhtä älykäs kertoa, miten on keneltäkään pois että joku tekee enemmän kuin joku toinen luokkaretken eteen.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 20:17"]
Minä olen se äiti, jolle kasvoi sarvet päähän lasten kouluaikaisissa keksinmyynneissä. Arvatkaa, mitä tapahtui kun vanhempainillassa ehdotin, että ei myydä niitä.
Aloittaja ei selvästi ole oivaltanut, että ne keksit ovat järkyttävän pahanmakuisia! Niitä on todella vaikea saada ihan myymällä myydyksi. Jos meillä ei olisi ollut koiria ja ahneita vieraita, meillä olisi vieläkin kaapissa ala-asteaikaisia keksejä, vaikka lapset ovat jo aikuisia. Ei niitä pysty kymmentä enempää myymään, jos ei ole erikoisen laaja tuttavapiiri, jossa kukaan muu ei niitä samoja myy.
Minäkin olen täysin kypsä lailla kieltämään tuollaiset pakkomyynnit.
[/quote]
Ei niiden keksien myyntiä lailla kielletä. Yhä on lupa kerätä rahaa yhdessä esim. myyjäisillä, talkoilla yms., mutta ei voida vaatia, että kotoa tuodaan suoraan rahaa kouluun. Ja olen samaa mieltä tuon yhden kirjoittajan kanssa: Ei ole mikään pakko järjestää luokkaretkeä tai leirikoulua.
Mitä? Pitääkö maksamattomatkin ottaa mukaan??? Itse kun olin peruskoulussa köyhät tai muuten vaan maksamattomat jätettiin ilman muuta rannalle ruikuttamaan.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 20:51"]
ap.lla ei suinkaa ole ensimäinen lapsi ja hänen rahankeruunsa,niinkuin joku yllä mainitsi.Olen 3 lapsen äiti ja aktiivinen osalistumaan luokkatoimikuntaan,leipomaan,rahastonhoitajana ym ym tässä vuosien varrella,mutta nyt tämä tympii!!!!
lapset ja opettaja haluavat leirikouluun,eivät ole olleet koko yläasteaikana missään
ap
[/quote]
Pitäisiköhän tässä tilanteessa niiden lasten keskenään miettiä miten saisivat sitä rahaa kasaan... Jos kyseessä on jo 9.luokkalaiset, niin miksi sotkea siihen vanhempia lainkaan? Alkavat kerätä yhdessä rahaa ja menevät sitten sinne mihin rahat riittää. Meillä esikoinen aloitti tänä syksynä 7.luokan ja luokanvalvoja, joka sattuu olemaan kotitalousopettaja, ehdotti, että voisivat leipoa porukalla joihinkin tilaisuuksiin ja tienata sillä tavalla. Ei meitä vanhempia siihen sotkettu (ainakaan vielä).
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 20:43"]
kahlasin koko keskustelun läpi, enkä saanut vastausta kysymykseen MIKSI ihmeessä se leirikoulu on pakko järjestää?? nykyajan perheet matkustavat muutenkin, ja yhteistyötä ja kavereiden kanssa oloa oppii ihan siellä koulussa ja harrastuksilla ja vapaa-ajalla. onko tämä nyt joku puuhamammojen muotijuttu??
[/quote]
Viime viikolla oli kuopuksen (7lk) vanhempainilta ja ryhmänohjaaja ilmoitti, että tästä koulusta on ollut tapana mennä leirikouluun ja pidetään siitä erillinen vanhempainilta.
Hmm. Voin vain tuoda esille tähän oman pointtini, että esimerkiksi yläasteella meille oli heti selvää että kerätään yhteiseen kassaan että neki pääsee joiden vanhemmilla ei ole varaa maksaa. Tehtiin hulluna töitä, järkättiin arpajaisia, myytiin sukkia ja keksejä ovelta ovelle ja sitten jokasen vanhemmat laitto joka 3kk 50e luokan tilille. Lisäksi hoksattiin semmonen että kaikki palautti pulloja lähikauppaan ja toi pullokuitit luokkaan jotka käytii sit lopulta vaihtamassa rahaksi. En tiedä oliko meidän luokka sitten poikkeus, mutta itse myin 50 rasiaa keksejä/karkkeja ihan vaan ovelta-ovelle tekniikalla. Ja tämä siis v. 2010. Arpajaisiin saatiin palkintoja lähikaupoista yms lahjotuksina se 100kpl eli joka arpa voitti ja arpa makso sen 2,5e.
Lähdettiin sitten Oulusta Helsinkiin viideksi yöksi, nukuttiin sokos hotellissa, käytiin ravintolassa syömässä ja saatiin kaikki 170e shoppailurahaa. Ja luokkalaisia oli mukana 20 + 2 valvojaa eli 22hlö.
Kyllä sitä rahaa saa ne nuoret itekki kerättyä jos vaan halua löytyy, ei siihen vanhempia tarvita.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 20:23"]
Vanhimman tytön luokka kerää rahaa leirikouluun. Olemme järjestäneet eri tyyppisiä rahankeruutalkoita, on järjestetty mm. disco ja yhdet siivoustalkoot. Luokalla on 24 lasta, mutta vain 8 perhettä osallistuu aktiivisesti. 12 lapsen perheestä ei ole osallistuttu mihinkään, ei millään tavalla. Näiden lusmuperheiden joukossa on useampia ihan tavallisia keskiluokkaisia perheitä. Silti kaikki lähtee leirikouluun. Käytännössä meidänkin perhe siis kustantaa arviolta 2,5 oppilasta.
[/quote]
Kannattaa muistaa, että ne 12 perhettä eivät halunneet leirikoulua! Siitä päättivät ne perheet, jotka olivat vanhempainillassa, tai oikeastaan sielläkin vain 3 äänekästä äitiä sai tahtonsa läpi. Loput eivät kehdanneet sanoa mitään koska se olisi tulkittu lasten ryhmäytymisen ja vastuunkannon oppimisen vastustamiseksi.
[/quote]
Moni noista 12 oli mukana vanhempainillassa, jossa leirikoulusta päätettiin. Se oli itse asiassa opettajan idea, koulussa on ollut tapana lähteä leirikouluun 6 luokalla ja oppilaat odottavat tätä innolla jo ekaluokasta lähtien. Ihmettelen myös, miksi näiden lusmuiluperheiden lapset ovat innolla valitsemassa leirikoulupaikkaa ja ehdottavat kalleimpia vaihtoehtoja. Jos ei kiinnosta, niin saa sieltä jäädä pois. Ärsyttää siivellä eläjät!
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 20:47"]
[/quote]
Se ei ole mikään tulkinta, vaan laki! Tuo oli hyvä idea, jonka oli joku luokka keksinyt. 8 oppilasta lähtee leirikouluun viikonloppuna. opettajat ei lähde myukaan. Silloin ei ole kyse koulusta lainkaan ja sellaisenhan voi järjestää.
[/quote]
Eli täällä saa ilmeisesti kannatusta se räikeästi eriarvoistava vaihtoehto, että varakkaat perheet kustantaa itse omille lapsilleen de luxe leirikoulun viikonloppuna/loma-aikana ja köyhät jätetään kokonaan rannalle. Sillä onkin sitten kiva kehuskella niille köyhimyksille, jotka ei mukaan päässeet. Tämä tuskin oli tarkoituksena, kun rahan keruuta koulussa alettiin rajoittaa. Ideana kai oli nimenomaan estää eriarvoistuminen.
Mutta sopii mulle, koska minulla on varaa maksaa omat pilttini leirikouluun vaikka joka vuosi. Omien lasteni luokalla toteutettuna tämä malli tarkoittaisi sitä, että mukaan pääsisi arviolta 80% lapsista. Jos talkootyöt edelleen sallitaan, mukaan pääsisivät kaikki.
--- mutta en kyllä usko että kellään vanhemmilla ei oikeasti olisi varaa maksaa yhtä luokkaretkeä.
Terv. Kokoomuksen äänestäjä
[/quote]
Luokkaretki ja leirikoulu ovat eri asioita. Usko pois, silti on perheitä joilla se lapsen luokkaretki voisi kaataa perheen kk-budjetin. Se että sinulla on asiat niin hienosti ettei talous kaadu niin onnittelut! Kaikilla ei ole asiat noin hyvin.
Lapseton, en siis omasta puolestani huutele.