Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä ongelmallisen oppilaan kanssa?

Vierailija
16.09.2013 |

Ekaluokalla on oppilas, jonka käytös on hyvin häiriintynyttä. Hän ei kykene opiskeluun ryhmässä vaan vaatisi opettajan koko ajan vierelleen, tarvitsisi jonkun aikuisen 100% huomion. 20 oppilaan luokassa tämä on mahdotonta yhdelle ihmiselle.

Hän ei pysy hetkeä paikallaan. Seisoo tuolilla tai pulpetilla, menee pulpetin alla, haahuilee luokassa, kiipeää kaapin päälle, jne.

Jos hän istuu hetkenkin paikoillaan, hän lähinnä piirtelee vihon tai kirjan täyteen kummallisia kuvia, joissa vilisee hirviöitä ja ruumiita. Puhuu kammottavista elokuvista ja tietokonepeleistä, joita ilmeisesti äidin miesystävä harrastaa.

Hän ei ole paha lapsi. Mutta outo.

Olen yrittänyt keskustella lapsen äidin kanssa. Hänestä kauhu- yms. elokuvat ja tietokonepelit kiinnostavat lasta, eikä siinä ole mitään pahaa - mutta ei, ei lapsi niitä pelaa eikä katso, ehkä joskus sitten vahingossa jotain nähnyt. Tuohon muuhun käytökseen reagoidaan olankohautuksella.

Olen yrittänyt koulupsykologia jututtaa. Lapsi kuulemma saa lääkkeitä ja perhettä tuetaan. Minun ei tarvitse huolehtia siitä vaan pitää keskittyä opetukseen.

Rehellisesti sanottuna luokassa ei kenenkään oppimisesta tule yhtään mitään, aikani menee tuon yhden (ja kahden vähän vähemmän vaikea tapauksen) paimentamiseen. Mitä ihmettä tekisin?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että sinun tehtäväsi on opettaa. Rehtorin pitäisi puuttua tuohon. Koska on seuraava oppilashuoltoryhmän kokous? Sinne täytyy ottaa asia käsittelyyn ja vanhemmat mukaan kokoukseen. Olethan myös puhunut koulukuraattorin ja terveydenhoitajan kanssa. Pidä huoli, että mahdollisimman moni oppilashuoltoryhmän jäsen on tietoinen tilanteesta ja huolestasi.

Vierailija
2/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä rehtori on sanonut tilanteeseen? Entä erityisopettaja? Luulisi niillä olevan jotain ehdotuksia, jos sanot, että et kerta kaikkiaan pärjää sen lapsen kanssa. Pienryhmään pääsee yleensä jo paljon vähemmästäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kokeillaan. Suoraan sanottuna mulle nämä alakoulun käytännöt ihan vieraita. Eheh. Olen joskus satunnaisesti ollut siellä sijaisena ja kun nyt opettaja yllättäen joutuikin sairaslomalle ilmeisesti ainakin puoleksi vuodeksi, niin olin kai ainoa, jonka saivat äkkiä hätiin ja suostumaan sijaiseksi niin pitkäksi aikaa kuin tarvitaan.

Olin ensin ihan innoissani, mutta nyt on kyllä sellainen olo, kuin olisi seinää päin juossut. Mä osaan kyllä opettaa, mutta mulla ei rehellisesti ole mitään hajua, miten ongelmalasten kanssa pitkällä aikavälillä sumplitaan.

Vierailija
4/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 16:20"]

Mitä rehtori on sanonut tilanteeseen? Entä erityisopettaja? Luulisi niillä olevan jotain ehdotuksia, jos sanot, että et kerta kaikkiaan pärjää sen lapsen kanssa. Pienryhmään pääsee yleensä jo paljon vähemmästäkin.

[/quote]

Koulussa ei ole omaa erityisopettajaa. Rehtori sanoi vaan yhden syyn, mistä lapsen käytös johtuu, mutta en nyt tässä sitä toista sen kummemmin. Päihteiden käyttöön liittyy. Ja totesi perään, että lapsi ei ehkä ole akateemisesti lahjakas, mutta mun tulisi arvostaa hänen liikunnallista lahjakkuuttaan ja mahdollista tulevaa uraa sirkustähtenä. Tais olla kettuilua.

Vierailija
5/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin rehtorin puheille ja pyytäisin häntä tai erityisopettajaa luokkaan tarkkailemaan tilannetta muutamaksi tunniksi. He osaavat varmasti nähdä kuinka "epätavallisesta" käytöksestä on kyse. Toinen mitä tekisin on se, että alkaisin pitämään tarkkaa kirjaa oppilaan tekemisistä, niin että minulla olisi esittää faktoja, kun ohr kokoontuu.

Erityisopettajalta voisi saada käytännön vinkkejä.

Vierailija
6/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoudu.

Vierailija
7/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko täällä joku opettaja puhuu oppilaastaan?

Vierailija
8/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tsemppiä sulle, olet joutunut tosi vaikeaan tilanteeseen. Mutta ensimmäinen henkilö, jolle sinun täytyy asiasta kertoa on rehtori! Hänen tehtävänsä on viedä asiaa eteenpäin ja auttaa sinua. Jos rehtori ei tee asialle mitään, niin kerrot tilanteesta kuraattorille, terkkarille, erityisopelle ja psykologille. Muista myös aina merkitä asioita Wilmaan, jotta sinulla on mustaa valkoisella, että olet informoinut perhettä tapahtumista koulussa. Jos olet käyttänyt sähköpostia, niin säilytä sähköpostit ja puhelinkeskusteluista merkitse ylös päivämäärä ja lyhyesti mistä on keskusteltu. Joskus nimittäin vanhemmat saattavat heittäytyä hankaliksi ja väittää, ettei heitä ole informoitu ongelmista.

Vierailija
9/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En irtisanoudu. Niille oli tosi vaikea saada sinne opettajaa ja munkin mielestä on kiva, kun on ainakin puoli vuotta säännöllinen tulo. Oppia tämä elämäkin on, nyt sitten pitää oppia hallitsemaan sirkusapinaa.

Kiitos hyvistä vinkeistä. Pidän päiväkirjaa ja pyydän reksin sinne luokkaan. Ja lähetän vaikka koulutoimenjohtajalle niitä sen lapsen piirroksia.

Vierailija
10/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 16:31"]

[/quote]

No, tästä nyt ei voi ketään tunnistaa. Oikeasti, mua nolottaa mennä reksille kamalasti tästä asiasta valittamaan. Kun tulee sellainen olo, että pitävät mua ihan pärjäämättömänä... Ja kun olen vähän yrittänyt vihjata, että luokassa hankalia tapauksia, niin opehuoneessa reaktio on ollut vähän tympeä, että niin kuule joka luokalla on, se on vaan pärjättävä.

Vierailija
11/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 16:31"]

[/quote]

No etkö sä nyt tunnista PROVOA?

Vierailija
12/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapselle mahdollista saada avustajaa? Vai haluatko hänet pois koko luokalta?

Vierailija
13/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta vaikka olet sijaisena, tartu ammattitaitoosi ja -ylpeyteesi ja nouse pitämään muun luokan puolia. Heillä on oikeus oppia toimivalla ekaluokalla. Jollet saa yksin rehtoria ryhtymään mihinkään, pidä vanhempainilta ja kerro tilanteesta nimiä mainitsematta ja vihjaa, ettei kenekään opiskelusta tule tällä hetkellä mitään ja pyydä olemaan yhteydessä rehtoriin, jos asia häiritsee. Eiköhän sieltä pari aktiivista vanhempaa aina tule kelkkaasi.

Vierailija
14/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä sovittu säännöt tunnilla käyttäytymisestä? Seuraako jälki-istuntoja, huomautuksia tms.? Liikennevalosysteemi? Palkkiojärjestelmä?

Vierailija
15/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mä en ole nyt listannut tähän sen lapsen oikeaa käytöstä. Vaan muunnellut. On häiriöksi, enkä tiedä, mitä tekisin, mutta ne oikeast häiriköinnit on sitä liippaavia, mitä tässä sanottu, mutta ei ihan noin.

En kai mä nyt tyhmä ole?

Vierailija
16/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 16:35"]

Onko lapselle mahdollista saada avustajaa? Vai haluatko hänet pois koko luokalta?

[/quote]

No mä en tiedä. Täytyy kysellä. On vaan sellainen olo, että asian kanssa pitäisi pärjätä ihan yksin. Että sitä kaikki odottaa.

Vierailija
17/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 16:37"]

Onko teillä sovittu säännöt tunnilla käyttäytymisestä? Seuraako jälki-istuntoja, huomautuksia tms.? Liikennevalosysteemi? Palkkiojärjestelmä?

[/quote]

Jälki-istunto ei auta. Ei se lapsi siellä käyttäydy yhtään sen kummemmin. Liikennevalosysteemi? No, voin hahmottaa, mitä se voisi olla. Voisinhan kokeilla. Palkkio... mitä niille palkkioksi?

Vierailija
18/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muilla lapsilla on oikeus rauhalliseen oppimisympäristöön. Ei pidä loputtomiin ymmärtää ja seurata tilannetta, tuskin se seuraamalla ja ymmärtämällä paranee yhtään miksikään. Se on kammottavaa kärsimystä ns. maanhiljaisille oppilaille yrittää oppia jotain luokassa, jossa mellastaa terroristi. He pelkäävät, eivätkä varmasti voi kovin hyvin tuollaisessa tilanteessa. Erityisopetukseen pienluokalle, jossa saa sopivaa opetusta tilanteeseensa nähden ja muu luokka huokaisee helpotuksesta.

Vierailija
19/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa etälamautin. Sillä se rauhoittuu ihmeen nopeasti :-).

Vierailija
20/33 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Otan tämän asian nyt todella hoitaakseni, sillä näin opiskelusta ei tule luokassa mitään. Lapsi käyttäytyy ok, jos istun vieressä (ei silti oikein tee tehtäviä, piirtelee vaan), mutta alkaa haahuilla lähes heti, jos käännän selkäni.

Olin suunnitellut niin paljon kaikkea mukavaa oppilaille ja harmittaa, kun aika menee järjestyksen ylläpitoon. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme