Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerro mielipiteesi (koskee leirikoulun rahankeruuta)

Vierailija
17.09.2013 |

Poikani 9lk aikoo kerätä leirikoulua varten rahaa myymällä keksejä.Nyt on sitten kysytty,että kuinka monta keksilaatikkoa kukin lapsi ottaa myyntiin,me ilmoitimme 30lto ja ajattelin,että otetaan sitten lisää kun edelliset ovat käyneet kaupaksi.Nyt sitten kuitenkin hämmästyksekseni moni oli ilmoittanut ottavansa 10laatikkoa eli todella vähän.Minäkin sitten vedin takapakkia kun selvisi,että raha kerätäänkin yhteiseen kirstuun eikä kartuteta oman muksun kassaa.Kuulemma osa oppilaista ei voi maksaa koko leirikoulusummaa vaan muiden täytyy auttaa ja siksi yhteinen kassa--mulla meni kyllä maku koko hommasta.Yhden oppilaan osuus on n.400e ja ope +yksi valvoja maksetaan myös vanhempien pussista.Mielipiteitä?

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli olette oikeasti sitä mieltä,että maksatte ilomielin oman lapsen 400e maksavan matkan+open+huoltajan+useamman oppilaan matkasta osan??

ap

Vierailija
2/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 19:08"]

eli olette oikeasti sitä mieltä,että maksatte ilomielin oman lapsen 400e maksavan matkan+open+huoltajan+useamman oppilaan matkasta osan??

ap

[/quote]

Saatoin tietenkin lukea aloituksen väärin, mutta olin ensimmäisestä viestistä ymmärtävinäni että yksikään vanhempi ei suoraan maksa tuota 400 euroa? Itse ymmärsin että tarkoitus olisi että oppilaat myyvät pippareita jne ja näin kerätyllä rahalla saadaan kokoon niin suuri summa että sillä jokainen pääsee matkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 14:45"]

Kaikista paras on se, että mitään ei myydä ja tehdä. Kun tulee leirikoulun aika, katsotaan paikka ja montako päivää siellä ollaan ja kysytään hinta. Jokainen joka lähtee, maksaa matkan suoraan. Ne, joilla ei ole rahaa, jää koululle rinnakkaisluokan kanssa opiskelemaan. Ei tarvi kenenkään marista joka vaiheessa. 

[/quote]

Ymmärtääkseni laissa on nyt kielletty tällainen eriarvoisuus. Esim. se meidän pojan 5-luokka kerää rinnakkaisluokan kanssa yhdessä tätä leirikoulurahaa. (Vain kaksi 5-luokkaa koulussa). Ei sinne silloin voi ketään jättää pois matkasta. Rinnakkaisluokan opet vanhempainillassa jännittyneenä kyselivät mikä on vanhempien suhtautuminen, koska tiesivät, että jos joku kieltäytyy maksamasta, niin silti se lapsi on reissuun mukaan otettava. Ja jos kieltäytyjiä on paljon, niin ei onnistu ollenkaan se leirikoulu. Kaikki paikalla olevat vanhemmat olivat rahankeruun puolesta ja suostuivat siihen että kerätään 50 vielä per nenä omaa rahaa, mutta tosiaan paikalla ei olleet kaikki vanhemmat. 5-luokkalaiset saa pitää pihatapahtuman syksyllä ja vapputapahtuman keväällä ja nämä tuotot menee leirikoulukassaan. Syksyn tuotto oli tosi hyvä: 1600 euroa, mutta kun lapsia on yhteensä noin 50, niin eipä se tee vasta kuin 32 euroa/lapsi. Minä vein myyjäisiin enemmän karkkia ja leipomuksia myyntiin kuin pyydettiin, koska minulla oli vara siihen. En ole katkera, jos joku perhe ei tuonut lainkaan. Se  ylimääräinen 50 euroa merkitään kullekin lapselle erikseen ja jos vaikka muuttaa pois ennen leirikoulua, niin sen saa takaisin.

Vierailija
4/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhempaintoimikunnan järjestämä leirikoulu on viikonloppuna. Sinne menevät vain ne, jotka ovat rahaa keränneet. Opettaja ei mene mukaan. Luokalla on 22 oppilasta, 8 on lähdössä. Nämä vanhemmat halusivat leirikoulun, mutta muut eivät suostuneet maksamaan 300 - 400 euroa siitä, että lapsi lähtee johonkin urheiluopistoon tms.

Kaikki ovat tyytyväisiä, koska näin jokainen saa sen, mitä tahtoi. Eikä muiden tarvinnut ostaa yhtään ylihintaisia keksejä.

Vierailija
5/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-luokan leirikoulut on niitä kiusattujen viimesiä kiirastulia. Pakko mennä mukaan, vaikka tulisi hakatuksi. Ja valvojina mukana olevat vanhemmat osallistuvat kiusaamiseen tajuamatta, mistä on kyse.

Vierailija
6/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

PYYNTÖ:

Älkää myykö niitä karkkeja/sukkia/keksejä/vessapaperia tai muuta roskaa tutuille! Noissa ei kukaan muu tee voittoa, kun se yritys joka noita em. kauppaa kouluille "leirikoulujen varainhankintaan".

Olen valmis maksamaan (=tukemaan) pikkusummalla tuttujen lasten leirikouluja, mutta en enää koskaa osta mitään ns. valmista, koska noissa vain se välikäsi voittaa.

On PALJON erilaisia tapoja tehdä pieniä juttuja joita voi tehdä itse ja myydä, esim:

-Pipareita/pikkuleipiä (koristeilla tai ilman)

-Pannunalusia (voi tehdä monella eri tavalla ja eri materiaaleista)

-Joulukoristeita (mielikuvitus rajana)

-Lehden/kirjan tmv. (voi olla vaikka ihan A4:sta koostettu, ei tarvitse olla "oikea painotuote")

-Karkkikippoja (esim. pilttipurkit koristeltu ja sisällä paperipäällysteisiä valmiskarkkeja)

-Heijastimia (itse heijastin voi olla puuta/huopaa tmv. johon kiinnetty heijastinnauhaa tmv.)

Ostan MIELELLÄNI em. ja olen valmis maksamaan niistä ns. "enemmän" mitä tuotteen "arvo" oikeasti on. Noissa se voitto menee KOKONAAN sille luokalle, välikäsille en halua maksaa.

Miksi ostaisin 10€ keksipurkin josta luokka saa pari euroa, vert. kun voisin ostaa luokan leipomia pipareita sellofaanissa tmv. esim. 5€ hintaan josta luokka saa (kulujen jälkeen) pitää koko rahan.

Ja tuotteet voi valmistaa ns. pajapäivänä tmv. eli koululle kerääntyy esim. oppilaat +näiden tuttuja yhdessä tekemään em. myyntituotteita.

Maksan mielummin sellaisesta ns. "pikkukäsien tekemästä" tontusta esim. 5€ vert. sukista tmv. koska se raha menee suoraan kohteeseen. Harva niitä keksiä tmv. ostaa sen takia että ne olisivat niin maukkauta, vaan siksi kun ei kehtaa olla ostamatta. Varojen kerääminen ei haittaa, välikäsien rahoittaminen sitä vastoin haittaa.

Vierailija
7/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojan luokalla on 10 oppilasta eli jos 4 ei maksa ja loput 5 myy 10 keksirasiaa niin tämä kymmeneskö sitten kustantaa koko homman? että yhteiseen kirstuun vaan rahat

ap

Vierailija
8/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, vieläkö kouluissa kerätään rahaa vanhemmilta? Senhän piti olla nykyään kokonaan kiellettyä. Peruskoulu EI SAA maksaa mitään. Piste.

Vierailija
9/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 19:46"]

pojan luokalla on 10 oppilasta eli jos 4 ei maksa ja loput 5 myy 10 keksirasiaa niin tämä kymmeneskö sitten kustantaa koko homman? että yhteiseen kirstuun vaan rahat

ap

[/quote]Tietenkin näin. Vaihtoehtoja on tasan kaksi: joko yhteiseen kirstuun, tai sitten ei ollenkaan. Mikä siinä on niin vaikeasti ymmärrettävää?

Vierailija
10/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no se on vaikeasti ymmärrettävää,että miksi muut lapset eivät voi myydä niitä rasioita--aikuisistahan se on kiinni! ovat niin lusmuja,että antavat muiden tehdä hommat ja sama perinne jatkuu lapsilla

ap

Vierailija
11/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voisitko jo vastata: onko joku tullut Sinulle sanomaan että Sinun pitäisi maksaa opettajan ja/tai valvojan matka? Mikä siinä on, ettei koko könttäsummaa (oppilaiden + opettajan + valvojan osuus leirikoulusta) voi maksaa niillä LASTEN myymillä rasioilla?

Edelleen olen saanut sen käsityksen että Sinä myyt lapsesi osuuden, miksi helvetissä?

Vierailija
12/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se voi olla niin että rikkaat saa helposti mukulansa leirikouluun kun köyhien lapset jäis rannalle ruikuttaan eli sikäli aivan ok asia että kartutetaan yhteistä kassaa...sitten kun kaikki on myyty niin jokainen maksakoon loput itse.

Vierailija
13/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:54"]

Ei minua kiinnostaisi maksaa toisen lapsen leirikoulua enkä kyllä maksaisikaan.

[/quote]

Maksatko veroja? Sama asia, niin yhteiskunta toimii.

[/quote]

No se toinen lapsi, joka tulisi siivellä mukaan, on myös niillä mun verorahoilla opiskelemassa.

t. en tuo jolle kommentoit, vaan yksi toinen

Vierailija
14/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en suostu enää koskaan pakkomyymään mitään kenellekään. Aivan tarpeeksi olen myynyt karkkeja, keksejä, sukkia, pakasteita, vessapaperia yms. Olen leiponut myyjäisiin monen monta kertaa. Nyt en enää suostu tuohon. Mä suostun maksamaan rahana oman osuutemme kaikkiin menoihin ja teetän sitten vaikka lapsilla kotitöitä sen edestä, jos jotain täytyy keksiä. Vaikka periaatteessa kotitöistä en maksakaan, vaan jokainen osallistuu muutenkin.

Vierailija
15/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 48 tapaiset tyypit estää kaiken ylimääräisen kivan koululaisilta. Kuntien budjetit on niin tiukat, että ylimääräistä rahaa ei ole. Jos vanhemmat eivät saa sitä talkoilla tmv kerätä, niin sitten ei mitään ekstraa mukavaa lapsille järjestetä. Tämä minusta vain lisää eriarvoisuutta, koska varakkailla perheillä on toki rahaa viedä omat mussukkansa vaikka mihin. Sen sijaan ne vähävaraiset tai vaikkapa alkoholistiperheen lapset, jotka talkoovoimin kerätyillä rahoilla pääsisivät leirikouluun, jäävät tiukan "koulu ei saa maksaa" tulkinnan vuoksi kokonaan ilman retkeä.

Vierailija
16/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkootyön idea on, että tehdään yhteiseksi hyväksi. Jos aletaan laskea henkilökohtaisia ansioita tuntien tai kappalemäärien mukaan niin Se kuuluu mun mielestä tuloverotettavaan työhön.

Vierailija
17/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti leirikoulut yms jää historiaan. Todella monen vanhemmalla ei ole varaa. 

Ala-asteella ei ollenkaan harmittanut myyjäisissä kun me muutamat vanhemmat puuhasimme ja nautimme siitä. Jotkut (useimmat) eivät osallistuneet, siltikin tuotto meni myös heidän lastensa hyväksi.  Tosin joku näistäkin valitti..

Nyt yläasteella luokka on jakautunut ja niin monta uutta, en oikeastaan haluaisi uhrata aikaani muiden hyväksi. Olen tehnyt osani:)

Vierailija
18/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa sä asut jos lapsia on luokalla peräti 50?

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 13:00"]

Itse olen organisoinut useana vuonna koululaisten varainkeruuta leirikouluja varten. Luokalla 50 oppilasta, aina noin 40 osallistuu jollakin tavalla (tässä esim. 1 laatikosta 50 laatikkoon). Joku ei osallistu ikinä mihinkään. Kaikilla on oikeus tyyliinsä. Rahat ovat aina menneet yhteiseen kassaan, joka jaetaan siis kaikkien kesken; myi vähän, paljon tai ei ollenkaan. MUTTA meillä ollut myös lisänä tapa, että maksetaan "suoraa rahaa" luokan tilille - nämä rahat ovat korvamerkittyjä omalle lapselle! Eli rahana maksettua osuutta ei jaeta niille, jotka eivät tähänkään osallistu. Just oli puhetta vanhempainillassa siitä mitä näille oppilaille tapahtuu, jotka eivät ole maksaneet tuota suoraa rahaa, joten tilannehan on se, että esim. meidän lapsella on rahaa luokan kassassa suorana rahana maksettu osuun 200 euroa ja yhteismyynneillä saadut rahat 100 euroa eli 300 yhteensä. Niillä oppilailla, joiden vanhemmat eivät ole maksaneet tuota 200 euroa, on siis vain 100 euroa kasassa. Siitä minäkin nostin jyrkän EIN, kun joku ehdotti, että kaikki rahat vaan samaan läjään ja jaetaan oppilaiden kesken. Jos olen maksanut omasta pussista 200 euroa, niin en hitto soikoon ala SITÄ rahaa toisille jakamaan. Onko muut samaa mieltä tästä? 

[/quote]

Vierailija
19/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä keskustelua! En todellakaan meillä laittaisi lasta myymään mitään keksejä sen "oman osuuden" yli. Jos ei huvita osallistua leirikoulun rahoittamiseen, ei sinne minun puolestani tarvitse lähteäkään! Siis ihanko oikeasti joissakin kouluissa toimii homma niin, että ahkerat saavat rahoittaa myös lusmujen matkat? Joo, eipä tarvitse kahta kertaa ihmetellä, mistä nämä "syrjäytyneet" mallia saavat... Omina kouluaikoina vanhemmat maksoivat kuukausirahaa yhteiseen kassaan (ja todellakin oli tästä kirjanpito), ja sitten yläasteella taidettiin itsekin maksaa jotain huvipuistojen pääsymaksuja, ja jokainen vei vuorollaan kakkuja opehuoneeseen myytäväksi. Ei tsiisus... Taatusti älähdän jos omien muksujen luokille yritetään laittaa joku tuollainen yhteiskassasysteemi. Yhteiskunnassa kenenkään ei pitäisi saada olla vapaamatkustaja, jos et töitä tee niin ei pidä sinun syömänkään. Tietysti oikeasti sairaat yms. ovat poikkeuksia mutta en kyllä usko että kellään vanhemmilla ei oikeasti olisi varaa maksaa yhtä luokkaretkeä.

Terv. Kokoomuksen äänestäjä

Vierailija
20/83 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhimman tytön luokka kerää rahaa leirikouluun. Olemme järjestäneet eri tyyppisiä rahankeruutalkoita, on järjestetty mm. disco ja yhdet siivoustalkoot. Luokalla on 24 lasta, mutta vain 8 perhettä osallistuu aktiivisesti. 12 lapsen perheestä ei ole osallistuttu mihinkään, ei millään tavalla. Näiden lusmuperheiden joukossa on useampia ihan tavallisia keskiluokkaisia perheitä. Silti kaikki lähtee leirikouluun. Käytännössä meidänkin perhe siis kustantaa arviolta 2,5 oppilasta.