Kerro mielipiteesi (koskee leirikoulun rahankeruuta)
Poikani 9lk aikoo kerätä leirikoulua varten rahaa myymällä keksejä.Nyt on sitten kysytty,että kuinka monta keksilaatikkoa kukin lapsi ottaa myyntiin,me ilmoitimme 30lto ja ajattelin,että otetaan sitten lisää kun edelliset ovat käyneet kaupaksi.Nyt sitten kuitenkin hämmästyksekseni moni oli ilmoittanut ottavansa 10laatikkoa eli todella vähän.Minäkin sitten vedin takapakkia kun selvisi,että raha kerätäänkin yhteiseen kirstuun eikä kartuteta oman muksun kassaa.Kuulemma osa oppilaista ei voi maksaa koko leirikoulusummaa vaan muiden täytyy auttaa ja siksi yhteinen kassa--mulla meni kyllä maku koko hommasta.Yhden oppilaan osuus on n.400e ja ope +yksi valvoja maksetaan myös vanhempien pussista.Mielipiteitä?
Kommentit (83)
Minä minä ja minun lapselle kaikki. Ei tietoakaan jakamisesta, yhteisön hyvästä tai solidaarisuudesta.
Muutenkin tuollainen rahankeruu koulussa pitäisi olla ehdottomasti kiellettyä. Julkinen koulu, kaikille sama ilmainen opetus ja sillä siisti. Leirittäköön porvarit kakaroitaan vaikka Pariisissa jos huvittaa.
Nää jutut ei mene ikinä niin, että tekeminen menisi täsmällee tasan ja kukaan toinen ei tee yhtään milliäkään enempää kuin joku toinen. Ootko ajatellu, että joku on jo organisoinut sen keksien myynnin ja tehnyt paljon taustatyötä ennen kuin te edes pääsette ilmoittamaan, kuinka monta laatikkoa otatte?
Nämä on talkoo töitä, joita tehdään yhteisen hyvän eteen. Niin työpaikalla, parisuhteessa kuin yhdistystoiminnassa tai kotonakin homma ei toimi, jos jokainen kuollakseen pelkää sitä, että joutuu tekemään hieman enemmän kuin toinen.
Jos jollekin on helppoa keksien myynti ja tietää saavansa niitä paljon kaupaksi, hän voinee myydä keksejä reilusti ja joku toinen tekee sitten jotain muuta.
Yhteinen kassa, ei korvamerkittyä, näin kaikilla on tasapuolinen mahdollisuus päästä mukaan, hyvä niin.
Kerätään sen verran kuin kohtuudella keretään ja loput maksetaan vanhempien pussista. Ei stressiä. Ja todellakin open ja valvojien matkat maksetaan, hehän ovat työssä!!!!
Jokaisella ei ole mahdollisuutta myydä yhtä paljon. Lapsille ei myöskään pidä opettaa sellaista, ettei toisia pidä auttaa. Niinhän tämä yhteiskuntakin toimii, että kaikki maksavat veroja, mutta osa saa niistä enemmän tukia ja hyötyä. Ei länsimainen hyvinvointiyhteiskunta toimi niin että minä vain saan kaiken hyödyn omasta työstäni.
Pitäisiko asiassa olla jokin ongelma? Kun itse olen ollut 9lk. vuonna 2006-07 niin kaikki eivät edes ottaneet mitälie karkkilaatikoita myytäväksi. En nähnyt asiassa mitään ongelmaa, jokainen teki sen mukaan kuin omat voimavarat ja viitseliäisyys antoivat periksi. Olisiko minun, joka taisin myydä niitä laatikoita kaikkein eniten, pitänyt alkaa vinkua että mulle eniten ja Matti ei saa tulla mukaan lainkaan koska ei viitsinyt myydä yhtäkään?
Noinhan sen kuuluukin mennä. Jokainen myy sen minkä pystyy ja kaikki menee yhteiseen kassaan. Tajuatko, että joillakin on todella pieni kaveripiiri ja saavat vain pari laatikkoa myytyä maksimissaan. Ovelta ovelle myyntiäkään harvemmin kannattaa, kun ihmiset eivät edes aukaise niitä ovia.
Mä maksaisin mieluusti oman lapseni matkan suoraan rahana ettei tarvitse mitään myyjäisiä pitää tai myydä vesspaperia, mutta se ei mene niin.
Yhden lapseni luokka keräsi niin paljon rahaa, että leirikoulun lisäksi kävivät Linnanmäellä, Heurekassa ja saivat vielä mässyrahaakin. Eli hyvin riitti kaikille, vaikka osa lasten vanhemmemmista olivat kaikkea muuta kuin aktiivisia.
Ujolle lapselle myyntityö on vaikeampaa kuin suulaalle lapselle. Aika ikävää olettaa, että kaikki on samasta muotista. Meillä onneksi hankitaan rahat toisella tavalla. Eli vanhemmat järjestää diskoja ja arpajaisia. Lapset on siinä mukana, mutta vanhemmilla on vastuu onnistumisesta. En usko, että kaikkien vanhemmat ona aina mukana. Toivon, että kuitenkin joku jossain ja jokainen tekee jonkun osan.
Itse olin pari vuotta mukana vanhimman lapsen luokan vanhempaintoimikunnassa ja tekivät leirikoulun 9 luokan aikana. Keräsimme rahaa erilaisilla myyntiprojekteille, kirpputoreilla, puffeteilla koulun tilaisuuksissa. Paljon teimme sen eteen ja saimmekin rahaa kasaan paljon odotettua enemmän. Kuitenkaan kaikki perheet eivät osallistuneet samalla panoksella, mutta kaikki kerätty raha meni tosiaan yhteiseen pottiin. Me kerättiin myös loppuvaiheessa joka kuukausi 10e/kk joka perheeltä ja tästä oltiin etukäteen sovittu kaikkien kanssa, kuitenkin pari perhettä eivät suostuneet maksamaan. Niiden osuus jäi saamatta, mutta teimme silti vanhempaintoimikunnassa päätöksen, että niiden osuus otetaan yhteisestä potista, sillä halusimme kaikkien oppilaiden voivan osallistua leirikouluun.
Myyntiprojekteissa oli selkeesti osa perheistä aktiivisia ja toisia ei kiinnostanut lainkaan. Se oli ikävä totuus. Alkuun se ärsytti, kun näytti et joku nuori pääsisi leirikouluun tekemättä yhtään mitään sen eteen. Mutta nämäkin nuoret saatiin puffetti- ja kirpputoritouhuihin mukaan. Luulen, että näin se menee monen varainkeruun suhteen. On niitä aktiivisia ja vähemmän aktiivisia.
30 ltk x 2,50 €/keksilaatikosta luokalle --> helpommalla pääsee, kun antaa 75 suoraan kassaan. Itse en ainakaan suostu noita kammokeksejä ostamaan.
Muiden vastauksia lukematta, jos minulla olisi kanavat myydä niin myisin toki tuon 30 laatikkoa piittaamatta siitä että joku muu myy vähemmän. Jos taas tietäisin etten saa kaupaksi kuin kymmenen niin sitten ottaisin ne myytäväksi, en enempää. Oma ystäväpiirini on huono ostamaan yhtään mitään, naapurinrouva taas isossa talossa toimistotöissä ja saa sinne uppoamaan järkyn määrän keksejä/vessapaperia/mitä milloinkin.
En siis laskisi myyntejä enkä työpanostani kunhan siitä ei koituisi kohtuutonta vaivaa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:36"]
30 ltk x 2,50 €/keksilaatikosta luokalle --> helpommalla pääsee, kun antaa 75 suoraan kassaan. Itse en ainakaan suostu noita kammokeksejä ostamaan.
[/quote]
Minäkin olen maksanut oman lapseni osuuden rahana. En ole alkanut lisäksi myymään keksejä, että muiden lapset pääsee. Myykööt ne, joilla ei ole rahaa maksaa lapsensa leirikoulua.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:45"]
naapurinrouva taas isossa talossa toimistotöissä ja saa sinne uppoamaan järkyn määrän keksejä/vessapaperia/mitä milloinkin.
[/quote]
Toi on niiin ärsyttävää! Eikö se ole tarkoitus että se lapsi myy niitä rojuja? Näen punaista joka kerta syksyisin kun mammat alkaa raahata näitä keruulaatikoita töihin. Ei työpaikka ole mikään hiton varojenkeräyspaikka! Ei työkaverit oikeasti halua niitä pipareita, ostaa vaan että pysyy väleissä ja pääsee eroon siitä tyrkytyksestä. Pitäisi olla kiellettyä tuollainen.
Ja mitä se lapsi siitä oppii? Sen että äiti tekee ja myy ja kuskaa ja organisoi, ja sitten antaa rahat kakaralle kouraan. Lapsen ei itse tarvitse taas laittaa rikkaa ristiin.
Vähän solidaarisuutta peliin! Meillä oli tytön kilpajumppajoukkueen vanhemmissa kerran yks äiti, jolle ei koskaan käynyt mikään. Oltais saatu bonusta tyttöjen tilille eräästä kaupasta saman verran, kuin omalle tilille kertyy, siis tekemättä mitään! Tälle äidille ei käynyt, koska heillä ei ollut kyseistä korttia!! Siis vaikka ei olis tarvinnut hankkiakaan!!! Sama äiti kuskasi autossaan vain omaansa kilpailuihin, kun minäkin jouduin ottamaan ylimääräisiä jopa ilman vöitä omaani. Huhhu!!
en ymmärrä tälläistä minä teen oman osuuteni enkä yhtään mitään muuta. Mua suunnattomasti muutenkin ärsyttää nämä vessapaperitilaukset ja vastaavat. Miksi ihmeessä luokat ottavat myyntiin jotain ylikallista ? Ostakaa Lidlistä kuorma-autollinen vessapaperia ja myykää ne pois. Kun luokan ostohinta on enemmän kuin kaupassa normihinta, ollaan jossain jo menty metsään.
Mä olen töissä 3 naisen työpaikassa, jossa 2 muuta ovat lapsettomia ihmisiä. En mä voi heille mitään myydä, enkä viitsikään. Edellisessä työpaikassa oli naisia lähes 150 kpl ja siellä meni aina kaikki käsityöt ja kynttilät kaupaksi kuin häkä.
Mieheni on opettaja ja hän on suostunut leirikouluun, kun käytännössä ei ole vaihtoehtoja. En edes ymmärrä miksi lasten vanhemmat edes kuvittelevat että me maksettaisiin omasta pussista viikko. Koulupäivä loppuu yleensä klo 14, tuolla työpäivä loppuu kun mennään nukkumaan. Ei mistään silti mitään ylityökorvausta tule ja mies on pois perheen luota viikon.
Pojan harrastuksissa olin makkaraa myymässä. Kysyttiin vapaaehtoisia ja koska mä nyt heitän lapsen joka tapauksessa pelaamaan, jään sinne joka tapauksessa, ei ole mistään pois että menen makkaraa myymään. Olinkin viime kaudella jokaisella kerralla kun makkaraa oltiin myymässä kassan tai grillin takana, osa vanhemmista ei ollut kertaakaan. Kun harrastuksessa alettiin myös jotain sukkia kauppaamaan sanoin suoraan olen osuuteni tehnyt, mä en sukkabisnekseen sorru.
Lopettakaa näiden typerien juttujen myyminen.
Ei minua kiinnostaisi maksaa toisen lapsen leirikoulua enkä kyllä maksaisikaan.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:54"]
Ei minua kiinnostaisi maksaa toisen lapsen leirikoulua enkä kyllä maksaisikaan.
[/quote]
Maksatko veroja? Sama asia, niin yhteiskunta toimii.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:45"]
naapurinrouva taas isossa talossa toimistotöissä ja saa sinne uppoamaan järkyn määrän keksejä/vessapaperia/mitä milloinkin.
Ei ärsytä yhtään! Tervetuloa vaan meidän työpaikalle. Ostan mielelläni, kun tiedän mikä homma omissa kalentereissa ja sukissa on =)
[/quote]
Toi on niiin ärsyttävää! Eikö se ole tarkoitus että se lapsi myy niitä rojuja? Näen punaista joka kerta syksyisin kun mammat alkaa raahata näitä keruulaatikoita töihin. Ei työpaikka ole mikään hiton varojenkeräyspaikka! Ei työkaverit oikeasti halua niitä pipareita, ostaa vaan että pysyy väleissä ja pääsee eroon siitä tyrkytyksestä. Pitäisi olla kiellettyä tuollainen.
Ja mitä se lapsi siitä oppii? Sen että äiti tekee ja myy ja kuskaa ja organisoi, ja sitten antaa rahat kakaralle kouraan. Lapsen ei itse tarvitse taas laittaa rikkaa ristiin.
[/quote]
Itse olen organisoinut useana vuonna koululaisten varainkeruuta leirikouluja varten. Luokalla 50 oppilasta, aina noin 40 osallistuu jollakin tavalla (tässä esim. 1 laatikosta 50 laatikkoon). Joku ei osallistu ikinä mihinkään. Kaikilla on oikeus tyyliinsä. Rahat ovat aina menneet yhteiseen kassaan, joka jaetaan siis kaikkien kesken; myi vähän, paljon tai ei ollenkaan. MUTTA meillä ollut myös lisänä tapa, että maksetaan "suoraa rahaa" luokan tilille - nämä rahat ovat korvamerkittyjä omalle lapselle! Eli rahana maksettua osuutta ei jaeta niille, jotka eivät tähänkään osallistu. Just oli puhetta vanhempainillassa siitä mitä näille oppilaille tapahtuu, jotka eivät ole maksaneet tuota suoraa rahaa, joten tilannehan on se, että esim. meidän lapsella on rahaa luokan kassassa suorana rahana maksettu osuun 200 euroa ja yhteismyynneillä saadut rahat 100 euroa eli 300 yhteensä. Niillä oppilailla, joiden vanhemmat eivät ole maksaneet tuota 200 euroa, on siis vain 100 euroa kasassa. Siitä minäkin nostin jyrkän EIN, kun joku ehdotti, että kaikki rahat vaan samaan läjään ja jaetaan oppilaiden kesken. Jos olen maksanut omasta pussista 200 euroa, niin en hitto soikoon ala SITÄ rahaa toisille jakamaan. Onko muut samaa mieltä tästä?
Opettaja on virantoimitusmatkalla leirikoulussa ja saa täyden palkan siltä ajalta plus päivärahat. Miten niin vanhemmat maksavat opettajat? Itse asiasta olen samaa mieltä, kukin kerätköön vain omalle mukulalleen matkarahat. Jos on riittävästi aikaa ehtii köyhinkin perhe laittamaan muutaman kympin sivuun kuussa tai sitten myymään vaikka niitä keksejä. Sanoo Opetusministeriö nyt ihan mitä tahansa.
Olen kolmen teinin yksinhuoltaja, kunnalla töissä. Ei paljon ylimääräiset eurot meilä makaa mutta leirikoulussa on sentään jokainen lapsi käynyt lapissa saakka. Ja ihan omalla rahalla.