järkyttynyt kuinka vähän käytetään pyöräilykypärä
Kommentit (61)
Itse käytän kypärää, niin syitä käyttämättömyyteen en tiedä. Mutta kumma käsitys tuntuu olevan monella, että kypärä ei suojaisi pahoissa kolareissa. Totuus on juuri päinvastainen: pieniä ruhjeita eri puolille kehoa, luunmurtumia jne. tapahtuu määrällisesti eniten ja niissä kypärä ei suojaa. Sen sijaan kuolemantapauksia ja onnettomuksia, joissa pyöräilijä saa vakavan aivovamman, kypärä ehkäisee tehokkaasti (ei toki 100 %, mutta yli 50 % kuitenkin). Jos pelkää tulevansa vihannekseksi, niin juuri silloin kannattaa kypärää käyttää.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 07:47"]
Miksei käytätte?
[/quote]
Kyse on evoluutiosta.Luonnonvalinta karsii tyhmät niin että he halkaisevat kallonsa liikenteessä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 23:00"]
Kyllä kypärä on 50+ täti-ihmisen asuste, ei tällainen skrode äijä voi sellaista päähän laittaa ilman, että tekee itsestään pellen.
No, onneksi en suunnitellutkaan kaatua pyörälläni muutenkaan.
[/quote]
Niin,pyörällä kaatumiset ja muut liinneonnettomuudet tosiaan vaativat huolellista SUUNNITTELUA.Tämä vastaus tukee teoriaani:tyhmät eivät käytä kypärää,koska tyhjän pään särkyminen ei ole suurikaan menetys.
Kypärän pitäminen tai pitämättä jättäminen ei liity mitenkään henkilön tyhmyyteen. Jos ette voi käsittää, miksi joku käyttää tai ei, kertoo se korkeintaan omasta tietämyksen tasostanne.
Olen ajanut 40 vuotta pyörällä, myös talvet keskimäärin 40 km per päivä enkä ole koskaan kaatunut paitsi kun minut kaadettiin kerran tahallaan. Sen sijaan kävellessä olen kaatunut monet kerrat ja sairaalaankin joutunut siksi. Mielestäni kypärä on tarpeellisempi kävellessä.
niinpä, itse käyin klläjoennen lapsen syntymä ja nyt minusta erityisen tärkeä olla hyvää vanhempi ja käyttää. miten lapsi selviää jos kaadumme ja minä lyön pää niin et tajuu lähtee
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 09:55"]
Fillarilla pääsee yhtä kovaa kuin mopolla ja pyöräkypärä ei kelpaa mopokäyttöön. En siis usko sen styroxkopan suojaan tositilanteessa sitten yhtään.
[/quote]
koska mopokypärät ovat moottoripyöräkypäriä. erillisiä kypäriä mopoille ei ole olemassakaan
Samaa olen ihmetellyt. Helsingissä asiaa seuraillut ja veikkaisin että alle puolet aikuisista käyttää kypärää. Lapsillakaan kaikilla ei kypärää ole. Ja sitten on näitä kummallisia parivaljakoita että lapsella on kypärä ja aikuisella ei. Eli minäkin haluaisin tietää miksi ette kypärää käytä?
Nyt kun on nähnyt muutamat aivot puoliksi ulkona pääkopasta, kun ollaan kaaduttu ilman kypärää niin kyllä sitä kummasti on alkanut se kypärä mennä päähän joka päivä... Suosittelen muillekin.
Fillarilla pääsee yhtä kovaa kuin mopolla ja pyöräkypärä ei kelpaa mopokäyttöön. En siis usko sen styroxkopan suojaan tositilanteessa sitten yhtään.
[/quote]
Et tainnut ihan kamalasti kuunnella fysiikan tunneilla aikanaan..
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 17:15"]
[/quote]
koska mopokypärät ovat moottoripyöräkypäriä. erillisiä kypäriä mopoille ei ole olemassakaan
[/quote]
Ja fillarikypärä ei edelleenkään kelpaa 40km/h kulkemiseen jos alla on mopo. Miksei, jos se kerran on niin hyvä?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 17:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 17:15"]
[/quote]
[/quote]
Ja fillarikypärä ei edelleenkään kelpaa 40km/h kulkemiseen jos alla on mopo. Miksei, jos se kerran on niin hyvä?
[/quote]
Pyörällä harvemmin ajellaan 40km/h...!
Pyörä menee ihan helposti alamäessä neljääkymppiä. Kävelyvauhdissa on vaikeampi kolaroida niin että kypärää tarvitsisikaan.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 17:38"]
Pyörä menee ihan helposti alamäessä neljääkymppiä. Kävelyvauhdissa on vaikeampi kolaroida niin että kypärää tarvitsisikaan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 07:48"]
Kampaus mennee pilalle.
[/quote]
Menee se pilalle aivoleikkauksessakin.
3 on vastannut kysymykseen.
Loput on tyytyneet arvostelemaan muita =peukuttamaan tai kehumaan omaa erinomaisuuttaan kypärän käyttäjänä.
Isänne etuveitikka sitä kypärää olisi tarvinnut....
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 07:48"] Kampaus mennee pilalle. [/quote] Menee se pilalle aivoleikkauksessakin. [/quote]
Hautaustoimisto hoitaa frisyyrin järjestykseen. Mieluummin kuollut kuin vihannes.
Tuo yksi, joka jankkaa, ettei fillarikypärästä ole mihinkään, kun ei sitä mopoilessakaan saa käyttää, on aikamoinen järjenjättiläinen :D Ei taida tarvita kypärää, kun ei ole mitään menetettävää! Kyllä mä olen työssäni sen verran niitä pihalle valuneita aivoja nähnyt, että kypärän päähäni pistän. eihän se aina pelasta, mutta tosi usein kuitenkin.
En tiedä oliko kiinnitetty oikein, mutta uskoisin koska tunnen tyypin tarhasta ja tunnollinen on. Mutta sillä kiinnityksellä ei tainnut olla väliä tuossa koska auto tuli tuhatta ja sataa kylkeen ja pyöräilijä lensi parikymmentä metriä ennen iskeytymistä maahan.
Pieniltä kolhuilta kylla suojaa mutta isoilta ei.
Itse kaaduin liukkailla pari vuotta sitten. Mulla ei ollut kypärää päässä. Päähän ei sattunut yhtään, polveen,lonkkaan ja kyynärpäähän kyllä. Siis pää ei osunut tiehen eikä muuhun. Eli kypärä ei olisi suojannut esimerkiksi lonkkamurtumalta siinä tapauksessa. TS lonkkapehmusteet olisivat tärkeämmät kuin kypärä.