Onko hyvä aamupala? Laihdutsyritys.
1,5 dl mysliä + 0.5 dl maitoa
1 iso mandariini
1 iso lasillinen vettä
2.5dl kahvia (pieni tilkka kevytmaitoa, en juo muulloin kuin aamuisin)
Kommentit (37)
Ihan hyvä aamiainen on näin alkuun. Alussahan on tärkeintä totutella säännölliseen ateriarytmiin, terveellisempään ruokaan ja jättää ne pahimmat herkut pois. Sitten kun on päässyt vauhtiin ja tuloksia alkaa syntyä, voi ruveta enemmän hifistelemään ja miettimään eri ravintoaineiden suhteita yms.
Minä en ole jaksanut punnita ruokia enkä liittyä klubeihin. Ihmisen energiatarvehan on eri päivinä ihan erilainen riippuen kuinka paljon liikkuu, mitä söi edellisenä päivänä, hormonit, stressitaso ja mielialakin vaikuttaa. Jos mulle jonain päivänä ei tule yhtään nälkä niin syön suosiolla vähemmän enkä pelkää syödä vähän ekstraa silloin kun tuntuu ettei mikään riitä. Kohtuu ja maalaisjärki on minun ohjenuorani ja ihan hyvin tuntuu kilot pikkuhiljaa tippuvan ja ennen kaikkea olo on virkeämpi.
Aamulla kuulostelen itseäni tuntuuko siltä että olisi tuhdin munakasaamiaisen paikka vai tarvitseeko syödä vain hedelmä ja maitolasillinen. Joskus hemmottelen itseäni myslillä ja turkkilaisella jogurtilla. Loppupäivän ateriat mietin sitten sen mukaan.
Puuro ja mysli on ihan samaa hiilaria, joten syö vaan ap sitä, joka maistuu, tai vaihtele välillä. Tsemppiä laihdutukseen!
Minullakin toimii se, että syön samoja juttuja kuin ennenkin, mutta aamulla suuren osan kaloreista. Illemmalla sitten syön kasvispainotteisen aterian ja sen jälkeen juon teetä ja syön jotain pientä. Pääasia, että ottaa mukaan liikunnan 2-3 kertaa viikossa niin aineenvaihdunta nopeutuu.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 14:43"]
Puuro ja mysli on ihan samaa hiilaria, joten syö vaan ap sitä, joka maistuu, tai vaihtele välillä. Tsemppiä laihdutukseen!
[/quote]
Minäkin jäin miettimään että mitä eroa on kaurapuurossa ja myslissä, varsinkin jos mysli on itse tehty?
ap
Ei, vaan huono. Proteiini puuttuu.
Kielioppivirhe, laihdutus ja mysli eivät kuulu samaan lauseeseen.
Ihan tervejärkiseltä kuulostaa, mitä sinä myslissä on?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 08:09"]
Kielioppivirhe, laihdutus ja mysli eivät kuulu samaan lauseeseen.
[/quote]
Samaa mieltä, mysleissä ihan liikaa sokeria. Kyllä se on se perus aamupala, puuroa raejuuston ja light mehukeiton kera.
[/quote]
Lue tuoteseloste. Hedelmistä vielä kaupan päälle sokeria...
Munakasta ja kasviksia aamupalaksi.
[/quote]
Vehnä-, ohra-, kaura-, ja maissithiutaleita, rusinaa, kuivattua ananasta.
ap
Ai, koko aamupala sitten pilaa laihdutuksen vai? :D
ap
Lääkäri sanoi mulle, että aamulla kannattaa syödä paljon ja pienentää syömisiä iltaa kohti. Näin nautittu ravinto käytetään kulutukseen eikä varastoidu unen aikana reisiin :). Mutta ap, mysli ei kuulu laihduttajan aamiaiseen. Sen sijaan iso lautasellinen puuroa kyllä.
Kannattaa syödä aamulla proteiinia, se pitää nälän loitolla. Munakas on hyvä vaihtoehto. Tai sitten esim. rahka ja marjat (smoothie) tai leipä, jossa on runsaasti kalkkunaleikettä ja vaikka raejuustoa.
t. toinen laihduttaja
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 08:17"]
Lääkäri sanoi mulle, että aamulla kannattaa syödä paljon ja pienentää syömisiä iltaa kohti. Näin nautittu ravinto käytetään kulutukseen eikä varastoidu unen aikana reisiin :). Mutta ap, mysli ei kuulu laihduttajan aamiaiseen. Sen sijaan iso lautasellinen puuroa kyllä.
[/quote]
Eli hiilihydraatit tulee nauttia aamulla/päivän aikana ja iltaa kohden ei enää hiilaria vaan enemmänkin proteiinia.
Pelkkä aamupala ei sanele sitä miten laihdutus onnistuu. Jos nälkä tulee päivällä liian aikaisin niin aamupalaa voi fiksailla sitä mukaan. Itse en ole aamuihmisiä eikä aamupalakaan maistu, syön enintään suklaavanukkaan aamulla koska välillä jotain on pakko syödä, ettei pelkkä kahvi närästä. Hyvin silti tulee sekä rehut että prodet päivän aikana täyteen ja laihdutuskin sujuu.
Yritän itse laihduttaa ja opetella kevyempää ruokavaliota sen puitteissa, miten normaalistikin söisin ja niillä ruoka-aineilla mitä haluan syödä.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 08:22"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 08:17"]
[/quote]
Eli hiilihydraatit tulee nauttia aamulla/päivän aikana ja iltaa kohden ei enää hiilaria vaan enemmänkin proteiinia.
[/quote]
Se vähän riippuu mihin se läski kertyy ja miten oma elimistö reakoi. Esim. itselläini puuron nopeat hiilarit väsyttää niin syön puuroni vasta illalla ja aamulla syön proteiinipitoisempaa.
Mä en syö aamuisin yhtään mitään. Kahdentoista-yhden aikoihin syön 200-300 kcal lounaan, ja viiden aikoihin 300-500 kcal päivällisen. Illalla ohjelmassa on tunnin- puolentoista reipas sauvakävelylenkki, jonka jälkeen saatan ottaa vielä iltapalaksi esim. rahkan, vajaa 200 kcal. Päivittäinen kalorimäärä pyörii yleensä alle 1000 kcal.
Tämä on mun versioni pätkäpaastosta, n. 16 tuntia syömättä joka päivä. Laihdutan normaalipainon sisällä, ja tämä tyyli sopii minulle hyvin. Tässä ei jostain syystä tule yhtään nälkä, ja itsensä pitää pakottaa syömään.
Siis minä joudun pakottamaan itseni aamulla syömään, aikaisemmin en syönyt ollenkaan mutta se ei sovi minulle enää, sillä sitten ahmin lounaalla liikaa. Lounaalla olen suunnitellut syöväni salaattia, kanaa ja vähän herkkusienikastiketta. Illan olen luennolla, joten syön ennen sitä vaikka maustamatonta jugurttia ja marjoja, ja muutaman cashew-pähkinän.
Illalla ennen nukkumaanmenoa saatan syödä toisen madariinin ;)
ap
Olen tutustunut kiloklubiin, mutta sen käyttö on jäänyt. Katsotaan nyt, josko tosiaan kirjaisin sinne parin viikon välein syömisiä.
Itse olen nyt liikkunut niin, että kerran viikossa on zumba ja pilates, kerran viikossa uin ja kaksi-kolme kertaa juoksen 40-50min. Tänään on välipäivä.
ap